Quote Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Nå har jeg ikke prøvd det, men mener å huske at det var nok til én fullading. Det finnes forøvrig cases med innebygd batteri også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Å ikke ha tilgang til filsystemet er litt som å kreve at alle i klassen holder seg til stien når man er på tur. Visst går noen glipp av eventyr, andre skulle gjerne tatt snarveien ned stupet, men sjansen for at noen går seg bort er mindre. I hvor stor grad "snubler" man over filsystemet i android? I svært liten grad vil jeg si. AtW Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg kunne fint funnet på å legge inn en fil for så å ikke finne igjen djevelskapen senere. Hadde lett lagt inn musikken et tilfeldig, rotete sted før jeg løp ut, usorterte bilder og dokumenter i fri flyt. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Å ikke ha tilgang til filsystemet er litt som å kreve at alle i klassen holder seg til stien når man er på tur. Visst går noen glipp av eventyr, andre skulle gjerne tatt snarveien ned stupet, men sjansen for at noen går seg bort er mindre. I hvor stor grad "snubler" man over filsystemet i android? I svært liten grad vil jeg si. AtW Dette var et større tema den gangen vi hadde WM. Android er laget for at du skal bruke det så lite som mulig, men det er jammen med godt å ha av og til. Sett mobilen rett i dockingstasjonen, og vips popper den opp som en ekstern harddisk, der du bare kan dra å slippe alt av filer du måtte ha(filmer, bilder, musikk, dokumenter osv). Så kan du spille det rett av på mobilen med en gang uten noen form for konvertering- og eller sync. Drag, drop, play. Blir ikke mye enklere. Endret 2. november 2011 av Open-Source Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 > Så er det om filstruktur. Du kan ikke jobbe med en smartmobil på en seriøs måte uten tilgang til filstruktur. Du kan jo tenke deg selv hvordan det hadde vært uten filstruktur i Windows 7 f.eks. Hadde jo vært katastrofe. Windows 7 er ikke en smartmobil heller... I dette tilfellet så er en av Cloud-løsningene mye bedre spør du meg. Syncer ned filen til telefonen, gjør oppdateringene, og vips så er dokumentet oppdatert på alle de andre maskinene som syncer mot cloud, uten at jeg løfter en finger. > Så dette med svak formatstøtte for video for iPhone 4S. Dette er faktisk en meget stor ulempe uansett hvordan man ser på det. For jo flere formater telefonen støtter, jo mindre trenger du å waste en hel haug med tid bare på å konvertere filmer til de ytterst få formatene iPhone 4S støtter. Dette er både irriterende og bortkasting av MYE tid. Så det er jo alltid en STOR pluss at man bare kan drege over en film rett i fra PC'en og over til telefonen for så å bare kjøre filmen rett i fra telefonen etter det. Det er det enkleste og er også mye mere brukervennlig enn å måtte være avhengig av iTunes som må konvertere alle filmene dine før du kan se noen filmer på iPhone 4S. Som jeg har sagt gjentatte ganger: "There's an App for that!" Hvis den innebygde mediaspilleren ikke er bra nok så er det mange alternativer ute i AppStore som spiller XviD/DivX/MKV. > Og så til dette med Ikke utskiftbart batteri på iPhone 4S. Jada, du babler i vei her helt uten å tenke på at det er faktisk en MEGET STOR fordel å kunne bytte ut batteri på telefonen. Ikke bare fordi batteriene holder seg i lang lang tid, men fordi er man ute å reiser på en lang reise, så tror jeg det ikke er så særlig kjekt å sitte med skjegget i postkassa med null strøm på iPhone 4S i halvparten av reisen hjem f.eks. Hadde du hatt mulighet til å skifte ut batteriet, så kunne du ha kjøpt deg et ekstra batteri som du kunne ha puttet inn i telefonen og brukt på resten av reisen. Du ser fordelen her sant? Egentlig ikke. Da må man altså dra med seg to enheter uansett, da kan jo liksågodt den ene enheten du drar med deg være en "booster" (du finner de i mange størelser også med støtte for AA-batterier) slik at du kan lade telefonen og andre dupedingser du har med deg uten strøm. Kan også nevne her at det er ulemper med å ha to batterier. Du ønsker jeg selvsagt å ha batteri to fulladet hele tiden, slik at det alltid er klart til bruk. Dette er en veldig dårlig for levetiden til det sekundære batteriet. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Apple confirms iOS 5 bugs causing battery drain, promises a fix 'in a few weeks' Tenkte meg at dette blir ordnet opp i raskt. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Raptor' timestamp='1320272538' post='18531150']> Så er det om filstruktur. Du kan ikke jobbe med en smartmobil på en seriøs måte uten tilgang til filstruktur. Du kan jo tenke deg selv hvordan det hadde vært uten filstruktur i Windows 7 f.eks. Hadde jo vært katastrofe. Windows 7 er ikke en smartmobil heller... I dette tilfellet så er en av Cloud-løsningene mye bedre spør du meg. Syncer ned filen til telefonen, gjør oppdateringene, og vips så er dokumentet oppdatert på alle de andre maskinene som syncer mot cloud, uten at jeg løfter en finger. > Så dette med svak formatstøtte for video for iPhone 4S. Dette er faktisk en meget stor ulempe uansett hvordan man ser på det. For jo flere formater telefonen støtter, jo mindre trenger du å waste en hel haug med tid bare på å konvertere filmer til de ytterst få formatene iPhone 4S støtter. Dette er både irriterende og bortkasting av MYE tid. Så det er jo alltid en STOR pluss at man bare kan drege over en film rett i fra PC'en og over til telefonen for så å bare kjøre filmen rett i fra telefonen etter det. Det er det enkleste og er også mye mere brukervennlig enn å måtte være avhengig av iTunes som må konvertere alle filmene dine før du kan se noen filmer på iPhone 4S. Som jeg har sagt gjentatte ganger: "There's an App for that!" Hvis den innebygde mediaspilleren ikke er bra nok så er det mange alternativer ute i AppStore som spiller XviD/DivX/MKV. > Og så til dette med Ikke utskiftbart batteri på iPhone 4S. Jada, du babler i vei her helt uten å tenke på at det er faktisk en MEGET STOR fordel å kunne bytte ut batteri på telefonen. Ikke bare fordi batteriene holder seg i lang lang tid, men fordi er man ute å reiser på en lang reise, så tror jeg det ikke er så særlig kjekt å sitte med skjegget i postkassa med null strøm på iPhone 4S i halvparten av reisen hjem f.eks. Hadde du hatt mulighet til å skifte ut batteriet, så kunne du ha kjøpt deg et ekstra batteri som du kunne ha puttet inn i telefonen og brukt på resten av reisen. Du ser fordelen her sant? Egentlig ikke. Da må man altså dra med seg to enheter uansett, da kan jo liksågodt den ene enheten du drar med deg være en "booster" (du finner de i mange størelser også med støtte for AA-batterier) slik at du kan lade telefonen og andre dupedingser du har med deg uten strøm. Kan også nevne her at det er ulemper med å ha to batterier. Du ønsker jeg selvsagt å ha batteri to fulladet hele tiden, slik at det alltid er klart til bruk. Dette er en veldig dårlig for levetiden til det sekundære batteriet. For det første så koster det MYE penger med mye databruk. Et filsystem er helt gratis. Så man kan ikke sammenligne de to tingene en gang. Og Windows 7 var et eksempel for å illustrere hvor katastrofalt det hadde vært uten filsystem der. Og Android fungerer på samme måte som Windows når det kommer til håndtering av filer osv. Javel, så du mener at du bare kan putte over DivX / XviD og MKV filer rett over til iPhone 4S sånn helt uten videre? Igjen, det kommer til å koste deg skjorta om du må bruke iCloud eller noe sånt for å kunne benytte seg av dette. Igjen, her er et filsystem totalt overlegent. Så det nytter lite med en app for that så lenge du ikke kan benytte deg av filene på en enkel og effektiv måte. Nei, du er ikke nødt til å dra med deg 2 enheter for å kunne benytte deg av flere batterier på en Samsung Galaxy S II f.eks. Er jo bare å ta ut det tomme batteriet og sette inn det andre batteriet som er fullladet. Det er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Du skal ha slike enkle ting til å se ut som at det ikke er så enkelt alikavel. Endret 2. november 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Ok, til dette med skjermstørrelse. Jeg skal være litt enig i at man ikke skal kunne trekke en telefon i karakter for skjermstørrelsen, siden skjermstørrelsen skal liksom være tilpasset den type bruk telefonen er laget til. Så iPhone 4S er en telefon med liten skjerm fordi den ikke kan gjøre mere av disse seriøse oppgavene som en mobil som f.eks Samsung Galaxy Note kan. Der vises det jo klart og tydelig på hva fordelen med stor skjerm er og på hva man kan gjøre med en slik mobil. iPhone 4S har liten skjerm og kan gjøre mye mindre ting igjen. Så sånn som iPhone 4S er, så er kanskje skjermen god nok for hva iPhone 4S kan. Poenget er ikke hvorvidt iPhone kan, men hva man vil bruke den til. Jeg foretrekker en liten telefon og en pad ved siden av når jeg trenger "stor" skjerm. Da er iPhone passende størrelse for meg. Jeg kunne tenkt meg den noen tideler større, hvis det ikke øket størrelsen på telefonen vesentlig. Så kommer vi til dette med Designet i iOS 5. Her synes jeg definitivt at iOS 5 skal bli trukket noen poeng for å ikke ha oppdatert UI'en helt siden 2007. Det er rett og slett galskap. Enda værre er det at man ikke kan skifte themes for å få litt andre farger og ikoner i det minste. Slikt burde blir trukket for. Rett og slett uenig. Som sagt skal et brukergrensnitt etter min mening endres bare når endringen bringer goder til brukere flest som rettferdiggjør det, siden det samtidig gjør at brukere må lære seg et nytt grensesnitt. Det blir mye bilanalogier her, men det får våge seg: Etter over 100 år har biler fortsatt ratt, gasspedal og bremsepedal. Ikke fordi det ikke kunne vært gjort anderledes. Men fordi det er tilvent brukergrensesnitt, og fordelen med andre grensesnitt (joysticks og andre ideer man har sett i "fremtidsbiler") ikke rettferdiggjør en endring. Mobilverdenen er litt anderledes, fordi så mange av brukerne i målgruppen er nye og unge, og produsenter enn så lenge kan blåse i å tekkes eksisterende kunder. Det er derfor de nevnte Windows 8 tiles ikke vil bli brukt til desktop applikasjoner, man har en stor eksisterende kundegruppe og ditto applikasjoner der og vil ikke rote til symbolikken. At du mener det er "verre enn galskap" å ikke kunne skifte themes på en telefon sier mye om hva du forventer av en telefon. Skulle jeg kjøpe en telefon til mitt yngste barnebarn hadde jeg kanskje synes det var morsomt om hun kunne velge "Hello Kitty" eller Justin Bieber-themes. Men på en smartphone for seriøs bruk er det knapt noe å trekke poeng for. Så er det om filstruktur. Du kan ikke jobbe med en smartmobil på en seriøs måte uten tilgang til filstruktur. Du kan jo tenke deg selv hvordan det hadde vært uten filstruktur i Windows 7 f.eks. Hadde jo vært katastrofe. Ja, det hadde vært en katastrofe. Det er fordi Windows 7 i likhet med alle desktop- og server-OS er bygget opp rundt det. Men det er ingen selvfølge. Hva trenger du tilgang til filstrukturen til, hvis applikasjonene og OS'et gir deg de muligheter du faktisk trenger? Det gjelder forsåvidt på desktop-OS også: Det er hendig å kunne gå til disken og kopiere et Word-dokument, men strengt tatt kan man jo gjøre "Save as" innefra Word også, med samme resultat. Så til dette med fildeling over Bluetooth. Selv bruker jeg det ikke så ofte, men er VELDIG kjekt å ha muligheten til det av og til når jeg faktisk trenger det. Jeg digger å ha muligheten til å bare kunne koble min Samsung Galaxy S II telefon sammen med min MacBook Air maskin via Bluetooth, for så dele alle filer jeg trenger begge veier. Og dette er veldig enkelt å gjøre. Du trenger ikke å tenke på noen kabler i øyeblikket du vil gjøre dette. Åpenbart kjekt å ha hvis man trenger det. Men det er dette med behov man ikke vet man har, og ikke bruker selv om man vet det. Er det nok til å trekke en telefon som ikke har det? Det er igjen et bulletpoint, noe å være klar over, men ikke en generell ulempe for brukere flest. Så dette med svak formatstøtte for video for iPhone 4S. Dette er faktisk en meget stor ulempe uansett hvordan man ser på det. For jo flere formater telefonen støtter, jo mindre trenger du å waste en hel haug med tid bare på å konvertere filmer til de ytterst få formatene iPhone 4S støtter. Dette er både irriterende og bortkasting av MYE tid. Det er en stor ulempe hvis og bare hvis du bruker telefonen til å se filmer på. Men da velger du anatgelig en telefon med større skjerm i alle fall. iPhone er ikke den idelle telefonen til filmavspilling, men det gjør det ikke til en dårlig smartphone. Så det er jo alltid en STOR pluss at man bare kan drege over en film rett i fra PC'en og over til telefonen for så å bare kjøre filmen rett i fra telefonen etter det. Det er det enkleste og er også mye mere brukervennlig enn å måtte være avhengig av iTunes som må konvertere alle filmene dine før du kan se noen filmer på iPhone 4S. Dette burde trekkes en god del ned på den totale poengsummen. Nei, jeg synes ikke det. Smartphones behøver ikke å være "swiss army knives". Like lite som alle biler behøver å ha forhjulstrekk og lasteplan. Det holder at de er gode til den jobben de er beregnet på. Og så til dette med Ikke utskiftbart batteri på iPhone 4S. Jada, du babler i vei her helt uten å tenke på at det er faktisk en MEGET STOR fordel å kunne bytte ut batteri på telefonen. Ikke bare fordi batteriene holder seg i lang lang tid, men fordi er man ute å reiser på en lang reise, så tror jeg det ikke er så særlig kjekt å sitte med skjegget i postkassa med null strøm på iPhone 4S i halvparten av reisen hjem f.eks. Hadde du hatt mulighet til å skifte ut batteriet, så kunne du ha kjøpt deg et ekstra batteri som du kunne ha puttet inn i telefonen og brukt på resten av reisen. Du ser fordelen her sant? Dette er en så fin fordel at dette faktisk burde bli trukket for her også. Joa, jeg har tilbrakt mye tid på fly til ulike verdensdeler. Til den nevnte Dell PC'en hadde jeg to batterier. Som regel hadde jeg glemt å lade reservebatteriet, eller glemte å ta det med hjem, elller... Jeg har tilgode å være på en så lang reise at batteriet på telefonen ikke rekker. Skal jeg skifte fly eller tog så har jeg alltid en halvtime eller mer hvor jeg kan lade i alle fall. Så til dette som du sier om svært sårbar for skader. Hva som er vitsen i å kjøpe en iPhone 4S på grunn av utsende om du må dekke den i plastdeksel? Snip.... Så dette med at en telefon kan gå i stykker på en lett måte burde bli trukket i den totale karakteren. Jeg må tilstå at jeg har mistet min 3GS flere ganger. Den er i live fremdeles. Men telefoner er ikke stridsutstyr for folk flest. At de kan knuse er et drawback, men ikke nødvendigvis noe å trekke for. Jeg ville ikke kjøpt iPhone om jeg skulle være badevakt, men jeg ville ikke på generelt grunnlag gitt den eller Samsung XYZ trekk for ikke å være vanntett. Selv om folk stadig mister dem i toalettet eller glemmer å ta dem ut av lomma før de vasker buksa. Geir Endret 2. november 2011 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 tom waits for alice: Godt å se at noen tar seg tid til å svare. Det ble forøvrig en følelse av bagatellisering og litt av å være i forsvarsposisjon. Men vi har forskjellige syn, og det skal jeg respektere til det fulle. Du føler at det er bagatellisering fordi du er uenig. Jeg kommer antagelig tilbake til kommentarene dine, men nå er det god natt. Geir Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) tom waits for alice: Godt å se at noen tar seg tid til å svare. Det ble forøvrig en følelse av bagatellisering og litt av å være i forsvarsposisjon. Men vi har forskjellige syn, og det skal jeg respektere til det fulle. Du føler at det er bagatellisering fordi du er uenig. Jeg kommer antagelig tilbake til kommentarene dine, men nå er det god natt. Geir Jeg har begrunnet det i innlegget, ikke fordi du er uenig, men fordi at du ikke helt ser ut til å forstå nytteverdien av de enkelte punktene. Spesielt når du dysser ned skjerm og mulighet til å sette opp smartmobil etter eget ønske og behov. Jeg nevnte og at jeg respekterer at vi har forskjellige syn. Jeg vet at du favoriserer iPhone, og da blir det lett at vi har forskjellige synspunkter. Endret 2. november 2011 av Open-Source Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 *snip* Jeg tillater meg å svare på et par av punktene jeg er uenig i. - Ikke fildeling over Bluetooth Jeg bruker det ikke på PC eller andre enheter jeg har heller, så for meg er ikke det et savn. Det viktige er at ting lar seg synkronisere, ikke protokollen. Moderne mobiler kobler seg normalt opp over mobilnettet eller wifi, og det bør være tilstrekkelig. Jeg må tilstå at jeg synes det var et drawback at jeg må koble meg til med blåtann i bilen for å kunne ringe "fra rattet". Telefonen er jo alt koblet til via USB for musikkens skyld, så hvorfor kunne ikke samtalene styres den veien også? Her tror jeg du bommer litt. Det er ikke synkronisering det prates om, men fildeling. Bluetooth har standard protokoller for ad-hoc fildeling mellom enheter. (Jeg tror det finnes noe tilsvarende for ad-hoc-wifi-fildeling, men jeg har enda til gode å se en eneste enhet som implementerer dette). Med andre ord. Har du en blåtannenhet (med unntak av enkle enheter slik som handsfree) kan du nesten garantert sende en fil fra den ene enheten til den andre, med unntak av om denne enheten er en Apple-enhet. Og slik har det vært lenge. Å kunne dra opp telefonen og dele et bilde, en mp3-fil, en text-fil eller lignende med personen du prater med ved hjelp av to tastetrykk er en veldig kjekk funksjon, men desverre har Apple valgt å sabotere dette. Dette er forøvrig et glimrende eksempel på det jeg mener er en skitten oppførsel fra Apple. - Ikke utskiftbart batteri I gamle dager ville jeg sagt at det var et minus, siden batteriene ofte gikk ut på dato før telefonen. Men på dagens telefoner opplever jeg ikke det som noe problem. Mine kone har min gamle iPhone, og på både den og min nåværende 3GS funker batteriet etter ørten ladinger like godt. Og - relevant også for neste punkt - alt som kan tas ut er en kilde til problemer. Husker den gangen jeg sto i sikkerthetskontrollen på en flyplass et eller annet sted i USA og pakket ned min Dell laptop i veska igjen og gikk fornøyd videre. Da ropte noen på meg, og det viste at batteriet hadde ramlet av og lå igjen i plastkurven... Her mener jeg du bommer litt. Aldri noensinne har batterilevetiden på mobiler vært så dårlig som den er med dagens smarttelefoner. Dette er kanskje greit for folk som bare beveger seg i den urbane jungelen, men skal man en lengre tur ut av bysivilisasjonen, så begynner man å oppleve problemer når batteriet ikke kan byttes ut slik at man kan ha et reservebatteri eller to liggende. Man kan jo naturligvis dra med seg en nødlader, men de tar mye mer plass enn å ha et ekstra batteri eller to liggende, og er på langt nær like pålitelige. - Apple skaper en fengselfølelse Nei, de gjør ikke det. De skaper kanskje et fengsel, men det føles ikke sånn... Mer alvorlig: Det er lov å være kritisk til Apples vendor lock-in. Jeg kan endog si meg enig i at man bør være det. Men det er et ideologisk standpunkt. Det gjør ikke iPhone til en dårligere telefon, det gjør eventuelt Apple til en dårligere produsent. Jeg er svært usikker på om det er rett av teknologianmeldere å gjøre ideologiske vurderinger og sette karakterer ifølge disse. Dette er et litt skummelt filosofisk ståsted vil jeg våge å hevde. Jeg kunne skrevet veldig mye om hvorfor jeg mener det er fullstendig mulig å tilegne gjenstander etiske verdier, med mindre gjenstanden eksisterer på en slik måte at ingen sansende vesen i universet kommer i kontakt med det eller påvirkes av det. Men det blir et kvantesprang (heh) bort fra temaet, så jeg tar det ikke her. Du kan sikkert lese essays jeg har skrevet om det en annen gang. - Ikke flash Jeg er faktisk glad for at Apple våget å stå opp mot Flash-monopolet. I starten var det et lite men følbart problem, men idag er det bare unntaksvis at jeg kommer til sider der det ikke finnes alternativ visning. Dermed er det heller ikke lenger noe å trekke for. Apples krig mot Flash er den _eneste_ positive tingen jeg har å si om Apple. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 For det første så koster det MYE penger med mye databruk. Et filsystem er helt gratis. Så man kan ikke sammenligne de to tingene en gang. Og Windows 7 var et eksempel for å illustrere hvor katastrofalt det hadde vært uten filsystem der. Flat rate for databruk er vel standard for smarttelefoner nå er det ikke? Jeg mener at det er et must, uansett om man har Android eller iOS. Hvis ikke kan man fint synce ting når man har tilgang til Wi-Fi. Javel, så du mener at du bare kan putte over DivX / XviD og MKV filer rett over til iPhone 4S sånn helt uten videre? Stemmer det ja. Appen jeg bruker heter yxplayer2. Finnes også flere alternativer i AppStore. Fungerer også fint på iPad. Nå har jeg ikke en 4S, men det fungerer fint på en iPhone 4... Nei, du er ikke nødt til å dra med deg 2 enheter for å kunne benytte deg av flere batterier på en Samsung Galaxy S II f.eks. Er jo bare å ta ut det tomme batteriet og sette inn det andre batteriet som er fullladet. Det er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Joda... Galaxy SII + ekstra batteri = 1 + 1 = 2 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Raptor' timestamp='1320272538' post='18531150']Egentlig ikke. Da må man altså dra med seg to enheter uansett, da kan jo liksågodt den ene enheten du drar med deg være en "booster" (du finner de i mange størelser også med støtte for AA-batterier) slik at du kan lade telefonen og andre dupedingser du har med deg uten strøm. Kan også nevne her at det er ulemper med å ha to batterier. Du ønsker jeg selvsagt å ha batteri to fulladet hele tiden, slik at det alltid er klart til bruk. Dette er en veldig dårlig for levetiden til det sekundære batteriet. Slike boostere har en enorm ulempe. Ved å skifte batteri får man fulladet batteri på 1 sec. En booster derimot lader telefonen, og lader den veldig treigt. De fleste (ingen jeg har prøvd) av boostere gir en muligheten for å koble til en utladet telefon og umiddelbart ringe. Og når det er kaldt ute, så kan man faktisk få store problemer med å få brukt en tom telefon på en booster til noe som helst. Finnes også andre ulemper, slik som at boostere nødvendigvis må være større enn et ekstrabatteri, og for det meste ganske mye større også, noe som gjør dem upraktiske. Videre så gjør ikke et ekstrabatteri telefonen din noe større, noe en booster gjør. 1 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Nei, jeg synes ikke det. Smartphones behøver ikke å være "swiss army knives". Like lite som alle biler behøver å ha forhjulstrekk og lasteplan. Det holder at de er gode til den jobben de er beregnet på. Eh. Det er jo nettopp en "swiss army knife" en smarttelefon er beregnet å være. Har du behov for en telefon som ikke er en «swiss army knife» så er det en «dumtelefon» som gjelder. 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Slike boostere har en enorm ulempe. Ved å skifte batteri får man fulladet batteri på 1 sec. En booster derimot lader telefonen, og lader den veldig treigt. De fleste (ingen jeg har prøvd) av boostere gir en muligheten for å koble til en utladet telefon og umiddelbart ringe. Og når det er kaldt ute, så kan man faktisk få store problemer med å få brukt en tom telefon på en booster til noe som helst. Finnes også andre ulemper, slik som at boostere nødvendigvis må være større enn et ekstrabatteri, og for det meste ganske mye større også, noe som gjør dem upraktiske. Videre så gjør ikke et ekstrabatteri telefonen din noe større, noe en booster gjør. Sant, skal innrømme at jeg aldri har brukt en slik booster, skal også innrømme at jeg i mine noe over 3 år med forskjellige iPhones aldri har gått tom for strøm, og jeg er mye ute på reise... Sier ikke at det er fordeler og ulemper med begge deler. En ulempe med å ha et ekstrabatteri er at det må lagres fulladet. Det sliter veldig på moderne litiumbatterier. Ideelt sett så skal de lagres på rundt 40%. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Raptor' timestamp='1320278311' post='18531519']Sant, skal innrømme at jeg aldri har brukt en slik booster, skal også innrømme at jeg i mine noe over 3 år med forskjellige iPhones aldri har gått tom for strøm, og jeg er mye ute på reise... Det har derimot jeg. Men det skyldes jo datasamling til masteroppgaven min Uansett. Jeg ser ikke på reise som det store problemet, men snarere lengre turer i skog og mark, på båt, etc. Raptor' timestamp='1320278311' post='18531519']Sier ikke at det er fordeler og ulemper med begge deler. En ulempe med å ha et ekstrabatteri er at det må lagres fulladet. Det sliter veldig på moderne litiumbatterier. Ideelt sett så skal de lagres på rundt 40%. Joda. Men har man behov for et fulladet ekstrabatteri til enhver tid, så ville jeg vurdert å kjøpe en annen telefon. Ekstrabatteri er noe man har liggende i kjøleskapet på 40% og tar ut og lader kvelden før man skal ut på tur. (En ting som jeg savner er flere ulike dingser som bruker samme batteri. En av de gamle Nokia-telefonene mine, to av GPS-ene mine og Neo FreeRunneren min bruker alle samme batteri. DET er kjekt det) Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Poenget er ikke hvorvidt iPhone kan, men hva man vil bruke den til. Jeg foretrekker en liten telefon og en pad ved siden av når jeg trenger "stor" skjerm. Da er iPhone passende størrelse for meg. Jeg kunne tenkt meg den noen tideler større, hvis det ikke øket størrelsen på telefonen vesentlig.Ok, men dette er du. Jeg foretrekker heller å ha en hybrid mellom smarttelefon og tablet sånn at jeg kan ta 2 fluer i en smekk, så da er jo Samsung Galaxy Note perfekt for meg. Og alle vet jo hva den telefonen kan gjøre med tanke på hvor stor skjermen er og med tanke på hvilken hardware den har. Så poenget er jo da at har du en liten mobil, så kan du ikke gjøre noe seriøst med den og må da i tillegg ha en tablet som du da kan bruke til mere seriøse oppgaver. Så hvorfor ikke gå for en litt større mobil som kan gjøre disse oppgavene sånn at du slipper å drasse på 2 enheter? Rett og slett uenig. Som sagt skal et brukergrensnitt etter min mening endres bare når endringen bringer goder til brukere flest som rettferdiggjør det, siden det samtidig gjør at brukere må lære seg et nytt grensesnitt. Det blir mye bilanalogier her, men det får våge seg: Etter over 100 år har biler fortsatt ratt, gasspedal og bremsepedal. Ikke fordi det ikke kunne vært gjort anderledes. Men fordi det er tilvent brukergrensesnitt, og fordelen med andre grensesnitt (joysticks og andre ideer man har sett i "fremtidsbiler") ikke rettferdiggjør en endring. Mobilverdenen er litt anderledes, fordi så mange av brukerne i målgruppen er nye og unge, og produsenter enn så lenge kan blåse i å tekkes eksisterende kunder. Det er derfor de nevnte Windows 8 tiles ikke vil bli brukt til desktop applikasjoner, man har en stor eksisterende kundegruppe og ditto applikasjoner der og vil ikke rote til symbolikken. At du mener det er "verre enn galskap" å ikke kunne skifte themes på en telefon sier mye om hva du forventer av en telefon. Skulle jeg kjøpe en telefon til mitt yngste barnebarn hadde jeg kanskje synes det var morsomt om hun kunne velge "Hello Kitty" eller Justin Bieber-themes. Men på en smartphone for seriøs bruk er det knapt noe å trekke poeng for. Så du mener at folk ikke går lei samme utsende dag ut og dag inn med andre ord? Jeg hadde klikket fullstendig om jeg var tvungen til å bruke samme stygge fargene og samme gamle utsende som iOS har for alltid. Men du skjønner jo ikke det at selv om MULIGHETEN hadde vært der for å kunne skifte utsende, så trenger ikke dere å skifte på det om dere absolutt elsker iOS 5 utsende som det er nå. Så uansett hvordan dere ser på det, så er det et minus å ikke ha denne muligheten. Fordi denne muligheten er ikke i veien for dere som ikke liker å skifte på themes. En smartmobil er en personlig enhet, og den blir ikke personlig før du har gjort den personlig etter ditt ønske. Ja, det hadde vært en katastrofe. Det er fordi Windows 7 i likhet med alle desktop- og server-OS er bygget opp rundt det. Men det er ingen selvfølge. Hva trenger du tilgang til filstrukturen til, hvis applikasjonene og OS'et gir deg de muligheter du faktisk trenger? Det gjelder forsåvidt på desktop-OS også: Det er hendig å kunne gå til disken og kopiere et Word-dokument, men strengt tatt kan man jo gjøre "Save as" innefra Word også, med samme resultat.Jeg trenger filstruktur tilgang fordi jeg vil sortere sanger og bilder og filmer etter mapper siden forskjellige musikk programmer som PowerAMP til Android kan spille av musikken etter hvordan mappene er satt opp. Har du mange filmserier inne på telefonen, så er det en KJEMPE fordel å kunne sortere alle filmene i egne mapper til hvilken film serie det er. Og det samme med vanlige filmer. Da lager du bare en egen mappe for vanlige filmer som da blir vist som en egen mappe i filmprogrammet du bruker sånn at dem ikke ligger midt inne i hele suppa med andre filmserier. Blir bare rot om du har en liste på 120 filmer som du i tillegg må scrolle og scrolle og scrolle nedover for å finne den serien du vil se. Så derfor er mappesortering / filstruktur best uansett hva dere vil tro. Og ikke nok med det, men du har jo også mulighet for ekstern harddisk funksjonalitet med filstruktur muligheten. Og det er jo bare positivt om du er på farta og kommer over noe som kompisen din har som du får lyst på. Da er det bare å kopiere over filene rett til telefonen uten noe makkverk. Jeg tror nok de fleste hadde satt pris på å ha dette tilgjengelig om dem trenger det. Bare for å ta et eksempel. Ho mamma, hun tar ofte bilder og sitter ofte på PC'en og sorterer ut bilder som er tatt. Om hun hadde hatt en mobil som Samsung Galaxy S II, så tror jeg hun ville ha gjort sorteringen ferdig på mobilen om hun er på ferie sånn at hun bare kan føre over bildene i fra telefonen til PC'en når hun kommer hjem. Dette er så lekende lett at det er jo en skam for menneskeheten å ikke ha disse funksjonene. Åpenbart kjekt å ha hvis man trenger det. Men det er dette med behov man ikke vet man har, og ikke bruker selv om man vet det. Er det nok til å trekke en telefon som ikke har det? Det er igjen et bulletpoint, noe å være klar over, men ikke en generell ulempe for brukere flest.Så du mener det er helt greit at en telefon er helt ribbet for funksjoner og muligheter bare fordi du tror at noen aldri kommer til å bruke det og da igjen ikke mener at det er behov for å trekke noe i karakter for disse manglene? Herregud, du er såppass voksen at du burde skjønne det at jo flere funksjoner som er tilgjengelig SELV OM DERE IKKE BRUKER DEM er bedre uansett. For jo flere muligheter og funksjoner som er tilgjengelig, jo lettere blir det for folk å bruke telefonen og jo flere ser seg villig til å kjøpe telefonen. Og den vil passe til enormt mange flere folk også. Er jo ikke lenge igjen før iPhone's er et nisje produkt. Det er en stor ulempe hvis og bare hvis du bruker telefonen til å se filmer på. Men da velger du anatgelig en telefon med større skjerm i alle fall. iPhone er ikke den idelle telefonen til filmavspilling, men det gjør det ikke til en dårlig smartphone.Om iPhone ikke er den idelle telefonen for filmavspilling, så er den heller ikke idell for å spille på og bruke den som GPS heller. Så enkelt er det.Nei, jeg synes ikke det. Smartphones behøver ikke å være "swiss army knives". Like lite som alle biler behøver å ha forhjulstrekk og lasteplan. Det holder at de er gode til den jobben de er beregnet på. Og hvilke oppgaver er iPhone beregnet bra på da? Joa, jeg har tilbrakt mye tid på fly til ulike verdensdeler. Til den nevnte Dell PC'en hadde jeg to batterier. Som regel hadde jeg glemt å lade reservebatteriet, eller glemte å ta det med hjem, elller... Jeg har tilgode å være på en så lang reise at batteriet på telefonen ikke rekker. Skal jeg skifte fly eller tog så har jeg alltid en halvtime eller mer hvor jeg kan lade i alle fall. Jeg tviler på at du får ladet en Samsung Galaxy S II f.eks mange % på 30 minutt.Jeg må tilstå at jeg har mistet min 3GS flere ganger. Den er i live fremdeles. Men telefoner er ikke stridsutstyr for folk flest. At de kan knuse er et drawback, men ikke nødvendigvis noe å trekke for. Jeg ville ikke kjøpt iPhone om jeg skulle være badevakt, men jeg ville ikke på generelt grunnlag gitt den eller Samsung XYZ trekk for ikke å være vanntett. Selv om folk stadig mister dem i toalettet eller glemmer å ta dem ut av lomma før de vasker buksa.Du mener det at den dyreste smartmobilen i dag ikke burde trekkes i karakter for at den kan gå i 1000 knas alt for lett om man mister den i bakken? Dette er tull og atter tull. Noe så åpenlyst som mobiler som man har med seg overalt og tar opp av lommen hele tiden er det ENORMT stor sjangse for at man mister i bakken og vil da mest sannsynligvis knuses om man mister den der. Jeg har selv mistet min Samsung Galaxy S II i asfalten med at jeg mistet grepet på den når jeg tok den opp av lommen. Så du må ikke komme her å si at dette ikke er noe å bekymre seg over og at dette ikke har mye å si. Hvorfor tror du iPhones har de dyreste forsikringene og hvorfor tror du iPhones er den telefonen som knuses mest? Det burde ringe en bjelle for deg her. Man kan ikke forsvare noe som dette. Så enkelt er det. Raptor' timestamp='1320277446' post='18531473']For det første så koster det MYE penger med mye databruk. Et filsystem er helt gratis. Så man kan ikke sammenligne de to tingene en gang. Og Windows 7 var et eksempel for å illustrere hvor katastrofalt det hadde vært uten filsystem der. Flat rate for databruk er vel standard for smarttelefoner nå er det ikke? Jeg mener at det er et must, uansett om man har Android eller iOS. Hvis ikke kan man fint synce ting når man har tilgang til Wi-Fi. Javel, så du mener at du bare kan putte over DivX / XviD og MKV filer rett over til iPhone 4S sånn helt uten videre? Stemmer det ja. Appen jeg bruker heter yxplayer2. Finnes også flere alternativer i AppStore. Fungerer også fint på iPad. Nå har jeg ikke en 4S, men det fungerer fint på en iPhone 4... Nei, du er ikke nødt til å dra med deg 2 enheter for å kunne benytte deg av flere batterier på en Samsung Galaxy S II f.eks. Er jo bare å ta ut det tomme batteriet og sette inn det andre batteriet som er fullladet. Det er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Joda... Galaxy SII + ekstra batteri = 1 + 1 = 2 1. For det første så har du ikke 3G dekning overalt. Og selv om du noen plasser har 3G dekning, så kan det være elendig 3G dekning som er sirup tregt. Og for det andre, så kaster du mye tid bort med å vente på at ting skal bli lastet om du er i et område med dårlig dekning. Dermed så er dette mere irritasjon enn gøy. Derfor kommer filstruktur / ekstern harddisk funksjonaliteten inn som et godt poeng her. 2. Ja, vennligst forklar megp å hvordan du sånn helt uten videre kan putte over MKV filer til din iPhone 4S? Jailbreaking er ikke tillatt, og du kan kun bruke iTunes og heller ikke Wi-Fi. Så jah, jeg er veldig spendt på hvordan du kan overføre MKV filer blant annet til din iphone på en raskt og enkel måte uten de tingene jeg har nevnt. 3. Galaxy S II er enheten. Batteriene er tilbehør som er beregnet for å ha med seg om man trenger det. Så din sammenligning er feil. I ditt tilfelle, så mener du vel at en bil som har med seg ekstra bensin i en stor 20 liters kanne er 2 biler eller? Raptor' timestamp='1320272538' post='18531150']Egentlig ikke. Da må man altså dra med seg to enheter uansett, da kan jo liksågodt den ene enheten du drar med deg være en "booster" (du finner de i mange størelser også med støtte for AA-batterier) slik at du kan lade telefonen og andre dupedingser du har med deg uten strøm. Kan også nevne her at det er ulemper med å ha to batterier. Du ønsker jeg selvsagt å ha batteri to fulladet hele tiden, slik at det alltid er klart til bruk. Dette er en veldig dårlig for levetiden til det sekundære batteriet. Slike boostere har en enorm ulempe. Ved å skifte batteri får man fulladet batteri på 1 sec. En booster derimot lader telefonen, og lader den veldig treigt. De fleste (ingen jeg har prøvd) av boostere gir en muligheten for å koble til en utladet telefon og umiddelbart ringe. Og når det er kaldt ute, så kan man faktisk få store problemer med å få brukt en tom telefon på en booster til noe som helst. Finnes også andre ulemper, slik som at boostere nødvendigvis må være større enn et ekstrabatteri, og for det meste ganske mye større også, noe som gjør dem upraktiske. Videre så gjør ikke et ekstrabatteri telefonen din noe større, noe en booster gjør. Ganske utrolig at de andre ikke ser de poengene du tar frem her :!: Nei, jeg synes ikke det. Smartphones behøver ikke å være "swiss army knives". Like lite som alle biler behøver å ha forhjulstrekk og lasteplan. Det holder at de er gode til den jobben de er beregnet på.Eh. Det er jo nettopp en "swiss army knife" en smarttelefon er beregnet å være. Har du behov for en telefon som ikke er en «swiss army knife» så er det en «dumtelefon» som gjelder.Bingo, enda et godt poeng som viser at mange her inne er på bærtur.Raptor' timestamp='1320278311' post='18531519'] Slike boostere har en enorm ulempe. Ved å skifte batteri får man fulladet batteri på 1 sec. En booster derimot lader telefonen, og lader den veldig treigt. De fleste (ingen jeg har prøvd) av boostere gir en muligheten for å koble til en utladet telefon og umiddelbart ringe. Og når det er kaldt ute, så kan man faktisk få store problemer med å få brukt en tom telefon på en booster til noe som helst. Finnes også andre ulemper, slik som at boostere nødvendigvis må være større enn et ekstrabatteri, og for det meste ganske mye større også, noe som gjør dem upraktiske. Videre så gjør ikke et ekstrabatteri telefonen din noe større, noe en booster gjør. Sant, skal innrømme at jeg aldri har brukt en slik booster, skal også innrømme at jeg i mine noe over 3 år med forskjellige iPhones aldri har gått tom for strøm, og jeg er mye ute på reise... Sier ikke at det er fordeler og ulemper med begge deler. En ulempe med å ha et ekstrabatteri er at det må lagres fulladet. Det sliter veldig på moderne litiumbatterier. Ideelt sett så skal de lagres på rundt 40%. Nei selv om du ikke reiser så veldig mye, så gjør andre det. Selv jeg vil reise omtrent 30000 km i løpet av ett skoleår. Og rundt jorden er det 40000 km. Så er mange i samme situasjon som meg at dem er ute å reiser MYE og hadde hatt godt av et ekstra batteri eller flere. Endret 3. november 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) 2. Ja, vennligst forklar megp å hvordan du sånn helt uten videre kan putte over MKV filer til din iPhone 4S? Jailbreaking er ikke tillatt, og du kan kun bruke iTunes og heller ikke Wi-Fi. Så jah, jeg er veldig spendt på hvordan du kan overføre MKV filer blant annet til din iphone på en raskt og enkel måte uten de tingene jeg har nevnt. Så du skal få lov til å bruke Bluetooth, men jeg skal ikke få bruke Wi-Fi? Høres ganske urimelig ut spør du meg.... Wi-Fi er mye mer utbredt på laptoper og datamaskiner en Bluetooth. Du lagrer du de i telefonen enten via et web-grensesnitt, ftp-server eller iTunes (laster data rett inn i applikasjonen) ikke via telefonen sin innebygde app. I ditt tilfelle, så mener du vel at en bil som har med seg ekstra bensin i en stor 20 liters kanne er 2 biler eller? Saken er at batteriet er nesten 30% av telefonen sin masse, og kanskje mer i vekt. Så i det tilfellet så blir det bil + tilhenger = 2 enheter... Bingo, enda et godt poeng som viser at mange her inne er på bærtur. Du er heller på bærtur hvis du ikle klarer å innse at alle ikke har ønske om å ha samme "swiss army knife"... Det er vel nettopp derfor det finnes utallige modeller av "swiss army knife" er det ikke: http://www.victorinox.com/ch Selv jeg vil reise omtrent 30000 km i løpet av ett skoleår. Og rundt jorden er det 40000 km. Så er mange i samme situasjon som meg at dem er ute å reiser MYE og hadde hatt godt av et ekstra batteri eller flere. Jeg reiser MYE sa jeg. Jeg har mellom 50 og 100 døgn på hotell, og så langt i år har jeg krysset Atlanteren 10 ganger, og jeg har som sagt iløpet av de tre årene jeg har hatt telefon uten mulighet til å bytte batteri aldri hatt behov for det. Endret 3. november 2011 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Raptor' timestamp='1320280539' post='18531614'] 2. Ja, vennligst forklar megp å hvordan du sånn helt uten videre kan putte over MKV filer til din iPhone 4S? Jailbreaking er ikke tillatt, og du kan kun bruke iTunes og heller ikke Wi-Fi. Så jah, jeg er veldig spendt på hvordan du kan overføre MKV filer blant annet til din iphone på en raskt og enkel måte uten de tingene jeg har nevnt. Så du skal få lov til å bruke Bluetooth, men jeg skal ikke få bruke Wi-Fi? Høres ganske urimelig ut spør du meg.... Wi-Fi er mye mer utbredt på laptoper og datamaskiner en Bluetooth. Du lagrer du de i telefonen enten via et web-grensesnitt, ftp-server eller iTunes (laster data rett inn i applikasjonen) ikke via telefonen sin innebygde app. I ditt tilfelle, så mener du vel at en bil som har med seg ekstra bensin i en stor 20 liters kanne er 2 biler eller? Saken er at batteriet er nesten 30% av telefonen sin masse, og kanskje mer i vekt. Så i det tilfellet så blir det bil + tilhenger = 2 enheter... Bingo, enda et godt poeng som viser at mange her inne er på bærtur. Du er heller på bærtur hvis du ikle klarer å innse at alle ikke har ønske om å ha samme "swiss army knife"... Det er vel nettopp derfor det finnes utallige modeller av "swiss army knife" er det ikke: http://www.victorinox.com/ch Selv jeg vil reise omtrent 30000 km i løpet av ett skoleår. Og rundt jorden er det 40000 km. Så er mange i samme situasjon som meg at dem er ute å reiser MYE og hadde hatt godt av et ekstra batteri eller flere. Jeg reiser MYE sa jeg. Jeg har mellom 50 og 100 døgn på hotell, og så langt i år har jeg krysset Atlanteren 10 ganger, og jeg har som sagt iløpet av de tre årene jeg har hatt telefon uten mulighet til å bytte batteri aldri hatt behov for det. 1. Jeg har ikke nevnt noe om Bluetooth i denne sammenhengen. Så i mitt tilfelle så kan du se for deg at jeg drar på besøk til en kompis en snartur mens jeg venter på neste fly. Og mens jeg er hos han den lille tiden, så ser jeg at han har en film jeg gjerne skulle ha sett. Og vil jo da helst ha filmen med meg som han har på PC'en. Da er det enkleste å bare plugge USB kabelen i telefonen og så i PC'en og bare føre over direkte til telefonen sånn at du kan se filmen på mobilen om du vil, eller bare ha den lagret på telefonen til du er hjemme å kan se filmen via PC'en / TV'en da. Joda, Wi-Fi er ganske mye utbredt i dag, men du må fortsatt betale de fleste plassene for å kunne bruke Wi-Fi. Og igjen, 3G er heller ikke gratis. Og dette med 3G igjen. De fleste teleoperatørene vil strupe hastigheten din om du går over 5GB med databruk i måneden så fremt du ikke har et bedriftsabbonomang. Og skal man se filmer og slikt via iCloud or whatever da, så går MegaBytene veldig kjappt unna da. 2. Men er uansett bedre å ha ett eller to ekstrabatterier med seg sånn da enn å ikke kunne ha muligheten til det og må sitte uten strøm. 3. Heldig for deg det, men bare for å få det sagt da. Ikke alle er like heldig med batteritiden som du. Så du kan ikke snakke ut av hva du har erfart. Du må gjennskape ett bilde av hva veldig mange andre opplever. Endret 3. november 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Raptor' timestamp='1320280539' post='18531614']Saken er at batteriet er nesten 30% av telefonen sin masse, og kanskje mer i vekt. Så i det tilfellet så blir det bil + tilhenger = 2 enheter... Da kan man jo ta den sammenligningen - at 4s og S2 har henger, mens f.eks s2 har man muligheten til å ha noe i hengeren også, med å skifte ut org batteri med 3500MhA slik at man har batteri for hele uka på fjellet MED bruk. Hjelper lite med henger man ikke kan bruke som man vil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg