UUnreal Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Ja, det er en forbanna uting med all denne masingen om kjøpt og betalt. Når folk tar feil på denne måten, så er det stort sett uvitenhet eller mangel på kompetanse, heller ann at de er kjøpt og betalt. (når det er sagt virker endel journalister merkverdig uvitende om hva som er mulig å få til med mer åpne standarder) AtW Det er en forbanna uting at ingen er kritiske til pressen lengere....... Endret 2. november 2011 av cyclo Fjernet unødvendig sitat Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Folk er kritiske til pressen så det holder, men jeg har vanskelig for å se hvordan usaklig kritikk gjør noe annet enn å drukne saklig kritikk, og få den saklig kritikken til å ha mindre gjennomslagskraft. AtW Endret 2. november 2011 av cyclo Fjernet unødvendig sitat 2 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Folkens. Jeg har atter en gang ryddet tråden for ignorering av vår netikette angående dette med multisitering. Man skal aldri sitere mer enn en post bakover i tid og sitat av lange poster skal deles opp.Dersom dette fortsatt ignoreres blir jeg nødt for å slette poster, sende dem til dere på PM, og be dere forsøke på ny. Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg må bare spør de som leser langt bak i tråden her. Er det noen som mener iPhone 4s fortjener 9/10 i karakter med tanke på post #3 i denne tråden? Innlegget mitt ble korrekt slettet, så må derfor spør på denne måten. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg må bare spør de som leser langt bak i tråden her. Er det noen som mener iPhone 4s fortjener 9/10 i karakter med tanke på post #3 i denne tråden? Innlegget mitt ble korrekt slettet, så må derfor spør på denne måten. Jeg har ofte diskutert karakterer på spill, og nå på mobiler. Disse testene er jo subjektive, samtidig som de bør være basert på objektive observasjoner i forhold til konkurrentene. Men problemet her er at mange av de som ikke klarer å godta at tester synes denne telefonen er en sekser(ikke perfekt men en sekser), heller ikke forstår hvorfor noen velger iPhone når Androidtelefoner vistnok er overlegne i forhold. Selv har jeg vært der, men har valgt å hoppe tilbake til iOs og iPhone. Rett å slett fordi det positive med det oppveier det negative. Synes du f.eks. Optimus 2X fortjente en sekser? Med tanke på probleme telefonen har hatt fra starten, manglende oppdateringer? Jeg ser ikke så mye klager i den testen, men det var kanskje ikke så farlig siden det var en android telefon? 1 Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) #3 er oppdatert Optimus 2X fortjener aldeles ikke terningkast 6. Mobilen var aldri noe jeg tenkte på en gang, og derfor syns jeg det er merkelig at topp karakter deles ut så lett som det gjør. Er det pga at nettstedene skal reklamere sine terningkast i aviser og blader for å få større trafikk? Jeg likte den tidligere kommentaren din om at testerene skulle hatt produktet i testing mye lenger og ikke skrive en test i hastverk for å være først ute blant de andre. Jeg føler at de handler litt etter egeninteresse mtp. markedsføring med denne karaktergivningen, og derfor har jeg bedt mobilen.no å svare på kritikken. Jeg har brukt noe tid på #3, og det er ikke uten grunn. For jeg føler noe er riv ruskene galt. Jeg har listet opp hele 18 negative punkter, dette må vel dra ned en karakter? For meg er terningkastene nærmest ubetydelige og jeg sliter med å ta de seriøst. Tar turen ut å spiser med familien nå, svarer på evt. svar senere. Endret 2. november 2011 av Open-Source Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Størst trafikk hadde de nok fått om de gav den karakteren 3 Android tilhengere ville ha festet i tråden, og apple fansen ville ha grått sine eple tårer Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Om dere mener amobil er kjøpt og betalt av Apple så er det bare å ikke lese amobil lenger, og deretter åpne deres egen side hvor dere kan gi alle iPhones terningkast 1. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Størst trafikk hadde de nok fått om de gav den karakteren 3 Android tilhengere ville ha festet i tråden, og apple fansen ville ha grått sine eple tårer Er det sånn Tine lager sin eple-juice? Har låst en rekke Apple-fanatikere i kjelleren, og konstant forteller dem at iPhone er dårlig? Men fra spøk til alvor. Det overrasker meg hvor mange det er som roper korrupsjon, eller roper hurra fordi terningkast x er gitt til telefon y. Slike tester som dette er jo intet annet enn objektiv synsing, og forteller i utgangspunktet fint lite om hvor bra en telefon er. Er riktig test (noe som er helt umulig å forvente med tanke på hvor mange mobil som lanseres til enhver tid) ville inneholdt: - Laboratorietest av dekningsforhold - Stresstest av materiale og falltester - Tester av bruksopplevelser og UI f. eks. i form av en heuristisk evaulering, eller andre tilsvarende metoder - Langvarig batteritest i ulike scenarioer - Test av skjermlesbaret i ulike lysforhold - ++ 2 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Absolutt Cyclo, mange ting som kunne vært bedre med iPhone i mine øyne. Desverre så finnes ikke denne perfekte telefonen ennå så jeg holder meg til det jeg vet fungerer for meg akkurat nå. 2 high end android telefoner i fjor få holde, de er nok blitt bedre, men jeg avventer litt til Men samtidig låser jeg meg jo inne i Apple verden, så det kan jo godt hende jeg aldri kommer meg ut igjen. Samtidig så er jeg overrasket over at du er overrasket, grunnen til at mange er forbannet for at telefonen fikk terningkast 6 er fordi de er redde for at dette skal selge mer mobiler rundt om. Folk blir jo regelrett lurt til å kjøp ett mindreverdig produkt. Heldigvis er forumet fullt av Android telefonenes forsvarere. Angående eplejuice, joda det er slik de lager eplejuice sin. Men selvfølgelig den av typen Premium, er jo en grunn til at den koster flesk Endret 2. november 2011 av UrgeLoL Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Grunnen til at jeg reagerer så mye er fordi jeg syns det er ytterst urimelig, og at verdien av terningkast 6 mister betydning. Med mindre Galaxy Nexus nå har et alvorlig problem, så får den også en sekser. Kan minne om at den har kun 16Gb internminne, ikke støtte for minnekort og et kamera som ikke er helt i toppen. Resten skal være rimelig bra. Jeg mener de manglene her og tilsier et trekk i karakteren. Noen som føler det at min mening i #3 er urimelig? Og hvor på skalaen ville dere sagt at iPhone 4s låg på mtp. på alle punktene? Endret 2. november 2011 av Open-Source Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Du er utholdende, det skal du ha. Jeg skal komme med noen synspunkter: - Mindre skjerm enn konkurrentene* Mindre skjerm er ikke i seg selv et minus. For en del bruksområder er større skjerm en fordel, men vi vil jo ikke gå rundt med en iPad i lomma heller. Vil du ha større skjerm så kjøper du ikke iPhone, men det er ikke et minus at folk har forskjellig behov der. Akkurat som jeg ikke synes at min Mini Cooper bør få lavere score enn min gamle Passat fordi bagasjerommet er mindre. Skjermstørrelse er et bulletpoint, det er noe å være klar over. Men så er det en subjektiv vurdering. Jeg har en 55" TV i stua, og en gammel 32" her på kontoret. De er tilpasset sitt respektive bruk. Skulle jeg kjøpt ny til kontoret hadde jeg neppe kjøpt større enn 40", ikke engang om 55" koster det samme. - Ikke støtte for tredjeparts widgets* Jeg savner noen hendige widgets på iPhone, ja. Kunne vært greit om jeg kunne lage dem selv. Det er et minus ved iOS. Viktig nok til å gi telefonen trekk? Vel det avhenger av om testeren savner noe funksjonalitet. Det får han svare for. Mange Android widgets er selvsagt tull og tøys. Men det er ulempen med et fritt marked. Du skal skuffe mye gråstein før du finner gull. Jeg liker konseptet, for eksempel å kunne koble meg til og fra wifi og blåtann uten å måtte ørten klikk ned i instillingene. - Startskjermen er svært primitiv med lite muligheter* Det henger vel sammen med forrige punktet... Jeg synes den er grei nok i iOS 5. Men det kan hende jeg ville synes noe annet om jeg fikk leke med min sønns Android-telefon noen dager... - Designet til iOS er litt utdatert Det er smak og behag. Selv er jeg av dem som liker at ting ikke forandres hele tiden. Designendringer får telefonen til å se ny ut, men på bekostning av eksisterende brukeres følelse av hjemhørighet. Skal man endre design, så skal det ha en verdi utover det kosmetiske. Jeg gleder meg til å leke litt med "tiles" i Windows 8. Det kan være en designendring med mening. Men ellers vet jeg ikke. Se på bilbransjen hvor designet endrer seg til stadighet. Jeg er ikke alltid sikker på om det er til det bedre. Det lages pene nye biler, bevares, men noen ganger savner jeg en Jaguar XK 120 eller en 1965 Mustang. Det er kanskje derfor jeg kjøpte en retrobil som Mini'en... - Ikke tilgang til filstruktur Det gjør det ikke til en dårligere telefon. Og jeg tror på at mobiltelefoner - selv de smarte - er nytteverktøy. Jeg vet at jeg tyter om dette, men verktøy skal være enkle. Som gammel MC-entusiast hender det at jeg mimrer om gamle dager når man kunne justere forgasseren selv, men så husker jeg at det var fordi man måtte. Er man som meg datautdannet så kan man selvsagt ha glede av å kunne nå filsystemet på dingser, men for folk flest er egentlig greiere at man ikke kan. - Krever Wi-Fi til enkelte operasjoner Ikke sikker på hvilke operasjoner du tenker på. - Kunne vært bedre kontaktbehandling Ja, det kunne det vært. Men der finnes det 3. parts apper. Alt behøver ikke følge med telefonen. Tvert om, det kan argumenteres for at produsenten ikke bør utkonkurrere sine 3. parter på applikasjonssiden. Apple (og Microsoft) har ofte fått kjeft for å gjøre nettopp det. - Ikke fildeling over Bluetooth Jeg bruker det ikke på PC eller andre enheter jeg har heller, så for meg er ikke det et savn. Det viktige er at ting lar seg synkronisere, ikke protokollen. Moderne mobiler kobler seg normalt opp over mobilnettet eller wifi, og det bør være tilstrekkelig. Jeg må tilstå at jeg synes det var et drawback at jeg må koble meg til med blåtann i bilen for å kunne ringe "fra rattet". Telefonen er jo alt koblet til via USB for musikkens skyld, så hvorfor kunne ikke samtalene styres den veien også? - Svak formatstøtte for video Både en fordel og en ulempe. For brukere flest er det en fordel å slippe å forholde seg til formater, man burde strengt tatt kunne kjøpe og bruke en telefon uten å måtte forholde seg til koder av bokstaver og tall. Desverre så må man jo det siden det betyr at fremmede formater må konverteres. Det er et catch-22. Jeg savner litt at noe blir standard format på dingser, som VHS ble det i sin tid. Så her er jeg litt ambivalent. Men nå bruker jeg ikke telefonen til å se filmer på, annet enn youtubesnutter og lignende, som telefon støtter. På iPad er det et større savn. - Ikke utskiftbart batteri I gamle dager ville jeg sagt at det var et minus, siden batteriene ofte gikk ut på dato før telefonen. Men på dagens telefoner opplever jeg ikke det som noe problem. Mine kone har min gamle iPhone, og på både den og min nåværende 3GS funker batteriet etter ørten ladinger like godt. Og - relevant også for neste punkt - alt som kan tas ut er en kilde til problemer. Husker den gangen jeg sto i sikkerthetskontrollen på en flyplass et eller annet sted i USA og pakket ned min Dell laptop i veska igjen og gikk fornøyd videre. Da ropte noen på meg, og det viste at batteriet hadde ramlet av og lå igjen i plastkurven... - Ikke utskiftbart minnekort Minnekort er like nyttige - eller snarer unyttige - som gamle dagers disketter ble etter at folk flest fikk trådløse nettverk og maskinene fikk USB. De er knuslete, sårbare, lett å miste/glemme. Og som minnepenner en åpenbar sikkerhetsrisiko. Det er en utdatert teknologi, og bør ikke trekke på karakteren. - Svært sårbar for skader Det er dumt hvis du er av typen som jobber i tøffe omgivelser, eller vet at du mister telefonen ofte. Men det finnes helt utmerkede deksler/rammer etc som løser det problemet for en håndfull kroner. Jeg synes ikke det skal trekke ned for telefonen. Det kan selvsagt ha en sammenheng med at "uknuselige" telefoner ofte ser ut som fjernkontrollen til en søppelpresse. - Apple skaper en fengselfølelse Nei, de gjør ikke det. De skaper kanskje et fengsel, men det føles ikke sånn... Mer alvorlig: Det er lov å være kritisk til Apples vendor lock-in. Jeg kan endog si meg enig i at man bør være det. Men det er et ideologisk standpunkt. Det gjør ikke iPhone til en dårligere telefon, det gjør eventuelt Apple til en dårligere produsent. Jeg er svært usikker på om det er rett av teknologianmeldere å gjøre ideologiske vurderinger og sette karakterer ifølge disse. - Ikke flash Jeg er faktisk glad for at Apple våget å stå opp mot Flash-monopolet. I starten var det et lite men følbart problem, men idag er det bare unntaksvis at jeg kommer til sider der det ikke finnes alternativ visning. Dermed er det heller ikke lenger noe å trekke for. - Høy pris Ja. Dersom karakteren skulle gis etter kilopris eller kost/nytteforhold så kunne det vært noe å trekke for. Men dersom det ikke er det så er det helt greit. (Gitt at ikke prisen brukes mot andre gode telefoner, selvsagt.) Man kan argumentere for at enviss inndeling må det være, ellers ville ingen billigtelefoner noensinne kunne fått god score. Man skal forvente mer av dyre telefoner. Men at den er dyr er ikke i seg selv negativt. En bilanmelder burde ikke gi en Mercedes sportsbil dårlig karakter fordi den koster over en million. Han burde gjøre det dersom bilen hadde vesentlige mangler eller svakheter i forhold til andre biler i samme klasse. Selv en Ferrari kan få terningkast 6, på tross av at ingen av oss har råd til den. Noen innledende tanker dette... Geir 5 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) *snip* Her må jeg bare kommentere noe som du har sagt. > Ok, til dette med skjermstørrelse. Jeg skal være litt enig i at man ikke skal kunne trekke en telefon i karakter for skjermstørrelsen, siden skjermstørrelsen skal liksom være tilpasset den type bruk telefonen er laget til. Så iPhone 4S er en telefon med liten skjerm fordi den ikke kan gjøre mere av disse seriøse oppgavene som en mobil som f.eks Samsung Galaxy Note kan. Der vises det jo klart og tydelig på hva fordelen med stor skjerm er og på hva man kan gjøre med en slik mobil. iPhone 4S har liten skjerm og kan gjøre mye mindre ting igjen. Så sånn som iPhone 4S er, så er kanskje skjermen god nok for hva iPhone 4S kan. > Så kommer vi til dette med Designet i iOS 5. Her synes jeg definitivt at iOS 5 skal bli trukket noen poeng for å ikke ha oppdatert UI'en helt siden 2007. Det er rett og slett galskap. Enda værre er det at man ikke kan skifte themes for å få litt andre farger og ikoner i det minste. Slikt burde blir trukket for. > Så er det om filstruktur. Du kan ikke jobbe med en smartmobil på en seriøs måte uten tilgang til filstruktur. Du kan jo tenke deg selv hvordan det hadde vært uten filstruktur i Windows 7 f.eks. Hadde jo vært katastrofe. > Så til dette med fildeling over Bluetooth. Selv bruker jeg det ikke så ofte, men er VELDIG kjekt å ha muligheten til det av og til når jeg faktisk trenger det. Jeg digger å ha muligheten til å bare kunne koble min Samsung Galaxy S II telefon sammen med min MacBook Air maskin via Bluetooth, for så dele alle filer jeg trenger begge veier. Og dette er veldig enkelt å gjøre. Du trenger ikke å tenke på noen kabler i øyeblikket du vil gjøre dette. > Så dette med svak formatstøtte for video for iPhone 4S. Dette er faktisk en meget stor ulempe uansett hvordan man ser på det. For jo flere formater telefonen støtter, jo mindre trenger du å waste en hel haug med tid bare på å konvertere filmer til de ytterst få formatene iPhone 4S støtter. Dette er både irriterende og bortkasting av MYE tid. Så det er jo alltid en STOR pluss at man bare kan drege over en film rett i fra PC'en og over til telefonen for så å bare kjøre filmen rett i fra telefonen etter det. Det er det enkleste og er også mye mere brukervennlig enn å måtte være avhengig av iTunes som må konvertere alle filmene dine før du kan se noen filmer på iPhone 4S. Dette burde trekkes en god del ned på den totale poengsummen. > Og så til dette med Ikke utskiftbart batteri på iPhone 4S. Jada, du babler i vei her helt uten å tenke på at det er faktisk en MEGET STOR fordel å kunne bytte ut batteri på telefonen. Ikke bare fordi batteriene holder seg i lang lang tid, men fordi er man ute å reiser på en lang reise, så tror jeg det ikke er så særlig kjekt å sitte med skjegget i postkassa med null strøm på iPhone 4S i halvparten av reisen hjem f.eks. Hadde du hatt mulighet til å skifte ut batteriet, så kunne du ha kjøpt deg et ekstra batteri som du kunne ha puttet inn i telefonen og brukt på resten av reisen. Du ser fordelen her sant? Dette er en så fin fordel at dette faktisk burde bli trukket for her også. > Så til dette som du sier om svært sårbar for skader. Hva som er vitsen i å kjøpe en iPhone 4S på grunn av utsende om du må dekke den i plastdeksel? Det at en telefon er utsatt for å kunne knuses veldig lett burde være et stort minus uansett hvordan man ser på det. For en enhet som man drar med seg overalt så er sjangsen meget stor for at man mister den i bakken og at den knuser. Jeg holdte på å miste min Samsung Galaxy S II rett i et betonggulv i dag. Men pluggen som var i hodetelefonuttaket var redningen, fordi jeg klarte å få tak i ledningen som er i fra 3.5mm pluggen som da er i telefonen når jeg mistet den i fra handa. Så selv jeg som tar ekstremt godt vare på mine dyre ting så klarer jeg å miste den i fra handa uansett. Den har allerede hatt ett fall i bakken (på grus) og en gang rett i asfalten hvor telefonen fikk noen riper / skrapemerker i plasten. Så dette med at en telefon kan gå i stykker på en lett måte burde bli trukket i den totale karakteren. Endret 2. november 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Open-Source Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) tom waits for alice: Godt å se at noen tar seg tid til å svare. Det ble forøvrig en følelse av bagatellisering og litt av å være i forsvarsposisjon. Men vi har forskjellige syn, og det skal jeg respektere til det fulle. - Mindre skjerm enn konkurrentene* Mindre skjerm er ikke i seg selv et minus. For en del bruksområder er større skjerm en fordel, men vi vil jo ikke gå rundt med en iPad i lomma heller. Vil du ha større skjerm så kjøper du ikke iPhone, men det er ikke et minus at folk har forskjellig behov der. Akkurat som jeg ikke synes at min Mini Cooper bør få lavere score enn min gamle Passat fordi bagasjerommet er mindre. Skjermstørrelse er et bulletpoint, det er noe å være klar over. Men så er det en subjektiv vurdering. Jeg har en 55" TV i stua, og en gammel 32" her på kontoret. De er tilpasset sitt respektive bruk. Skulle jeg kjøpt ny til kontoret hadde jeg neppe kjøpt større enn 40", ikke engang om 55" koster det samme. Her nevner du ikke noen fordeler en storm skjerm kan gi, heller ikke noe om visningsopplevelsen, som forøvrig henger hand i hand. Folk har helt klart forskjellige behov, men det er jo en grunn til at alle produsentene nå lager større enn 4" skjermer, og at kjøpere absolutt tiltrekkes av dette. Se linken igjen for å se fordelene + at du skal også ha liten hand for å ikke kunne navigere rundt med en hand på f.eks SGS II. Jeg kan skrive under på at den fysiske følelsen i lommen nesten ikke er merkbar med 4s vs. sgs II. Jeg er også ganske så sikker på at nesten alle forumgutta her hadde valgt en 4,3" iPhone foran en 3,5" om de hadde hatt valget. Med en iPhone viser det bare 3,2" med innhold når en surfer, dette blir veldig lite. Det fungerer, men målt opp mot konkurrentene, så er dette en skikkelig . Det er ikke rart mange var skuffet da alle trodde iPhone 5(4s) skulle komme med større skjerm. Jeg vet mange hadde gledet seg til dette. - Ikke støtte for tredjeparts widgets* Jeg savner noen hendige widgets på iPhone, ja. Kunne vært greit om jeg kunne lage dem selv. Det er et minus ved iOS. Viktig nok til å gi telefonen trekk? Vel det avhenger av om testeren savner noe funksjonalitet. Det får han svare for. Mange Android widgets er selvsagt tull og tøys. Men det er ulempen med et fritt marked. Du skal skuffe mye gråstein før du finner gull. Jeg liker konseptet, for eksempel å kunne koble meg til og fra wifi og blåtann uten å måtte ørten klikk ned i instillingene. Du spør om mangel på widgets er viktig nok for å kunne trekke karakter. Jeg mener sterkt her at brukere må få lov å ha mulighet til å sette opp sin egen smartmobil etter egne ønsker og behov. Det er for å fjerne mellomoppgavene, bedre oversikt, samt nå raskere frem til de tingene man bruker mobilen mest til. Noen widgets er mindre brukbare, mens nytteverdien er meget høye på andre. Det ser meget bra ut i Android 4. Og fordelene med widgets er enda større på tablets, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Du sier også at du er fornøyd med startskjermen på iOS. For min del blir dette for simpelt med bare snarveier til ikoner og mapper. Tatt alt dette i betraktning, så henger iOS litt etter, og jeg vet mange kunne tenke seg en endring her. Ting er nærmest uforandret siden 2007. Jeg som er interessert i smartmobiler føler at det blir alt fra tynt fra apples side. Fint for jenter, førstegangskjøpere og noen andre, men ikke for de som forventer litt mer. - Designet til iOS er litt utdatert Det er smak og behag. Selv er jeg av dem som liker at ting ikke forandres hele tiden. Designendringer får telefonen til å se ny ut, men på bekostning av eksisterende brukeres følelse av hjemhørighet. Skal man endre design, så skal det ha en verdi utover det kosmetiske. Jeg gleder meg til å leke litt med "tiles" i Windows 8. Det kan være en designendring med mening. Men ellers vet jeg ikke. Se på bilbransjen hvor designet endrer seg til stadighet. Jeg er ikke alltid sikker på om det er til det bedre. Det lages pene nye biler, bevares, men noen ganger savner jeg en Jaguar XK 120 eller en 1965 Mustang. Det er kanskje derfor jeg kjøpte en retrobil som Mini'en... Hva syns du om bildene som var målt opp sammen så vidt på første side? Design er et svært subjektivt tema absolutt, og her skal jeg aldri i mitt liv si at noen tar feil for å mene noe annet enn meg. Når det er sagt så har alle jeg har snakker med sagt at iOS er en blanding av bobblefølelse og litt gråblå utdaterte menyer, til tider umodent. De har heller ikke mulighet til å endre på noe. Valgmuligheter er fraværende og alle må ha det samme theme og oppsett. Er det en ting jeg vet, så er det at veldig få har samme smak, men vil du ha en iPhone så må du bare finne det i at verden er sånn. Android har absolutt utviklet seg mer, mye mer på dette området. Det er ikke for uten grunn at Sense har fått mye skryt nettopp for å la brukerne selv velge utseende etter sin smak. Folk fra 12-80 år har ikke samme smak. La de selv velge design etter sine preferanser. Det er sånn det burde være, og ikke låst til kun et theme uten valgmuligheter. Jeg har hørt folk ned i 16 år si at startskjermene på iPhone ser barnslig ut. For meg sier dette mye. Eneste muligheten de har er å jailbreake. Stiller ikke android da med alle fordeler her? Tiles på WP har jeg prøvd ut mye, og har mye fint å si om det. Veldig stilrent. Ser modent ut tross litt store tiles for min smak. - Ikke tilgang til filstruktur Det gjør det ikke til en dårligere telefon. Og jeg tror på at mobiltelefoner - selv de smarte - er nytteverktøy. Jeg vet at jeg tyter om dette, men verktøy skal være enkle. Som gammel MC-entusiast hender det at jeg mimrer om gamle dager når man kunne justere forgasseren selv, men så husker jeg at det var fordi man måtte. Er man som meg datautdannet så kan man selvsagt ha glede av å kunne nå filsystemet på dingser, men for folk flest er egentlig greiere at man ikke kan. Jeg har snakket en del om dette før. Og jeg ser mange fordeler for en som forventer litt mer av en smartmobil. Plugg i enheten i en dockingstasjon uansett hvor hen det måtte være, filbehandler popper dikrete opp med skikkelig struktur. Da er det bare å dra filene å slippe de over i de mappene du ønsker. Filene lagrer seg i mapper akkuratt som en ektern harddisk. Så er det bare å spille av filene rett etterpå, uten konvertering eller synkronisering. Filene åpnes rett fra default spiller. Er ikke dette frihet? Alle bruker det neppe, det er mer en ting som jeg og andre bruker, som ønsker muligheter og frihet på en smartmobil. En annen ting som er gullfint er at det går an å skjule bilder i default galleriprogram med filstruktur. Mange liker dette inkl. meg - Ikke utskiftbart batteri I gamle dager ville jeg sagt at det var et minus, siden batteriene ofte gikk ut på dato før telefonen. Men på dagens telefoner opplever jeg ikke det som noe problem. Mine kone har min gamle iPhone, og på både den og min nåværende 3GS funker batteriet etter ørten ladinger like godt. Og - relevant også for neste punkt - alt som kan tas ut er en kilde til problemer. Husker den gangen jeg sto i sikkerthetskontrollen på en flyplass et eller annet sted i USA og pakket ned min Dell laptop i veska igjen og gikk fornøyd videre. Da ropte noen på meg, og det viste at batteriet hadde ramlet av og lå igjen i plastkurven... Sist for et par dager uker siden måtte en nær venn av meg la sin iPhone 4 lade seg helt ut, da det ikke en gang var mulig å restarte den fysisk. Det er vel bare i slike tilfeller det lønner seg å ha utskiftbar batteri. Jeg vet for et faktum at det skjer en del ganger rundt om kring hos flere, så er sagt av både venner og mobilselgere jeg har snakket med. Den nære kompisen min fikk altså ikke brukt mobilen til noen ting før den var utladet, og så ladet opp på ny igjen. Han var uten mobile tjenester i over et døgn! Tenk deg hvordan den situasjonen må føles ut, om du ikke har opplevd det. Heldigvis skjer ikke dette ofte, men når/om det skjer, ja da er det en rimelig frustrerende situasjon. - Høy pris Ja. Dersom karakteren skulle gis etter kilopris eller kost/nytteforhold så kunne det vært noe å trekke for. Men dersom det ikke er det så er det helt greit. (Gitt at ikke prisen brukes mot andre gode telefoner, selvsagt.) Man kan argumentere for at enviss inndeling må det være, ellers ville ingen billigtelefoner noensinne kunne fått god score. Man skal forvente mer av dyre telefoner. Men at den er dyr er ikke i seg selv negativt. En bilanmelder burde ikke gi en Mercedes sportsbil dårlig karakter fordi den koster over en million. Han burde gjøre det dersom bilen hadde vesentlige mangler eller svakheter i forhold til andre biler i samme klasse. Selv en Ferrari kan få terningkast 6, på tross av at ingen av oss har råd til den. Her må jeg bare nevne at Galaxy S II kostet 4299,- uten binding da den ankom Norge. På samme tidspunktet kostet iPhone 4 4980,- for en 12mnd gammel smartmobil. Og med tanke på hvor mye lengre Galaxy S II hadde kommet i utviklingen, så er det ikke rart folk syns iPhone var svært overpriset? Som du sier selv, men skal forvente mer av dyre mobiler. Ser du ironien? Og ja på bilanmeldelser så har pris i forhold til produktet en del å si. Spesielt målt opp mot andre konkurrenter. Bilen blir ikke dårligere selv om den er dyr, men avtalen ved kjøp trenger ikke å topp. Et godt eksempel her er iPhone 2G som kostet nærmere ti tusen kroner uten abb. For å ikke overdrive et langt innlegg, så stopper jeg det av her. Jeg ser nytteverdi i alle punkter som er nevnt, og det er jo de punktene som det også argumenteres for over hele verden både hos brukere, og mobiljournalister. På den andre siden ser ikke du ut til å ha samme syn som meg. Jeg setter spesielt skjerm og mulighet til å personliggjøre sin egen smartmobil svært høyt. Smartmobil idag er det mest personlige vi bærer, og det viktigste kommunikasjonsverktøyet vi bruker. la brukerne kunne velge og ha valgfrihet etter deres behov. Ikke la en produsent bestemme nesten alt. Med android har du friheten til alle punkter. iPhone 4s med alle mangler disse manglene totalt, så fortjener vel ikke iPhone 4s aller beste karakter? Se ut fra skalaen, en sterk 9er? Jeg ser det bare ikke, og ønsker derfor svært gjerne et svar av redaksjonen her. Det er veldig mange og som reagerer i denne tråden. Derfor føler jeg og at jeg snakker på vegne at de. Endret 3. november 2011 av Open-Source Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Det gjør det ikke til en dårligere telefon. Og jeg tror på at mobiltelefoner - selv de smarte - er nytteverktøy. Jeg vet at jeg tyter om dette, men verktøy skal være enkle. Som gammel MC-entusiast hender det at jeg mimrer om gamle dager når man kunne justere forgasseren selv, men så husker jeg at det var fordi man måtte. Er man som meg datautdannet så kan man selvsagt ha glede av å kunne nå filsystemet på dingser, men for folk flest er egentlig greiere at man ikke kan. Både en fordel og en ulempe. For brukere flest er det en fordel å slippe å forholde seg til formater, man burde strengt tatt kunne kjøpe og bruke en telefon uten å måtte forholde seg til koder av bokstaver og tall. Desverre så må man jo det siden det betyr at fremmede formater må konverteres. Det er et catch-22. Jeg savner litt at noe blir standard format på dingser, som VHS ble det i sin tid. Så her er jeg litt ambivalent. Men nå bruker jeg ikke telefonen til å se filmer på, annet enn youtubesnutter og lignende, som telefon støtter. På iPad er det et større savn. Det er dumt hvis du er av typen som jobber i tøffe omgivelser, eller vet at du mister telefonen ofte. Men det finnes helt utmerkede deksler/rammer etc som løser det problemet for en håndfull kroner. Jeg synes ikke det skal trekke ned for telefonen. Det kan selvsagt ha en sammenheng med at "uknuselige" telefoner ofte ser ut som fjernkontrollen til en søppelpresse. Noen innledende tanker dette... Geir Jeg er ikke helt enig i alle punktene dine. Hva er egentlig greiere for folk flest med at man ikke har tilgang til filsystemet? Den vanlige mann i gata forholder seg i liten grad til filsystemet på android, mener du det er ett problem at de kan gjøre det? Det er ikke akkurat noe du lett gjør ved en feiltakelse. Man slipper å forholde seg til ting om alt kan kjøres. Det er jo nettopp det som er fordelen med å støtte ting. Litt av problemet er jo at apple driver på med sine egne formater, det er ikke akkurat som de bare støtter standarder heller, om noe så er de standardfiendtlige. Jeg ser rett og slett ikke fordelen her, stort sett bare ulempen. Problemet er at telefonen blir ødelagt i normal bruk, det er en forskjell mellom "Mer solid" og "uknuselig". Det er mer eller mindre kun design som gjør at de har valgt å gjøre telefonen mer usolid. SYnes du det er verd det? AtW Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hadde du hatt mulighet til å skifte ut batteriet, så kunne du ha kjøpt deg et ekstra batteri som du kunne ha puttet inn i telefonen og brukt på resten av reisen. Du ser fordelen her sant? Dette er en så fin fordel at dette faktisk burde bli trukket for her også. Måtte bare kommentere dette, men det er mulig å kjøpe små batteri som man kan ta i dock connectoren, for deretter å lade opp telefonen på den måten. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Å ikke ha tilgang til filsystemet er litt som å kreve at alle i klassen holder seg til stien når man er på tur. Visst går noen glipp av eventyr, andre skulle gjerne tatt snarveien ned stupet, men sjansen for at noen går seg bort er mindre. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Samsung Galaxy Note ...har en formfaktor som er nærmere tablet enn mobil. Dell prøvde denne formfaktoren og floppet. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Nå er det jo ikke sikkert at amobil hadde noen dårlig batteritid. Jeg oppgraderte til iOS5 på både min 3GS og min iPad 2, og har -bank i bordet - ikke merket noen særlig endring i battertiden. Eller noen Safari-kræsj for den saks skyld. Så det gjelder tydeligvis ikke alle brukere. Og en feil man aldri støter på er det kanskje ikke så lett å trekke for. Geir Er visst noen bugs som blir fikset i 5.0.1 i løpet av noen uker, betaen er også ute for utviklere nå. Det er tydeligvis et fåtall som merker det, så da er det ikke rart at Amobil ikke har fått det med seg. http://allthingsd.com/20111102/apple-some-ios5-bugs-prompting-iphone-battery-issues/ Endret 2. november 2011 av eisa01 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Samsung Galaxy Note ...har en formfaktor som er nærmere tablet enn mobil. Dell prøvde denne formfaktoren og floppet. Men så var det Dell da. Vi snakker jo som sagt om Samsung som garantert ikke kommer til å floppe noe med Galaxy Note. Hadde du hatt mulighet til å skifte ut batteriet, så kunne du ha kjøpt deg et ekstra batteri som du kunne ha puttet inn i telefonen og brukt på resten av reisen. Du ser fordelen her sant? Dette er en så fin fordel at dette faktisk burde bli trukket for her også. Måtte bare kommentere dette, men det er mulig å kjøpe små batteri som man kan ta i dock connectoren, for deretter å lade opp telefonen på den måten. Må ikke man ha sånn 10 stk av de der for å få samme effekten av ett batteri eller noe sånt? Endret 2. november 2011 av Vindicator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg