Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@wirrumsen, litt av problemet der er vel Apple's "policy" om å levere kvalitet og uttestet løsninger som de vett fungerer tilfredsstillende.

 

At de fungerer uten funksjonsfeil samt er innenfor Apples etiske retningslinjer er ikke hva jeg er interessert i. Jeg er interessert i en app som har en funksjonalitet (eller flere) som jeg ønsker. Og det er ikke hva Apple tester når de skal godkjenne en App.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

@wirrumsen, litt av problemet der er vel Apple's "policy" om å levere kvalitet og uttestet løsninger som de vett fungerer tilfredsstillende.

 

At de fungerer uten funksjonsfeil samt er innenfor Apples etiske retningslinjer er ikke hva jeg er interessert i. Jeg er interessert i en app som har en funksjonalitet (eller flere) som jeg ønsker. Og det er ikke hva Apple tester når de skal godkjenne en App.

For å sette det litt på spissen, så har det vel ingenting å si hvor mye funksjoner appen har, vist du ikke kan bruke den? (som sagt, helt på spissen)

Lenke til kommentar
For å sette det litt på spissen, så har det vel ingenting å si hvor mye funksjoner appen har, vist du ikke kan bruke den? (som sagt, helt på spissen)

 

Selvsagt, men regner med du skjønner hva som menes. Jeg kjøper ikke en app fordi den virker. Jeg kjøper en app fordi den gjør en eller flere jobber som jeg har behov for og den gjør det på en tilfredsstillende måte. Det er IKKE hva Apple tester når de skal godkjenne apps for app store. Og som jeg sier; om en app funker for meg vet jeg ikke før jeg faktisk har kjøpt den og lastet den ned. Og da er det strengt tatt litt sent å finne ut at app'en ikke passet for meg likevel.

 

Men jeg står fremdeles fast på at Apple burde inkludert mer basisfunksjonalitet i sin iphone i stedet for å sende folk ut på app store. Er jo ikke rart det blir mange nedlastinger i App Store når mobilen mangler det meste.

Lenke til kommentar

Bare av ren nysgjerrighet. Hva slags store mangler har den for ditt bruk? Hva skulle vært implementert i OS'et for at du ikke hadde kvalifisert den som "dum" ?

 

- en skikkelig kalender med blant annet så banale ting som ukesvisning, mulighet for å sette avtaler til "privat", fargekoding av avtaler

- påminnelsen/oppgaver. Ja, jeg vet dette er kommet i ios 5 omsider, men det hjelper meg egentlig fint lite all den tid ios5 ikke er sikkerhetsklarert i bedriften ennå

- mulighet for å lagre vedlegg fra mail og ditto mulighet for å skrive mail og legge ved et vedlegg (og da mener jeg ikke bare bilder)

- mulighet for å bruke mobilen som en slags bærbar harddisk/minnepenn, og derav mulighet for å finne frem til disse filene (dokumenter etc)

- mulighet for å sende filer (bilder, dokumenter etc) over bluetooth

- mulighet til å definere høytrafikk- og lavtrafikksperioder for push-mailen

 

Blant annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
For å sette det litt på spissen, så har det vel ingenting å si hvor mye funksjoner appen har, vist du ikke kan bruke den? (som sagt, helt på spissen)

 

Selvsagt, men regner med du skjønner hva som menes. Jeg kjøper ikke en app fordi den virker. Jeg kjøper en app fordi den gjør en eller flere jobber som jeg har behov for og den gjør det på en tilfredsstillende måte. Det er IKKE hva Apple tester når de skal godkjenne apps for app store. Og som jeg sier; om en app funker for meg vet jeg ikke før jeg faktisk har kjøpt den og lastet den ned. Og da er det strengt tatt litt sent å finne ut at app'en ikke passet for meg likevel.

 

Men jeg står fremdeles fast på at Apple burde inkludert mer basisfunksjonalitet i sin iphone i stedet for å sende folk ut på app store. Er jo ikke rart det blir mange nedlastinger i App Store når mobilen mangler det meste.

Gikk opp for meg at vi snakket om 2 forskjellige ting, jeg snakket om basisfunksjonene som telefonen blir levert med og ikke apps du kjøper i etterkant.

Mulig jeg var noe utydelig, tar det på min kappe :-)

Lenke til kommentar

@wirrumsen:

Skjønner! Folk har forskjellige bruksmønster, var derfor jeg spurte :)

Sånn bortsett fra filsystemet/bruke som USB lagringsenhet, så er det stort sett mangel av apps eller mangler i standard appene som er problemet, ikke nødvendigvis OS'et i seg selv kan det se ut som. Store stygge Appstore kan løse en del av dette men ikke alt.

 

Skjønner du er frustrert hvis du er nødt til å bruke den som en business-telefon. Vi har derimot ganske så forskjellige bruksområder :p

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Micro USB er langt mer enn en standard i Europa, det er faktisk ett krav fra EU at mobiltelefoner skal kunne lades med micro usb fra januar 2011. Om Apple faktisk har lov til å ta seg betalt ekstra for denne og ikke legge den i samme pakke som iPhone 4s er vel fortsatt ett tema for debatt.

Er du sikker på det? Jeg hadde inntrykk av at dette kravet bare gjelder de som faktisk undertegnet avtalen. Med andre ord Nokia, Apple, Samsung, LG, RIM, Sony Ericsson, Motorola, Huawei, Alcatel, NEC, Emblaze, Qualcomm, Texas Instruments og Atmel.

 

Apple undertegnet jo avtalen selv så....

Lenke til kommentar

Micro USB er langt mer enn en standard i Europa, det er faktisk ett krav fra EU at mobiltelefoner skal kunne lades med micro usb fra januar 2011. Om Apple faktisk har lov til å ta seg betalt ekstra for denne og ikke legge den i samme pakke som iPhone 4s er vel fortsatt ett tema for debatt.

Er du sikker på det? Jeg hadde inntrykk av at dette kravet bare gjelder de som faktisk undertegnet avtalen. Med andre ord Nokia, Apple, Samsung, LG, RIM, Sony Ericsson, Motorola, Huawei, Alcatel, NEC, Emblaze, Qualcomm, Texas Instruments og Atmel.

 

Apple undertegnet jo avtalen selv så....

Betyr det at Apple bryter avtalen og kanskje må betale bøter?

Lenke til kommentar

Nei. Apple bryter ikke avtalen. Det de antagelig må gjøre er å levere laderen med micro-USB plugg og det nevnet adapteret etterhvert (EU har ikke satt noen deadline.) Da kan Apples lader brukes med andre mobiler, og andre ladere brukes med iPhone (via adapteret).

 

Dette er ikke noe lovbestemt krav. EU satset på frivillighet istedet for tvang:

The EC had been asking for a consensus on the charging issue from the mobile industry to address the problem of ever-changing chargers. "If there were not to be a voluntary agreement, then this year even, we would be looking to come forward with draft legislation," said Verheugen. "But this voluntary agreement is a much better state of affairs."

Kilde

 

Det ultimate målet er jo at telefoner etterhvert skal bli solgt uten lader, fordi folk flest alt har en liggende.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som er altså nytt og praktisk er :

+ Automatisk gratis SMS når mottaker også har iOS5

 

De andre punktene som blir nevnt er enten subjektive, har eksistert lenge med andre telefoner eller er bare der for som fyllpunkter. Andre mobiler har altså kjedelige programmer og er falleferdige?

 

"IPhone 4S er raskere enn iPhone 4, og i hastighet helt på høyde med toppmodeller som Samsung Galaxy S II, selv om prosessoren jobber på en litt langsommere klokkefrekvens. I noen tester, som Browsermark, er iPhone raskere enn noen annen mobiltelefon."

Tuller du? En mobils hastighet kan ikke måles vha Browsermark.

Browsermark måler nettleserens hastighet til å behandle Javascript og rendring av HTML. Ytelsestesting i Browsermark gir ingen klar indikasjon på en mobils hastighet, men differansen i mellom ulike nettlesere på samme mobil. Samme nettleser på en annen mobilplattform, med samme versjon av nettleser, gir heller ingen klar indikasjon på om en mobil er raskere enn en annen. Her er det for mange variabler med i bildet til å avgjøre noe på en vettug måte.

 

Hvordan ble testen utført angående hastighet vs Samsung Galaxy S II?

Det er ingen referanser her, tall eller tabeller. Ingenting håndfast. Skuffende dårlig. Noen må porte Super PI til mobiler, slik at vi kan få en uniform platform til hastighetsmåling. Hvis det ikke finnes allerede.

 

Mindre skjerm kan ikke telle som minuspoeng. Det er subjektivt.

Ikke tilgang til filstruktur er et stort minus. I min verden betyr det at telefonen ihvertfall ikke fortjener terningkast 6. Jeg liker å ha tilgang til alle mine enheter på filnivå. Kopiering av musikk, filmer og bilder er da kjempeenkelt, uansett hvilken maskin jeg kobler enheten til.

 

At man ikke kan bytte minnekort er enda et stort minus. Når jeg er på ferie, og ikke har tilgang på en laptop, blir som regel kortet fullt ganske kjapt med filmer og bilder. Da er det veldig praktisk med ekstra minnekort.

 

Telefonen får 4/6 for min del. Det er i store trekk intet nytt, som gjør at jeg ønsker å bytte ut min gamle telefon med denne. Det er dårlig PR for mobilen i tillegg når testen er utført på en så svak og hårete måte av amobil.

Lenke til kommentar

Hvordan ble testen utført angående hastighet vs Samsung Galaxy S II?

Det er ingen referanser her, tall eller tabeller. Ingenting håndfast. Skuffende dårlig. Noen må porte Super PI til mobiler, slik at vi kan få en uniform platform til hastighetsmåling. Hvis det ikke finnes allerede.

Morsomt at du kritiserer nettlesertester for å så foreslå Super PI... :)

Super PI er jo kanskje en av de mest elendige måtene jeg kan tenke meg å teste en mobiltelefon på. En veldig spesiell integer-operasjon, måke data fra minnet på en ganske primitiv måte inn i L1 cache for å bruke en veldig spesifikk del i en single-threaded pipeline. Samtidig som du bruker masse energi.

 

Ikke tilgang til filstruktur er et stort minus. I min verden betyr det at telefonen ihvertfall ikke fortjener terningkast 6. Jeg liker å ha tilgang til alle mine enheter på filnivå. Kopiering av musikk, filmer og bilder er da kjempeenkelt, uansett hvilken maskin jeg kobler enheten til.

Dette er jo like subjektivt som skjermstørrelsen. Jeg synes virkelig ikke at det er et stort savn.

Musikk har jeg et stort bibliotek av, som er sortert på artist-album og er på over 50GB. iTunes gjør en veldig god jobb med å holde orden på filene, samt at jeg enkelt kan velge hva som synces inn i telefonen uten å fikle med kataloger. Nå skal jeg innrømme at jeg bruker mer og mer Spotify isteden, og det gjør jobben enda enklere. Spotify synkroniserer forresten også med iPhone....

 

Når det gjelder bilder så har jeg de på steder med backup, for meg så er det Dropbox, da er det veldig enkelt å synkronisere med hva man ønsker ned på telefonen. De bildene jeg tar med iPhone sitt kamera kan også synkroniseres slik du snakker om.

 

Plugg iPhone inn i en vanlig Windows-PC, så dukker den opp med "USB Mass Storage". Du får opp en katalog som heter DCIM hvor du kan med Windows Utforsker kopiere ut bilder. Personlig bruker jeg istedet PhotoStream som er en del av iCloud tjenesten nå.

 

Som du selv sier... "Det er subjektivt" :)

 

Synes amobil har gjennomført en god test, og flere andre kjente nettsider har kommet til samme konklusjon...

Lenke til kommentar

Man slipper å koble til telefonen med USB-kabel for å overføre noe. Hvis man i tillegg bruker Dropbox for å oppbevare dokumenter til vanlig, så trenger man faktisk ikke gjøre noen ting i det hele tatt.

Bortsett fra å ha nett og kostnadene med det i enkelte tilfelller..

Hvordan henter du ut bildene om du skulle være så uheldig å miste mobilen i vann, eller på annen måte ødelegge den?

Lenke til kommentar

Man slipper å koble til telefonen med USB-kabel for å overføre noe. Hvis man i tillegg bruker Dropbox for å oppbevare dokumenter til vanlig, så trenger man faktisk ikke gjøre noen ting i det hele tatt.

Og du tror dette er like enkelt og kjappt som å bruke microSD kort som du bare kan putte over i en PC om du vil og så bare føre over bilder og alt annet du måtte ønske?

Lenke til kommentar

Siden jeg er iPhone-bruker er jeg per definisjon lettere tilbakestående så vennligst vær overbærende angående min utilstrekklighet.

 

Litt bakgrunn;

- Tidligere Symbian og Windows Mobile bruker.

- Har Mac privat, bruker Windows på jobb

- Har Android telefon gjennom jobben (HTC Desire)

- Har nydlig solgt min iPhone 4 for å, i utgangspunktet, oppgradere til 4S, men er selvfølgelig åpen for andre (bedre?) forslag.

 

Bruk:

 

- Standard mobilfunksjoner (ringing/sms/kalender)

- E-post

- Surfing

- Navigasjon

- Streamer musikk til anlegget mitt via Airport Express

- Vurderer anskaffelse av Apple TV (Youtube til TV, film osv styrt fra iPhone)

- Kamera

- Media (muskk, en sjelden film)

 

Har helt sikkert glemt mye her, men spørsmålet mitt er; hvorfor velge Andriod fremfor iOS? Jeg liker designet på iPhone langt bedre enn noen Andriod-telefon jeg har sett og iPhone fyller mine behov til funksjonalitet og brukervennlighet på en fin måte. Jeg klarer ikke se hva Andriod gir av funksjonalitet og brukeropplevelse som radikalt kan forandre min hverdag, kontra iOS/iPhone.

 

Om det skulle være noe jeg savner på iPhone er det støtte for dual-sim slik at jeg kunne kvittet meg med en telefon og samtidig hatt ett klart skille mellom jobb- og privattelefon.

Lenke til kommentar

 

 

Bruk:

 

- Standard mobilfunksjoner (ringing/sms/kalender)

- E-post

- Surfing

- Navigasjon

- Streamer musikk til anlegget mitt via Airport Express

- Vurderer anskaffelse av Apple TV (Youtube til TV, film osv styrt fra iPhone)

- Kamera

- Media (muskk, en sjelden film)

 

Har helt sikkert glemt mye her, men spørsmålet mitt er; hvorfor velge Andriod fremfor iOS? Jeg liker designet på iPhone langt bedre enn noen Andriod-telefon jeg har sett og iPhone fyller mine behov til funksjonalitet og brukervennlighet på en fin måte. Jeg klarer ikke se hva Andriod gir av funksjonalitet og brukeropplevelse som radikalt kan forandre min hverdag, kontra iOS/iPhone.

 

Om det skulle være noe jeg savner på iPhone er det støtte for dual-sim slik at jeg kunne kvittet meg med en telefon og samtidig hatt ett klart skille mellom jobb- og privattelefon.

 

Jeg vet ikke helt om du seriøst vurderer andre telefoner, eller om det bare er en liste over ting du bruker som argument, men om førstnevnte, så vil jeg si android er bedre på noen av punktene.

 

Epost, og ikke minst kalender/tasks er ting der man i mine øyne får relativt mye utbytte av widgets, har alltid kalender/tasks på hjemmeskjermen min.

Surfing er i mine øyne bedre på en større skjerm, men utover det er de to telefonene ganske likeverdige. På sms vil jeg personlig nesten si at swiftkeys gjør android bedre, men det er jo en mer personlig greie. Kamera og navigasjon(?) er vel omtrent likeverdige. Streaming til apple-produkter er jo apples egen ting bedre til, personlig vil jeg dog anbefale å gå over til ett bedre system enn det for mediahåndtering :)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...