Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S

Anbefalte innlegg

1. Mulighet for å sende gratis «sms» til venner som har iPhone og

2. Mulighet for å sende gratis «sms» til venner

Siterte ikkje resten av teksten, da er eg enig i resten av det du seier.

Fordelen med punkt 1. er at det er implementert i iOS. Det er ikkje som eg veit om implementert ein slik funksjon i Android, rett meg om eg tar feil. Da iPhone automatisk oppdagar om mottaren har iOS 5, så skiftar den automatisk fra "tekstmelding" til "iMessage". Det er jo fint. På Android må vel begge mottakarane ha lasta ned samme app for at den funksjonen er der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Men over til det generelle. Alle disse «jeg ser ikke poenget med» og «jeg har ikke bruk for» innleggene er egentlig verdiløse. Sier man at «man ser ikke poenget for» eller «har ikke bruk for» en funksjon som man ikke har tilgang til, så sier man implisitt at man ikke vet hva man prater om. Det er sjeldent, veldig sjeldent, at man ser sitt eget behov for en funksjon man ikke har tilgang til, med mindre den funksjonen er helt basal og dermed absurd at ikke er implementert i førsteomgang. F. eks. så jeg fint lite poeng i en forbedret nettleser på telefonen da jeg brukte Symbian Series 60, jeg brukte jo så og si ikke nettleser på telefonen, så hva var vitsen? Hvor ofte tror dere jeg bruker nettleser på telefonen i dag? Daglig, hele dagen. Hvor mange av de som «ikke så poenget med MMS», eller sa «jeg bruker det ikke, uansett» da første iPhone ble lansert, tror dere det er som fortsatt i dag hverken har sendt eller mottatt en MMS?

Det har du helt korrekt i, men nå er ikke akkurat minnebrikker som det blir diskutert i dette tilfellet noe nyvinning unikt for Android.

Nå har jeg hatt flere telefoner (den jeg deriblant har nå) der jeg bruker minnebrikken delvis aktivt (via kabel).

Det vil ikke si at jeg ikke får brukt iPhonen på samme måte uten noe særlige hindringer likevel.

Lenke til kommentar

Jeg trives i allefall på ios plattformen foreløpig. Hadde meg en runde der jeg kjøpte 2 produkter som var overlegen både den telefonen jeg hadde da, 3GS og telefonen jeg endte opp med etter 3-4 måneder på android plattformen. Jeg føler med mer tilfreds med iPhone 4 enn jeg gjorde med både Desire og X10, selv om begge disse telefonene er overlegne iPhone 4. Jeg tror det blir for enkelt å bare se på specs, det blir også for enkelt å påstå at folk er blinde, fanboys etc etc fordi de som i denne testen føler at telefonen er en terningkast 6. X10 ser jeg fikk terningkast 4, jeg hadde gitt den 2, kanskje 3.

Er det mulig at artikkelforfatter faktisk syntes dette var en meget bra mobil, og at den fortjener terningkast 6? Eller skal vi fortsette å kaste ut beskyldinger hver gang vi er uenige i terningkastene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

1. Mulighet for å sende gratis «sms» til venner som har iPhone og

2. Mulighet for å sende gratis «sms» til venner

Siterte ikkje resten av teksten, da er eg enig i resten av det du seier.

Fordelen med punkt 1. er at det er implementert i iOS. Det er ikkje som eg veit om implementert ein slik funksjon i Android, rett meg om eg tar feil. Da iPhone automatisk oppdagar om mottaren har iOS 5, så skiftar den automatisk fra "tekstmelding" til "iMessage". Det er jo fint. På Android må vel begge mottakarane ha lasta ned samme app for at den funksjonen er der?

Jeg tror ikke du helt fikk med deg poenget mitt. Hadde Apple ikke vært opptatt av å skape lukkede klubber, og hadde de hatt å ivareta brukernes interesse som mål, så ville de implementert denne tjenesten slik enten ved å ta i bruk en eksisterende åpen protokoll, eller ved å definere en ny åpen protokoll. Da kunne en hvilken som helst produsent implementert protokollen, og du ville kunne fått denne funksjonen uavhengig av hvilken telefon du eller mottaker måtte ha.

Lenke til kommentar

Det har du helt korrekt i, men nå er ikke akkurat minnebrikker som det blir diskutert i dette tilfellet noe nyvinning unikt for Android.

Nå har jeg hatt flere telefoner (den jeg deriblant har nå) der jeg bruker minnebrikken delvis aktivt (via kabel).

Det vil ikke si at jeg ikke får brukt iPhonen på samme måte uten noe særlige hindringer likevel.

Først og fremst er det langt i fra bare minnekort dette argumentet har blitt brukt mot i denne tråden. For eksempel ble nøyaktig samme argument brukt mot tilgang til filstruktur, samtidig som det ble diskutert minnekort, men det har også blitt brukt mot andre saker og ting.

Ikke noe sted har jeg sagt at dette var et svar på dette med minnekort, men det er faktisk det også. Selv om du får brukt iPhone på samme måte med bare noen hindringer, så betyr ikke det at du ikke ville kommet til å bruke Apples eventuelle implementasjon av minnekort. Du aner rett og slett ikke hvordan den ville være, og den ville gjøre at du tok funksjonen i bruk eller ei.

Poenget er at for å kunne ha mulighet for å si noe om man har behov for en funksjon eller ei, så er man nødt for å faktisk ha prøvd, og faktisk ha hatt mulighet til å bruke funksjonen over tid. En funksjon som ikke eksisterer eller ikke er implementert, kan man si svært lite om, nettopp fordi den ikke eksisterer eller ikke er implementert.

Jeg vill f. eks. aldri finne på å si at jeg «ikke har behov for» iMessenger. Har aldri brukt det, og kommer aldri til å bruke det, med mindre Apple åpner opp protokollen.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du helt fikk med deg poenget mitt. Hadde Apple ikke vært opptatt av å skape lukkede klubber, og hadde de hatt å ivareta brukernes interesse som mål, så ville de implementert denne tjenesten slik enten ved å ta i bruk en eksisterende åpen protokoll, eller ved å definere en ny åpen protokoll. Da kunne en hvilken som helst produsent implementert protokollen, og du ville kunne fått denne funksjonen uavhengig av hvilken telefon du eller mottaker måtte ha.

Det blir litt likt med hva MS gjorde med IE og deres proprietære koder. De gjorde nettleseren slik at deres egne koder fungerte 'kun' og de fleste nettsider ble helt f... opp av deres nettleser. Mange brukere holdt med MS og deres særegenheter ettersom 'det var så mange IE brukere' så de så ikke problemet. Heldigvis er det slik at det har kommet endel nettlesere på markedet og MS tapte kampen om at det kun skulle være IE mulighet på windows. Dermed gir det brukerne valgmuligheter og flere og flere velger annet enn IE. MS skjønner de har vært på ville veier og ser omsider at de også bør bruke web standarder på sin nettleser, slik at alle sider vises likt i de forskjellige leserne. DET er en fordel for oss alle, og det er takket være at folk ikke vil la seg presse til å bruke IE - folk vil ha valg og der ser man at fritt valg presset seg fram - samme vil skje på mobilfronten tror jeg.

Joda, Apple er kanskje smart på kort sikt og endel lar seg lokke inn i deres lukkede system(mange som ikke vet bedre - de brukte og bruker kanskje IE også idag pga dette), men jeg tror de gjør samme tabbe som IE med å prøve å kjøre sitt eget løp så siden av alle andre.

Lenke til kommentar

Det blir litt likt med hva MS gjorde med IE og deres proprietære koder. De gjorde nettleseren slik at deres egne koder fungerte 'kun' og de fleste nettsider ble helt f... opp av deres nettleser. Mange brukere holdt med MS og deres særegenheter ettersom 'det var så mange IE brukere' så de så ikke problemet. Heldigvis er det slik at det har kommet endel nettlesere på markedet og MS tapte kampen om at det kun skulle være IE mulighet på windows. Dermed gir det brukerne valgmuligheter og flere og flere velger annet enn IE. MS skjønner de har vært på ville veier og ser omsider at de også bør bruke web standarder på sin nettleser, slik at alle sider vises likt i de forskjellige leserne. DET er en fordel for oss alle, og det er takket være at folk ikke vil la seg presse til å bruke IE - folk vil ha valg og der ser man at fritt valg presset seg fram - samme vil skje på mobilfronten tror jeg.

Dette er jo ikke det samme? Microsoft sine utvidelser av HTML-standarden skjedde jo fullstendig åpent, og Netscape kunne gjerne ha implementert dem om de ville. Utvidelsene var heller ikke proprietære, bare ikke støttet av standarden. Årsaken til at det oppstod en splittelse var i utgangspunktet ikke at MS begynte å utvide HTML-standarden, men at Netscape var så opptatt av å gjøre det samme, slik at man fikk to sett med ikkekompatible utvidelser.

Om du derimot prater om Active-X, så er nok sammenligningen bedre. Men skal man først ha dagsaktuelle sammenligninger, tror jeg heller jeg ville gått for dette med chat og single-sign-on. Når det gjelder chat, så valgte både google og facebook å benytte seg av en åpen eksisterende standard, XMPP, som gjør at google-chat og facebook-chat er portabelt, åpent og fint. Ser man på single-sign-on, så er saken verre. Her er det bare google som har valgt den «rette» veien. En google-konto er en fullverdig openID-konto, og dermed kompatibel, portabel og fin. Facebook og twitter derimot har valgt å lage deres egne løsninger, som gjør at de ikke er kompatible eller portable.

Uansett. Forskjellen på Microsoft og Apple er at Apple har funnet et kundesegment som er villig til å godta utrolig mye fra dem, uten å reagere, mens store deler av Microsoft sitt kundesegment flyr i flint når Microsoft gjør noe «feil».

Dette begynner uansett å bli litt på kanten av hva vi egentlig burde diskutere her, tror jeg.

Lenke til kommentar

Anmelder

Jeg har et pinlig simpelt spørsmål til deg:

Dere skulle skrive en testartikkel om iPhone4s.

Dere fikk to stk telefoner utdelt.

På èn av to telefoner knekker skjermen mens dere har den i lommen..

Halvparten av det dere skulle basere testen på, ble ødelaget helt uten videre..

Kan du forklare hvorfor dette ble glemt under konklusjonen òg på pros/cons-lista?

+ Bra design og meget god skjerm

+ God byggekvalitet

+ Svært enkel å bruke

+ Integrert Twitter og Facebook

+ Automatisk gratis SMS når mottaker også har iOS5

+ Meget bra kamera med HD-opptak

+ Tyverisikring med sporing

+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)

+ God tilgang til nyttige og underholdende applikasjoner

Du/dere driter rett og slett i at en av telefonene fikk skjermen knekt under normal bruk, eller den var vel strengt talt ikke i bruk, den lå i en lomme.

Og deretter fortsatte dere testen med den siste telefonen.

Jeg skal prøve å være saklig, men denne testen er etter mitt syn intet annet en søppel.

Vel, i akkurat denne sammenhengen er søppel smigrende til sammenligning.

Mvh Claus

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg har et pinlig simpelt spørsmål til deg:

Dette er poengtert flere ganger, blant annet av meg.

Mobilen.no velger å se bort ifra knust skjerm pga ytre påvirkninger og at dette kunne skjedd andre tlf også sies det her i tråden. Men som jeg også poengterte så har de med "Glasset er ikke blitt noe sterkere enn tidligere, og det tok oss nøyaktig et døgn før skjermen på den ene av de to telefonene knakk mens vi hadde telefonen i lomma"

Så man vet det er en svakhet med glasset framfor andre mobiler og dette ble bekreftet - likevel trekker ikke en slik vesentlig del ned. Må jo nesten bare le.

Lenke til kommentar

Hva om de hadde 2 stykk Samsung Galaxy S3 til testing, så plutselig fungerte den ene ikke. Skulle de da trekke telefonen på grunn av dette? I mine øyne, nei. Mest sannsynlig var dette ett spesielt tilfelle. Og det tror jeg iPhone 4S'en som knuste i lomma også var. Ja, en iPhone 4(s) tåler mindre enn f.eks. Samsung Galaxy S2 og andre plasttelefoner, men vi må heller ikke overdrive. Vi har hatt 2 stykker her i huset i over 1 år, og vi har også en datter som nå er 1.5 år. Og hun bruker telefonen min ganske så ofte, ser bilder på den, videoer vi har filmet av henne osv. Stadig blir den kastet bortover gulvet. Noe jeg også er ekspert på er å ha telefonen i fanget/bilsetet når jeg skal gå ut av bilen. Med farlige konsekvenser da dette ofte får telefonen til å danse bortover asfalten. Det har gått bra sålangt.

Lenke til kommentar
For det fryktelig mye mer lettvint med:

A: Et minnekort som ytterst få PCer har støtte for

B: Å drasse med en USB-kabel over alt

Div andre løsninger finnes også, men de tar omtrent like lang tid å sette opp og utføre oppgaven.

Hvilke løsninger? Jeg er fullt klar over det finnes gratis apps både for ringing og sms, men pga. mangel av integrasjon av default apps, så har dette vært tungvint og jeg har ikke benyttet meg av det.

Denne integrasjonen har jeg sjeldent savnet i andre typer apps, men kanskje du har noen gode eksempler?

Messenger har jeg hatt i mange år på for eksempel HTC Touch Pro.

USB-kabel har de aller fleste. Minnekort av type SD i ymse varianter har svært mange PC'er støtte for. Til og med Macbook'ene pleier å ha dette.

Poenget er likevel MULIGHETENE, i stedet for å bli låst til en enkelt eller toppen et par vage fremgangsmåter. Jeg har vist til noen klare begrensninger man har med iphone, og i mitt tilfelle har disse begrensningene virket hemmende i mange situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mest sannsynlig var dette ett spesielt tilfelle. Og det tror jeg iPhone 4S'en som knuste i lomma også var. Ja, en iPhone 4(s) tåler mindre enn f.eks. Samsung Galaxy S2 og andre plasttelefoner, men vi må heller ikke overdrive.

Nå har det seg jo slik at testen fremhever byggekvaliteten til iphone. Når den så viser seg som en mobil som tåler langt mindre enn "plasttelefonene" som du så fint sier, så synes jeg ærlig talt ikke iphone fortjener å få stempelet "god byggekvalitet". En tung mobil med aluminiumsramme og glass foran og bak er ikke ensbetydende med solid mobil.

Lenke til kommentar
Hva om de hadde 2 stykk Samsung Galaxy S3 til testing, så plutselig fungerte den ene ikke. Skulle de da trekke telefonen på grunn av dette? I mine øyne, nei. Mest sannsynlig var dette ett spesielt tilfelle.

Enkelttilfelle, tja .... det vi hører fra de som reparerer telefoner er jo at nettopp iPhone er desidert den tlf som har mest problem med knust glass. Utifra hvordan tester og skribent uttaler seg, så kan det virke som de vet om dette problemet med iPhone - dette er altså ikke et ukjent problem, men heller en bekreftelse på et problem som er kjent.

Hadde SGS vært kjent for plutselig ikke virke, så syns jeg også det skulle trekt ned i en test av S3, hvis samme problem hadde vist seg der.

Samme hvilken mobil eller produkt som testes - hvis et kjent problem fortsatt er til stedet, så bør det at produsent ikke har gjort noe med det trekke ned. (spesielt når det er et såpass vesentlig problem og ikke en bagatell)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...