Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Selv om Wifi er meget utbredt, er det likevel et faktum at man de fleste steder må BETALE for wifi-tilgang. Er du interessert i å lete etter en wifi-spot og betale for denne tilgangen for at du skal kunne dele med de andre de bildene du/andre har tatt ved severdigheten?

Vist det betyr jeg slipper å betale for minnebrikke og i tillegg sparer flere hundrelapper i året med sømløs sending av gratis SMS til fruen så ja.

Tror nok jeg sparer mer penger enn deg i det store bildet vist jeg betaler et par kroner for WiFi aksess hver gang jeg er på ferie.

Å dele bilder er for eksempel noe man kan gjøre for å slå ihjel litt tid på bussen eller toget. Og hvor ofte utenlands har du opplevd gratis wifi på buss eller tog?

Håper du ser at dette blir så særegne behov at det har null relevanse.

Mitt tidsfordriv på buss eller tog er spill eller f.eks. film og musikk, ikke deling av bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ett "irrasjonelt behov", og det er greit nok at du ikke synes funksjonen er så nyttig, det jeg vil til livs er påstander av typen "jeg ser ikke nytten", når nytten er ganske åpenbar å se om man forsøker å være noenlunde objektiv. "Det er ikke så nyttig for meg" er en ganske annen (og langt mer saklig) påstand.

Når noen starter en setning med "jeg ser ikke...." forventer jeg ikke noe annet enn subjektiv mening.

Vist enn skal se helt objektiv på alt vinner jo den mest best specs, mest funksjoner osv uansett.

Å begynne en setning med "jeg" tilsier ikke at det man sier skal være noe mer eller mindre subjektivt enn vanlig. Da har du misforstått hvordan ordet brukes. Og selv om det er en subjetiv vurdering, så er det en subjektiv vurdering av totalnytteverdien. "jeg ser ikke at dette har noen nytte" betyr at man rett og slett ikke klarer å forstå at dette er nyttig for noen. "jeg synes ikke det virker nyttig for meg", betyr at man ikke ser det som særlig nyttig for seg selv, noe som er en fundamentalt annerledes påstand.

Den med best specs, best funksjoenr og som passer brukeren best "vinner" ja, og? Selvfølgelig er det ikke lett å finne det svaret fullstendig, men det er jaggu lov å tilstrebe å være litt mer saklig i sine vurderinger enn i praksis "alt denne telefonen ikke har er helt unyttig for alle".

AtW

Lenke til kommentar

Vist det betyr jeg slipper å betale for minnebrikke og i tillegg sparer flere hundrelapper i året med sømløs sending av gratis SMS til fruen så ja.

Tror nok jeg sparer mer penger enn deg i det store bildet vist jeg betaler et par kroner for WiFi aksess hver gang jeg er på ferie.

Mitt tidsfordriv på buss eller tog er spill eller f.eks. film og musikk, ikke deling av bilder.

Du betaler gladelig en tusenlapp ekstra for at mobilen skal ha en eplelogo på baksiden, men synes det er pyton å betale et par hundrelapper for en minnebrikke. Minnebrikke har mye med fleksibilitet å gjøre.

La oss si du er på besøk hos noen. Du ser de har noen filer (dokumenter, filmer, serier, bilder etc) som du gjerne skulle hatt. Den du er på besøk hos har ikke itunes. Da laster du ned og installerer itunes på hans maskin, ikke sant? Så må du få hooket din iphone til hans laptop på en måte. Ikke særlig elegant måte å gjøre det på, men det er vel den måten du foretrekker å gjøre det på?

Den sømløse sendingen av SMS du nevner gjelder bare når dere begge har iphone og begge er tilkoblet wifi. Om du må betale for wifi-oppkobling er du forsåvidt like langt...

Du sier at du håper jeg ser at det jeg nevner er særegne behov og at det følgelig har null relevanse. Men dine behov er derimot de riktige med full relevanse og er slik ting og tang skal virke? Fordi Jobs & co har fortalt det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Å begynne en setning med "jeg" tilsier ikke at det man sier skal være noe mer eller mindre subjektivt enn vanlig. Da har du misforstått hvordan ordet brukes. Og selv om det er en subjetiv vurdering, så er det en subjektiv vurdering av totalnytteverdien. "jeg ser ikke at dette har noen nytte" betyr at man rett og slett ikke klarer å forstå at dette er nyttig for noen. "jeg synes ikke det virker nyttig for meg", betyr at man ikke ser det som særlig nyttig for seg selv, noe som er en fundamentalt annerledes påstand.

Dette har blitt en diskusjon for vidt hva du mener er en subjektiv mening, og hva jeg mener er en subjektiv mening, quoter gjerne meg selv fra forrige post og understrekker min mening:

Når noen starter en setning med "jeg ser ikke...." forventer jeg ikke noe annet enn subjektiv mening.

Den med best specs, best funksjoenr og som passer brukeren best "vinner" ja, og? Selvfølgelig er det ikke lett å finne det svaret fullstendig, men det er jaggu lov å tilstrebe å være litt mer saklig i sine vurderinger enn i praksis "alt denne telefonen ikke har er helt unyttig for alle".

AtW

For min del er en telefon mer enn bare mest mulig funksjoner og høyest mulig specs, det viktigste for meg er at den fungerer best til mitt bruk og har de behovene jeg ønsker, det er det jeg velger telefon etter.

Det er vel kanskje denne "fella" mobilen.no har gått i, underbevist lagt vekt på hva den/de person(ene) bruker telefon til før karakter setning, ja enn kan derfor si de har vært en smule subjektive. Jeg lever i den troen at vist testene var 110% objektive, så hadde vi fått noen kjedelige tester basert kun på det som vi fint kan lese under spesifikasjonslisten, og der greier iallefall jeg fint lese meg frem til hvilken som telefon som ser best ut på papiret.

Lenke til kommentar

AtW

For min del er en telefon mer enn bare mest mulig funksjoner og høyest mulig specs, det viktigste for meg er at den fungerer best til mitt bruk og har de behovene jeg ønsker, det er det jeg velger telefon etter.

Det er vel kanskje denne "fella" mobilen.no har gått i, underbevist lagt vekt på hva den/de person(ene) bruker telefon til før karakter setning, ja enn kan derfor si de har vært en smule subjektive. Jeg lever i den troen at vist testene var 110% objektive, så hadde vi fått noen kjedelige tester basert kun på det som vi fint kan lese under spesifikasjonslisten, og der greier iallefall jeg fint lese meg frem til hvilken som telefon som ser best ut på papiret.

For hvem er det en telefon ikke er mer enn best specs og flest funksjoner? Ikke for meg ihvertfall, som det tydelig går fram i innlegget du siterer.

Iogmed at man ikek har ressurser til å være "110% objektiv" uten å sterkt begrense hva man kan snakke om, så blir det nok en kjedelig test ja, men så er det heller ikke noe slikt jeg har forfektet.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du betaler gladelig en tusenlapp ekstra for at mobilen skal ha en eplelogo på baksiden, men synes det er pyton å betale et par hundrelapper for en minnebrikke. Minnebrikke har mye med fleksibilitet å gjøre.

Ikke vri på det, jeg kjøper ikke iPhone for en tusenlapp ekstra fordi den IKKE har minneslott og jeg ikke kan kjøpe ekstra minnebrikke.

Dessuten er det forsåvidt jobben som kjøper inn mine telefoner, hva de koster blir derfor ikke relevant for min del, men det er jo min situasjon.

La oss si du er på besøk hos noen. Du ser de har noen filer (dokumenter, filmer, serier, bilder etc) som du gjerne skulle hatt. Den du er på besøk hos har ikke itunes. Da laster du ned og installerer itunes på hans maskin, ikke sant? Så må du få hooket din iphone til hans laptop på en måte. Ikke særlig elegant måte å gjøre det på, men det er vel den måten du foretrekker å gjøre det på?

Dropbox(punktum)

Den sømløse sendingen av SMS du nevner gjelder bare når dere begge har iphone og begge er tilkoblet wifi. Om du må betale for wifi-oppkobling er du forsåvidt like langt...

Det går også fint over 3G også, både jeg og fruen har inkludert en mengde fri data, så det er ingen problem og koster ingenting. Utenom selvfølgelig i utlandet, men det er kanskje 2 av 52 uker i løpet av et år, og da er jeg ofte på ferie med kun hun og har lite grunn til å sende SMS.

Du sier at du håper jeg ser at det jeg nevner er særegne behov og at det følgelig har null relevanse. Men dine behov er derimot de riktige med full relevanse og er slik ting og tang skal virke? Fordi Jobs & co har fortalt det?

Det sier jeg ikke, det jeg sier er at ikke alle særegne behov (deriblant mine) kan tas med i regnestykket.

Lenke til kommentar

jøss, snakk om fliespikkeri. jeg ser nesten ingen for deler med minnekort på mobilen. Har en Desire HD hvor jeg har måtte lagt de fleste appene på minnekortet. så tar jeg ut minnekortet, så forsvinner en del funksjonalitet med telefonen. Og det evige fjaset med å flytte over apps fra telefon til minnekort for at telefonminnet er så lite er så fantastisk trasig! Så flott at Samsung har skjønt det med Nexus Prime.

Men er den sømløse sendingen av sms noe å klage over for at man kanskje må betale for wifi tilgang? Dette er jo et tillegg som man absolutt ikke må benytte seg av for det første.

forsåvidt, har aldri hatt behov for å koble telefonen/minnekortet hos en venn for å overføre en fil. Har noe som heter internett ;) Men ser argumentet ditt, men tror nok det gjelder særs få brukere

Lenke til kommentar

Om du hadde giddet å lest litt bak i tråden så ser du at Open-Source skreiv det samme (besøk, ikkje har itunes). Det går trådlaust, f.eks. via Discovery, da iPhone blir ein slags trådlaus minnepenn. Og nei,som IT-henrik skriv, så treng ein ikkje WiFi for å nytta seg av iMessage. Sjekk fakta før du poster.

Lenke til kommentar
Dropbox(punktum)

Det går også fint over 3G også, både jeg og fruen har inkludert en mengde fri data, så det er ingen problem og koster ingenting. Utenom selvfølgelig i utlandet, men det er kanskje 2 av 52 uker i løpet av et år, og da er jeg ofte på ferie med kun hun og har lite grunn til å sende SMS.

Via Dropbox: installer Dropbox på PC'en. Last opp filene (filmer/serier = flere hundre MB) til Dropbox, last ned til iphone. Ja, det er tungvint.

Jada, SMS'ene går fint over 3G. Men da forutsetter det jo at man har betalt for mer eller mindre fri tilgang til det. Som i ditt tilfelle hvor dere har inkludert en mengde fri data i abonnementet. Joda, man betaler for databruk selv om det er inkludert i abonnementet. Selv betaler bedriften for min mobilbruk så jeg mildt sagt driter i om SMS'ene mine går "sømløst" eller via betal-systemet. Du vet kanskje at det også finnes abonnementer hvor man har inkludert gjerne tusenvis av SMS hver måned? 1000 SMS pr måned = 33 SMS pr dag.

Og siden dere sverger til apps for ditt og datt av løsninger; messenger-løsninger får du også til andre mobiler... Jepp, mer tungvint, men kanskje skjønner du tegninga.

Men er den sømløse sendingen av sms noe å klage over for at man kanskje må betale for wifi tilgang? Dette er jo et tillegg som man absolutt ikke må benytte seg av for det første.

forsåvidt, har aldri hatt behov for å koble telefonen/minnekortet hos en venn for å overføre en fil. Har noe som heter internett ;) Men ser argumentet ditt, men tror nok det gjelder særs få brukere

På samme måte som for eksempel "sømløs" sending av SMS gjelder særs få brukere/tilfeller. Det dette handler om er å legge til rette for ulike behov, i stedet for å begrense mulighetene. Jeg misliker sterkt mange av begrensningene i min iphone 4. Jeg hater å høre "jammen, du kan jo bare laste ned en app..." som løsning for ditt og datt. Jeg vil ha det jeg anser som basisfunksjonalitet for en SMARTPHONE som standard installert i mobilen i stedet for å måtte kaste meg ut på eventyr i App Store, noe som da ofte ender i betal-app'er fordi gratis-app'ene ikke fungerer tilfredsstillende.

Om du hadde giddet å lest litt bak i tråden så ser du at Open-Source skreiv det samme (besøk, ikkje har itunes). Det går trådlaust, f.eks. via Discovery, da iPhone blir ein slags trådlaus minnepenn.

Det er 20 sider i denne tråden, nesten 390 innlegg. Har du stålkontroll på hva som står i hvert bidige innlegg?

Lenke til kommentar
Dropbox(punktum)

Via Dropbox: installer Dropbox på PC'en. Last opp filene (filmer/serier = flere hundre MB) til Dropbox, last ned til iphone. Ja, det er tungvint.

Jada, SMS'ene går fint over 3G. Men da forutsetter det jo at man har betalt for mer eller mindre fri tilgang til det. Som i ditt tilfelle hvor dere har inkludert en mengde fri data i abonnementet. Joda, man betaler for databruk selv om det er inkludert i abonnementet. Selv betaler bedriften for min mobilbruk så jeg mildt sagt driter i om SMS'ene mine går "sømløst" eller via betal-systemet. Du vet kanskje at det også finnes abonnementer hvor man har inkludert gjerne tusenvis av SMS hver måned? 1000 SMS pr måned = 33 SMS pr dag.

Og siden dere sverger til apps for ditt og datt av løsninger; messenger-løsninger får du også til andre mobiler... Jepp, mer tungvint, men kanskje skjønner du tegninga.

På samme måte som for eksempel "sømløs" sending av SMS gjelder særs få brukere/tilfeller. Det dette handler om er å legge til rette for ulike behov, i stedet for å begrense mulighetene. Jeg misliker sterkt mange av begrensningene i min iphone 4. Jeg hater å høre "jammen, du kan jo bare laste ned en app..." som løsning for ditt og datt. Jeg vil ha det jeg anser som basisfunksjonalitet for en SMARTPHONE som standard installert i mobilen i stedet for å måtte kaste meg ut på eventyr i App Store, noe som da ofte ender i betal-app'er fordi gratis-app'ene ikke fungerer tilfredsstillende.

Om du hadde giddet å lest litt bak i tråden så ser du at Open-Source skreiv det samme (besøk, ikkje har itunes). Det går trådlaust, f.eks. via Discovery, da iPhone blir ein slags trådlaus minnepenn.

Det er 20 sider i denne tråden, nesten 390 innlegg. Har du stålkontroll på hva som står i hvert bidige innlegg?

Jo, men når det er skrevet i dag, og står på forrige side er det en annen sak. Og som jeg skrev her, så trenger du ikkje bruke Dropbox, som du sier er så tungvindt.

Ang iMessage, så er det ekstremt mykje billigare å betale for datatrafikken for ein tekstmelding enn å sende til vanlig pris. Så ja, det er ein fordel som er innebygd i OSet, jatakk.

Lenke til kommentar

Ang iMessage, så er det ekstremt mykje billigare å betale for datatrafikken for ein tekstmelding enn å sende til vanlig pris. Så ja, det er ein fordel som er innebygd i OSet, jatakk.

Det er en fordel, men det finnes mange kommunikasjonsprotokoller som bruker datatrafikk som er tilgjengelig på mobil, som både er sikrere mtp levering, og kompatible med flere telefoner.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For det fryktelig mye mer lettvint med:

A: Et minnekort som ytterst få PCer har støtte for

B: Å drasse med en USB-kabel over alt

Div andre løsninger finnes også, men de tar omtrent like lang tid å sette opp og utføre oppgaven.

Jada, SMS'ene går fint over 3G. Men da forutsetter det jo at man har betalt for mer eller mindre fri tilgang til det.

Absolutt ikke, datatrafikken tilsvarer nok ikke en tidel av hva 1 SMS koster (jeg har ikke de eksakte tallene for data, men 1 tekstbasert melding er vel max et par kb).

Hvilke løsninger? Jeg er fullt klar over det finnes gratis apps både for ringing og sms, men pga. mangel av integrasjon av default apps, så har dette vært tungvint og jeg har ikke benyttet meg av det.

Denne integrasjonen har jeg sjeldent savnet i andre typer apps, men kanskje du har noen gode eksempler?

Lenke til kommentar

jøss, snakk om fliespikkeri. jeg ser nesten ingen for deler med minnekort på mobilen. Har en Desire HD hvor jeg har måtte lagt de fleste appene på minnekortet. så tar jeg ut minnekortet, så forsvinner en del funksjonalitet med telefonen. Og det evige fjaset med å flytte over apps fra telefon til minnekort for at telefonminnet er så lite er så fantastisk trasig! Så flott at Samsung har skjønt det med Nexus Prime.

Du er klar over at dette ikke må være enten eller, ikke sant? F. eks. S2 har både internminne _og_ mulighet for SD-kort.

Men over til det generelle. Alle disse «jeg ser ikke poenget med» og «jeg har ikke bruk for» innleggene er egentlig verdiløse. Sier man at «man ser ikke poenget for» eller «har ikke bruk for» en funksjon som man ikke har tilgang til, så sier man implisitt at man ikke vet hva man prater om. Det er sjeldent, veldig sjeldent, at man ser sitt eget behov for en funksjon man ikke har tilgang til, med mindre den funksjonen er helt basal og dermed absurd at ikke er implementert i førsteomgang. F. eks. så jeg fint lite poeng i en forbedret nettleser på telefonen da jeg brukte Symbian Series 60, jeg brukte jo så og si ikke nettleser på telefonen, så hva var vitsen? Hvor ofte tror dere jeg bruker nettleser på telefonen i dag? Daglig, hele dagen. Hvor mange av de som «ikke så poenget med MMS», eller sa «jeg bruker det ikke, uansett» da første iPhone ble lansert, tror dere det er som fortsatt i dag hverken har sendt eller mottatt en MMS?

Videre så lurer jeg på om folk tenker over hva som signaliseres når man sier at mulighet for gratis «sms» på iPhone trumpher alt mulig annet? Det tolkes dithen at man syns det er helt greit og trivelig at Apple bruker deres markedsmakt for å begrense ens muligheter i hverdagen, og er helt OK med å betale mye penger for lite. Helt ærlig. Hva foretrekker man av:

1. Mulighet for å sende gratis «sms» til venner som har iPhone og

2. Mulighet for å sende gratis «sms» til venner

Om Apple faktisk hadde hatt brukernes interesser i høysete, og faktisk var opptatt av å gi brukerne en best mulig opplevelse (noe som svært mange hevder), så ville de brukt en standard når dette ble implementert, eller i det aller minste lisensiert ut teknologien deres. Men slikt er ikke Apple interessert i. Apple lever av å skape eksklusiver klubber, hvor medlemskap i klubben er langt viktigere enn hva man faktisk får tilgang til som medlem. Bare slik klarer Apple å gjøre store penger på produkt som ingen andre produsenter hadde hatt nubbesjangse å gjøre penger på. Det er en ond sirkel man blir fanget i, og det er veldig vanskelig å komme seg ut.

Videre, så er det jo slik at en god del folk later til å mene at de negative tingene i denne testen ikke burde ha noen innflytelse på terningkastet fordi det er «subjektive meninger». Dere er klar over at en test av en iPhone 4S som ikke lot subjektive meninger i terningkastet ville resultere i at iPhone 4S fikk laveste karakter? Ser man bare på det objektive rundt iPhone 4S, så er det en veldig dårlig telefon. Det er først når man tar inn alt det subjektive rundt «brukeropplevelsen» og «det bare fungerer» og tilsvarende at telefonen har noe særlig å slå i bordet med. Man kan ikke få i pose og sekk. Enten må både positive og negative subjektive meninger få være en del av karaktersummen, eller så må ingen subjektive meninger få være en del av summen.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en fordel, men det finnes mange kommunikasjonsprotokoller som bruker datatrafikk som er tilgjengelig på mobil, som både er sikrere mtp levering, og kompatible med flere telefoner.

AtW

Sikrere??

Lenke til kommentar

Sikrere??

Så lenge det er tale om en proprietær protokoll så er det vell umulig å vite noe om det skulle jeg tro.

Ser nå at han skriver "med tanke på" levering. Vel meldingen blir enten bekreft levert innen 1-2 sekunder, min erfaring i allefall. Viss ikke så prøver den ca1-2 minutter, har ikke tatt tiden, før den sender meldingen som sms.

Lenke til kommentar

Men over til det generelle. Alle disse «jeg ser ikke poenget med» og «jeg har ikke bruk for» innleggene er egentlig verdiløse. Sier man at «man ser ikke poenget for» eller «har ikke bruk for» en funksjon som man ikke har tilgang til, så sier man implisitt at man ikke vet hva man prater om. Det er sjeldent, veldig sjeldent, at man ser sitt eget behov for en funksjon man ikke har tilgang til, med mindre den funksjonen er helt basal og dermed absurd at ikke er implementert i førsteomgang. F. eks. så jeg fint lite poeng i en forbedret nettleser på telefonen da jeg brukte Symbian Series 60, jeg brukte jo så og si ikke nettleser på telefonen, så hva var vitsen? Hvor ofte tror dere jeg bruker nettleser på telefonen i dag? Daglig, hele dagen. Hvor mange av de som «ikke så poenget med MMS», eller sa «jeg bruker det ikke, uansett» da første iPhone ble lansert, tror dere det er som fortsatt i dag hverken har sendt eller mottatt en MMS?

Må nesten støtte denne. Overgangen min fra SE P900 til iPhone 3 var slik. Plutselig var det en masse ting jeg aldri hadde "sett poenget med" å gjøre på mobilen som ble fornuftig fordi det var brukervennlig og praktisk anvendbart.

Objektive terningkast er meningsløse, med mindre man faktisk kaster en terning. Å sette en karakter må nødvendigvis være avhengig av hva man vektlegger, og der finnes det ingen fasit. Strengt tatt hadde verden vært bedre uten. Da måtte folk lest hele testen og sett om de sterke og svake sidene passet med ens egne preferanser. For meg er det primært viktig å vite om en funksjon finnes og hvordan den virker, ikke om denne funksjonen er subjektivt viktig for andre mennesker, anmelderen inklusive. Den vurderingen fortrekker jeg å gjøre selv, ut fra mitt behov.

Geir :)

Lenke til kommentar

AtW

Sikrere??

Ja, det er ganske mange tilbakemeldinger om meldinger som aldri kommer fram emmd apples system, fordi den er i overkant gnien med å gå tilbake på vanlig sms. Derfor forsvinner meldingene i eteren.

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...