Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QjT4b9

Unnskyld meg, men den får pluss for ting andre mobiler har hatt lenge, og det er dermed ikke alle disse som burde vært pluss, men heller ikke nevnt i pluss/minus.

Det er også veldig mange minus her, som rettmessig er minus. Jeg ser ikke at det er en god nok grunn til å gi telefonen 6.

Og det er tydeligvis mange andre enig med meg i. og at du Espen nå uttaler deg på den måten du gjør, som for meg virker frekk rett og slett.

Jeg er glad jeg ikke jobber sammen med deg

Trukket ut av sammenheng, men du sa det uansett. Som journalisten av denne artikkelen, og som jeg ser det, på vegne av Amobil og Mobilen.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg vil velge å tro at han satte det på spissen for å fram poenget om at det er svært underlig at en telefon med så mange minus og så mange pluss som nesten alle nye telefoner har skal få en 6.

Lenke til kommentar

Jeg vil velge å tro at han satte det på spissen for å fram poenget om at det er svært underlig at en telefon med så mange minus og så mange pluss som nesten alle nye telefoner har skal få en 6.

Om man kommer med påstander om alvorlige lovbrudd for å "sette ting på spissen", så får man jaggu tåle en tone tilbake som ikke er maks hyggelig. Det nytter ikke å løpe rundt med så alvorlige beskyldninger, å så skal folk begynne å sutre om at det er "frekt" med en gang folk tar litt til motmæle?

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar
Beklager, men argumentet holder ikke. Om det var pengene som styrte ville iPhone 4S fått en blank terning hos oss. Selskapet har ikke brukt en krone hverken på annonser eller sponsing hos oss.

Noe er det nå, for når andre tlf som dere poengterer ikke har noen spesielle negative sider og er kjapp og lite negative sider ved og mange pluss. Telefon er blant toppen, men likevel får 5, når iPhone og S2 får 6 med vesentlige mangler og flere minus (spesielt iPhone) - hva er grunnen?

Hele poenget med terning er borte når det er slik - dere kaster etter hva dere syns, ikke etter kriterier. Les deres egne tester og se selv at andre tlf har fått 5 med bedre kritikk fra dere.

Selve testen(e) høres ganske gode ut, men den terningen er noe makkverk som dere skulle holdt dere for gode til å bruke - det er mediasirkus verktøy og en uting - som dere heller ikke behersker særlig godt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig resultat ja..

Den burde få en femmer, maksimalt.

Om man hadde en testkategori for hvert merke, så hadde det vært greit å gitt Iphone 4s en sekser.. Men dette er en test som en mobiltelefon, ikke en test vs. andre iphones.

Det er jo flere svakheter telefonen har, samt mange begrensninger.

* Ingen utvidbart minne

* Proprietære løsninger og kabler

* Liten skjerm

* Dårlig batterilevetid, faktisk vesentlig nedgang fra forrige iphone

* Fremdeles ikke flash, så vidt jeg vet

+++

Det er ikke denne telefonen fortjent en sekser, jeg vil si den burde ligge maksimalt på det samme som forrige iphone. (som etter hvert ble nedjustert til firer).

Man kan ikke gi apple cred for at de henter inn noe av forspranget konkurrentene har hatt, når de ikke klarer å forbigå konkurrentene.

Det er nok den beste apple-telefonen, om man ikke bryr seg om batteri, men det er langt fra den beste smarttelefonen. Jeg føler denne testen, så vel som sony nettbrett-testen (som neppe fortjener en toer) ødelegger ryktet til amobil og de øvrige sidene.

Endret av Olavxxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Espen Swang:

Testen dere gjor var svært bra. Dere er flinke med å få frem de viktigste tingene i testene. Når det er sagt, så syns jeg terningkast 6 kommer litt for lett. Når 4s får terningkast 6, så har jeg på følelsen av at det vil bli svært mange terningskast 6 når man tenker på alle manglene denne har. Bare det som viser på #3 fortjener en karakter trekk i følge meg. Tar man med alt det andre i betraktning, så skal ikke denne smartmobilen ha best mulig karakter.

Mitt forslag er derfor å gi en smartmobil karakter fra 1-10 slik engadget gjor tidligere. Les alle reaksjonene som har vært angående terningskastene å tenk litt over det:)

10 - A perfect product 6

9 - Nearly perfect, but... 6

8 - Great product with few flaws 5

7 - Solid product with some minor issues 5

6 - Decent, but not as good as it could be 4

5 - Fair; not great, but not horrible 4

4 - Okay, but we can't recommend it 3

3 - Very few redeeming qualities 2

2 - Almost no redeeming qualities 2

1 - Pure crap 1

I følge denne skalaen syns jeg iPhone 4s en svak åtter, på grensen mot syv og derfor ikke helt en terningkast 6, men 5:

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Ikke widgets

- Startskjermen er svært primitiv med lite muligheter

- Designet til iOS litt utdatert

- Ikke tilgang til filstruktur

- Krever Wi-Fi til enkelte operasjoner

- Kunne vært bedre kontaktbehandling

- Ikke fildeling over Bluetooth

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

- Ikke flash

- Høy pris

Syns du det ligger et poeng i min konklusjon?

Edit. La denne inn i #3.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No syns eg eit par av minusane er veldig svake, og egentlig ikkje minusar i heile tatt, da det er preferansar og ikkje negativt sjølv om du og andre kunne ha foretrekt noko anna.

Espen Swang:

- Mindre skjerm enn konkurrentene

Dette er eit valg, og for fleire er dette eit ønska kriterie. Det blir for dumt å sei at dette er eit minus, SGSII får ikkje minus for å vera for stor, sjølv om nokon syns den kan vera i største laget.

- Ikke widgets

Igjen, preferanser. Kan vere enig i at det kan vera mangel på personlig konfigurasjon. Men personlig så er det ikkje viktig for meg å sjå inboksen min som ein widget, da eg kan enkelt dra ned notification center og sjå mailen om eg har fått ein epost. Vil eg endre sang i spotify/wimp/iPod, kan eg dobbeltklikke og endre det i multitask menyen. Utviklarar har tilgang til notification API, og det er nok for meg.

- Startskjermen er svært primitiv med lite muligheter

Samme som forrige punkt.

- Designet til iOS litt utdatert

Også litt relevant til forrige punkt. Utdatert i flg nokon, men tidløst i følge andre. Også preferansar.

- Ikke tilgang til filstruktur

For dei aller, aller fleste er det heilt unødvendig. Og at det da skal vera eit minus, i ein forbrukartest er ulogisk. Dei som har interesse av dette kan alltids jailbreake, dog det går ut over garanti.

- Krever Wi-Fi til enkelte operasjoner

Før var dette ikkje eit minus, da det hovudsaklig begrensar program over 20MB, for å "beskytte" brukarane mot høge rekningar. I dagens samfunn, med så mange abb. med inkl eller ubegrensa datatrafikk, burde dette vera ein innstilling det gikk an å skru av/på. Enig med deg.

Kven brukar dette i dag? Der abolutt ikkje problem med å sende filer over epost, dropbox e.l.

- Svak formatstøtte for video

"Theres an App for that" ;)

No har aldri iPhone batteri hatt problem med tap på batterilevetiden over lenger bruk etter min erfaring, så ser ikkje kvifor ein bør "øydelegge" designet ved å inkludere denne muligheten.

- Høy pris

For meg er 4890,- verdt ein iPhone 4s.

Syns du det ligger et poeng i min konklusjon?

Egentlig ikkje, om ein tenker på at dette er ein forbrukertest. Etter å ha lest mange av dine innlegg og emner, ser at dette ikkje er telefonen for deg. Det er ein ærlig sak, da me alle har ulike preferansar kring korleis ein vil bruka telefonane våre. Kritikken din ligger med utgangspunkt i android funksjoner, men det er ikkje alle som trenger det.

Endret av Wackee
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget ditt? FOrdi du mener ikke alle affiseres av de negative punktene som tas med, så skal det ikke listes opp? Hva slags negative punkter er det egentlig vil ha med da? Det blir jo ingen negative punkter i det hele tatt om man skal følge argmentasjonsrekka med "det affsiserer ikke alle, derfor er det ikke et negativt punkt". Og at det positive oppveier det negative for din del betyr vel ikke at de negative punktene ikke finnes? (sånn som høy pris)

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kven brukar dette i dag? Der abolutt ikkje problem med å sende filer over epost, dropbox e.l.

No har aldri iPhone batteri hatt problem med tap på batterilevetiden over lenger bruk etter min erfaring, så ser ikkje kvifor ein bør "øydelegge" designet ved å inkludere denne muligheten.

Design trenger ikke å bli ødelagt - det er å se seg blind.

Hvem bruker iPhone idag? Du? ja, jeg bruker blåtann - poenget er valget man har. Ja, man kan kalle det 'avleggs', men da faller all din argumentasjon tidligere i innlegg bort også.

Lenke til kommentar

Poenget hans er – åpenbart – at mye av dette handler om preferanser. Disse testene burde begynne med en kjapp personlighetstest for å pense leseren inn på et spor som stemmer med egne ideer.

Er ikke det et rimlig tomt poeng? Ingen tror vel at anmelderen lister opp objektivt hva telefonen har for specs, så det er jo åpenbart at det handler om preferanser. Men han nøyer seg jo ikke med det, det virker som han mener at ting som er basert på preferanser ikke skal settes opp som ett negativt punkt, selv ting som i seg selv åpenbart er ett negativt punkt (ikke utskiftbart batteri), vil han jo ta vekk, da er jo en slik liste nærmest meningsløs.

AtW

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at nokon av dei punkta var vel "tynne" til å vere negative. Eg er enig i at 6 er for snilt på telefonen, og f.eks. 5 er meir rettferdig.

Eg er enig i at det er negative ting ved telefonen, feks.

- Krever WiFi for enkelte operasjonar

– Proprietær ladeplugg

Dette er absolutt negative ting ved telefonen.

@kandasa ang. bluetooth var det spesifikk mot fildeling med bluetooth. Dette har eg ikkje sett blitt brukt på hvertfall 4 år, det kan godt hende nokon nyttar det enda, men det er avleggs. Andre bluetooth funksjoner er absolutt viktige (sende lyd, telefon til bil, headset o.l.)

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at nokon av dei punkta var vel "tynne" til å vere negative. Eg er enig i at 6 er for snilt på telefonen, og f.eks. 5 er meir rettferdig.

Eg er enig i at det er negative ting ved telefonen, feks.

- Krever WiFi for enkelte operasjonar

– Proprietær ladeplugg

Dette er absolutt negative ting ved telefonen.

@kandasa ang. bluetooth var det spesifikk mot fildeling med bluetooth. Dette har eg ikkje sett blitt brukt på hvertfall 4 år, det kan godt hende nokon nyttar det enda, men det er avleggs. Andre bluetooth funksjoner er absolutt viktige (sende lyd, telefon til bil, headset o.l.)

Virkelig? Er høy pris ett svakt punkt for det som mer eller mindre er markedets dyreste telefon? Konkurrentenes skjermer er 50% større, er ikke det en ganske kraftig forskjell? Noe som definitivt er verdig ett punkt?Startskjermen er vesentlig for produktiviteten når man bruker telefonen, er ikke det også ett viktig punkt?

AtW

Lenke til kommentar

Jo. Prisen er eit negativt punkt. For meg er det verdt det, men ja den er dyr. Negativt.

Konkurrentar har modeller med 50% større skjerm. Dei har også modeller med lik og mindre skjerm. At Apple ikkje velger å konkurrera i "stork skjerm" segmentet er ikkje negativt. Nokon vi ha liten, nokon vil ha 3,5", nokon vil ha større. Nokon vil ha LCD skjerm, nokon vil ha Plasma, nokon vil ha LED. Preferansar.

Lenke til kommentar

Jeg sender blant annet filer til denne PC'n via blåtann og også til damens eldre tlf f.eks. Joda, kall det avleggs, men det fungerer utmerket. IOS er vel også sånn sett avleggs, men fungerer utmerket(?) for de som syns dette.

Jeg syns ikke du skal kalle egne meninger for preferanser og forkaste andre - da er det lite hold i dine synspunkt

Lenke til kommentar

Du har dine preferansar, eg har mine. Eg forkastar ikkje andre sine meiningar. Men det er forskjell på preferansar og direkte negative ting. F.eks. at ein må ha WiFi for å lasta ned større filer er negativt. At skjermen ikkje er større enn 3,5" er preferansar, og ikkje negativt i mitt syn.

Lenke til kommentar

Jo. Prisen er eit negativt punkt. For meg er det verdt det, men ja den er dyr. Negativt.

Konkurrentar har modeller med 50% større skjerm. Dei har også modeller med lik og mindre skjerm. At Apple ikkje velger å konkurrera i "stork skjerm" segmentet er ikkje negativt. Nokon vi ha liten, nokon vil ha 3,5", nokon vil ha større. Nokon vil ha LCD skjerm, nokon vil ha Plasma, nokon vil ha LED. Preferansar.

Preferanser som en anmelder presenterer og bedømmer. Nå er vi jo tilbake til argumentet om at ting ikke skal telle bare fordi andre ikke nødvendigvis er enige igjen. "Alt" i en anmeldelse er preferanser.

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...