Gå til innhold

Ødelagt harddisk i Spanned volume (Win7)

Reeve

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 4 2TB-disker satt sammen til et spanned volume i Windows 7.

I BIOS står det nå at disken er "Capable, but Command fail", mens de andre er okey. Jeg vet hvilken disk det er snakk om, da skaden skjedde etter et kraftig dunk i kabinettet, 'en cm over der disken er plassert (med god avstand fra de andre tre), mens PCen var på.

Problemet mitt nå er hvordan jeg skal få tilgang på dataene på de tre andre diskene. Jeg anser den skadede disken som tapt, inkludert dataene på den. Alt på den kan erstattes rimelig kjapt, så jeg bryr meg ikke veldig mye om dataene. Men jeg vil ikke miste alt, og ettersom det ikke er noe striping eller lignende, så vet jeg at dataene på de tre andre diskene er intakt.

Spørsmålet er hvordan jeg kan få tilgang på dem nå som ene disken er borte?

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydeligvis ingen som kan dette enn meg faktisk. :O

Uansett, fikk løst det. Brukte et program som heter "Mini Tool Power Data Recovery", så jeg fikk reddet alt jeg trengte. Den fant absolutt alle filene. Disken som ble ødelagt har stått sist i arrayet, så den var akkurat ikke begynt å bli tatt i bruk enda. Med andre ord, jeg mistet egentlig ingenting. Problemet var da at jeg ikke hadde nok alternativ lagringsplass, så måtte prioritere litt og fikk ikke lagret alt. Uansett, fikk det viktige, og det meste uviktige. Litt serier og filmer går det an å skaffe på nytt. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på Raid-5 da jeg kjøpte diskene, men pga. en konflikt i BIOS som gjør at min RevoDrive (som har egen raid-kontroller) overstyrer hovedkortet og jeg kan ikke sette opp RAID på andre disker når Revodrive er koblet til. Derfor lagde jeg kun en spanned drive og kastet sikkerheten ut vinduet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...