appelsinbrus Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Aceren min daua her om dagen, da jeg tok ut støv fra vifta. Var som alltid veldig forsiktig, men da jeg skulle starte den skjedde det ingen ting. Nå vil Acer naturlig nok skylde på meg, men står det ikke et eller annet sted i forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven at feks garanti fortsatt gjelder selv om normalt vedlikehold utføres? Gjelder dette kanskje bare om jeg sender maskina inn til verksted? De skal ha 4000 spenn for å bytte hovedkort, vifte, og for arbeidet. Da gjør jeg det heller sjøl for 5-600 kr (ca det et hovedkort koster på nett..) Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det står svært så lite om garanti i forbrukerkjøpsloven (forbrukerkjøp)/kjøpsloven (næringskjøp). Det står derimot mye om reklamasjon. Jeg tar utgangspunkt i at ditt kjøp var et forbrukerkjøp. Garanti kan frafalle om du åpner PC'n, men reklamasjonsretten din vil du ikke miste. At du får det dekket på reklamasjon er noe helt annet. Hvis PC'n er over 6 mnd så må du bevise at ditt inngrep ikke er årsak til at PC'n nå er død. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Hadde mistanke om det.. Nuhvel, da kjøper jeg vel bare et nytt hoverkort og bytter det sjøl. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det står svært så lite om garanti i forbrukerkjøpsloven (forbrukerkjøp)/kjøpsloven (næringskjøp). Det står derimot mye om reklamasjon. Jeg tar utgangspunkt i at ditt kjøp var et forbrukerkjøp. Garanti kan frafalle om du åpner PC'n, men reklamasjonsretten din vil du ikke miste. At du får det dekket på reklamasjon er noe helt annet. Hvis PC'n er over 6 mnd så må du bevise at ditt inngrep ikke er årsak til at PC'n nå er død. Det er en feiltolkning. Så lenge man er innenfor reklamasjonstiden er det fremdeles forhandleren som må bevise at mangelen skyldes forbrukeren. Det som står i loven er Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Med andre ord: man antar at tingen har vært sånn hele tiden. Mangler som ikke skyldes bruker kan jo også vise seg over tid, uten at det går ut over reklamasjonsretten. Loven gjør at forbrukeren står enda litt sterkere de første seks månedene. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Bare pass på ESD. Det kan gjøre mer skade enn folk flest trur. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Men det er heller ikke et problem for verkstedet å sannsynliggjøre at demonteringen av kabinettet er årsaken til at hovedkortet er skadet. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Nå fortalte jeg dem jo at maskina ikke ville starte etter at jeg fjerna støv, så de trenger jo ikke bevise noe som helst. Det er jo omtrent å anse som en 'tilståelse' fra min side.. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Har du sjekket at alle kabler o.l. har blitt satt tilbake? Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Jada, har det. Har bygd pcer i over 10 år, så begynner å bli i allefall littegranne rutinert på akkurat det.. :-) Men stod i rapporten fra Acer at det var hovedkortet, noe jeg også mistenkte. Gjør bare jobben sjøl, tar meg en times tid. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Har du fått vite hva som er feil på hovedkortet? Du sier du har bygget PC'er i over 10 år, og du har klart å ødelegge et hovedkort selv om du påstår at du var forsiktig, så hva gikk feil? Feilmontering, bøyd, ESD? Hva beskyttelse bruker du mot ESD når du bygger PC'er? Grunnen til at jeg spør er at hobbyteknikere som oftes gir en god faen i ESD siden de ikke har peiling på hvilke krefter det har. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Litt OT: Når man bruker slikt bånd til å ha rundt armen for å forhindre ESD, hvor skal man da koble den andre enden av båndet inn? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Litt OT: Når man bruker slikt bånd til å ha rundt armen for å forhindre ESD, hvor skal man da koble den andre enden av båndet inn? Til jord. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Litt OT: Når man bruker slikt bånd til å ha rundt armen for å forhindre ESD, hvor skal man da koble den andre enden av båndet inn? Til jord. såpass vet jeg... men hva er egentlig 'jord'? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jord er faktisk jorden rundt huset. Når det er snakk om å "koble til jord" så menes det å koble til en jordet stikkontakt eller å koble til et utstyr tilkoblet jord. F.eks er et PC'kabinett jordet så lenge støpselet står i en jordet stikkontakt, så da kan håndleddsbåndet festes til kabinettet. Men det er mye mer du bør tenke på. Hva klær du har på og hva flate du går/står på. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Har du fått vite hva som er feil på hovedkortet? Du sier du har bygget PC'er i over 10 år, og du har klart å ødelegge et hovedkort selv om du påstår at du var forsiktig, så hva gikk feil? Feilmontering, bøyd, ESD? Hva beskyttelse bruker du mot ESD når du bygger PC'er? Grunnen til at jeg spør er at hobbyteknikere som oftes gir en god faen i ESD siden de ikke har peiling på hvilke krefter det har. Skjønner at dette her engasjerer deg veldig.. Hehe.. Bruker armbånd som regel, men denne gangen var jeg ikke så brenn-nøye, og jeg hadde ikke båndet for hånd.. Gammal maskin uansett, så. Var vel statisk el som ødela ja. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hadde du ikke fortalt at du hadde åpnet maskinen, skal det godt gjøres å bevise ESD. Med mindre du har forårsaket synlig skade da... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Men det er ikke så vanskelig å påvise at maskinen har vært åpnet Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Neida, skruene er litt slitt og sånt.. Men da jeg fikk tilbake maskina hadde de faktisk greid å sette en av skruene ned i hullet på skeiva, slik at det ikke var mulig å få ut skruen. De hadde ødelagt gjengene, og det endte med at skruen gikk i stykker og. Eneste måten å få av dekselet bak på var jo å være litt forsiktig hardhent med skruen. Har maila dem. Skal ha erstatning, skal jeg, for dette var ikke sånn da jeg sendte den fra meg. Fant forresten hovedkort til ca 1500 kr med moms og alt. De skulle ha 4000 for å gjøre jobben. Tar seg jammen godt betalt... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Tja, ikke så galen pris, når du tenker deg om. De kjøper nok skjermen fra en autorisert forhandler, for å være 100% sikker på at skjermen er ny, er ekte og holder en viss kvalitet. Sannsynligvis betaler de 2000-2500 for den samme delen. Resten, 1500-2000, går til selve jobben. Normalt sett fakturerer en konsulent 500-1000 kr i timen, noe som blir totalt en 90-120 minutts arbeid. På den tiden skal maskinen tas inn, demonteres, del byttes, monteres igjen og testes. Dette er ikke en fem-minuttsjobb og tar derfor litt tid. I tillegg tar de fleste betalt pr påbegynte halvtime-time, som betyr at om de bruker en time og ti minutt, så tar de allikevel betalt for en time og 30 minutt. Du derimot driter i hvor delen kommer fra, så lenge den fungerer, og kan bruke så mye eller lite tid du ønsker. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Liten oppdatering: Nå fikk jeg regning fra dem på nesten 800 spenn. Er dette noe jeg er nødt til å betale? Det ble ikke opplyst om at jeg måtte betale noe da jeg ringte, og jeg har ikke skrevet under på noen ting. Så vidt jeg kan erindre er det slik per lov at jeg ikke må betale for dette ettersom jeg ikke ble informert om at det kom til å koste penger. Mulig jeg husker regelverket helt feil, men jeg kommer uansett til å kontakte forbrukerombudet om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå