zero_talent Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Kjøpte nettopp et Olympus E-pl1 med std.objektiv (14-42). Har lyst å utvide objektivsortimentet noe, og sett på Olympus' 40-150 telezoom, samt Lensbaby's morsomme lille sak for litt kreativ utfoldelse. Hvilke objektiv burde inngå i en "grei" utrustning? Og hvor kjøper man objektiv? Eneste stedet jeg har sett på nett med et greit utvalg og greie priser er japan photo... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Japan Photo og Fotovideo er greie butikker å handle i. Fotovideo er noe dyrere; men de har mye kunnskaper og noen gode tilbud innimellom. 40-150mm er jo en passende makker til 13-42, så den bør du tenke på. Jeg bruker mest fast-optikk selv, og der er det mye snadder å velge i. To objektiver med fornuftig pris er Panasonic 20mm f/1.7 og Olympus 45mm f/1.8 som begge er lyssterke. 20mm som allround objektiv, og 45mm til portretter. 1 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Dersom du ønsker å leke litt manuellt for en superbillig penge, kan du handle et 35mm f/1.7 C-mount objektiv på ebay, samt C-mount adapter. Manuell fokus og blender, men helt ok kvalitet optisk, og fantastisk gøy å leke med. Særlig når du sliter med lite lys og kit-objektivet, så er dette gull. Det finnes også 25mm f/1.4 C-mount, men disse er etter det jeg erfarer ganske ... forvrengte. dvs; Bildene er superfunky og morsome, men på ingen måte "perfekte". ... Lenke til kommentar
zero_talent Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Takk for tips. C-mount høres morsomt ut. Jeg kunne godt tenkt meg et billig "lekeobjektiv" for å ta litt funky bilder Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Begynn med Panasonic 20mm f1.7. Det er så bra at du ikke trenger særlig mye mer. Skarpt, lyssterkt, kompakt og god nærgrense. Har brukt zoom-objektivene 14-42mm og 45-200mm, og de er greie nok, men jeg ender alltid opp med å bytte tilbake til 20mm. Eller 14mm. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå