Gå til innhold

Nye skjermkort fra AMD hvordan ligger det an?

j0achim

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Ser det at AMD egentlig ikke har kommet med noen nye kort på vel ett år. Og snuser litt på å skaffe meg ett nytt Radeon kort. (Nvidia er ikke aktuelt, da jeg sitter med Eyefinity oppsett)

Mener jeg leste en artikkel for en stund tilbake at AMD skulle komme med noe mot slutten av året? eventuelt tidlig 2012?

Har egentlig ikke lyst å kjøpe ett dyrt kort nå som blir blåst av banen i løpet av kort tid for et kort som kanskje ligger lavere i pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi ser nok ikke noe til HD7000-serien før inn i første kvartal neste år. Selv hadde jeg håp på at det skulle bli i år, men med alle disse nye spillene som blir sluppet nå, så beit jeg litt i det sure eplet og kjøpte et kort av denne generasjonen. (HD6950). Gikk fra et HD4870, så hoppet var stort læll.

Lenke til kommentar

Kjedelig, jeg gikk til innkjøp av ett 5850 for ett år siden (rett før 6000 series kom på banen) og jeg ser det at benchmark fra 5850 vs 6950(ca 10%)/6970(ca 20%) er ikke mye å skrive hjem om. Dog jeg skal ikke si for mye hvordan dette skalerer i ett Eyefinity oppsett da Eyefinity benchmarks ikke kommer opp så ofte.

Heller ser jeg ikke det at 5000 series Radeon kort ikke ligger lavt nok til at det å gå for CF ville gitt meg noen formidabel ytelse hopp. (pr krone betalt) Etter litt mer googling ser faktisk CF ut som et veldig lurt alternativ til å oppgradere hvis jeg benytter meg av brukt marked.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Enda et kjapt spm.

Jeg skal også oppgradere min pc med nytt hovedkort, cpu og ram med følgende kit: Intel i7 2600k, MSI Z68A-GD65

Bestående av:

• Intel® Core™ i7-2600K Processor
  • MSI Z68A-GD65 (Gen3)
  • Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9

PCI Express Gen3

Only on MSI mainboards you can enjoy true next gen gaming. With two Intel certified PCI Express Gen3 x16 slots, which have 200% more bandwidth, the MSI Z68A-GD65 (G3) allows for PCI Express Gen3 SLI and CrossFireX graphics configurations with future AMD and NVIDIA PCI Expressn Gen3 graphics cards.

Og leser at andre kaller dette en "evolusjon" innen hovedkort da de skriver det at dette hovedkortet gi skjermkort mulighet for å bruke CF fult ut med pci express x16 på to kanaler. Dette høres jo helt konge ut. Men vil dette da si 7000 series kort? (evt ikke de en gang?)

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Enda et kjapt spm.

Jeg skal også oppgradere min pc med nytt hovedkort, cpu og ram med følgende kit: Intel i7 2600k, MSI Z68A-GD65

Bestående av:

• Intel® Core™ i7-2600K Processor
  • MSI Z68A-GD65 (Gen3)
  • Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9

PCI Express Gen3

Only on MSI mainboards you can enjoy true next gen gaming. With two Intel certified PCI Express Gen3 x16 slots, which have 200% more bandwidth, the MSI Z68A-GD65 (G3) allows for PCI Express Gen3 SLI and CrossFireX graphics configurations with future AMD and NVIDIA PCI Expressn Gen3 graphics cards.

Og leser at andre kaller dette en "evolusjon" innen hovedkort da de skriver det at dette hovedkortet gi skjermkort mulighet for å bruke CF fult ut med pci express x16 på to kanaler. Dette høres jo helt konge ut. Men vil dette da si 7000 series kort? (evt ikke de en gang?)

Dagens kraftigste skjermkort, HD 6990, blir ikke hindret av PCIe 2.0 x8. Så når PCIe 3.0 med dobbel båndbredde blir en nødvendighet vil i7-2600k være utklasset av prosessorer til 1000 kr.

2x PCIe x16 vs x8 har ca 1-2% å si på ytelsen. LGA1155 har forøvrig "kun" 16 PCIe-spor (2.0 eller 3.0 avhengig av om du ser på dagens andre generasjonsprosessorer eller morgendagens tredjegenerasjon), så du vil ikke se x16/x16 Crossfire/SLI uten en brobrikke som NF200 eller Lucids Hydra.

Kort sagt er PCIe 3.0 fint, men det er i stor grad markedsføringssvada.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...