Gå til innhold

Båndtvang i friluftsområder?


Båndtvang i friluftsområder?  

9 stemmer

  1. 1. Burde Kommunene ha båndtvang i friluftsområder



Anbefalte innlegg

Selv bor jeg i en kommune som har båndtvang hele året. og kommunen er veldig liten og har flust av områder hunden kan springe fritt

Personlig driter jeg faktisk i båndtvangsregel å lar min hund springe fritt og kose seg. men igjen så passer jeg jo på at vi er "alene" slik at det ikke er masse folk i området han er fri på.

 

Ser jo mange kommuner igjen som har båndtvang enkelte månder.

Men vist man beveger seg opp i skog og mark der det ikke er verker sauer eller andre typer gårdsdyr som ferdes burde en jo få slippe hunden sin løs.

 

Har selv vært i kontakt med politiet i min kommune da jeg bor veldig avsides og vi er bare 4 fastboende 5 km unna andre folk om med lite trafikk langs veien. Og de sa at så lenge min hund ikke var i veien når det kom biler og ikke var agressiv mot personer og jeg hadde kontroll på hvor han var kunne jeg bare ha han løs.

 

Er jo så veldig mye man kan skrive om dette temaet men tenkte dette får holde i første omgang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunder har en tendens til å reagere veldig spesielt når de møter visse andre hunder. Noen går til angrep. Kanskje er det en liten unge som går tur med bikja som blir angrepet. Denne lille ungen prøver kanskje å gå i veien for hunden din som går til angrep, og da velger hunden din å gå til angrep på ungen.

 

Er vel ikke et veldig urealistisk scenario?

Lenke til kommentar

Når det kommer til min hund så nei. han ville aldri gjort det.

Men tenker jo ikke på at alle hunder skal vandre løse gatelangs mitt inni byer. tenker jo på uti utmarka der man faktisk har oversikt over et område.

Folk må jo selvfølgelig ha kontoll på hunden sin når de skal ha den løs.

Men mener det at det burde ikke være en lov som tilsier at man skal ha hunden sin i bånd 24/7.

Har man kontroll og er på et område der man vet det ferdes lite folk og har en god innkalling på hunden sin burde man kunne slippe den uten og tenke på lovverket

 

dessuten hvor mange ansvarsbeviste foreldre sender ut en lite unge langt oppi skog og fjell med bikkja?

Endret av TheOnlySolo
Lenke til kommentar

Hunder har en tendens til å reagere veldig spesielt når de møter visse andre hunder. Noen går til angrep. Kanskje er det en liten unge som går tur med bikja som blir angrepet. Denne lille ungen prøver kanskje å gå i veien for hunden din som går til angrep, og da velger hunden din å gå til angrep på ungen.

 

Er vel ikke et veldig urealistisk scenario?

 

 

Jeg får vondt av å lese slike inlegg, for de scenarioene du lister opp er veldig urealistiske, og veldig ofte brukt av folk som ønsker båndtvang hele året, overalt, uten å faktisk ha noe kunnskap om temaet.

 

Jeg bor, imotsetning til trådstarter, i en tett befolket kommune på Østlandet, hvor det virker som om annenhver husholdning har hund.

 

Jeg og fruen er nok mer på tur med hundene våre enn gjennomsnittsbefolkningen, og møter daglig mange hunder. Det har aldri oppstått en konflikt mellom noen av mine hunder og fremmede hunder ( har både tispe og hannhund).

Siden fruen trener aktivt med hundene har vi en del bekjente innen "hundemiljø" og det er veldig langt mellom hver gang noen hunder barker sammen. Spesiellt med tanke på hvor mange hunder det bor her og da hvor mange møter som oppstår.

De få gangene det kan oppstå konflikt, er når hundene går i bånd og ikke kan bruke hundespråket sitt ordentlig, slik at båndbruk øker sjansen for at hunder kan barke sammen.

 

Og eksemplet med ungen er også dårlig, for vil en hund angripe en annen, og en voksen går imellom er det likevel stor sjanse for h*n også vil bli angrepet. Men det er et effektivt argument for å øke frykt rundt båndtvangspørsmålet.

Desverre så fins det slike hunder med tilhørende dårlige eiere der ute (ikke mange, men) og for å få redusert dette så er ikke båndtvang den beste løsningen, men heller et strengere regelverk for oppdrett/salg av hund, og tilsvarende regelverk for anskaffelse og trening/kurs for eiere (valpekurs m.m.)

 

For det er ingen tvil om at de fleste hunder har det klart best, når de kan løpe løs flere timer på tur i skog og mark enn å bare gå i et kort bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...