Gå til innhold

Noen kjappe spørsmål om skjermkort!

Fredtrix

Anbefalte innlegg

Jeg spiller som regel på 1680x1050 oppløsning i alle spill. Noe som sier meg at jeg ikke trenger å gå for et 560Ti når jeg skal ha nytt skjermkort i budsjetts klassen. Selv om jeg anser dette kortet for å være av god verdi. Ut i fra hva jeg har forstått, går det da helt fint å kjøpe et 6770 kort. Jeg skjønner jo at dette langt i fra "matcher" ytelsen til det førstnevte, men jeg har altid hatt lyst til å kjøre to kort i CF.

Så det jeg egentlig lurer på er;

Hvis jeg spiller på 1680x1050, kan jeg da kjøre 2x6770 i CF å få utmerket ytelse med full grafikk? Kan jeg da spille TES: Skyrim på fullt i denne oppløsningen? eller BF3? (jeg vet at ingen av disse spillene er ute enda, men dere ser teginga)

Eller er det bare helt idiotisk? med tanke på at jeg får 560Ti for ca. den samme prisen, og det yter like bra som 6770 i CF?

Edit: Om dere har noen tips om bra skjermkort i CF eller SLI innenfor budsjetts klassen ønsker jeg de mer enn gjerne velkommen. Jeg sier budsjett, men jeg har ikke låst meg til en sum. Det jeg tenker på er mest ytelse/verdi i forhold til prisen. Jeg vet også at det finnes langt bedre skjermkort på markedet i dag, men jeg har en greie for ting som er rimelig.

Endret av venture
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 kraftigere gpu er alltid bedre enn to gpu hvis begge løsningene yter samme FPS.

Det følger mer "bugs" med SLI/CFX, som spillstøtte, microstutter og andre problemer.

Enig - men det er mest for FPS spill føler jeg at det er viktig for, samt non-mainstream spill som ofte har dårlig eller ingen SLI/crossfire støtte.

Mainstream spill som ikke er så påvirket av evt. microstutter (slik som Skyrim) fungerer det egentlig greit på - men jeg ville ikke satt det som noe mål i seg selv å kjøre dobbelt-skjermkort oppsett ihvertfall.

Har du dog et slikt kort fra før så kan det for være en god løsning sett fra det rent økonomiske, siden et ekstra slikt kort ikke koster stort. Hvis ikke så er det bedre med et enkelt skjermkort. Når du kjøper nytt er SLI/crossfire egentlig noe du bare bør se på dersom du skal nå ytelse over det et enkelt kort kan gi.

Jeg vil tippe at det ville dra Skyrim og andre nye spill på god framerate og detaljer dog ja. Kanskje ikke asolutt alt på maks - men typisk sett på "high" for moderne spill burde gå greit. Mer spesifikt enn det tør jeg ikke være.

Kort sagt - kjøp eneklt kort om du ikke har et slikt kort fra før. Om du har et fra før så er det ikke så dum idè - dog jeg ville sett om jeg kunne kjøpt kortet brukt for å gjøre det enda billigere. Litt dumt å kjøpe et litt utdatert kort som det helt nytt. Det er sikkert mange som vil selge det for noen få hundre lett brukt pga. de oppgraderer.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for svar!

CF/SLI frister, men jeg ser tenkegangen. Det blir litt teit å gå ut av sin vei får å ha to kort når det finnes ett som gir deg det samme. Jeg har HD5850 i builden min nå.

Det er bare en ting jeg stusser på når det kommer til 560Ti kortet. I følge spesifikasjonene er det ikke mye som skiller det fra 5850 som jeg har nå, og jeg tror ikke ytelses forskjellen er så mye? Kanskje jeg bare skal ha det jeg bruker litt lenger, har ikke noen problemer med grafikken i spill enda. Jeg vil bare helst være klar for Skyrim og alt det andre når det kommer!

Endret av venture
Lenke til kommentar

Takker for svar!

CF/SLI frister, men jeg ser tenkegangen. Det blir litt teit å gå ut av sin vei får å ha to kort når det finnes ett som gir deg det samme. Jeg har HD5850 i builden min nå.

Det er bare en ting jeg stusser på når det kommer til 560Ti kortet. I følge spesifikasjonene er det ikke mye som skiller det fra 5850 som jeg har nå, og jeg tror ikke ytelses forskjellen er så mye? Kanskje jeg bare skal ha det jeg bruker litt lenger, har ikke noen problemer med grafikken i spill enda. Jeg vil bare helst være klar for Skyrim og alt det andre når det kommer!

Vel, du kan sammenlige de to kortene her:

http://www.anandtech.com/bench/Product/295?vs=330

Hvis du har en 5850 fra før så vil jeg si saken er biff - du skal ihvertfall ikke gå for 6770 i crossfire. Det ville jo i såfall være å nedgradere kortet ditt (i kort-for-kort styrke).

560ti vil jeg si er hakket bedre en 5850, men som du sier - forskjellen er ikke veldig stor. Jeg vil ikke si at det er forsvarlig å oppgradere til 560ti.

Jeg tror du vil få god ytelse på kortet du har. Jeg tipper det drar Skyrim på medium-high settings. Det eneste andre solide alternativet jeg ser er å crossfire med et annet 5850. Da ville du jo ha ytelse i bøtter og spann (for alle spill som støtter crossfire bra - hvilket som regel ikke er et problem for store mainstream spill).

Kjøp deg evt. et ekstra slik brukt om du får det til en god pris (bør nok være noen på markedet nå ettersom det er et litt eldre kort). Ellers så ville jeg råde deg til å holde på det du har. Det er ikke utdatert ytelsesmessig.

Jeg ser det ligger flere 5870 på brukmarkdet her på hw.no forøvrig (rundt 1200). Tror du kan crossfire med et slikt kort da crossfire ikke trenger helt identiske kort så lenge det er innen samme serie - sjekk dog opp i det selv før du evt. kjøper noe.

Håper det gav noen gode idèer ihvertfall :)

-Stigma

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...