rathrd Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hei, Det har seg slik at jeg og min vennegjeng skal dra til syden kommende sommerferie. Dette er da året alle fyller 18. De fleste har allerede fylt, men jeg har bursdag to uker etter sommerferien. Problemet er bare at min mor mener jeg ikke kan dra før jeg er 18. Noe jeg syns er latterlig i og med at de andre vennene mine får lov (selvom de f.eks har noen mnd igjen til de blir 18), og hun skal ødelegge noe kun fordi det er noen dager til jeg blir 18. Har gledet meg til dette i sååå mange år. Det er tradisjon for folk her jeg bor, å dra til syden sommerferien før 3.klasse (det året de fyller 18 med andre ord), og jeg har ikke lyst å la de dra uten meg. Hva skal jeg gjøre for å få litt fornuft inn i henne? Syns ærlig talt det er for drøyt når det er snakk om 14 dager før min 18årsdag. Syns det er sårende at hun skal ødelegge dette for meg, og at hun tydeligvis ikke tror jeg er selvstendig og voksen nok til å dra dit. (tolker det jo naturligvis slik) Setter pris om noen har noen bra argumenter jeg kan bruke. På forhånd takk! Hilsen ulykkelig 17åring..... Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Tanken om at hun kanskje er litt bekymret har ikke streifet deg? Det har ikke akkurat vært mange glanshistorier fra disse stedene, mao naturlig at mor er bekymret for hva som kan skje. Tviler på at det er hennes intensjoner å såre deg, men nå kjenner jeg ikke morra di.. Lenke til kommentar
rathrd Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Tanken om at hun kanskje er litt bekymret har ikke streifet deg? Det har ikke akkurat vært mange glanshistorier fra disse stedene, mao naturlig at mor er bekymret for hva som kan skje. Tviler på at det er hennes intensjoner å såre deg, men nå kjenner jeg ikke morra di.. Er selvfølgelig klar over at det er bekymring som er problemet. Men det som gjør meg irritert er at jeg er, og har alltid vært ei over gjennomsnittet ordentlig jente. Og vennegjengen min er veldig ordentlige også. Så det sårer meg at hun ikke stoler på meg, selv ikke noen dager før jeg er 18. Jeg syns også det er dårlig gjort når alle andre sine foreldre sier det er greit, så får ikke jeg. Mamma vet til og med at dems foreldre er noen ordentlige foreldre som passer på dem..... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Trenger du hennes tillatelse, da? Da jeg var på den alderen bare bestilte jeg en sydentur. Foreldrene mine ble ikke fra seg av begeistring, men skjønte vel at det ikke var så mye de kunne gjøre. Lenke til kommentar
rathrd Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Trenger du hennes tillatelse, da? Da jeg var på den alderen bare bestilte jeg en sydentur. Foreldrene mine ble ikke fra seg av begeistring, men skjønte vel at det ikke var så mye de kunne gjøre. Hun kommer til å hindre meg på en måte. Evt true med å stoppe mnd-pengene e.l. Eller å melde meg savnet til politiet om jeg drar uten å gi beskjed. Shes crazy... så den eneste måten er å argumentere bra. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Om hun melder deg savnet til politiet er det vel bare å si fra at du dro til syden? Om hun stopper mnd-pengene får du skaffe deg jobb selv. Du er snart 18. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Før eller seinere må du jo gro et par vinger. Hvorfor ikke nå? Enten lar du deg kue og blir hjemme, ellers bestiller du turen og lar det stå til. Det siste kan medføre sanksjoner, men du skal ikke se bort ifra at hun tar til fornuft. Det første alternativet bygger bare opp under hennes urimelighet. Hvis du er moden nok til å dra når du er 18, er du moden nok to uker før også. Av og til er det bedre å be om tilgivelse enn tillatelse, men selv om du i dette tilfellet ikke burde trenge noen av delene kan det nok hjelpe på din mors tankevirksomhet at du tar fra henne kontrollen. Slik det er nå tror hun nok at hun ikke trenger å diskutere. 1 Lenke til kommentar
rathrd Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Om hun melder deg savnet til politiet er det vel bare å si fra at du dro til syden? Om hun stopper mnd-pengene får du skaffe deg jobb selv. Du er snart 18. Jeg har jobbet siden jeg har vært 13, jeg. Men to tusen ekstra i mnd er ikke noe jeg vil miste enda. Før eller seinere må du jo gro et par vinger. Hvorfor ikke nå? Enten lar du deg kue og blir hjemme, ellers bestiller du turen og lar det stå til. Det siste kan medføre sanksjoner, men du skal ikke se bort ifra at hun tar til fornuft. Det første alternativet bygger bare opp under hennes urimelighet. Hvis du er moden nok til å dra når du er 18, er du moden nok to uker før også. Av og til er det bedre å be om tilgivelse enn tillatelse, men selv om du i dette tilfellet ikke burde trenge noen av delene kan det nok hjelpe på din mors tankevirksomhet at du tar fra henne kontrollen. Slik det er nå tror hun nok at hun ikke trenger å diskutere. Mye sant i " Av og til er det bedre å be om tilgivelse enn tillatelse" .. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Du mister det uansett snart, og hu kommer over det. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Du har sikkert forstått det; Du holder på å ta ansvar for ditt eget liv. Skjer ikke noe magisk med hodet eller kroppen din når du fyller 18. Din mor / foreldre ønsker ikke å ta ansvar for at du reiser til syden. Så enkelt er det. Så dersom det skjer noe, så har de sagt i fra. Er mange som aldri burde dratt til syden selv om de er langt over 18, og dem er det mange av... Siden du er kvinne (som du har avslørt i en annen tråd) , så må du passe ekstra på. Sett deg mål på forhånd hva du vil med denne ferien. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Om hun melder deg savnet til politiet er det vel bare å si fra at du dro til syden? Om hun stopper mnd-pengene får du skaffe deg jobb selv. Du er snart 18. Jeg har jobbet siden jeg har vært 13, jeg. Men to tusen ekstra i mnd er ikke noe jeg vil miste enda. Det er bare penger. Mange på din alder klarer seg på mindre enn 2000 kroner i måneden. Si opp ukelønna, så skal du kjenne hvor godt det er å være selvstendig og slippe å føle at du skylder foredrene dine noe. En ansvarsbevisst person ville klart seg mest mulig selv, og du har jo jobb. Jeg kjenner ikke til regelverket rundt dette, men en gang jeg skulle fly alene da jeg var under 18 år, med mors tillatelse, måtte jeg ha en fullmakt med underskrift. Mora mi ringte enten flyselskapet eller flyplassen og hørte. Derimot var det aldri noen som ba om å få se denne fullmakten. Lenke til kommentar
durp Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Null stress, var I ayia napa selv med flere kompiser/dame på 16. Reiste via Norwegian, og de krevde ikke attest, da alle over 16 blir regnet som voksne på flyreisene deres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå