Gå til innhold

Litt rådgivende hjelp til programfagspørsmål...

diskus123

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til et spørsmål angående programfag.

Jeg vil ha mange muligheter for utdannelse etter videregående. Jeg går VG1 almenn og skal ha realfag neste år. Jeg kan tydeligvis ikke velge mer enn 2 programfag utenom matte, altså i mitt tilfelle blir det hvis jeg må velge; fysikk og kjemi. Biologi har jeg veldig lyst til å ha i tillegg, men dette går ikke. Kan ikke ha mer enn 15 timer programfag i uken som tilsvarer de 3 fagene. Jeg ønsker også å ha informasjonsteknologi, latin og x matte (som regionen min tilbyr (Rogaland)). Dette er ikke mulig på skolen, selvsagt fordi da hadde noen fag kollidert, men siden det er mulighet for å ta fag opp som privatist, er det da mulighet for å ta opp fag du ikke har hatt? Eller er det bare mulighet å forbedre tidligere fag? Hvis jeg kan ta opp nye fag som privatist for å åpne enda en dør til studier som jeg ønsker, er det da mulig å ta opp fag som privatist mens jeg går på VGS? Jeg vil egentlig ha lenger skoledager og bli fortest mulig ferdig slik at jeg kan begynne på den første graden. Noen muligheter for dette?

Universitetet i Stavanger tilbyr ikke årsstudium i informasjonsteknologi, men hadde det vært mulig å tatt et studium på Universitet mens jeg går på VGS, siden det ikke er en grad? En videregående skole i distriktet tilbyr en linje hvor du tar et av fagene på UIS, burde det ikke vært mulighet for andre som ikke har fullført VGS å ta slike fag der da?

Takk for eventuelle kommentarer :)

Endret av diskus123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har et femtimers mattefag, les: R- eller S-matte, du velge et fjerde fag for å ha nok timer til å få godkjent vitnemål. R- og S-matte erstatter 2P. Hvis du ikke hadde valgt et fjerde fag ville du hatt 27 timers uke, altså tre timer for lite. Det fjerde programfaget kan enten være et 3-timersfag, som X-matte, eller et 5-timersfag, som biologi.

Det at du ønsker så mange flere fag enn det du har tid til kan kanskje ordnes hvis du snakker med rådgiveren din. Si at du velger R1, fysikk 1, kjemi 1 og X-matte. Året etter må du ta to av disse fagene videre (X-matte er ettårig så dette kan du ikke ha over to år). Hvis det da er praktisk mulig kan du kanskje ha et andreklassefag som det tredje programfaget ditt i tredje klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...