Gå til innhold

Tips til ny server: 24-32GB RAM, 16TB disk

asicman

Anbefalte innlegg

Den gamle fil-serveren er full, jeg trenger mer plass og ønsker å bygge opp en ny server som erstatning for den gamle for deretter å fase ut denne.

Kapasitet er viktigere enn ytelse. Jeg fortsetter gjerne å kjøre software RAID-5 som jeg gjør i dag.

Har sett på noen alternativer

1.  
  2. Komplett server. Kjøpe en ferdig server, men med litt eldre CPU. Disse koster ofte litt mindre enn nyere modeller, men man må ofte betale en del ekstra for diskbraketter osv. Noen har kun 2.5" disker som kan gjøre det litt dyrere for å få nok kapasitet.
  3. Komplett server fra Nextron o.l. Dette blir litt i dyreste laget siden komponentene hos Nextron osv. ofte er litt dyrere enn andre steder. Maskinen er fiks ferdig testet med garanti.
  4. Kabinett fra Nextron o.l., hovedkort, CPU, RAM og disker fra Komplett o.l. Garanti på alle komponentene.
  5. Alt hos Netshop/Komplett osv. F.eks. I&S EYE4808BK, PSU, hot-swap diskbraketter for 5¼" brønner, hovedkort, CPU, RAM, disker. Sikkert det billigste alternativet selv om det fort blir noen kroner for mekanikken.
  6. cruzader kom med forslag i en annen tråd om å handle mekanikk på ebay. Dette er også en mulighet uten at jeg har noe erfaring med å handle så tunge ting på nettet.

Noen tips eller synspunkter.

Endret av asicman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 24 GB RAM litt overkill for en filserver?

Den er ikke bare filserver. Jeg bruker den også til en del tyngre simuleringer osv. som krever en del minne. Det kunne selvsagt vært hensiktsmessig å splitte disse oppgavene på to maskiner, men da blir det enda dyrere...

Lenke til kommentar

Er ikke 24 GB RAM litt overkill for en filserver?

Anbefalingen med openfiler etc zfs systemer er grovt regner 1gig ram pr 1tb du skal putte i boksen.

Og ram koster jo ingenting i dag...

Personlig ville jeg nok kjøpt alt på ebay selvom det betyr at du ikke har reklamasjonsretten.

Men for prisene du får på ebay så kan du generelt spare veldig mye så om en del ryker kan jeg kaste den og kjøpe ny flere ganger før jeg er oppe i den norske prisen uansett.

Kjøper du alt på ebay får du hovedkort for 2cpus til en 1800-2000kr av typen nextron etc skal ha 6000-8000kr for, 6kjernere nede i 300-400kr stk etc..

Men som et minimum ville jeg sterkt anbefalt kjøpe ihvertfall kabinettet der, veldig mye og spare på spesielt det.

F.eks Dette kabinettet kommer på 2600kr med frakt/moms, skikelig supermicro kabinett med backplates/psu.

Slenger du på en 1500ish kroner så fører de Her samme chassis men med innmat for 12diskers software raid, så ville jeg nok økt rammen litt.

Skal selv bytte ut mine filservere snart men er så mye morro på ebay at jeg sliter med bestemme meg :D

Jeg heller litt mot noe som er rimelig industristandard som en hp server med arrays som jeg allerede kan ut og inn fra jobbsammenheng.

Atm tenker jeg noe i denne stil:

1x hp dl380 g5, quad eller 2stk dual cores - fås i hopetall til 4000-5000kr brukt. (gjerne 300-400kr ekstra for 8x2gb brikker)

2x hp msa60 diskarray, 12x 3,5" som tar vanlige 2tb disker, ligger på ca 4000-5500kr stk med frakt/moms som hvor hvert kobles mot servern sin raidkontroller.

1x hp p800 raidkontroller for raid6 og opptil 108disker.

Så for ca 15000kr (2-4 uker scoute etter billigere så 10 000kr) brukt har jeg da enterprise nivå server + 2arrays på 12x3,5" hver, hvor fint ville ikke dette sett ut hjemme? :D

Kan da også veldig lett utvide om jeg vil det da hvert av arrayene kan kaskade kobles med opptil 3stk bak seg uten behov for oppgradere raidkontroller etc.

dl385g5.jpg

MSA60_450.jpg

MSA60_450.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok kjøpt alt på ebay selvom det betyr at du ikke har reklamasjonsretten.

Fristende. Nå blir det enda vanskeligere å betemme seg :) Har jeg stor nok koffert kunne jeg plukke opp et chassis neste gang jeg er i USA og spare litt frakt...

Lenke til kommentar

Ein ZFS filserver krevje ikkje 1GB ram per TB. Du kjem langt med 100TB langring på bare 4GB ;)

Skrur du på deduplisering så blir ting fort myyyykje treigare pågrunn av lite minne. Du kan jo bare tenke deg at ein 30 bytes checksumverdi per 128kb vil krevje mykje minne på fleire TB lagringsplass.

Eg synes sjølv at eit AMD oppsett med desktop hardware og ECC minne gir mykje for pengane. Men nå er vell begrensninga 16GB ram då eg ikkje veit kor ein kan få tak i ein 8GB unbuffered ECC modul.

Lenke til kommentar

Masse 8gig ecc moduler til 600ish kr som f.eks Denne.

16/32gb brikkene er vel ikke på privatmarkedet enda tror jeg.

jeg har liggende et par brett med ca 80x 2gig til hp g5 så blir det dl380 på meg blir det nok 8x2gig på filservern.

Totalt har jeg kanskje 300gig ram, hvergang jeg ser auksjoner med sånn 2x2gig 2x4gig etc kits på ebay til 0,99 som ingen har lagt inn bud på så bare måååå jeg :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Har 52servere samt en halv palle med tilbehør som pdus,kvms etc på vei som burde vært her nesteuke.

Gleder meg som en unge kjenner jeg :)

Snuser litt på et par hp msa60 samt en p800 kontroller istedenfor de zacate m1015 boksene jeg har nå.

en 8/10u flight med filserver + 3-4x msa60 frister mer og mer kjenner jeg.

Så det gikk et par av de 8-9u chenbro 48bay i forige uke til 400£, angrer litt nå på at jeg ikke kjøpte en.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...