herrnimrod Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Fotball er en universell sport, elsket så og si overalt. Jeg kan se at f.eks cricket er megastort i India pga. av kulturelle forskjeller, men USA? Kolonisert av briter, tyskere og nordmenn? Og senere latinamerikanere og asiater? Hvorfor tar ikke fotballen av i et land som egentlig har alle de kulturelle forutsetningene for det? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Cricket er populært i India grunnet Storbritannia, ikke "store kulturelle forskjeller". 2 Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Har du sett showet de har rundt NFL, NHL, NBA eller MLB kamper. Disse ligaene har jobbet hardt for å oppnå sin status i USA i konkurranse med hverandre, og det er ikke bare bare å stjele markedsandeler fram dem. På samme måte som fotball har blitt innarbeidet her i Europa og i de fleste land har hockey, håndball og basket ikke sjanse. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 I USA er det "more is more" som gjelder. De mest populære lagsportene der borte har mange scoringer, høye poengsummer og masse utenom å telle så man kan fordype seg i statistikk. At en kamp som ender 0-0 likevel kan ha vært gyselig spennende kan jeg godt forstå at man har vanskelig for å begripe når man er vant til amerikansk sport. En annen ting er at 45 minutter uten reklame er lenge for en amerikansk TV-kanal, og da havner fotball langt nede på ønskelisten. 5 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Fotballinteressen er dog på stigende nivå i USA, og spesielt siden de arrangerte VM i '94. En av hovedårsakene til dette er at fotball sammen med basketball er idretter som krever SVÆRT lite utstyr som utøver/familie må finansiere selv. Fotballsko + leggskinn er alt du trenger, mens en hockeyspiller må jo ha fullt beskyttelsesutstyr i tillegg til kølle og skøyter. Dermed blir det økende interesse for sporten, og det hjelper også at amerikanerne faktisk har en og annen virkelig god spiller innimellom. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Fotball har en eksploderende vekst i USA nå. Det er på vei til å bli den største barneidretten. Er jo gjerne både 40, 50 og 60.000 tilskuere på L.A. Galaxy sine kamper. For et par år siden var det hele 93.000 som så kampen mellom Galaxy og Barcelona. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Fotball har en eksploderende vekst i USA nå. Det er på vei til å bli den største barneidretten. Er jo gjerne både 40, 50 og 60.000 tilskuere på L.A. Galaxy sine kamper. For et par år siden var det hele 93.000 som så kampen mellom Galaxy og Barcelona. Nåja... Home Depot Center tar 27 000 tilskuere. Kampen mot Barca gikk vel på Rose Bowl, men der spiller ikke Galaxy til vanlig. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 MLS slo Chelsea idag og ville slo de fleste lag I tippeligaen USA har ogsaa gjort ganske bra I flere world cups. Det har blitt et fotball land og blir bedre hvert aar, Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Den er definitivt ikke død. Har nettopp kikket rundt på dette, og interessen er stigende der borte. Det samme er kvaliteten. Så de kommer nok sigende der er jeg redd MLS Ssoccer Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Den er definitivt ikke død. Har nettopp kikket rundt på dette, og interessen er stigende der borte. Det samme er kvaliteten. Så de kommer nok sigende der er jeg redd MLS Ssoccer Interessen stiger men jeg tror det blir aldri like populær som MLB og NFL. Likevel truer det NHL allerede og en dag NBA i interesse tror jeg. Kvaliteten i World Cup stiger også, vi vante vår gruppe siste gang. Clint Dempsey, Landon Donovan og Michael Bradley spiller på topp nivå og yngre spillere blir enda bedre tror jeg. Likevel tar det lengre for amerikanske fotball spillere å få respekten de fortjener pga antiamerikanisme. Når World Cup var i USA 1994 så sa mange at vi ville ødelegge fotball med overfladiske consumerisme, når vi nesten slo Tyskland i kvartfinalen i 2002 ble flere redd at vi kom til å gjøre det samme med å dominere sporten. Alt dette etter å bli kritisert ofte at interessen for fotball var lavt i USA. Slik kan det være med dere europeerne, kritisert når vi ikke gjør som dere, fryktet når vi kommer til å gjør som dere. Damned if you do, Damned if you dont! Likevel så gjør vi som vi har alltid gjort, samle etniske grupper fra verden rundt, blander dem sammen og skape noe helt nytt 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Jeg kommer til å høre på det du sier når dere begynner å omtale japanske biler som "biler" istedenfor riskokere. Endret 22. august 2012 av Hanske 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg kommer til å høre på det du sier når dere begynner å omtale japanske biler som "biler" istedenfor riskokere. Dette er et meget rart uttrykk som jeg har ikke hørt i mange år. Hva er poenget ditt foresten? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Fra Professoren Markovits (University of Michigan) In notable contrast to the positive sentiment that was expressed toward Turkey, Senegal and South Korea, the other Cinderella teams of the tournament, nothing but bitterness and derision was voiced toward the American team. And when the mighty Germans narrowly (and luckily) beat the Americans in a quarterfinal, some European commentators became genuinely alarmed. Quipped one British journalist: "This is terrible. Now they are getting good at this, too. They will steal our game. Imagine eleven Michael Jordans running onto the pitch at Wembley. That would be the end." Damned if you do, damned if you don't - it could not be articulated more clearly: when the Americans play poorly, they are irritating merely by doing so and because they are aloof from everybody. When they finally play well, they are disliked because they have joined everybody but in doing so have also become threatening http://jcpa.org/phas/phas-markovits-05.htm Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Den er definitivt ikke død. Har nettopp kikket rundt på dette, og interessen er stigende der borte. Det samme er kvaliteten. Så de kommer nok sigende der er jeg redd MLS Ssoccer Interessen stiger men jeg tror det blir aldri like populær som MLB og NFL. Likevel truer det NHL allerede og en dag NBA i interesse tror jeg. Kvaliteten i World Cup stiger også, vi vante vår gruppe siste gang. Clint Dempsey, Landon Donovan og Michael Bradley spiller på topp nivå og yngre spillere blir enda bedre tror jeg. Likevel tar det lengre for amerikanske fotball spillere å få respekten de fortjener pga antiamerikanisme. Når World Cup var i USA 1994 så sa mange at vi ville ødelegge fotball med overfladiske consumerisme, når vi nesten slo Tyskland i kvartfinalen i 2002 ble flere redd at vi kom til å gjøre det samme med å dominere sporten. Alt dette etter å bli kritisert ofte at interessen for fotball var lavt i USA. Slik kan det være med dere europeerne, kritisert når vi ikke gjør som dere, fryktet når vi kommer til å gjør som dere. Damned if you do, Damned if you dont! Likevel så gjør vi som vi har alltid gjort, samle etniske grupper fra verden rundt, blander dem sammen og skape noe helt nytt Så du er Amerikaner (Norsk Amerikaner)? Er sikker på, at den dagen satsingen kommer opp på et visst nivå, vil Usa bli meget vanskelige å slå som landslag. Hvis Usa var et fotball-land, ville de sikkert dominert WC like mye som Brasil har gjort. Det er interessant å følge utviklingen, og skulle gjerne sett noen kamper fra MLS på Tv, men de får vi vel ikke inn her. En annen ting er jo at Canada også er med i MLS, men vet ikke hvordan fotballen står der. Er det også et fotball "U-land" likt USA? Neste gang jeg er i Chicaga (er på besøk av og til) skal jeg prøve å få sett en kamp på Toyota park hvis det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Dette er ein fotballkategori, ikkje politikk og samfunn. Eitt innlegg er fjerna. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Den er definitivt ikke død. Har nettopp kikket rundt på dette, og interessen er stigende der borte. Det samme er kvaliteten. Så de kommer nok sigende der er jeg redd MLS Ssoccer Interessen stiger men jeg tror det blir aldri like populær som MLB og NFL. Likevel truer det NHL allerede og en dag NBA i interesse tror jeg. Kvaliteten i World Cup stiger også, vi vante vår gruppe siste gang. Clint Dempsey, Landon Donovan og Michael Bradley spiller på topp nivå og yngre spillere blir enda bedre tror jeg. Likevel tar det lengre for amerikanske fotball spillere å få respekten de fortjener pga antiamerikanisme. Når World Cup var i USA 1994 så sa mange at vi ville ødelegge fotball med overfladiske consumerisme, når vi nesten slo Tyskland i kvartfinalen i 2002 ble flere redd at vi kom til å gjøre det samme med å dominere sporten. Alt dette etter å bli kritisert ofte at interessen for fotball var lavt i USA. Slik kan det være med dere europeerne, kritisert når vi ikke gjør som dere, fryktet når vi kommer til å gjør som dere. Damned if you do, Damned if you dont! Likevel så gjør vi som vi har alltid gjort, samle etniske grupper fra verden rundt, blander dem sammen og skape noe helt nytt Så du er Amerikaner (Norsk Amerikaner)? Er sikker på, at den dagen satsingen kommer opp på et visst nivå, vil Usa bli meget vanskelige å slå som landslag. Hvis Usa var et fotball-land, ville de sikkert dominert WC like mye som Brasil har gjort. Det er interessant å følge utviklingen, og skulle gjerne sett noen kamper fra MLS på Tv, men de får vi vel ikke inn her. En annen ting er jo at Canada også er med i MLS, men vet ikke hvordan fotballen står der. Er det også et fotball "U-land" likt USA? Neste gang jeg er i Chicaga (er på besøk av og til) skal jeg prøve å få sett en kamp på Toyota park hvis det lar seg gjøre. USA er alle rede et fotball land. Det finnes nesten ingen amerikanske barn som ikke har spilt en del fotball idag, proff liga har eksistert i 15 år og vokser hvert år, og USA har kvalifisert i hver Work cup siden 1994. Hvis USA ikke er et fotball land så er Mexico et uland også, kvaliteten mellom USA og Mexico, både i proff ligaene og landslagene er ganske like. Forskjellen mellom sport i USA og i europeiske land er at selv om det er stor interesse i fotball i USA så må den konkurrere med andre mer populær idrett. Å si at det er et fotball uland er ikke riktig, det blir som å si at Norge er et fotball uland fordi mange mer går på ski enn spiller fotball Jeg er en engelsk-tysk-irsk amerikaner uten skandinaviske blod. Jeg bodde i Norge i 9 måneder 40 år siden og lærte meg brukbar norsk Jeg var i Oslo på mandag og elsker landet enda. Var på Åråsen og så på Tommy Lunds hus, som var nabo lenge siden og som skapte interesse i fotball på den tiden da han var utrolig flink Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 "Fotball-uland" blir et misvisedne begrep. beklager. Mente jeg ikke kvaliteten, mener bare at det ikke har samme tradisjon og nasjonalt interessenivå som i Europa og Latin america Og ps. Fotball står vel sterkere alt i alt enn ski her i Norge også tror jeg Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 "Fotball-uland" blir et misvisedne begrep. beklager. Mente jeg ikke kvaliteten, mener bare at det ikke har samme tradisjon og nasjonalt interessenivå som i Europa og Latin america Og ps. Fotball står vel sterkere alt i alt enn ski her i Norge også tror jeg Blant de unge (12-24) er bare football mer populær enn fotball. http://www.sbnation.com/soccer/2012/3/3/2842696/soccer-popularity-american-youth-mls 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Ja der ser vi altså, Usa blir absolutt å regne med framover. Kikket på noen videoklipp fra kamper i ligaen, og det er jo ganske mye publikum på kampene, temmelig fullt på tribunene. Og bare det gjør jo at det må være liv laga ( uten at jeg vet noe om hvilket nivå billettprisene ligger på). Har man spesielle tv-avtaler for ligaen der også, er det populært å se kamper på tv? Men tror du man vil fortsette å kalle det "soccer" istedetfor fotball? Det er jo eneste sted man har et annet navn på det enn fotball såvidt jeg vet. Opplever man noe slags press eller komplikasjoner når det gjelder det, er det noe som har vært gjenstand for debatt? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Ja der ser vi altså, Usa blir absolutt å regne med framover. Kikket på noen videoklipp fra kamper i ligaen, og det er jo ganske mye publikum på kampene, temmelig fullt på tribunene. Og bare det gjør jo at det må være liv laga ( uten at jeg vet noe om hvilket nivå billettprisene ligger på). 16.000 per kamp er gjennomsnittet, 30.000 i Seattle og Toronto Har man spesielle tv-avtaler for ligaen der også, er det populært å se kamper på tv? Det finnes tv-avtaler og interessen på premier league er nokså stor men ikke MLS. Du kan se på kampene i Norge på web-tv forresten (http://live.mlssoccer.com/mlsmdl/ Men tror du man vil fortsette å kalle det "soccer" istedetfor fotball? Det er jo eneste sted man har et annet navn på det enn fotball såvidt jeg vet. Opplever man noe slags press eller komplikasjoner når det gjelder det, er det noe som har vært gjenstand for debatt? Det blir like mulig å endre soccer navnet som å endre Oslo til Christiania, særlig når Football er mer populær. Ordet soccer brukes også i Australia, Canada, Sør Afrika og New Zealand blant annet. Ordet kommer fra Engelske fotball (Asocciation football), som ble brukt som britiske slang i mange år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå