Laurbb Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Dreiv og satte sammen PC med en kompis i dag og power-knappen ville på liv og død ikke fungere. Pc'en funket fint når vi brukte på-knappen på selve hovedkortet, installerte windows og alt men vi ville altså fikse på-knappen slik at man ikke trengte å trykke på hovedkortet for å starte pc'en. Åpnet foran og det viste seg at den ene kabelen koblet til på-knappen er avkuttet, på et eller annet vis. Hvordan dette har skjedd på et splitter nytt kabinett er ikke godt å si, sannsynligvis var den slik når vi fikk den. Uansett er det mye stress å fjerne alle komponentene, sende inn kabinettet, kanskje få det tilbake om ei uke eller mer for først da å ha pc'en klar. Det vi derimot la merke til var at når pc'en var på funket reset-knappen fint. Jeg lurte dermed på om det var mulig å bare bytte om pinnen på hovedkortet som skrur pc'en på og pinnen som restarter, slik at resetknappen nå fungerer som på-knapp og bare drite i selve resetknappen? Selv syns jeg det virker selvsagt at dette burde funke men siden det ikke er min PC tenkte jeg jeg burde spørre først Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Reset må du nok ha Nei, løsningen dere må se på er SKJØTING av kabelen, det er ikke noe hokus pokus med knappen for av og på heller. Det som skjer er at når du trykke inn knappen, så slutter du kretsen mellom de to pinnene du har koblet kabelen innpå hovedkortet. Dette gir 5V inn som hovedkortet tolker som start signal og vips våkner maskinen din til live. Så her er det bare å se på skjøte alternativ og fyre opp maskinen. Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Men som du sier, hvis de to knappene bare kortslutter spiller det vel ingen rolle hvilken knapp man bruker? bare hvor denne knappen er koblet på? Har aldri brukt reset-knappen på pc'en min i alle de år. Bare på-knappen. Vi kan vel kanskje skjøte men dette så ut som et lite helvete. Virket som om den røde ledningen (som var den som var ødelagt) skulle inn i en sånn liten bitt-dings der den hvite ledningen også var inne. Ideelt er vel kanskje å skjøte den slik at alt funker som det skal. Den delen av ledningen som er "kuttet" er jo rett utenfor der den egentlig skall inn. Ville det funket å bare sette den på plass igjen? Det var veldig trangt og vi må vel skru av hele fronten på kabinettet for å gjøre dette ordentlig, klarte ikke å få et ordentlig blikk i hvordan den var festet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Som sagt, en skjøt der den kappet er godt nok, det super ideelle er å bytte hele kabelen men det er overkill. Finnes en masse snacksete måter å skjøte en kabel på, Wurth vet jeg selger en spesiell hylse type skjøt hvor du putter endene inn og varmer med lighter. Er en loddetinn lignende masse i tilegg til krympe plast som lager en ganske pen forsegling, enkleste sak av verden når kretsen du vil reparere er såpass enkel. Den kan faktisk ikke bli enklere Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Okey men skjøting er egentlig ikke mulig i dette tilfelle fordi kabelen er faktisk ikke kuttet i to. Dvs det ser ut som den er kuttet i to men jeg fant aldri 'den andre siden' av kabelen om du forstår. Ser mer ut som den har 'ramla av' der den egentlig skal være festet. Er derfor jeg frykter at det er mer komplisert. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Vell, da er den enten gått av ved pluggen i hovedkortet, eller i bryteren. Bryteren er kliss lik i oppbyggning som en vanlig lysbryter med en forskjell, at den fjærer tilbake til opprinnelig stilling når du ikke trykker den inn lenger. Det er 2 punkter på bryteren, og ja, fronten må av og det er mulig at det må loddes her men det er en smal sak og en mer permanent fix. Du kan bruke reset bryteren også som erstattning, men i enkelte tilfeller er dette en dustete løsning, og noe man kan erge seg over i fremtiden. Jeg hadde demontert og fikset bryteren en gang for alle da selve pluggen til reset bryteren trenger ikke alltid å være enig med hovedkortet. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 eller send in hele rælet til produsenten, hadde ikke gjørt det selv pga BF3 um en uke Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Er en smule negativ til å begynne å lodde inne i kabinettet. Ikke at jeg har noe imot lodding men da må jeg skaffe loddebolt og hele alpakka -_-. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå