NeEeO Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Hei, Jeg liker meg som Linux bruker, er ganske så ny, men trives... Helt til jeg skal begynne å skrive da. Som oftest skriver jeg i Libreoffice, men når man lagrer det i word 2007 versjon. blir alt helt dumt, strukturen er ødelagt, bilder flyter. Det er dette jeg sliter med. Når lærern da skal sjekke, så ser det ikke ut. Er det noen mulighet til å få tilbake word på Linux? (Jeg har word på cd) Endret 24. oktober 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det går ann å kjøre Windows programmer på linux via f.eks Wine. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Men er ikke Word for stort til å kjøre i Wine? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det finnes forskjellige versjoner av Wine. Crossover er en versjon som fint klarer å kjøre MS Office. Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Ingen programmer er for store til å kjøre i wine. Hvis jeg var deg ville jeg gitt læreren dokumentet i odt eller pdf format. Han/hun bør selv ta ansvar for å følge retningslinjene til regjeringen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/pressesenter/pressemeldinger/2009/nye-obligatoriske-it-standarder-for-stat.html?id=570650 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Hehe, ja jeg gjorde det til PDF men tenekr at jeg ikke vær gang kan gjøre det til PDF. xD Men du Vidarki, jeg finner ikke WIne på det markedet. Har Linux 11.10 (Nyeste versjon) Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Slik installerer du Wine på Ubuntu 11.10: http://www.noobslab.com/2011/09/wine-1328-is-released.html Så trenger du selvsagt MS Office også, da Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hehe, ja jeg gjorde det til PDF men tenekr at jeg ikke vær gang kan gjøre det til PDF. xD Men du Vidarki, jeg finner ikke WIne på det markedet. Har Linux 11.10 (Nyeste versjon) PDF er et bedre format å levere dokumentet til lærere og arbeidskolleger. Så lenge det ikke skal redigeres av andre enn deg. Om du får skjenn fra læreren på at du leverer som PDF så får du slå i bordet å si at "Nei, du tar feil! Internett sa jeg skulle levere som PDF!" Om du skal være helt sikker på å få en perfekt installasjon av Word, så kan du jo alltids legge inn en liten installasjon av WindowsXP på en virtuell pc og installere Word der, vil tru det er det beste alternativet da ut fra hva jeg kan se på både www.winehq.org og www.codeweavers.com Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Les blant annet side 3 i Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor. Dette er hva statlige virksomheter har å forholde seg til. Dokumentene du leverer er sannsynligvis ferdigstilte, og bør derfor helst leveres i PDF-format. Så legg Word på hyllen og lever i skikkelige formater. Læreren kan også plassere så mye kommentarer han gidder i et PDF-dokument slik at tilbakemeldingen blir bedre. I Word er dette mer klønete. 2 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Om læreren skulle klage på at du leverer i PDF/ODF viser du til kapittel 1.2.1 i referansekatalogen: [...]Ved mottak av dokumenter i e-post fra innbyggere/ næringsliv, bør statlig sektor som et minimum kunne håndtere følgende standarder: PDF, alle versjoner PNG (ISO/ IEC 15948:2003) JPEG (ISO/IEC 10918-1) ODF, alle versjoner [...] http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/rundskriv/2009/referansekatalogen/1-sammendrag.html?id=570711 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Om du hele tiden har tilgang til nett når du skriver, så kan jeg anbefale Google Docs også. Kan lagre filer til .odt, .doc, .pdf og mer til. Har virkelig blitt kraftig med årene, anbefales sterkt! Jeg kommer ikke til å gå tilbake til LibreOffice/OpenOffice i alle fall, som bare har gitt meg massevis av problemer.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Les blant annet side 3 i Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor. Dette er hva statlige virksomheter har å forholde seg til. Om læreren skulle klage på at du leverer i PDF/ODF viser du til kapittel 1.2.1 i referansekatalogen: Men er noen/alle skoler statlig virksomhet? Dette er noe jeg har lurt på lenge. Jeg er usikker på hvor grensen mellom statlig virksomhet og kommunal virksomhet går, særlig når det gjelder utdanning. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Tusen Takk for det PDF tipset, fungerer bra. Men nå har jeg ett problem, jeg MÅ virkelig ha Excel ettersom at det skal brukes på eksamen... Libreoffice har excel, men det er ikke som microsoft office ...derfor må jeg ha Office Excel, spesseitl vis jeg skal gjøre det bra til eksamen da. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Virtualiser, Wine eller installer dedikert Windows. Endret 24. oktober 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Men er noen/alle skoler statlig virksomhet? Dette er noe jeg har lurt på lenge. Jeg er usikker på hvor grensen mellom statlig virksomhet og kommunal virksomhet går, særlig når det gjelder utdanning. Grunnskolen er vel kommunal virksomhet og videregående tilhører fylkeskommunen, så ingen av dem er egentlig statlige virksomheter såvidt jeg har forstått. Det var egentlig ikke min hensikt å prøve å påstå at de må følge "PDF/ODF-direktivet" heller, selv om jeg nå ser at det lett kan misforstås. Jeg prøvde å hinte til at det ville være veldig god praksis av skolene å følge denne når andre deler av det offentlige er pålagt det samme. Endret 24. oktober 2011 av endrebjo Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 I første omgang gjelder de obligatoriske kravene bare for staten. Fornyings- og administrasjonsdepartementet planlegger en forskrift som vil gjøre at kommunal sektor også blir omfattet av de obligatoriske standardene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå