Gå til innhold

Skarphet med Canon 7D's filmfunksjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dette tilfelle så er det snakk om statiske motiver med kamera på stativ.

Jeg har sett eksempler på bruk av IS med kamera på stativ (kamera bevegelse/bevegende motiver) hvor IS på noen av de nyeste Canon objektivene faktisk økte kvaliteten (mykere bevegelser).

Lenke til kommentar
, fuglte denne, og synes det kom seg betraktelig. Det jeg merker meg, er at jeg satt hvitbalansen til Tungsten Lightning (er på rommet mitt, mørket har falt på så det er ikke noe filming nå). Da merker jeg svarte linjer som farer over skjermen om jeg ikke bruker 1/50 sek. Hva er dette for noe?
Lenke til kommentar

Det jeg merker meg, er at jeg satt hvitbalansen til Tungsten Lightning (er på rommet mitt, mørket har falt på så det er ikke noe filming nå).

Tungsten når du filmer inne i lampelys, Daylight ute i naturlig lys. Du kan gjerne bruke Auto whitebalance, da skal kamera finne ut det selv.

Jeg bruker Daylight ute om dagen da jeg synes det gir en jevnere fargetone mellom forskjellige lysforhold enn Auto.

Da merker jeg svarte linjer som farer over skjermen om jeg ikke bruker 1/50 sek. Hva er dette for noe?

Du kommuniserer ikke så veldig forståelig.

Hva filmet du? Hvilken lukkertid brukte du i stedet for 1/50?

Lenke til kommentar

jeg merker meg, er at jeg satt hvitbalansen til Tungsten Lightning (er på rommet mitt, mørket har falt på så det er ikke noe filming nå). Da merker jeg svarte linjer som farer over skjermen om jeg ikke bruker 1/50 sek. Hva er dette for noe?

Tipper det er interferens - du har innelys som blinker/ pulserer, og det funker dårlig med for kort lukkertid. Antar jeg det et. :)

Lenke til kommentar

Hvis du filmer i norge der vi har en nettfrekvens på 50hz vil du få blinkende lys osv om du filmer med 30fps, stiller du kamera på Pal og bruker 25fps skal problemet forsvinne. Eventuelt kan du bruke en lukkertid som er en multippel av 25 feks 1/50

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

her er en film, men man ser det tydligere når man åpner den på PC'n. Det er liksom litt "blass", og fargene er helt ræva...

Er den i HD? Virker ikke slik hos Youtube siden man ikke får opp HD-valg.

Men "blass"? Mangler noe kontrast og antagelig bedre/mer korrekt fokusdekning. Lyset kunne og med fordel vært justert ned litt, dvs mørkere. Da kommer og fargene av seg selv dypere frem. Hvor er fokus satt?

Jeg vet ikke hva du forventer deg eller hva erfaringsgrunnlag du har, men å lage super kvalitet med speilrefleks krever nok mer kunnskap enn mange tror. Det er liksom ikke bare å sette i gang og tro at alt blir til av seg selv. Jeg vet om flere som er blitt skuffet da de trodde dette var kun som å bruke et dedikert videokamera og at forskjellen så ble en helt annen kvalitetsverden av seg selv med speilrefleks. Men så enkelt er det nok ikke, tvert om kan det være svært komplisert. Tross alt er hovedvekten til et speilrefleks lagt på det å ta stillbilder - video er bare noe som er en bisak som er gjort tilgjengelig.

7D kan i hendene på folk som kan dette med film/video skape meget bra resultater, så det er meget tvilsomt om det er kameraet det er noe feil med.

Tor

Lenke til kommentar

Det er liksom litt "blass", og fargene er helt ræva...

Jeg vet ikke hva som gjøres med en video når den lastes opp på youtube, men ut fra det jeg ser her er jeg enig i TS's vurdering. Det skal ikke se slik ut. Om det er youtube som har komprimert den i stykker eller det skyldes noe annet vet jeg ikke.

Jeg har stort bare testet video på min 7D noen få ganger for å se hvordan det blir og resultatet er jevnere (vannet, bilene) og mye skarpere enn i eksempelvideoen.

Ser originalen ut som dette er det noe galt så vidt jeg kan se. Det er fullt mulig å få video som ser helt OK ut rett fra kameraet, men den er da sikkert ikek like egnet for etterbehandling som hvis man skrur ned kontrast, fargementing osv.

Lenke til kommentar

Må vel bare slutte meg til Trondser og Torvidle:

YouTube gjør sikker videoen dårligere en den er, men man kan allikevel se at videoen mangler kontrast, fargemetning og at det ikke kommer klart frem hvor fokus er satt eller rekkevidden på dybdeskarpheten.

Lenke til kommentar

videoen mangler kontrast, fargemetning

Dersom du ikke undereksponerer litt eller justerer kontrast i kamera før du starter å filme vil det se sånn passe ut.

og at det ikke kommer klart frem hvor fokus er satt eller rekkevidden på dybdeskarpheten.

Det du har fokusert på i den videoen er så langt unna at du nærmer deg uendelig dybdeskarphet uansett.

For meg så ser det ut som du må eksperimentere litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som gjøres med en video når den lastes opp på youtube

Vel, Youtube er Youtube - og nettet generelt er ikke alltid det beste stedet å vise kvalitet på dersom man søker maks inntrykk.

Hva Youtube konkret gjør med videofilene blir for teknisk for meg, men såvidt jeg har forstått lager/komprimerer de forskjellige utgaver av en videofil - en for hver hastighet, dvs laster man inn en video i HD 1080p skapes så en utgave for hver nedlastingshastighet helt til minste som er 240p. Man må som regel selv velge en av HD-utgavene (dersom videoen er lastet opp som HD) dersom man skal se den i HD, ellers får man en lavere utgave som er standard (sikkert for å spare på kapasiteten og dermed kronene).

Jeg har laget endel slideshows i HD 1080p som er lagt på Youtube, og det er klart at deres omgang med videofilene (hva de enn gjør med de) reduserer kvaliteten betydelig.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har laget endel slideshows i HD 1080p som er lagt på Youtube, og det er klart at deres omgang med videofilene (hva de enn gjør med de) reduserer kvaliteten betydelig.

Derfor hadde det vært interessant å høre hva trådstarter mener om kvaliteten, ser originalen slik ut er det veldig dårlig. Hvis ikke sier ikke Youtube-versjonen noe som helst da det som flere har påpekt ikke er mulig å se hvor fokus ligger, eller om noe overhodet er i fokus.

Lenke til kommentar

Du har vel ikke en gammel kasseTV stående på hjemme?

Det har ikke noe med gamle tver å gjøre. Fakta er at i Norge og Europa bruker vi vekselstrøm som svinger 50 ganger i sekundet.

Derfor må du enten ta opp i et tall som går opp i 50 for å unngå at lysrør flimrer og alle andre ting som går på strøm, det er derfor pal standaren er 25fps.

Samme i USA og resten a verden som bruker vekselstrøm som svinger 60 ganger i sekundet, derfor er NTSC standaren 30fps.

Her kan du set et eksempel med gatelys:

Ellers har jeg samme erfaring som Rattata, jeg har brukt 500D, 550D, 600D, 60D, 7D og 5D mk2 og alle gir meg slike halvskarpe blasse bilder. Jeg tror det har noe med den dårlig Digic 4 prosessoren som ikke er god på video.

Den hopper over hele rader med piksler, når den skal nedsample til 1920*1080, panasonic bruker en bedre algoritme der de bruker pikslene fra hele sensoren når de nedsampler.

Edit:

JEg kom til å tenke på en mulig forkalring på uskarpheten. Når de er lyst ute og man ikke har ND filter vil kameraet velge en liten blender som F10-F20 da vil de lille åpningen føre til diffraksjons uskarphet: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Ellers har jeg samme erfaring som Rattata, jeg har brukt 500D, 550D, 600D, 60D, 7D og 5D mk2 og alle gir meg slike halvskarpe blasse bilder. Jeg tror det har noe med den dårlig Digic 4 prosessoren som ikke er god på video.

Den hopper over hele rader med piksler, når den skal nedsample til 1920*1080, panasonic bruker en bedre algoritme der de bruker pikslene fra hele sensoren når de nedsampler.

Meget tvilsomt, det er som kjent produsert mye videomateriale med 7D og 5DII, som har vært god nok for store TV-produksjoner. Hvordan har disse klart det dersom Digic 4 er så dårlig?

Nei, jeg tror vi skal vente med å skyte pianisten.

Skal man få broadcast kvalitet fra DSLR må man først og fremst ha kunnskap om videoproduksjon, velge rette instillinger for spesifikke typer scener, gjøre masse prøving og feiling, forbedre seg, og sist men ikke minst vite hva som kreves i etterbehandlingen, og bruke de rette verktøyene der.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...