Rattata12 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hei, holder på med et prosjekt i norsk, der jeg skal filme litt. Det er stasjonære objekt (bygninger), og fokus mtp. bevegelse er ikke noe problem. Det er i fokus og alt, men jeg får rett og slett ikke noe skarphet i filmen. Har trålet litt rundt på nettet og lett etter de beste innstillingene, men har ikke kommet så mye utav det. Er det noen her inne som har en idé eller oppsett på hva innstillingene i kamera skal være? Det filmes på stativ om det var av interesse. Takker for svar Lenke til kommentar
arthon Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Hadde du opplyst hvilken blender å lukkertid + fps. du bruker hadde det vært lettere å si hva du eventuelt kunne forandre. Først å fremst blend ned til f/8 eller mer. F/8 er skarpeste "sweetspot" for de fleste objektiver. Tommelfinger regel for video er gjerne en lukkertid som er fps.x2. Altså, ved 24fps bruker du 1/50sek og ved 30fps bruker du 1/60sek. Men når du skyter statisk med stativ og og ikke beveger kamera kan du godt øke lukkertiden 4x i forhold til fps. Der må du prøve deg frem litt. Skru av skarpheten i kamera og heller etterskjerpe i redigeringen. Skru også av all støy reduksjoner i kamera. Skyt med kamera på Nuetral. Det er best å fange størst mulig dynamisk område, for så å øke kontrasten under etterarbeidet. Kontrast øker den "opplevde skarpheten". Du kan også laste inn Marvels Cine Style eller Technicolor CineStyle™ som er flatere (mindre kontrast) enn Nuetral (Marvel har litt mer kontrast enn Technicolor) og teste om noen av dem hjelper på skarpheten. Det er også viktig hvilken codec og oppløsning du rendrer ut til slutt. Mer enn det er det vanskelig å gi råd om før du skriver litt mer om kamera innstillinger, objektiver, redigerings software og gjerne poster noen Screengrabs som viser hva du er missfornøyd med. Endret 20. oktober 2011 av arthon 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det burde være enkelt - endre skarphet inne i Picture Styles. I Picture Style kan du endre "Sharpness": Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Hadde du opplyst hvilken blender å lukkertid + fps. du bruker hadde det vært lettere å si hva du eventuelt kunne forandre. Først å fremst blend ned til f/8 eller mer. F/8 er skarpeste "sweetspot" for de fleste objektiver. Tommelfinger regel for video er gjerne en lukkertid som er fps.x2. Altså, ved 24fps bruker du 1/50sek og ved 30fps bruker du 1/60sek. Men når du skyter statisk med stativ og og ikke beveger kamera kan du godt øke lukkertiden 4x i forhold til fps. Der må du prøve deg frem litt. Skru av skarpheten i kamera og heller etterskjerpe i redigeringen. Skru også av all støy reduksjoner i kamera. Skyt med kamera på Nuetral. Det er best å fange størst mulig dynamisk område, for så å øke kontrasten under etterarbeidet. Kontrast øker den "opplevde skarpheten". Du kan også laste inn Marvels Cine Style eller Technicolor CineStyle™ som er flatere (mindre kontrast) enn Nuetral (Marvel har litt mer kontrast enn Technicolor) og teste om noen av dem hjelper på skarpheten. Det er også viktig hvilken codec og oppløsning du rendrer ut til slutt. Mer enn det er det vanskelig å gi råd om før du skriver litt mer om kamera innstillinger, objektiver, redigerings software og gjerne poster noen Screengrabs som viser hva du er missfornøyd med. Jeg skal prøve idag, men kvaliteten ser helt ræva ut, bruker 1920*1080 24fps blender har lagt på 6.1 men jeg skal sette den på 8 Prøver med det du sa idag, og gir en lyd om hvordan det blir Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg skal prøve idag, men kvaliteten ser helt ræva ut, bruker 1920*1080 24fps blender har lagt på 6.1 men jeg skal sette den på 8 Prøver med det du sa idag, og gir en lyd om hvordan det blir Har du prøvd det viktigste - å skarpe opp/øke kontrast i etterbehandlingen? Skal du ha det skarpt rett ut av kameraet - øk skarphet i menyen på kameraet. Skal du ha det best mulig - ikke øk skarphet på kameraet, men sett kontrast/skarphet i etterbehandlingen. Og - du er sikker på at det ikke bare er avspilleren det er problemer med? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Alle Canon EOS kameraene bruker en ganske dårlig metode for å nedskalerer fra sensoren sin oppløsning til 1920*1080. Den hopper enkelt og greit over linjer med piksler, noe som fører til dårlig skarphet og aliasing. Panasonic GH2 bruker all informasjonen fra pikslene når den nedskalerer og får derfor et mye skaprer bilde, men den støtter ikke Pal standaren. Så må du huske at man ofte sitter litt unna skjermen og da ser man ikke uskarpheten så lett. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 GH2 er skarp fordi den skjerper mye i kamera. Hvis trådstarter legger ut "snapshots" av videoen som han er missfornøyd med så er det lettere å gi råd. "Snapshots" kan man lettest ta i ZoomBrowser, selv om de blir i litt lav oppløsning. Arkitektur blir best når det er sollys. Hvis man ikke får skarpe bilder med 7D så er det en brukerfeil. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Bruker nå cinestyle og 1/50 samt f/2.8 og 8 som dere sa. Det har kommet seg litt, men objektivet jeg brukte var Sigma's 50mm f/1.4, mens jeg nå har brukt 70-200mm f/2.8.... Kan det ha mye å si? Endret 25. oktober 2011 av Rattata12 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Siden du bruker stativ, har du slått av IS? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Det har jeg ikke, men på 70-200mm, merker den ikke det da? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Bruker nå cinestyle og 1/50 samt f/2.8 og 8 som dere sa. Det har kommet seg litt, men objektivet jeg brukte var Sigma's 50mm f/1.4, mens jeg nå har brukt 70-200mm f/2.8.... Kan det ha mye å si? Bare hvis det er noe alvorlig feil med Sigmaen din. Slik som IS fungerer vil den 'lete' etter bevegelser, som igjen kan føre til uskarphet når kameraet er montert på stativ. Noen andre kan sikkert forklare bedre Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Vil legge til at det filmes i sol-lys da det gir fine opptak på bygningene, men vet ikke om det er så bra for kamera (tenker da kontrasten) Lenke til kommentar
egilh Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Det kommer ann på hvor sollyset treffer i forhold til hvor du står. Får du sollys rett mot objektivet kan du fort få mye flare og/eller kontrastløse bilder. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 ..Og har du på filter får du enda mer kvalitetstap når sollys treffer frontelementet. Skru alltid av IS på stativ. Filmet du på stor blender vil opptak med en 50/1.4 kunne være softe. Nedblendet skulle det være skarpt som juling... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Du har misforstått litt ang. lukkertid. 1/50sek er bra når du filmer bevegende motiver eller når du panorerer/tilter kamera for å få et Cinematisk uttrykk = "Motion Blur". Det er ikke spesielt gunstig når du ønsker maksimal skarphet på et stasjonært objekt og kamera på stativ. Da er det bedre å bruke en lukkertid som er multiple av 24fps eller 30fps, alt ettersom hvilken fps. prosjektet ditt skal leveres som. Hvis du skyter 24fps, prøv med lukkertider som 1/125, 1/250sek. Det var det jeg skrev i en tidligere post at du må prøve deg frem med flere forskjellige lukkertider og se hvor høyt du kan gå før du får "blinkende bilder". 30fps. vil muligens gi deg skarpere bildet, prøv med samme lukkertider som over. Cinestyle må du øke kontrasten under etterarbeidet for å øke den opplevde skarpheten. Du bør også øke skarpheten i redigerings programmet. Forskjellen mellom de objektivene vil mest sannsynlig ikke være synlig på video så lenge du blender dem ned til f/8. Når du fokuserer så kan du "pre-fokusere" med autofokus, men du burde også sjekke med x10 forstørringen på skjermen at det sentrale punktet i bildet er maksimal fokusert før du gjør opptak. Pass også på å filme lange nok Klipp så kamera/stativ får tid til å roe seg ned å slutte å vibrere etter at du har trykket på utløserknappen. Ikke rør kamera under opptak. Skyt de samme klippene flere ganger med forskjellige blender og lukkertid så du får erfaring med hva som gir best resultat. 7D skyter "sylskarp" video, men det er vanskelig å gi råd når du ikke gir mer opplysning om hva du egentlig skyter, hvordan du gjør det, hvilket redigeringsprogram+ hardware du bruker osv. osv. Masse kan bli feil hvis du ikke behandler video opptak riktig. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Sikkert dumt spørsmål, men du fokuserer før du filmer? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Hehe, klart jeg fokuserer før jeg filmer (med x10 som nevnt over). Okai, kan se om jeg kan få lagt ut noe rå materiale på youtube... Utstyr: Mac OSX + Final Cut Pro X Canon 7D + nevnte objektiv i signaturen min. Stativ og video hode Settings: Manuell + 1/60 + f/8 + 24fps 1920*1080p , ISO 100 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Husk, som arthon skriver, at hvis du vil ha skarpe enkeltbilder, så skal du ha en hel del kortere lukkertid, men hvis du vil ha flytende film, så bør du kjøre 1/50s (2x 24, ettersom du har 24fps). Lenke til kommentar
arthon Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Settings: Manuell + 1/60 + f/8 + 24fps 1920*1080p , ISO 100 1/60sek for 30fps, 1/50 for 24fps. men bare når du filmer "drama". Høyere lukkertid når du filmer "produkt presentasjon". Når du skyter "flat" Cinestyle eller marvel så får du bedre kvalitet med ISO 160, 320, 640, 1250, 3200 . Les Cinestyle manualen. Marvel ISO test; http://marvelsfilm.wordpress.com/2009/10/10/canon-7d-noise-and-iso-test/ Endret 25. oktober 2011 av arthon 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Men, med IS av så får man vel lett bevegelsesuskarphet på nevnte lukkertider? Dermed blir det aldri helt skarpt (og ser man hva mange legger ut av videoer så er det ofte ikke rare greiene, antagelig hadde det blitt bedre med et billig videokamera). Eller muligens jeg har misforstått noe (sjelden jeg bruker videofunksjonen). Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå