lpf01 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hei Jeg gjør en mattelekse til imorra og kom over 2 oppgaver som jeg ikke får løst. Kan dere mattegenier fortelle hvordan man regner ut disse: 1) I en kantine har de baguetter med 3 forskjellige pålegg. Reker, skinke og ost. Hvor stor er sannsynligheten for at 3 kunder etter hverandre kjøper baguetter med 3 forskjellige pålegg? 2) Jonas har 2 gule og 4 røde drops. Maiken tar 2 drops. Hvor stor er sannsyneligheten for at han tar en av hver farge. På forhånd takk Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg tror ikke en kan svare på dette da det er lite trolig at det er like stor sannsynlighet for at en kunde velger hvert av påleggene. 1 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvis trillinger kommer å kjøper samtidig kjøper sannsynlig vis alle detr samme Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Mitt forslag: 1: Hver gang er det 1/3 sjanse for at man skal kjøpe et vilkårlig pålegg. Dermed blir det (1/3)^3 = 1/27 2: Første gangen er det 2/6 for å ta gul, og andre gangen er det 4/5 for å ta rød. Ganger du de sammen blir det 8/30= 4/15 EDIT: Ja, i 1 må man jo selvfølgelig gå ut fra at det er like stor sannsynlighet for å kjøpe påleggene, og i 2 må man ta høyde for at dropsene er jevnt fordelt og størrelsen på de er like, slik at sjansen for å ta en drops er like stor som de andre... Endret 20. oktober 2011 av Arne Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Du må løse oppgaven sjøl, ellers blir det juks, men jeg kan gi deg et lite hint: Sjansen for at kunde1 velger ost er 1/3. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Du må løse oppgaven sjøl, ellers blir det juks, men jeg kan gi deg et lite hint: Sjansen for at kunde1 velger ost er 1/3. Ikke søren om sjansen for at en kunde kjøper reker er 1/3; jeg kjenner ingen som liker reker. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Det har vel ikke noe å si hva første kunde velger. Skal han ha seg mat og det er det de serverer er det vel 100% sikkert at han velger én av de. Jeg hadde valgt reker! Endret 20. oktober 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Har egentlig ingenting å si hva de velger, det som har noe å si er hvor stor sjansen er for at de skal velge et produkt fremfor de andre. EDIT: Jeg hadde også valgt reker... Endret 20. oktober 2011 av Arne Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Ja, men første kunden må ikke velge et produkt fremfor et annet. Det er det samme hva han velger. Det vil altså være 3/3 sjanse for at han velger "riktig". Endret 20. oktober 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Du må løse oppgaven sjøl, ellers blir det juks, men jeg kan gi deg et lite hint: Sjansen for at kunde1 velger ost er 1/3. Ikke søren om sjansen for at en kunde kjøper reker er 1/3; jeg kjenner ingen som liker reker. Det er en annen sak. For å løse disse oppgavene, er et spørsmål om å tenke rett, og det var det jeg ville hinte deg om. Jeg kan ta et annet eksempel på tilsvarende måte å tenke på: Hvor ofte er det fredag den 13.? Løsning: Hvor ofte er det fredag? = Hver sjuende dag (1/7). Hvor ofte er det den 13.? = Hver 30. dag (1/30). 7 * 30 = 210 (1/210), altså går det i gjennomsnitt 210 dager mellom hver fredag den 13. Nå tror jeg du løser oppgavene. Endret 20. oktober 2011 av Anskar Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Bra det er noen kloke hoder her da... EDIT: Tror jeg bare skal være stille nå. Hele løsningen min ble helt feil, takk og farvel. Endret 20. oktober 2011 av Arne Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Det er lenge siden jeg gikk i 10. klasse, og jeg kan egentlig ikke noe om dette, men jeg mener det må bli noe sånt som dette: Kunde 1 har 3 muligheter, alle er riktig Kunde 2 har 3 muligheter, 2 er riktig Kunde 3 har 3 muligheter, 1 er riktig Endret 20. oktober 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå