Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp meg med 10.klasse oppgave!

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg gjør en mattelekse til imorra og kom over 2 oppgaver som jeg ikke får løst. Kan dere mattegenier fortelle hvordan man regner ut disse:

1) I en kantine har de baguetter med 3 forskjellige pålegg. Reker, skinke og ost.

Hvor stor er sannsynligheten for at 3 kunder etter hverandre kjøper baguetter med 3 forskjellige pålegg?

2) Jonas har 2 gule og 4 røde drops. Maiken tar 2 drops. Hvor stor er sannsyneligheten for at han tar en av hver farge.

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag:

1: Hver gang er det 1/3 sjanse for at man skal kjøpe et vilkårlig pålegg. Dermed blir det (1/3)^3 = 1/27

2: Første gangen er det 2/6 for å ta gul, og andre gangen er det 4/5 for å ta rød. Ganger du de sammen blir det 8/30= 4/15

EDIT: Ja, i 1 må man jo selvfølgelig gå ut fra at det er like stor sannsynlighet for å kjøpe påleggene, og i 2 må man ta høyde for at dropsene er jevnt fordelt og størrelsen på de er like, slik at sjansen for å ta en drops er like stor som de andre...

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Du må løse oppgaven sjøl, ellers blir det juks, men jeg kan gi deg et lite hint:

Sjansen for at kunde1 velger ost er 1/3.

Ikke søren om sjansen for at en kunde kjøper reker er 1/3; jeg kjenner ingen som liker reker.

Det er en annen sak.

For å løse disse oppgavene, er et spørsmål om å tenke rett, og det var det jeg ville hinte deg om.

Jeg kan ta et annet eksempel på tilsvarende måte å tenke på:

Hvor ofte er det fredag den 13.?

Løsning:

Hvor ofte er det fredag? = Hver sjuende dag (1/7).

Hvor ofte er det den 13.? = Hver 30. dag (1/30).

7 * 30 = 210 (1/210), altså går det i gjennomsnitt 210 dager mellom hver fredag den 13.

Nå tror jeg du løser oppgavene.

Endret av Anskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...