huf Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Noen som vet hvordan jeg kan få fram hd statusen?, med tanke på hvor mye plass jeg har brukt og hvor mye jeg har ledig osv. Kanskje det er en kommando som kan hjelpe meg? Kjører ingen wm for tiden sjønner dere.. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Noen som vet hvordan jeg kan få fram hd statusen?, med tanke på hvor mye plass jeg har brukt og hvor mye jeg har ledig osv. Kanskje det er en kommando som kan hjelpe meg?Kjører ingen wm for tiden sjønner dere.. For å se ledig diskplass: "df -h" (-h gir i lettere lesbare enheter) For å se brukt diskplass: "du -sh /sti/til/mappe". (-s gir samlet diskbruk under "/sti/til/mappe", -h gir lettere lesbare enheter) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 odin@desk:~> df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda2 21G 2.0G 19G 10% / /dev/hda3 54G 96M 54G 1% /home /dev/hdb1 75G 74G 1000M 99% /stuff shmfs 252M 0 252M 0% /dev/shm Lenke til kommentar
huf Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Takker, det var akkurat det jeg var ute etter. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Noen som vet hvordan jeg kan få fram hd statusen?, med tanke på hvor mye plass jeg har brukt og hvor mye jeg har ledig osv. Kanskje det er en kommando som kan hjelpe meg?Kjører ingen wm for tiden sjønner dere.. Skal du ha litt mer avansert info, er "hdparm" flott. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå