Gå til innhold

Oppgradering av prossesor til AMD FX-8150 8-Core

Anbefalte innlegg

Jeg har en datamaskin som er jeg har jobbet på og oppgradert jevnlig.

Datamaskinen er nå rimelig god

- ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
- AMD Phenom II X6 1055T
- 2x MSI Radeon HD 6970 Lightning 2gb
- Corsair AX 1200
- Fractal Design Define XL Black Pearl 
- OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 120GB
- Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB 
- Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2
- WD Caviar® Black 2TB 3,5", SATA 6Gb/s
- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
- Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler
- BenQ 24" LED V2410 Eco
- BenQ 24" LCD G2420HD x2
- Microsoft SideWinder X5 Gaming mouse,
- Logitech Cordless Wave Keyboard

Og det som har vært svakheten med min datamaskin er prosessoren. Jeg ønsker og kjøre spill på alle 3 skjermene på fult. Og det er ikke mulig på grunn av prosessoren. Så jeg lurer vill det være et godt valg og kjøpe AMD FX-8150 8-Core

takk for tips og hjelp :)

Endret av Heroes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor regelrett elendig BD har vist seg å være i applikasjoner med få tråder (Spill, f.eks) så er det en elendig invistering.

Den du har nå er like god, om ikke bedre på denne typen oppgraver.

Dersom du ønsker å bytte prosessor er det eneste fornuftige valget fra den du har (mtp at det allere er en relativt high-end CPU på AMD siden) å gå over til Intel med en 2500k/2600k.

i5 2500k + et godt p67/z68 HK (ASUS P8Z68-V Pro f.eks) koster under 3000kr, altså ikke så forferdelig mye mer enn en FX-8150 (vel, 1000kr, men du får mye mer igjen for det!) og yter vanvittig mye bedre.

Du har en brukbar kjøler, så smekk prosessoren opp på en ~4.5GHz (er så enkelt at det burde betegnes som lovbrudd å ikke gjøre det) så har du en prosessor som slår driten ut av både 1055T og FX-8150 i spill, og de aller fleste andre oppgaver også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ok, da må jeg vente litt for pengene. For jeg må også da kjøpe ny hovedkort. Jeg angrer den dag i dag at jeg gikk amd veien. Hadde ikke så mye penger og måtte gå for den mer value for money. Men når jeg faktisk har råd til og kjøpe en bedre data så er det litt kjedelig. For jeg får ikke ytelsen ut av mine GPU eller Ramen med den cpuen jeg har nå. får vel kjøre skyrim på en skjerm :p eller kjøre det på alle tre men ikke maks :p

Lenke til kommentar

hmm, var blitt lært feil. vel da lærte jeg noe nytt i dag også. godt og føle seg litt dum avertill :)

Men tenker forsatt på og oppgradere dataen, for cpuen min er en flaskhals forhold til resten av systemet. så vurdere sterkt og bytte til intel.

Lenke til kommentar

Har du klokket prosessoren i det hele tatt?

Jeg bygde en maskin for ett drøyt år siden der jeg klokket en 1055 til 3.5ghz ved å endre til 250ht og sette NED volten noen hakk (lite støy var ett delmål). Det med turbo på 4ghz også...

Så om du ikke har klokket den så har du en del å hente.

Lenke til kommentar

Det spørs hva du vil spille. BF3? Da holder 1055 i massevis. Starcraft 2? Da bør du oppgradere.

Får du klokket den opp rundt 3.5 GHz så tror jeg det vil holde for å gi deg 60 fps i de fleste spill, men det betyr ikke at cpuen ikke er flaskehals. På tre skjermer kan det også hende at gpu-ene dine vil være flaskehalsen, har ikke sett så mye benchmarks av så høye oppløsninger.

Lenke til kommentar

Da bør du gå for intel. Ingen vits i 8-core AMD. i5-2500k leverer bedre i spill. Du kan jo evt klemme til med i7-2600k, som også er et bedre valg enn AMD FX. Merk at begge Intel-cpuene gruser 1055 og leverer fortsatt tidvis bedre enn de nye FX-prosessorene.

Lenke til kommentar

Som folk over sier; skal du spille på tre skjermer, så er det skjermkortet som setter begrensingene. Du har et godt oppsett der, så du har lite å hente. Hvis du får klokket opp cpu`en din har du ikke allverdens å hente på å oppgradere den heller.

Problemet er at dagens nye skjermkort egentlig er ganske gamle, gi og med at verken AMD eller nVidia gjorde noe stort steg fra 5xxx\4xx - seriene sine til dagens. Mange vil derfor føle at selv dagens beste skjermkort er til dels utilstrekkelige.

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt pcen vært som den er, og oppgradert når AMD og nVidia slipper helt nye skjermkort i begynnelsen av 2012. Da kan du gå for Ivy Bridge med det samme også.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NB ja, HT nei. Opp til 250htt ish, så trenger du ikke tenke på å endre HT multi, men over det vill jeg endret til 9x

Nja.. får noe dårligere ytelse om jeg går ned et hakk på HT, men helt klart NB som betyr mest.

Kjører HT og NB på 2870/287 atm(måtte nedjustere oc litt når jeg satt inn et ekstra kit med ram)

Lenke til kommentar

Forskjell i hva og hvordan målte du forskjellen?

http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=13&threadid=138802

Som du ser her så er forskjellene meget liten, og selv på di grafene som det ser ut som det er stor forskjell så se på tallene, forskjellen er veldig liten der også.

HT er noe du såogsi kan ignorere, bare hold den på 10x opp til 250htt+ (fordi på ett eller annet tidspunkt kan du risikere at HT holder tilbake klokkinga) og 9x etter det så er du rimelig safe.

(8 om du går veldig høyt på htt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...