Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Videre klagevei for klage på karakter som treneres av høgskolen

Ernie

Anbefalte innlegg

Jeg pluss resten av en prosjektgruppe klaget på en karakter vi fikk i sommer. Klagen ble levert et fåtall dager etter at karakteren ble offentliggjort, i dette tilfellet i slutten av juni. Pr. i dag har høgskolen det gjelder fortsatt tilgode å komme med et offisielt svar på klagen. Dette på tross av gjentatte purringer fra meg og de andre i prosjektgruppen, både i form av telefonsamtaler (jeg bor ikke lenger i nærheten av denne høgskolen) og ved personlig oppmøte hos studiesjefen. Klagen i seg selv er etter studiesjefens påstand godt skrevet og meget velbegrunnet, og spenner etter min mening effektivt beina under hele vurderingen av karakteren det gjelder. Vi har derfor ønsket ny vurdering av prosjektet, noe som står i klagen og som jeg seinest for litt over en uke siden fikk uoffisielt bekreftet av studiesjefen. Dette skulle visstnok bli iverksatt dagen etterpå, men hverken jeg eller noen andre i gruppen har hørt noe mer til dette. Jeg har ikke hatt tid til å følge det opp den siste uken, så hva studiesjefens unnskyldning er denne gangen veit jeg ikke.

Det forbauser meg aldeles ikke at klagen blir trenert så til de grader. Klagen retter et søkelys rundt alvorlig og svært omfattende administrativt rot rundt gjennomføring av fag, studier og karaktervurdering. Vurderingen som er gjort er eksempelvis etter min mening ikke gyldig da karaktervurderingen bare er gjort med interne sensorer (høgskolens unnskyldning er at vurderingsformen vurderes eksternt), og ikke med to sensorer hvorav minst en ekstern sensor slik jeg ser at loven for universiteter og høgskoler krever. Allikevel burde det være svært enkelt å komme frem til at vi har fullstendig rett i klagen og at det må gjennomføres en ny vurdering.

Uansett, jeg begynner å bli rimelig lei av hele greia og lurer litt på hvilke skritt man kan ta videre for å få litt mer fart i sakene. Det bør også nevnes at studiesjefen hele tiden har gjentatt at offisielt svar er på vei, skulle vært sendt allerede eller lignende, alt dette uten at vi har hørt noe som helst. Er det noen som kjenner til videre klagegang for slike saker? Hva gjør man egentlig når høgskolen som behandler klagen trenerer en slik klagesak og ikke ønsker å komme frem til noe resultat? Er det noen behandlingsfrist høgskoler skal forholde seg til ala. den studenter har i forhold til å sende inn klager?

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste skritt er overordnet departement (Kunnskapsdepartementet) eller Sivilombudsmannen. Jeg vil anta det er mest hensiktsmessig med sistnevnte - universitetene har en svært fri stilling i forhold til sitt departement. Det er ingen frist i dager og uker for universiteter og høgskolers klagebehandling, men det er et alminnelig forvaltningsrettslig krav at saker skal avgjøres uten ugrunnet opphold.

(For øvrig krever UH-loven kun ekstern sensor ved 'bedømmelse av kandidatenes selvstendige arbeid i høyere grad' - altså sensur av masteroppgave/doktorgradsarbeid - og ved sensur etter klage. Førstegangs sensur av prosjektoppgave som ikke er selvstendig arbeid i høyere grad krever ikke ekstern sensor.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er snakk om et hovedprosjekt, så det er et selvstendig arbeide, men da ikke i høyere grad. Burde vel egentlig sett den, men det er uansett ikke så relevant for klagen. Det er tross alt ikke omtalt der.

Uansett, Kunnskapsdepartementet eller Sivilombudsmannen høres ut som en god idé. Skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...