Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tarmskylding unødvendig?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt angående tarmskylding, vet ikke om det er noe å anbefale eller fraråde?

Det sies at hvis man spiser ofte ting med konserveringsmiddel, fett eventuelt andre ting stopper fordøyelsen.

Men vet ikke om det er tilfelle i alle tilfeller.

Hva vet dere om dette? Hvis man spiser mye mat som har gått ut på dato, ikke myggent akkurat men er nok på vei å gå ut på dato.

Eventuelt spiser kiwi som er mild sakt enten søt/mild smak eller smaker litt rart.

Er det da slik da får man luft i magen eller løs mage?

Hva vet dere her? Nå spør jeg bare for å vite mere, har null peling selv fastlegene tviler jeg på har stor peiling her så er ikke noe vits å spørre man betaler timen og blir henvist videre til spesialist som sier de ikke finner noe feil.

Er det slik finnes det noe måte å bli kvitt luft i magen? Tror det finnes en gammel kjerring råd å blande eddikk og sprit men jeg tror det vil smake vondt og man får vondt i magen i steden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ekstremt sjelden at mat som er gått ut på dato med noen dager er skjemt, bedervet eller på annen måte ikke egner seg som menneskemat.

Den beste testern du har sitter midt i trynet og heter nesa. Lukter det ikke surt eller rart så er det høyst sannsynlig ikke det minste feil med matvaren.

Melk er et godt eksempel på noe som er direkt umulig å drikke når den er blitt ødelagt. Her i huset så rekker jeg aldri å drikke opp melka før den såkalte utløpsdatoen, og det er ikke uvanlig at den går både 1,2 eller 3 uker over, men melka er like fin. Nb. jeg snakker om kartonger som ikke står åpnet, så fort det kommer luft til så vil melka surne betydelig raskere enn en lukket pakning.

Kjøtt som er gått over dato og som er vakumpakket må pakkes ut og legges på benken til lufting da alt vakumpakket kjøtt lukter litt pussig pga gassen de sprøyter inn for å bevare varens farge og holdbarhet. Hvis det lukter normalt etter 1 time på benken så er det helt greit.

Nordmenn kaster alt for mye mat som det ikke er noe iveien med pga at fabrikantene setter dato på pakkene. Men hvis man faktisk gidder å lese nøye nok så står det som regel,

"MINST holdbar til ....", altså det er kun en pekepinn på holdbarhet, ikke en absolutt dato.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor hjelpsomt det var.

Men ja noe i dette, nå finnes det nok mikrosopiske bakter, som kan gjøre sitt.

Men fikk ikke noe svar på om det kan føles ubehag å kjøpe billig matvarer.

Faktisk merker jeg ikke noe ubehag å lukte eller se på matvarene.

Angånde tarmskylding fikk jeg ikke noe svar på, muligens dette er ved forstoppelse, eller ekstreme magesmerter, så kanskje det er noe å vurdere? Vet ikke jeg, har aldri prøvd men tror det er oppskrytt.

Nå spurte jeg ikke om matvarer er farlig, men om det kan f.eks gi ubehag i magen av en årsak?

Hva med å spise 4 kiwi som er overmoden og spiste 8 lefser om dagen? Er det nok til at magen kan høres som man er sulten dagen lang? Nå er jeg ikke sulten akkurat. Men jeg har litt erfaringer at muligens jeg ikke har et godt kosthold.

¨Kjøtt som er gått over dato og som er vakumpakket må pakkes ut og legges på benken til lufting da alt vakumpakket kjøtt lukter litt pussig pga gassen de sprøyter inn for å bevare varens farge og holdbarhet. Hvis det lukter normalt etter 1 time på benken så er det helt greit.

Ok så hvis man ikke gjør det kan det være en grunn til man ofte har luft i magen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Luftplager kan skyldes feil på bakterieflora i tarmene, et overaktivt tarmsystem eller at du har spist noe som produserer luft/gass under fordøyelsen.

De fleste mennesker har en eller flere matvarer de vet om som gir mer tarmgass enn andre matvarer.

Alder kan også spille inn. Jeg var voldsomt plaget av gass under oppveksten noe som kan være meget smertefullt og ubehagelig, men det ga seg når jeg passerte 17år.

Som du nevner så finnes det kjerringråd, du kan prøve og tilstrebe et balansert kosthold, og du kan holde deg unna matvarer som du vet gir plager.

Hjalp det mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjalp lite, men hva ville du tro er mere utsatt en andre ting?

Er f.eks poteter og konserveringsmiddel dårlig kobinasjon? Kan være det går greit i små menger, men ved mye spising gir problemer?

Kanskje hvis jeg valgte fullkorn brød/runstykker en periode så kanskje det hjelper noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det kommer da vel helt ann på fordøyelsen din det. Hva er du ute etter egentlig?

Din fordøyelse er unik for deg, det er ingen andre som har eksakt lik så det finnes ikke noe fasitsvar.

Fiber er anbefalt i maten, både vanlig og fruktfiber. Konserveringsmidler eller andre tilsatte kunstige emner har aldri vært direkte sunt, men det er ikke direkte helseskadelig heller. Økologisk mat inneholder ikke slike ting og det er kanskje det du vil ha?

Jeg innbiler meg at du har gått grunnskole som alle andre og har sett plansjer med ja-mat og nei-mat + masse andre opplysninger om sunn kost.

Det er ikke rakettforskning men sunn fornuft. :yes:

Lenke til kommentar

Tarmskylling kan hente ut gammel moro. Det er bare å se på de lukkede systemene som viser hva som kommer ut i et bakgrunnsbelyst glassrør.

Nå er jo tykktarmen som disse systemene forholder seg til mest for oppsamling av avføring og uttrekk av væske. Selve næringsopptaket skjer primært før tykktarmen. Grunnen til at væsken ikke enkelt kommer til i tynntarmen er at det er en "ventil" der som skiller den fra tykktarmen i likhet med andre ventiler som anus, og begge endene av magesekken.

Leger stiller seg generelt skeptisk til dette, selv om det var anbefalt av medisinens far, Hippokrates, og faktisk var en del av "bibelen" Merck manualen helt fram til rundt 1975 hvor det ble tatt ut.

Prosedyren har både fordeler og ulemper. Fordelen er vel at du får en innvendig dusj, mens bakdelen (no pun intended) er at dette er et komplekst miljø hvor du har et helt økosystem av mikroorganismer som du forstyrrer ved å skylle dem ut, noe som kan medføre en annen rekolonisering i etterkant som kanskje er mindre gunstig. Det er jo sånn sett ikke naturlig, men kroppen gjør jo lignende selv for å få ut uønskede mikroorganismer når den tyr til diare, selv om det ikke er direkte sammenlignbart.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos friske normale mennesker renser tarmen seg nok av seg sjøl.

Definer "friske normale mennesker", og hvor mange av dem finner du i den vestlige verden :)

Rundt 75% går jo å hangler på en eller annen måte i følge rimelig ferske undersøkelser.

De fleste spiser og stresser seg syke, og tarmsystemet/fordøyelsen er meget viktig for å fungere godt i likhet med en ellers balansert livsstil.

Lenke til kommentar

Kan godt hende mange sliter med diverse sykdommer, men tviler på at alle har noe med fordøyelse og tarmsystemet å gjøre. Når det gjelder det siste du sier er jeg helt enig, men dette kommer av seg selv ved et sunt kosthold, og er det man bør ta tak i, istedet for å ta tarmskylling regelmessig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, kanskje det da er bedre og billige å endre kosthold å se om det hjelper.

Mistenker at tarmskydling muligens ikke er noe for meg foreløpig, antakelig er bare det for de utvitende og de unormale menneskene som har ofte mye bakterier?

Kan unormalt høy f.eks sukkerforbruk, salt andre ting føre til luft i magen?

Nå er det vel slik om man spiser fort kan vel det føre til forstoppelse men har ikke noe problemer her.

Lenke til kommentar

Så det er alt med fullkorn og grov hvetemel som er foretrekke?

Er kanskje lurt med variasjoner også f.eks loff, men ja kanskje det over er lurest?

Jupp. Hva loff er lurt for er egentlig ikke så mye, bortsett fra kosens skyld. Men det kan jo være litt viktig av og til og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...