Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen med peiling på juss? Utlevering av telefonnummer fra operatør

appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Nå har tydeligvis alle nigerianerne gitt opp å sende mailer der min ukjente onkel Ngoko Zuvela nettopp har dødd og har etterlatt meg $130.000.000.000.000.000.000. De har begynt å ringe i stedet, og de har gjort så 2 ganger i løpet av et par uker.

I dag ringte de for andre gang, og jeg kontaktet umiddelbart Ventelo for å få høre hvilket nummer oppringningen kom fra. Vi har ikke telefon med display, så jeg har ikke mulighet til å se hvem som ringer.

Svaret fra Ventelo var at de ikke hadde lov til å utlevere noen informasjon om den som ringte - ikke en gang nummeret. 18-åringen med regulering som satt i den andre enden av chatten, påstod at politiet hadde pålagt dem å holde tilbake denne informasjonen, og at jeg måtte ta det med politiet (i.e. anmelde "forholdet") om jeg ville ha utlevert noen info.

Jeg har tydeligvis ingen som helst rett til å vite hvem som ringer meg.

[sarkasme]

Kanskje jeg til og med bryter loven om jeg kjøper meg telefon med display slik at jeg selv kan se hvem som ringer?

[/sarkasme]

Er det ikke en eller annen advokat her som kan fortelle meg akkurat hvor i lovverket det står at de ikke har lov til å oppgi nummeret?

Fordømt irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekomloven §2.9 er vel paragrafen som benyttes.

Du kan få utlevert innkommende samtaledata om juridisk eier av telefonabonnementet henvender seg skriftlig til tilbyder, så vidt jeg husker (dette er hvertfall det som praktiseres). Dersom innringer dog har skjult nummervisning vil ikke nummeret fremkomme, tror jeg.

Forøvrig, da jeg jobbet i en annen teleoperatør, satt ikke førstelinjesupport med tilgang til loggen over innkommende anrop, kun utgående.

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke en eller annen advokat her som kan fortelle meg akkurat hvor i lovverket det står at de ikke har lov til å oppgi nummeret?

Det kan være at kundebehandleren misforstod deg, eller rett og slett har gitt deg feil informasjon. Noe som faktisk kan skje den beste, også "18-åringer med regulering".

Det er riktig at slik informasjon ikke kan oppgis over telefon, epost, chat eller lignende, men du kan få det opplyst ved skriftlig henvendelse til operatøren, dersom det er du som er oppført som juridisk ansvarlig for abonnementet. Noen operatører krever også kopi av legitimasjon for å oppgi dette. Men som andre også har påpekt, så har du ingen rett til å få oppgitt nummeret dersom den som ringer deg har skjult eller hemmelig nummer. I slike tilfeller så har kundebehandleren rett i at du må politianmelde det, og håpe at politiet har ressurser til å følge opp saken. Men da må det trolig mere til enn et par anonyme og tilsynelatende "uskyldige" oppringinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...