Kevlar Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Prøver å ordne et felles rammeverk så vi kan samkjøre treningsveiledninger på senteret der jeg jobber. Nå er mennesker og treningsmål forskjellige, og det kommer selvfølgelig til å bli tilpasset den enkelte, men for å få litt konsistens i hva de forskjellige veilederne starter med, prøver jeg å lage en struktur vi kan ha som helt basic utgangspunkt. Dette er ofte helt ferske folk, som kanskje syns frivekter er skummelt osv., derfor er det maskinalternativer. Presser ingen til noe, men prøver å lede dem mot frivekts-versjonen av øvelsene Helkroppsprogram som kan trenes 2-3 ganger i uka. Valgfri oppvarming 5 min Brystpress med hantler (eller maskin) 3x10 Sittende kabelroing 3x10 Skulderpress med hantler (eller maskin) 3x10 Nedtrekk 3x10 Utfall m/hantler 2x20 Planken 2x Alle innspill mottas med takk! PS-jeg skulle gjerne lært bort knebøy og markløft til alle, men det har vi dessverre ikke tid til eller mulighet til å følge opp nok. Endret 20. oktober 2011 av Kevlar Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Syns det ser ut som et ålreit utgangspunkt for den jevne gymmosjonist, det er mye av de samme øvelsene jeg plukker om noen spør om helkroppsprogram (og de er enkle å forklare, og folk husker dem som regel). Som du sier får man ikke lært noen en god knebøy på en liten time, og de færresten er ikke interessert i å betale for ekstra timer for å lære teknikk i frivektsøvelser (eller i det hele tatt tilbringe ekstra tid for å lære det gratis). En annen øvelser jeg liker å legge til er armhevinger. Gjerne på knærne. Det er såpass lett at de fleste vil øke raskt, og føle seg vel med at de klarer en øvelse som armhevinger. Tar den før brystpress for å ikke være sliten før brystpress. Jeg ville lagt til beinpress eller kanskje leg extension for å ha litt mer på bein, en øvelse er litt lite selv for en som ikke har gjort noe før. Samt da får personen mulighet til å måle fremgang i to øvelser og ikke bare en, de to kan komplimentere hverandre og vil ha forskjellig progresjon. Ville ikke hatt 2x20 med utfall forresten, husk at utfall tar grøsselig lang tid Jeg ville gått ned til maks 2x15, kanskje helt ned til 2x12 for en helt fersk person. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Takk for bra input Juliess! Armhevinger er noe jeg også er glad i å legge til, og men det er ikke for alle, så usikker på om det skal være med i grunnprogrammet. 20 utfall er 10 på hvert bein, skriver det slik av gammel vane. Er vi enige her likevel? Når det gjelder beinøvelser ellers: De aller fleste syns det er rimelig kjedelig med beintrening, vet ikke om det er realistisk å få de fleste til å kjøre to øvelser på beina, så prøvde å finne en frivektsøvelse som er lett å lære, og jenter/damer kan ta uten at de føler at det er "boletrening". Skulle jeg lagt til en øvelse til ville det vel heller vært leg curls eller glute ham raises el.l., føler vel extensions/beinpress bare blir mer quad-arbeid? Lenke til kommentar
gnav Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Kunne kanskje hatt en ekstra øvelse for bakside lår/rumpe? F.eks. strake markløft, et beins markløft, leg curl, nordic hamstrings, rygghev med vekt etc. Kanskje greit å inkludere en periodiseringsprotokoll også. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Progresjon kommer sannsynligvis til å bli kjørt etter "klarer du 15, legg på vekt". Keep it simple, stupid. At progresjon er helt sentralt i styrketrening blir lagt vekt på tidlig Og er enig med deg Gnav, skulle det vært med en øvelse til for bein ville det vært noe hamstringrelatert. Endret 20. oktober 2011 av Kevlar Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Ah, jeg tenkte at 2x20 var 20 på hvert bein, er enig når du sier det betyr 10 på hvert Jeg pleier å argumentere med at to øvelser på hver kroppsdel er fordelaktig for progresjonen, samt at bein er en veldig stor muskelgruppe og kan hjelpe til med å få fremgang hos resten av kroppen. For å overbeviser damer er det bare å legge til litt om at det er bra for rumpa og blablabla Lenke til kommentar
Payung Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvis knebøy ikke er med så bør vel beinpress komme inn i det programmet der, samt kanskje leg curl. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg syns utfall er en bedre øvelse for nybegynnere enn beinpress, av flere grunner. Leg curl eller annen hamstring-øvelse vurderer jeg sterkt å ta med Glute ham raises kanskje? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Vet ikke om det var til meg, men jeg mente i tillegg til utfall, ikke i stedet for er enig i at det er en genial øvelse. Styrking av ankelen, kne, kjernemuskulatur, balanse osv. Samt som sagt enkelt å lære vekk teknikk raskt. Lenke til kommentar
Payung Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg også mente beinpress i tillegg til utfall selv om det kanskje ikke kom så klart frem av innlegget mitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå