Gå til innhold

Tittel etter mastergrad

Kazooo

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp fullført en Mastergrad i TV Produksjon. Jeg lurer egentlig på om jeg kan bruke dette som en tittel? Jeg er jo fornøyd med å ha master, og vil gjerne vise at jeg har det.

Kan jeg skrive f.eks. :

Mvh

Ola Nordmann

Master i TV Produksjon

Noen ytringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at det går ann og bruke det i jobb samenheng men ikke privat

På cv sier det jo seg selv . Ikke det at jeg har noe peiling på hva tv produksjon er sånn sett .

Men jeg vil si at skal du sende en mail for og gi et tilbud til forskjelige ting osv så vil det jo være bra at du skriver at du ha mastergrad

Gratulerer så mye foresten :D =)

Lenke til kommentar

Jeg kan produsere noe innhold, men å kalle seg tv produsent blir litt i overkant. Jeg velger på mange måter tittel selv etter hva fagområdet mitt er innenfor tv produksjon. FOr øyeblikket er jeg arbeidsledig, så jeg har ingen konkret tittel...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil tro de fleste som har fullført en masterutdanning kan skrive M.Sc <sitt navn>, da de er "Master of Science" innen sitt felt.

Absolutt ikke. M.Sc. er som du selv sier master of science, derunder teknologisk og naturvitenskapelige utdannelser. Så om du har en master i engelsk kan du på ingen måte bruker M.sc..

Har ingen kjennskap til TV-produksjon, men det er visse kriterier som må oppfylles for å kunne bruke den tittelen. Synes man skal være varsom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg vil tro de fleste som har fullført en masterutdanning kan skrive M.Sc <sitt navn>, da de er "Master of Science" innen sitt felt.

Absolutt ikke. M.Sc. er som du selv sier master of science, derunder teknologisk og naturvitenskapelige utdannelser. Så om du har en master i engelsk kan du på ingen måte bruker M.sc..

Har ingen kjennskap til TV-produksjon, men det er visse kriterier som må oppfylles for å kunne bruke den tittelen. Synes man skal være varsom.

Det er nok riktig som du sier, ja. Er dessverre indoktrinert på Gløshaugen på NTNU, men innser jo nå at det faktisk finnes masterutdanninger som ikke bare lærer deg naturvitenskap og teknologi.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig som du sier, ja. Er dessverre indoktrinert på Gløshaugen på NTNU, men innser jo nå at det faktisk finnes masterutdanninger som ikke bare lærer deg naturvitenskap og teknologi.

Helt enig i det du sier også :) Men de kalles vel da "bare" master?

Lenke til kommentar

jeg har nettopp fullført en Mastergrad i TV Produksjon. Jeg lurer egentlig på om jeg kan bruke dette som en tittel? Jeg er jo fornøyd med å ha master, og vil gjerne vise at jeg har det.

(...)

Noen ytringer rundt dette?

Det er svært mange i vårt langstrakte land som uteksamineres med mastergrad og i den anledning lurer jeg på hvorfor i alle dager du skal benytte graden som signatur i din private e-post? Jeg er selv ferdig med mastergraden til sommeren (sivøk) og kommer aldri noensinne til å bruke den tittelen i privat sammenheng. Til tross for at siviløkonom er en beskyttet tittel. I jobbsammenheng er det ikke vits engang, ettersom stillingen jeg har blitt ansatt til krever mastergrad i utgangspunktet.

Så, det jeg lurer på.

Skal du markedsføre deg selv?

Bygge nettverk?

Eller er det generell show-off?

Show-off er svært lite heldig, ingen ønsker en bedreviter. Ja, det lyser bedreviter av deg vet å flashe en akademisk grad i en kontekst der det ikke hører hjemme. Igjen, det er svært mange som tar mastergrad. Er du på jobbjakt? Mastergrad spesifiseres i CV, eventuelt benytter du deg av en plattform som er tilrettelagt - for eksempel LinkedIn.

Jeg er av oppfatning av at det blir direkte useriøst å legge ved tittelen i privat sammenheng. Uansett om det er TV-produksjon eller sivøk. Beklager om du tar deg til dette. Doktorgrad er noe annet, men selv i den sammenheng er det spesielt å benytte tittelen, især i privat sammenheng!

Jeg råder deg til å ikke bruke tittelen i privat sammenheng. Det er flashy og tar seg stygt ut. "Alle" kvalifiserte mennesker kan sluses gjennom en mastergrad med bestått vitnemål.

Må du absolutt vise at du har mastergrad så rammer du inn vitnemålet og henger det opp i stua :)

Endret av MrBrightside
Lenke til kommentar

For realfagene(og teknologi) oversettes det med Master of Science, men for sv og hf er det vel Master of Arts. Normalt sett brukes vel tittelen som postfiks, ikke prefiks på engelsk. Så rett er Navn Navnesen M.Sc.

Men jeg tror aldri jeg ville brukt tittelen på den måten, kan gjerne ha det på CVen og til en viss grad på visittkort(der har du oftere stillingstittelen din, ikke din akademiske grad) men ikke i signaturen på min private mail. Selv doktorgrader er noe som blir sjeldent nevnt i Norge.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...