Boneraw Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Hei! Som kjent er det alltid vanskelig å vite hva man skal bli. Det startet selvfølgelig med at en ville ta del i samme yrke som bestefar, nærmere bestemt brannmann. Etterhvert ble stemningen for å bli rockestjerne selvfølgelig også på dagsordenen, men hvorfor ikke heller bli produsenten bak? Så nå går jeg på samfunnsøkonomi på NTNU og føler meg tilpass med det. Det eneste er at jeg alltid har hatt en trang til å jobbe, noe jeg også har gjort; både frivillig i hjemmet og en lang årerekke i forskjellige jobber i Dyrepark. Jeg liker ekstremt godt å bruke kroppen men hjernetrim er heller ikke å forakte. Jeg har en sterk trang til å gjøre noe konstruktivt, som å være ute å lage terasse eller legge isolasjon og gipsplater i nye rom i huset til far. Jeg har flere kamerater som valgte den yrkesfaglige veien og har blitt tømrere, elektrikere og andre yrkesfaglige utdanninger. Det nye nå, er at jeg, i en alder av 21 år (1990) også føler en sterk trang mot å gjøre noe yrkesfaglig, nærmere bestemt tømrer (byggmester i sin tur). Så det egentlige spørsmålet mitt, er om det er noen som kan gi: - sine erfaringer fra yrket, eventuelt andre tilnærmede yrker som jobber med noe av det samme som en tømrer. - Fordeler og ulemper med yrket Jeg har stor trang til å skape noe, se noe bli bygd og realisere seg fra et nøye planlagt prosjekt! Er det for seint å endre fremtiden så radikalt? Håper på svar! Endret 20. oktober 2011 av Boneraw Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Det er aldri forseint det er bare det at det kan være vansklig og finne ut åssen du eventuelt skal utdanne deg i og med at du ikke lenger har ungdomsretten din , men det er jo selvfølgelig noe som heter voksenopplæring Jeg kjenner tømrere/snekkere/forskalingsnekkere og har selv gått vg1 bygg og anlegg med fordypning i tømrer og anleggsarbeid Jeg var fornøyd men fant ut at det ikke var noe for meg. Jeg kommer ikke på noen yrker hvor du får skapt så mye mer en når du er tømrer , Men det er sjeldent du bestemmer selv hva du skal lage på jobb. Du har jo også elektrikker som ikke nødvendigvis bare handler om og reparere og instalere elektriske anlegg , Jeg kjenner en elektrikker som har gjort mye kreativft både for venner og seg selv , Som for eksempel at radion skrur seg på sammtidig som du skrur på lyset , og at han har kombinert forskjelige elektriske artikler med andre Om morgenen når han skrur på lyset på kjøkkenet gir han også strømmen tiløp til kaffe maskinen så han skrur på den på den når han går inn på kjøkkenet. Han har også gjort så vifta over komfyren skrur seg på når han bruker ovnen mye og skape i det yrket også . ' Fordeler og ulemper (Generelt +- om tømrer og håndtverker) + Godt arbeidsmiljø + Enkle greie oppgaver + Mye bevegelse og mosjon + Ofte veldig god lønn +- Du jobber mye ute , Noe som er bra. Men det er utrolig kjedelig i vinterstid og når det regner og sludder å er kaldt - Håndverkere er de første som går med når økonomi blir dårlig - Veldig mange om benet , Kan være vanskelig og få jobber pga ting som for eks Andbudstorget.no og slike ting - Generelle plager i rygg nakke etter en stund i yrket ( Kan skje) - Kan fort bli mange like oppdrag om du ikke spesialiserer deg ellers vil jeg si at håndverker er jo så mye mer en bare hammer og spiker i 40 år . Eventuelt om du ønsker og bli brannman etter du har jobbet som tømrer har du en stor fordel på CV når du vet åssen et hus er bygd opp som er en fordel når det brenner og du kan bedømme om det detter sammen eller ikke osv Om du blir tømrer så kan du fort gjøre små etter utdanninger og enkelt bli rørlegger eller elektriker i og med at tømrer er jo de som bygger alle rammer og tiløp til både elektriker og rørlegger osv. Håper det hjalp . Endret 20. oktober 2011 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Takk for utfyllende svar! Når det gjelder veien å gå så har jeg skjønt at det er flere mulige veier. 0+4 er nok den som er best egnet for meg. Spørsmålet er vel bare om jeg har mulighet til å få lærlingplass hos et byggfirma? Jeg er veldig "handy" av meg og trener mye, hvis det er noen fordel? Det er vel også et spørsmål om jeg får muligheten til stipend/lån gjennom lånekassen og/eller om jeg må begynne å betale ned på studiegjelden som jeg har fått allerede nå etter 3 år som student/folkehøyskoleelev. Noen som vet? Når det kommer til yrket så kommer jeg nok uansett til å videreutdanne meg etter å ha tatt fagbrev. Er en lederperson som liker mye ansvar, men da er det jo mulig å gå videre som byggmester, ingeniør, og/eller spesialisering innenfor ulike felt. Mitt inntrykk av en håndverkers økonomi er at det sjelden går dårlig, til og med i nedgangstider da nybygging er noe av det sterkeste virkemiddelet staten har for å få i gang økonomien igjen. Det er alltid behov for flere boliger, og det har alltid vært et stort behov for nye hus. Leste akkurat i en artikkel i DN at det bare bygges en brøkdel av det som burde bygges for å få nok tilbud i forhold til etterspørselen. Selvfølgelig må det være hardt i dårlig vær. Men jeg tror det ligger en del i ordtaket "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". I tillegg kommer jeg nok til å bosette meg på sørlandet, så der er det iallefall ikke det verste været i landet! Brannmann var nok egentlig bare en guttedrøm, men det er jo veldig sant det du sier! -B Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Du har vell muligheten å starte som hjelpearbeider, når du ikke har tatt utdanning, og ta fagbrev etter noen år? Lenke til kommentar
kimeirik Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Du kan starte som hjelpearbeider, jobbe i 4 år for å så gå opp til fagprøven. Kan også hende du får skrevet av et halvår, om man har jobbet med lignende, men det gjelder vell helst de som omskolerer seg. Du får bare 80-90% av fagbrevlønnen disse årene. Og som hjelpearbeider får du drittjobbene, selv om du får ei lærlingkontrakt (som skal ta godt vare på deg;)). Men mindre firma du finner deg en hjelpearbeider jobb i, mer opplæring får du. Har flere venner som har gjort dette;) Trives de. Gikk selv 2 år elektro på vgs, og et halvt år som lærling, men måtte ta påbygg og begynne å studere pga skulderplager. Men hvilket år går du på samfunnsøkonomi? Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 Takk for svar:) Jeg går 2. året på en bachelor, så jeg kommer nok til å fullføre en bachelor før jeg vurderer noe annet. Det er ikke det at jeg ikke trives, men jeg føler at jeg trenger nye utfordringer, og som jeg har skrevet senere så har jeg ett sterkt behov for å gjøre noe konkret, "fikse" noe osv. Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Det er aldri forseint det er bare det at det kan være vansklig og finne ut åssen du eventuelt skal utdanne deg i og med at du ikke lenger har ungdomsretten din , men det er jo selvfølgelig noe som heter voksenopplæring Jeg kjenner tømrere/snekkere/forskalingsnekkere og har selv gått vg1 bygg og anlegg med fordypning i tømrer og anleggsarbeid Jeg var fornøyd men fant ut at det ikke var noe for meg. Jeg kommer ikke på noen yrker hvor du får skapt så mye mer en når du er tømrer , Men det er sjeldent du bestemmer selv hva du skal lage på jobb. Du har jo også elektrikker som ikke nødvendigvis bare handler om og reparere og instalere elektriske anlegg , Jeg kjenner en elektrikker som har gjort mye kreativft både for venner og seg selv , Som for eksempel at radion skrur seg på sammtidig som du skrur på lyset , og at han har kombinert forskjelige elektriske artikler med andre Om morgenen når han skrur på lyset på kjøkkenet gir han også strømmen tiløp til kaffe maskinen så han skrur på den på den når han går inn på kjøkkenet. Han har også gjort så vifta over komfyren skrur seg på når han bruker ovnen mye og skape i det yrket også . ' Fordeler og ulemper (Generelt +- om tømrer og håndtverker) + Godt arbeidsmiljø + Enkle greie oppgaver + Mye bevegelse og mosjon + Ofte veldig god lønn +- Du jobber mye ute , Noe som er bra. Men det er utrolig kjedelig i vinterstid og når det regner og sludder å er kaldt - Håndverkere er de første som går med når økonomi blir dårlig - Veldig mange om benet , Kan være vanskelig og få jobber pga ting som for eks Andbudstorget.no og slike ting - Generelle plager i rygg nakke etter en stund i yrket ( Kan skje) - Kan fort bli mange like oppdrag om du ikke spesialiserer deg ellers vil jeg si at håndverker er jo så mye mer en bare hammer og spiker i 40 år . Eventuelt om du ønsker og bli brannman etter du har jobbet som tømrer har du en stor fordel på CV når du vet åssen et hus er bygd opp som er en fordel når det brenner og du kan bedømme om det detter sammen eller ikke osv Om du blir tømrer så kan du fort gjøre små etter utdanninger og enkelt bli rørlegger eller elektriker i og med at tømrer er jo de som bygger alle rammer og tiløp til både elektriker og rørlegger osv. Håper det hjalp . Støtter meg til mye av det du skriver.Det er endel minuser med håndverkeryrkene,spesiellt tømrer og murer.Polakkene tar over mer og mer,og prisene presses ned slik at Norske firmaer mister konkuransedyktigheten sin. Slikt går fort utover lønnsnivå og forutsigbarhet om man har en trygg jobb. Tenk på det.Kanskje du er ivrig nå,men om 10 år er du mest sannsynlig luta lei av Norske vintere,polakker og tunge løft. Men ingen jobb er perfekt.Du kan jo evnt utvide horisonten med å ta fks mestebrev eller teknisk fagskole så du får deg en kontorjobb etterpå istedet.Det er mange som gjør dette. Endret 2. januar 2012 av ArkArk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå