Gå til innhold

[Løst] Sette inn ekstra SSD i Asus G74SX

E-H

Anbefalte innlegg

Har en ASUS G74SX med en 750 GB normal hdd i. Denne maskinen har plass til to harddisker, og eg har derfor bestilt meg en 120 GB SSD disk fra Kingston som eg planlegger å sette inn i tillegg. I den forbindelse må eg flytte OS fra den gamle harddisken.

Hvordan kan eg flytta OS på enklast muleg måte?

- Er det mogleg å bruke recovery på den gamle hdd til å installere på den nye?

- Vil recovery cd-er laga basert på den gamle fungere til å installere på ssd?

- Vil en ren windows 7 home pro 64 bits retail cd fungere med gammel kode?

Hva vil være minste motstands veg?

mvh

E-H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IKKE legg over OS fra en HDD til en SSD.

Har du Win7 Home 64-kode så fungerer en retail-cd/dvd. Jeg ville definitivt ha startet med fresh install.

Det kan vel være "fare" for at recovery-funksjonen ikke fungerer etter at du har lagt inn OS på nytt. For meg gjør det ingenting da jeg uansett aldri ville ha rullet tilbake til en gammel versjon med gamle drivere etc - men folk har ulike preferanser.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Sjekk at det ikke står Asus på lisensklebelappen. Hvis det gjør det må du ah en DVD-plate merket med Asus for å kunne bruke koden. Forøvrigt må koden tilhøre samme type som det DVD-platen har. Home lisens kan bare brukes på Home plate etc. Sørg for at du har lastet ned alle nødvendige drivere i forkant, spesielt de som går på chip-sett og nettverkskort.

Lenke til kommentar

Windows7 finner nok de fleste chipset og nettverksdrivere selv ved installasjon, men helt klart en grei forhåndsregel å ta...

Det stod ACER (jada) på min Windows7-lisens, men det gikk helt fint å legge inn Windows7 Home Pro 64bit likevel. Var skeptisk, men aktiveringen gikk fint.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg laga recovery cd-er, og kjørte recovery fra dem. Prøvde ren install først, men hadde ikke rett windows versjon i forhold til OEM koden min, så det funka dårlig.

Nå har jeg møtt et annet problem. Det meste fungerer ok etter ny install, bortsett fra windows utforsker. Om jeg starter windows utforsker, får jeg opp et vindu som sier at den har slutta å virke. Dette skjer ganske konsekvent i en periode, så plutselig virker det igjen, for så å komme tilbake igjen. Er det noen som har vært borti dette?

I tillegg har jeg hatt problem med å starte google chrome, men en reinstall av chrome fiksa det problemet.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg laga recovery cd-er, og kjørte recovery fra dem. Prøvde ren install først, men hadde ikke rett windows versjon i forhold til OEM koden min, så det funka dårlig.

Nå har jeg møtt et annet problem. Det meste fungerer ok etter ny install, bortsett fra windows utforsker. Om jeg starter windows utforsker, får jeg opp et vindu som sier at den har slutta å virke. Dette skjer ganske konsekvent i en periode, så plutselig virker det igjen, for så å komme tilbake igjen. Er det noen som har vært borti dette?

I tillegg har jeg hatt problem med å starte google chrome, men en reinstall av chrome fiksa det problemet.

En ren install av windows ser ut til å ha fiksa problemet, setter saken som løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...