Morro Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Tele2 sper på inntektene med å sende reklame-sms for kaffe og hva vet jeg. Er det ikke mot loven at de krever at JEG må sende SMS for å be dem om å slutte? (De kan jo ikke tape da, så mye skjønner jeg....) Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvordan krever de dette? Har du ringt og bedt dem om å kutte ut? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Det sto i reklamemeldinga, jeg valgte minste motstands vei og svarte på sms'en. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Så du endte opp med å bruke den metoden de (som SMS/epost) er pålagt å ha med i meldingen? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Forbrukerrådet sier: Du kan ikke reservere deg mot reklame per e-post, sms eller faks i Reservasjonsregisteret, men dette er heller ikke en lovlig form for reklame med mindre du har samtykket aktivt på forhånd. Får du reklame på disse måtene som du mener du ikke har samtykket til, kan du klage direkte til virksomheten og senere til Forbrukerombudet om virksomheten ikke innretter seg etter ditt ønske om ikke å motta reklame. Hadde det vært meg, så hadde jeg tatt opp tlf samtale og gjort de oppmerksom på det og latt være å sende SMS tilbake av pur prinsipp. Hadde de ikke stoppet av det, så hadde jeg tatt saken videre. Endret 20. oktober 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Morro Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Forbrukerrådet sier: Du kan ikke reservere deg mot reklame per e-post, sms eller faks i Reservasjonsregisteret, men dette er heller ikke en lovlig form for reklame med mindre du har samtykket aktivt på forhånd. Får du reklame på disse måtene som du mener du ikke har samtykket til, kan du klage direkte til virksomheten og senere til Forbrukerombudet om virksomheten ikke innretter seg etter ditt ønske om ikke å motta reklame. Hadde det vært meg, så hadde jeg tatt opp tlf samtale og gjort de oppmerksom på det og latt være å sende SMS tilbake av pur prinsipp. Hadde de ikke stoppet av det, så hadde jeg tatt saken videre. Jeg har ikke gitt Tele2 samtykke til å sende meg reklame fra tredjepart på sms. Tipper de bryr seg akkurat så mye om forbrukerrådet & co til at de kunne regne ut fortjenesten på forhånd. Tele2 suger, men jeg gidder ikke vie noe mer enn disse få minuttene av mitt liv til dette. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Tele2 suger, men jeg gidder ikke vie noe mer enn disse få minuttene av mitt liv til dette. Problemet er hvis alle tenker slik, for da eskalerer denne uønskede aktiviteten for oss alle. Blir det ikke reaksjoner, så må også de andre selskapene hive seg på trenden for å tjene penger og man blir heller ikke kvitt tele2 hvis man ikke reagerer. Hva stopper dem fra å sende senere til deg.... da blir det vel flere minutter og irritasjon? ^^ Det er jo også slik at enkelte tar seg betalt hvis man svarer pr SMS, så dette gjør jeg ikke av prinsipp og noe de fleste skal passe seg for. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har ikke gitt Tele2 samtykke til å sende meg reklame fra tredjepart på sms. Hvordan vet du at Tele2 er involvert? Står Tele2 som avsender, eller står det navnet på denne tredjeparten? Hva er det reklame for? Produkter levert av Tele2, produkter levert av en tredjepart i samarbeid med Tele2, eller produkter levert av en tredjepart uten samarbeid med Tele2? Når du har et kundeforhold med Tele2 så kan de sende deg SMS eller e-post med reklame for sine produkter eller tjenester. Slike ting står som regel forklart i avtalevilkårene, og er ikke ulovlig. Dette kan du reservere deg mot hos operatøren, og da er de pliktig til å følge dine ønsker. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Slike ting står som regel forklart i avtalevilkårene, og er ikke ulovlig. Gjerne let det opp, jeg finner ikke ut hvor de ev har nevnt nevnt dette og at de da har lov? Generelle kjøpsvilkår: Generelle kjøpsvilkår Gjeldende fra 14.06.11 1. AVTALEN Disse vilkårene gjelder for levering av alle tjenester fra Tele2 Norge AS ("Tele2") til privat- og bedriftskunder ("Kunden"). Vilkårene består av generelle vilkår som gjelder for alle tjenestene og spesielle vilkår for de ulike typer tjenester som leveres. Avtalen mellom Tele2 og Kunden består blant annet av følgende: 1. Tilbud/ aksept 2. Den til enhver tid gjeldende prisliste på www.tele2.no 3. Spesielle leveringsvilkår 4. Generelle leveringsvilkår Dersom det oppstår motstrid mellom de ulike delene av avtalen skal ovennevnte dokumentrang gjelde. 2. AVTALEPARTER/ OVERDRAGELSE AV AVTALEN/ VIDERESALG 2.1 Avtaleparter Avtaleparter er Tele2 og den fysiske eller juridiske person som er registrert som Kunde. Ved inngåelsen av avtalen skal Kunden gi følgende opplysninger til Tele2: - Fysiske personer skal gi opplysninger om navn, folkeregistrert adresse, fødselsdato og nasjonalitet - Juridiske personer skal oppgi navn, adresse og organisasjonsnummer, og kunne fremvise signatur/prokura/fullmakt - Eventuelle eksisterende telefonnummer Adresseendringer eller andre endringer som er av betydning for kundeforholdet må straks meldes til Tele2. Kunden kan ikke sende brev eller utlevert utstyr ved postoppkrav til Tele2. 2.2 Overdragelse / videresalg Kunden kan ikke overdra avtalen eller videreselge Tele2s tjenester til andre uten skriftlig samtykke fra Tele2. I forbrukerforhold kan overdragelse til medlem av samme husstand ikke nektes uten saklig grunn. Før slik overdragelse finner sted, kan Tele2 kreve at samtlige økonomiske forpliktelser overfor Tele2 er betalt. 3. TELE2s YTELSER - LEVERINGSTIDSPUNKT Tele2 plikter å levere tjenesten innen den tid, i det omfang og med den kvalitet som fremgår av Tele2s tilbud, etter å ha mottatt bestilling fra Kunden i henhold til gjeldende rutiner. Tele2 er berettiget til å utsette leveringstidspunktet dersom dette er forårsaket av forsinkelse fra andre operatører, eller det foreligger annen rimelig grunn for slik utsettelse. Er det avtalt leveringstidspunkt med frammøte av montør og det ikke er noen tilstede på avtalt tidspunkt, vil Tele2 pålegge et gebyr for fremmøte iht prisliste på www.tele2.no. 4. PRISER Priser for de enkelte tjenestene følger av den til enhver tid gjeldende prisliste. Prisene er tilgjengelige på Tele2s hjemmeside www.tele2.no. Tele2 har rett til å foreta endringer i prisene. Ved eventuelle endringer til ugunst for Kunden skal Kunden varsles minst en måned før endringen trer i kraft. Endringer av prisene kan likevel gjennomføres med kortere varsel dersom det skyldes en økning av offentlige avgifter, herunder en økning av merverdiavgiften. Utenfor forbrukerforhold kan prisene også endres med kortere varsel dersom det skyldes endringer av avgiftene fra underleverandører, endringer i valutakurser, offentlige pålegg, skatter og avgifter eller andre lignende omstendigheter som påvirker Tele2s kostnader i forbindelse med tjenesten. 5. KREDITT/KREDITTVURDERING/SIKKERHET Tele2 kan foreta en kredittvurdering av Kunden ved å innhente opplysninger fra offentlige kilder eller kredittopplysningsbyråer. I prislisten kan det fastsettes kredittgrense for de ulike tjenestene. Ved overskridelse av kredittgrensen kan Tele2 midlertidig stenge tjenesten og kreve at Kunden betaler det overskytende beløp eller stiller tilfredsstillende sikkerhet for dette beløpet. Dersom Kunden ikke finnes tilstrekkelig kredittverdig, kan Tele2 kreve at tjenesten forskuddsbetales eller at Kunden stiller nødvendig sikkerhet. 6. KUNDENS BETALINGSANSVAR Tele2 sender regning til den som er registrert som kunde. Tele2 kan kreve at enkelte tjenester eller deler av tjenester forskuddsbetales. Kunden er ansvarlig for betaling av de tjenestene som er bestilt eller benyttet. Ansvaret omfatter også andres bruk av tjenestene, herunder uvedkommendes bruk, såfremt Kunden ikke kan godtgjøre at bruken skyldes uaktsomhet fra Tele2. Tele2 kan etterfakturere for de tjenester som Kunden har benyttet hos Tele2. Tele2 kan kreve et eget fakturagebyr. Fakturagebyret vil fremgå av gjeldende prislister, se www.tele2.no. Reklamasjon på regningsbeløpet må fremsettes innen rimelig tid, dvs. normalt innen betalingsfristens utløp. 7. UTSTYR Alt utstyr som Kunden bruker i forbindelse med tjenesten skal oppfylle de krav som følger av de til enhver tid gjeldende lovbestemmelser, forskrifter m.v., eventuelt supplert med særskilte anvisninger fra Tele2. Tele2 har intet ansvar for utstyr som ikke er levert av Tele2. Kunden forplikter seg til å foreta umiddelbar avkopling av utstyr som forstyrrer Tele2s nett. Utstyr som er installert av Tele2 er Tele2s eiendom med mindre annet er særskilt avtalt. Tele2s utstyr skal ikke uten skriftlig samtykke overlates til andre, leies ut eller på annen måte utleveres. Kunden har heller ikke rett til å gjøre inngrep, endringer eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Tele2s samtykke. 8. FORANDRING AV NETTET Kunden er innforstått med, og aksepterer, at Tele2s nett kan forandres hva gjelder dets struktur og føringsvei. Tele2 forbeholder seg retten til å foreta endringer av nettet innenfor de her nevnte grenser. 9. TAUSHETSPLIKT OG PERSONVERN Tele2 plikter å bevare taushet om Kundens bruk av tjenesten og innholdet i teletrafikken. Domstoler, påtalemyndighet og annen offentlig myndighet kan likevel få slike opplysninger i de tilfeller hvor dette er hjemlet i lov. Opplysninger som benyttes til fakturaformål slettes når faktura er gjort opp, eventuelt når klagefrist er utløpt. Ved kvartalsvis fakturering slettes opplysningene fem måneder etter at de er registrert. Ved månedsfakturering slettes opplysningene tre måneder etter at de er registrert. 10. UTLEVERING AV PERSONOPPLYSNINGER Tele2 kan ikke utlevere personopplysninger (herunder Kundens navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse) til utenforstående. Utlevering kan likevel skje 1. når den opplysninger gjelder har gitt samtykke til det, det vil si en frivillig, uttrykkelig og informert erklæring om at han eller hun godtar utlevering av opplysninger om seg selv 2. med hjemmel i lov, eller i forskrift gitt med hjemmel i lov 3. som ledd i betalingsinnkreving 4. som ledd i regnskapsbehandling Utlevering kan, uten samtykke fra Kunden, skje på bakgrunn av den plikt som oppstilles i ekomloven og ekomforskriften eller lovgiving som erstatter disse hvor tilbyder av offentlige telefontjenester å stille relevant nummeropplysningsinformasjon til rådighet på forespørsel fra tilbyder av nummeropplysningstjeneste når informasjonene skal nyttes i nummeropplysningsvirksomhet. Dette omfatter utgivelse av trykte eller elektroniske kataloger eller gjennom opplysningstjenester. Det samme gjelder utlevering til andre virksomheter som skal utgi kataloger eller opprette opplysningstjenester. Kunden kan kostnadsfritt kreve at opplysningene om kundeforholdet ikke brukes til direkte markedsføring og at det ikke fremgår av katalogen eller tjenesten om vedkommende er mann eller kvinne når dette ikke fremgår av Kundens navn i seg selv. Kunden kan mot et gebyr få hemmelig nummer. Hemmelig nummer innebærer blant annet at: - opplysninger vedrørende Kundens abonnementsforhold ikke står oppført i nummeropplysningstjenester, herunder Telefonkatalogen. - Kunden telefonnummer ikke vises på apparatet til den som ringes opp Kunden kan vederlagsfritt reservere seg mot visning av eget telefonnummer på apparat til den som ringes opp. Kundens telefonnummer vil likevel være tilgjengelig for nødtjenestene (110,112,113). Selv om Kunden har hemmelig nummer eller reserverer seg mot visning av eget telefonnummer, kan Tele2 ikke garantere at nummeret ikke vises ved oppringning til kunder av andre teleoperatører. 11. BRUKSRESTRIKSJONER/FORCE MAJEURE Tele2 har rett til å forestå nødvendig avbrudd, forstyrrelser og endringer av nettet som anses nødvendig av tekniske, vedlikeholdsmessige eller driftsmessige årsaker. Tele2 vil forhåndsvarsle slike avbrudd på sin hjemmeside www.tele2.no under "driftsmeldinger". Hvis det av hensyn til grunnleggende krav etter ekomlovens § 2-3 er nødvendig (liv, helse, skadelig interferens m.v.), kan bruksbegrensningen gjennomføres uten forhåndsvarsling, men slik at avbruddet varsles omgående deretter. I nødsituasjoner, herunder Force Majeure, alvorlige trusler mot helse, sikkerhet og/eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streiker og lockout, og alvorlig fare for sabotasje mot nett og tjenester, har Tele2 rett til å gjennomføre tiltak som avbrudd i tjenesten, begrensninger av tjenestefasiliteter og avskjæring av adgang til tjenesten. Tele2 er uten ansvar for tap som Kunden måtte bli påført som følge av nevnte tiltak. Om gjennomføring av vesentlige deler av avtalen er forhindret utover tre måneder på bakgrunn av omstendigheter som nevnt ovenfor, har hver av partene rett til å si opp avtalen skriftlig med umiddelbar virkning. 12. FEIL ELLER MANGLER VED TJENESTEN 12.1 Reklamasjon Kunden plikter å reklamere til Tele2 innen rimelig tid etter at Kunden har oppdaget eller burde oppdaget feil eller mangler ved tjenesten. Dette skal skje til Tele2s kundeservice. Før feil meldes til Tele2 skal Kunden selv undersøke om feilen skyldes Kundens eget utstyr. Tele2 kan kreve dekket omkostninger forbundet med Tele2s feilsøkning dersom Kunden melder om feil som ligger utenfor Tele2s ansvarsområde. 12.2 Avhjelp Feil på tjenesten skal varsles til Tele2 snarest mulig slik at Tele2 kan starte feilretting i henhold til produktspesifikasjon. Kunden plikter å gi Tele2 nødvendig tilgang til tjenesten for å foreta eventuell feilretting. 12.3 Prisavslag Dersom Kunden ikke kan benytte tjenesten på grunn av feil eller mangler som er Tele2s ansvar, har Kunden krav på forholdsmessig prisavslag. Prisavslaget er under enhver omstendighet begrenset til fastavgiften for den aktuelle tjeneste i gjeldende avregningsperiode. Prisavslag gis utelukkende fra det tidspunkt feilen eller mangelen er meldt til Tele2 og frem til den er rettet. 12.4 Erstatning Direkte tap Overfor forbrukere er Tele2 ansvarlig for direkte tap som skyldes mangel ved tjenesten. Dette gjelder likevel ikke dersom Tele2 godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Tele2s kontroll og som Tele2 ikke med rimelighet kunne forutse eller med rimelighet kunne overvinne følgene av. Overfor næringsdrivende er Tele2 ansvarlig for direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Tele2s side. Med direkte tap menes nødvendige og dokumenterte merutgifter som Kunden er påført som følge av mangelen. Indirekte tap Tele2 er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler. Som indirekte tap regnes bl.a.: 1. Tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd). 2. Tap som følge av at tjenesten ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn). 3. Tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, men bare der Kunden uten rimelig grunn lar være å foreta dekningskjøp eller treffe andre tiltak for å unngå eller minske tapet. 4. Tap som følge av skade på annet enn salgstingen selv og gjenstander som den brukes til fremstilling av eller som har nær og direkte sammenheng med dens forutsatte bruk. Tele2s samlede ansvar Tele2s erstatningsansvar er uansett begrenset til kr. 25.000,- for det enkelte skadetilfelle eller kjede av skadetilfeller med samme årsak. Krav på erstatning må fremsettes innen 2 måneder etter at skaden er oppdaget eller burde vært oppdaget. 12.5 Heving Kunden kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen ved vesentlig mislighold fra Tele2s side. 12.6 Klagebehandling I forbrukerforhold kan Kunden bringe Tele2s avgjørelse vedrørende Kundens klage inn for Brukerklagenemnda, . 13. KUNDENS MISLIGHOLD 13.1 Betalingsmislighold fra Kunden Ved forsinket betaling har Tele2 rett til å kreve morarenter i samsvar med lov om renter ved forsinket betaling m.v. I tillegg kan Tele2 kreve dekning av utgifter i forbindelse med utenrettslig inndrivelse av kravet. 13.2 Stengning ved betalingsmislighold Tele2 kan stenge tjenesten uten ytterligere varsel dersom Kunden ikke har betalt det Kunden skylder innen betalingsfrist i betalingspåminnelsen (minimum 14 dager). Tele2 kan midlertidig uten forutgående varsel stenge tjenesten der avtalt kredittgrense er oversteget. 13.3 Stengning ved annet mislighold Tele2 kan stenge Kundens tilknytning til tjenestene dersom det etter Tele2s vurdering er sannsynlig at misbruk pågår f.eks når Kunden: bruker utstyr som ikke er tillatt eller typegodkjent utstyr som forstyrrer eller forringer kvaliteten på tjenesten for andre kunder. bruker tjenestene i strid med avtalen, lov, offentlige vedtak, dom mv misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre, for eksempel igjennom massekommunikasjon (spam), krenker tredjemanns opphavsrettigheter eller andre rettigheter, for eksempel ved ulovlig fildeling eller bruk av webspidere benytter Tele2s tjenester på en måte som tar kapasitet i nettet utover en normal bruk, f.eks ved fildeling, spidering til ulovlig bruk opptrer i strid med god skikk og bruk, samt opptrer på en måte som er egnet til å krenke Tele2s rykte og renommé videreselger, utleier kapasitet, eller på annen måte tilbyr Tele2s tjenester til tredjepart, f.eks ved etablering av IP-telefoniløsninger basert på Tele2s tjenester tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Tele2s skriftlige forhåndssamtykke volder tap eller skade for tredjemann eller Tele2 oppgir feil eller mangelfull kundeinformasjon Kunden skal gis anledning til å rette opp uregelmessighetene ved et skriftlig forhåndsvarsel på 14 dager. Bruksbegrensning etter dette skal avvikles så snart Kunden godtgjør at feil er rettet eller at ulovlig utstyr er frakoblet. Tele2s tjenester skal kun benyttes til ordinær bruk. Tele2s tjenester kan for eksempel ikke benyttes som et grensesnitt for samtrafikk. Dersom Tele2 mistenker at Kunden ikke benytter tjenesten på ordinær måte, har Tele2 rett til å stenge tjenesten uten forhåndsvarsel, og si opp avtalen med umiddelbar virkning. Tele2 kan videre foreta stengning av tjenesten dersom Kundens benyttelse av denne medfører vesentlige trusler mot helse eller sikkerhet m.v., jf. ekomlovens § 2-3. Slik stengning kan skje uten forhåndsvarsling, men slik at Kunden varsles omgående deretter. 13.4 Gjenåpning etter stengning Dersom tjenesten er blitt stengt, vil Tele2 gjenåpne tjenesten når det forhold som begrunnet stengning er rettet. Kunden vil bli belastet med et gebyr for gjenåpning. Størrelsen på gebyret fremgår av Tele2s prisliste. Dersom forhold som begrunnet stengningen ikke er rettet 30 dager etter stengning fant sted, vil tjenesten bli oppsagt og Kunden kan miste sitt telefonnummer. 13.5 Krav fra tredjemann Kunden forplikter seg til å holde Tele2 skadesløs for ethvert krav som tredjemann måtte rette mot Tele2 som følge av Kundens eget bruk av tjenesten. 13.6 Erstatning Kunden er ansvarlig for eventuelle tap av, eller skade på, utstyr som inngår i tjenesten. Erstatningsansvaret omfatter også Tele2s kostnader til demontering, reparasjon, installasjon og lignende. Dette gjelder ikke dersom skadeårsaken kan henføres til Tele2. 13.7 Heving Tele2 kan heve avtalen med øyeblikkelig virkning ved vesentlig mislighold fra Kundens side. Ved Tele2s heving av avtalen kan Tele2 kreve erstattet utestående tilgodehavende på Kunden for resterende del av Kundens avtaleperiode og sende Kunden en sluttfaktura for det samlede beløpet. Dersom Kunden ikke har betalt fakturaen 60 dager etter inkassovarsel er sendt anses kundeforholdet som vesentlig misligholdt. Kundeforholdet avsluttes ved utløpet av 60 dagers fristen, og eventuelt sluttfaktura for brutt bindingstid vil bli utstedt jfr. pkt. 14 og 15. Dersom Kunden ikke melder flytting iht. pkt 1 kan Tele2 koble ned forbindelsen når denne sperrer for andres mulighet til etablere et nytt kundeforhold på Kundens fraflyttede adresse. 14. OPPSIGELSE Kundens oppsigelsestid og eventuell bindingstid følger av avtalen mellom Tele2 og Kunden. Oppsigelse av tjenesten skal sendes skriftlig til Tele2, enten via brev eller via tele2.no. Ved Kundens oppsigelse av avtalen refunderes ikke forhåndsbetalte avgifter. Tele2 kan ved Kundens oppsigelse av en eller flere tjenester fra opphørstidspunktet avslutte alle tilleggsprodukter som er levert sammen med tjenestene. Dersom Kunden har avtale med bindingstid, kan oppsigelse bare finne sted mot at Kunden betaler et oppsigelsesgebyr eller gjenstående faste avgifter innen bindingstidens varighet. Gebyrets størrelse fremgår av Tele2s prisliste. Ved oppsigelse innenfor bindingstiden må Kunden tilbakebetale andel av rabattert installasjonsavgift, samt rabatterte telefoner og øvrig telefoniutstyr til Tele2 i henhold til mottatt faktura Utstyr som er Tele2s eiendom skal leveres tilbake senest 14 dager etter opphør av avtalen. Tele2 kan innkreve markedsverdi for dette utstyret, hvis utstyret ikke blir levert eller blir levert tilbake i defekt tilstand. Dersom tjenesten ikke har vært i bruk fra Kundens side i løpet av en sammenhengende periode på 6 måneder, kan Tele2 si opp tjenesten og tilbakeføre Kundens telefonnummer. Dersom Kunden bestiller endringer på eksisterende tjenester hos Tele2, er dette å anse som en ny avtale, og Tele2 vil , dersom endringene avbestilles, fakturere i henhold til gjeldende priser når avbestilling kommer etter at ordrebekreftelsen er sendt fra Tele2 og eventuelt angrefrist er utløpt. 15. AVTALER MED BINDINGSTID I FORBRUKERFORHOLD Bindingstidens lengde vil overfor forbrukere ikke overstige tidsperiode godkjent av offentlige myndigheter. Dersom Tele2 endrer priser eller vilkår innenfor bindingstiden til forbrukerens ugunst, kan forbrukeren fritt si opp avtalen. Dette gjelder ikke dersom endringene skyldes forhold utenfor Tele2s kontroll. Tele2 kan legge ned tjenester innenfor bindingstiden dersom det foreligger saklig grunn for dette. Kunden vil i slike tilfeller ikke bli avkrevd oppsigelsesgebyr i Kundens bindingstid. Dersom Kunden sier opp avtalen om kjøp av tjenester fra Tele2 før bindingstiden er utløpt, må oppsigelsesgebyr betales til Tele2 i henhold til mottatt faktura jfr. pkt. 14. Ved utløpt bindingstid fortsetter abonnementet å løpe, og avtalt oppsigelsestid for de enkelte tjenester gjelder. 16. ENDRING AV VILKÅR Tele2 kan endre vilkårene. Endringer av vilkårene må varsles til Kunden og kan tidligst tre i kraft en måned etter at slikt varsel er gitt. Varslingsplikten gjelder utelukkende endringer som må antas å ha en viss betydning for Kunden. 17. TVISTER Eventuelle tvister vedrørende tolkning eller anvendelse av avtalen skal avgjøres etter norsk rett og av norske domstoler. Oslo tingrett avtales som rett verneting. 18. VED BESTILLING AV APPLE-PRODUKTER GJELDER FØLGENDE VILKÅR: Jeg bekrefter at Tele2 har gitt meg anledning til å lese (i) Apples standard kjøpsvilkår og (ii) Apples standard lisensavtale og (iii) at jeg er gjort kjent med at disse avtalene ved mitt kjøp er bindende inngått av meg. Mitt eget eksemplar av de inngåtte standardavtalene følger også med inne i varens forpakning. Mobil: Spesielle vilkår - Tele2 Mobil Gjeldende fra 13.05.08 1. TJENESTEN TELE2 MOBIL Tjenesten Tele2 Mobil GSM/3G (Tele2 GSM/3G) er et mobilabonnement som gir rett til bruk av tjenester tilknyttet Tele2 GSM/3G. Telefon/terminal med SIM-kort for Tele2 GSM/3G kan benyttes innenfor Tele2s til enhver tid gjeldende dekningsområde i Norge samt i dekningsområde for Comviqs/Tele2s GSM og 3G roaming partnere utenfor Norge. Kunder med 3G telefon/terminal får tilgang til UMTS/EDGE-nettet og 3G-tjenester, i tillegg til GSM-nettet. Kunder uten 3G telefon/terminal gis kun tilgang til GSM-nettet og tilgjengelige GSM-tjenester. Dersom Kunde med 3G telefon/terminal befinner seg utenfor UMTS/EDGE-dekning benyttes tilgjengelig GSM-nett. 2. SIM-KORT 2.1 Tildeling av SIM-kort Ved inngåelse av denne avtale tildeles Kunden et personlig SIM-kort som settes i mobiltelefonen/egnet terminal. Kundeinformasjon lagres på et eget kort (SIM-kort). SIM-kortet tildeles ved bestilling av tjenesten eller sendes pr. post til Kundens folkeregistrerte adresse og aktiveres når tjenesten er godkjent. Kunden skal sikre at andre ikke uberettiget får SIM-kortet i hende og at det ikke gjøres inngrep i SIM-kortet. 2.2 Personlige koder Til SIM-kortet hører 2 personlige koder; PIN og PUK. PIN-koden er knyttet til bruk av SIM-kortet og skal beskytte Kunden mot misbruk av SIM-kortet. Benyttes det feil PIN-kode 3 ganger på rad låses SIM-kortet. Det kan da bare åpnes igjen ved å benyttet PUK-koden. Kunden kan selv endre den tildelte PIN-koden. Informasjon om Kundens PIN-kode og PUK-kode meddeles Kunden i lukket konvolutt som sendes Kundens folkeregistrerte adresse. De personlige kodene skal holdes hemmelig av Kunden, og skal oppbevares adskilt fra SIM-kortet og telefonen/terminalen. Kunden er ansvarlig for at mottatt SIM-kort, PIN- og PUK-koden ikke gjøres tilgjengelig for tredjemann, for eksempel ved å nedtegne kodene i notat hvor andre enn Kunden kan forstå hva sifrene gjelder, i notat som oppbevares nært til kortet eller ved å forlate telefonen/terminalen etter at PIN-kode er tastet inn. Kunden må ikke foreta utkobling av PIN-koden uten å erstatte denne med ny kode idet dette øker faren for misbruk av SIM-kortet, og slik utkobling er å anse som grovt mislighold. Kunden er selv ansvarlig for alt tap som følge av dette. 2.3 Tap av SIM-kort Kunden må underrette Tele2 umiddelbart etter at Kunden har fått eller burde fått kjennskap til eller burde forstått at SIM-kortet er kommet bort eller at uvedkommende har fått kjennskap til de personlige kodene. Sperremeldingen skal rettes til Tele2 Kundesenter på tlf. 02000 (+4721314951 fra utlandet). SIM-kortet vil forbli sperret inntil Kunden gir melding om gjenåpning. Dersom Kunden ønsker det, kan Kunden få nytt SIM-kort med ny personlig kode til de til enhver tid gjeldende betingelser for nye kort. Selv om Tele2 GSM/3G-abonnementet er sperret, vil det påløpe vanlig abonnementsavgift så lenge tjenesten ikke er oppsagt, og / eller det foreligger bindingstid. 2.4 Ansvar for tap av SIM-kort og personlige koder Etter mottagelse er Kunden ansvarlig for tap av SIM-kort og skade på dette. Tele2 erstatter ikke SIM-kort som mistes, stjeles eller på annen måte kommer på avveie. Kunden er selv ansvarlig for tap som følge av misbruk av mobiltelefonen eller SIM-kortet inntil sperremelding er mottatt av Tele2. For forbrukere er ansvaret begrenset til kr. 1.000,- dersom forbrukeren gir Tele2 sperremelding straks etter at forbrukeren får kjennskap til, burde fått kjennskap til eller mistanke om at mobiltelefon/terminal eller SIM-kort har kommet på avveie, og senest 12 timer etter at tapet faktisk har funnet sted. Dersom tapet skyldes grov uaktsomhet, er forbrukeren likevel ansvarlig for inntil kr. 10.000,-. Hvis forbrukeren har utvist forsett eller har unnlatt å gi sperremelding i henhold til ovennevnte, er ansvaret ubegrenset. Tele2 er ansvarlig for all bruk av SIM-kortet som finner sted etter at Tele2 har mottatt sperremelding, med mindre Kunden har muliggjort misbruket ved grov uaktsomhet eller forsett. Uten hensyn til ansvarsreglene ovenfor er Kunden i alle tilfelle ansvarlig for tap som skyldes at Kunden har utvist eller medvirket til svik mot Tele2. 3. TELEFONNUMMER OG NUMMERPORTABILITET Ved kjøp av Tele2 GSM/3G kan Kunden velge å beholde sitt eksisterende mobilnummer eller å bli tildelt nytt mobilnummer. Ved innportering flytter Kunden sitt mobilnummer til Tele2, mens Kunden ved utportering flytter sitt mobilnummer fra Tele2 til en annen teleoperatør. Dersom Kunden ved kjøp av Tele2 GSM/3G krysser av for å beholde sitt eksisterende mobilnummer, gir Kunden Tele2 fullmakt til å foreta abonnementsskifte og til å innhente nødvendig informasjon fra eksisterende teleoperatør for at leverandørskifte kan gjennomføres. Ved innportering til Tele2 er Kunden selv ansvarlig for å gjøre opp eventuelt utestående med tidligere teleoperatør. Dersom Kunden velger å utportere sitt mobilnummer fra Tele2 til annen teleoperatør, er dette å anse som en oppsigelse av denne avtale. Dersom det er nødvendig av regulatoriske, tekniske eller driftsmessige årsaker, vil Kunden kunne bli tildelt nytt mobilnummer. Tele2 plikter om mulig å gi Kunden et rimelig forhåndsvarsel før slike endringer gjennomføres. Tele2 er ikke ansvarlig for kostnader og tap som Kunden eventuelt blir påført som følge av tildeling av nytt mobilnummer i henhold til denne bestemmelsen. Dersom Kunden ønsker oppføring av mobilnummeret i telefonkatalogen, må Kunden selv be utgiver av telefonkatalogen om dette. Kunde vil selv være ansvarlig for kostnaden for denne oppføringen. Tele2 3G omfatter ikke opprinnelsesmarkering ved oppringing til nødnummer. Dette betyr at nødsentralen ikke automatisk får informasjon om hvilket geografisk område innringeren befinner seg i. Tele2 har fått fritak fra kravet i ekomloven § 2-6 av Post- og teletilsynet. 4. BRUK AV TELE2 GSM/3G I UTLANDET Kundens bruk av utenlandske mobiltjenester er undergitt de respektive lover og bestemmelser, takster og vilkår som gjelder for den enkelte operatørs nett. Ved bruk av etterbetalt mobilabonnement i utlandet, innkrever Tele2 betaling for bruken på vegne av den utenlandske nettoperatøren. 5. BRUKERREGLER 5.1 Etiske regler Kunden plikter å følge de etiske regler som gjelder for tjenesten. Kunden forplikter seg til ikke å benytte Tele2 GSM/3G til å formidle, motta eller sende ulovlig innhold, herunder tekst, tale, bilde og video. Det er heller ikke tillatt å spre datavirus eller bruke Tele2 GSM/3G til SMS/MMS-bombing/spam, dvs. sending av reklamemeldinger eller andre former for meldinger til flere ukjente brukere som ikke har godkjent å motta slike meldinger. Det er ikke tillatt å oppgi falskt navn og/eller adresse. 5.2 E-post Kunden kan tildeles en elektronisk postkasse. Maksimal lagringsplass er spesifisert i produktinformasjonen. Kunden vil automatisk bli varslet når den tilgjengelige lagringsplassen nærmer seg kapasitetsgrensen. Kunden er selv ansvarlig for å slette gamle e-postmeldinger for å sikre seg ledig kapasitet slik at nye meldinger kommer frem. Dersom Kundens e-postkonto er full vil all e-post som er sendt til Kundens e-postadresse blir returnert til avsender med informasjon om hvorfor e-posten ikke ble levert. Tele2 har, uten forvarsel til Kunden, rett til å slette e-postkonti som ikke innehar en videresending og ikke har blitt logget på eller aksessert via webmail i løpet av 90 dager. Tele2 er ikke forpliktet til å arkivere elektronisk post som er eldre enn 60 dager. Tele2 forbeholder seg retten til å nekte, eventuelt fjerne, e-postadresser som er sjenerende eller støtende. Tele2 forbeholder seg retten til å endre tildelt e-postadresse dersom dette er nødvendig av driftsmessige eller tekniske forhold. Tele2 vil varsle om slike endringer av tildelt e-postadresse i rimelig tid forut for endringen. Tjenesten inneholder et spamfilter. Dette filteret medfører at e-post kan bli stanset og slettet uten å komme frem til Kunden. Tele2 garanterer imidlertid ikke at all e-post som inneholder spam eller virus blir slettet gjennom dette filteret. Ytterligere filtrering av e-post er Kundens ansvar. Tele2 garanterer ikke at e-post sendt med tjenesten vil nå sin endelige mottaker, da e-post bl.a. kan bli blokkert av mottakers leverandør. 5.3 Forbud mot videreføring av trafikk Det er ikke tillatt å benyttet ett Tele2 GSM/3G abonnement for å videreføre/rute trafikk fra annen tilbyder. Tele2 har rett til å stenge slike Tele2 GSM/3G abonnementer umiddelbart uten nærmere varsel ved mistanke om at slik bruk forekommer. 6. TELE2s ANSVAR Tele2 innestår ikke for at Kundens bruk av Tele2 GSM/3G og tilgjengelige tjenester skjer uten avbrudd, at alle anrop og data når frem eller at det ikke oppstår overføringshindringer. Tjenestene og vedlikeholdet av Tele2 GSM/3G og tilhørende tjenester/ytelser skal være i overensstemmelse med gjeldende regelverk og relevante, alminnelig aksepterte standarder. Tele2 forbeholder seg rett til å utføre vedlikehold eller annet som Tele2 anser nødvendig, og har ikke ansvar for samtalebrudd eller øvrige konsekvenser dette måtte forårsake. Tele2 er ikke ansvarlig for mobiltelefonsystemenes eventuelle innvirkning på annet elektronisk utstyr eller eventuelle biologiske innvirkninger på Kunden eller andre. Tele2 innestår ikke for det innhold som sendes og mottas ved bruk av Tele2s teletjenester. Tele2 fraskriver seg ethvert ansvar for det innhold eller den kommunikasjon som Kunden sender eller mottar fra tredjepart som følge av denne avtalen. Tele2 kan si opp avtalen med 1 måneds varsel dersom det foreligger saklig grunn. Saklig grunn foreligger bl.a. dersom Tele2 ikke lenger tilbyr tjenesten Tele2 GSM/3G. 7. AVTALER MED BINDINGSTID I FORBRUKERFORHOLD Bindingstidens lengde kan overfor forbrukere ikke overstige tidsperiode godkjent av offentlige myndigheter. Tilsvarende gjelder for operatørlås. Ved kjøp av operatørlåst terminal vil operatørlåskoden avgiftsfritt være tilgjengelig for Kunden etter bindingstidens utløp. Ved oppsigelse innenfor bindingstiden vil operatørlåskoden bli oversendt til Kunden ettermot innbetaling av gjeldende oppsigelsesgebyr og alle utestående beløp. Dersom Tele2 endrer priser eller vilkår innenfor bindingstiden til forbrukerens ugunst, kan forbrukeren fritt si opp avtalen. Dette gjelder ikke dersom endringene skyldes forhold utenfor Tele2s kontroll. Tele2 kan legge ned tjenesten innenfor bindingstiden dersom det foreligger saklig grunn for dette. Kunden vil i slike tilfeller ikke bli avkrevd oppsigelsesgebyr i Kundens bindingstid. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har ikke gitt Tele2 samtykke til å sende meg reklame fra tredjepart på sms. Hvordan vet du at Tele2 er involvert? Står Tele2 som avsender, eller står det navnet på denne tredjeparten? Hva er det reklame for? Produkter levert av Tele2, produkter levert av en tredjepart i samarbeid med Tele2, eller produkter levert av en tredjepart uten samarbeid med Tele2? Når du har et kundeforhold med Tele2 så kan de sende deg SMS eller e-post med reklame for sine produkter eller tjenester. Slike ting står som regel forklart i avtalevilkårene, og er ikke ulovlig. Dette kan du reservere deg mot hos operatøren, og da er de pliktig til å følge dine ønsker. Det var ikke Tele2kaffe, ellers så er det vel ingen vits i at jeg gjentar meg selv. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Slike ting står som regel forklart i avtalevilkårene, og er ikke ulovlig. Gjerne let det opp, jeg finner ikke ut hvor de ev har nevnt nevnt dette og at de da har lov? Siden markedsføringsloven har tatt for seg dette er det strengt tatt ikke nødvendig for bedriftene å ta det med i sine avtalevilkår, men jeg har sett at enkelte gjør det alikevel. § 13. Virkninger av reservasjon I næringsvirksomhet er det forbudt å rette markedsføring ved telefon eller adressert post til fysiske personer som har reservert seg mot dette i Reservasjonsregisteret eller hos den næringsdrivende. Første ledd er ikke til hinder for at den som har reservert seg, utrykkelig1 kan anmode næringsdrivende eller organisasjoner om å bli kontaktet til tross for reservasjonen. Reservasjon i Reservasjonsregisteret gjelder ikke markedsføring ved telefon eller adressert post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Markedsføringen kan i så fall bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når navn, adresse og telefonnummer samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Det var ikke Tele2kaffe, ellers så er det vel ingen vits i at jeg gjentar meg selv. Jeg spurte for å klargjøre enkelte ting, slik at jeg kunne svare deg bedre, og hadde ingen intensjoner om å trenge meg på. Om du ikke ønsker min hjelp så er det helt greit. Ha en fortsatt fin dag. Håper det løser seg til slutt. Endret 20. oktober 2011 av azetlitz Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg fikk også en slik Tele2-Deals-reklame for kaffe og Donald på SMS i dag. Men rett etter det krasjet Tele2-nettet og har vært nede helt siden (snart ti timer). Så kanskje noen ble så sure at de fant på noe jævelskap? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå