Gå til innhold

Fakturaer sendt til feil adresse, gått til inkasso


Anbefalte innlegg

Det som har skjedd nå er at selskap 1 har sendt fakturaer til en gammel adresse og nå mener de at jeg skal betale inkassogebyrer og det som er. Har de rett?

 

Først bodde jeg på adresse 1, jeg flyttet derfra til adresse 2. ETTER jeg hadde flyttet (og endret adresse i folkeregisteret) oprettet jeg en avtale med selskap 1, det ble da oppgitt riktig adresse (adresse 2). Fakturaene kom allikevel til adresse 1, hvor jeg ikke lenger bodde. Jeg ringte og fikk ordnet opp i det og i over et år kom fakturaene til riktig adresse. Så flyttet jeg til adresse 3, samtidig som jeg sa opp avtalen og oppga ny adresse (adresse 3). Det var en oppsigelsestid på 3 måneder, og jeg måtte derfor fortsatt betale (noe de ikke informerte om). Jeg har nå gått og trodd at jeg var ferdig med de, og ikke tenk noe mer på de, før jeg plutselig får en bunke med regninger med et inkassokrav på toppen. Alt dette har de sendt til adresse 1. Altså har ikke jeg sett noe til det før det var for seint.

 

Jeg ringte til selskap 2 (inkassobyrået), men de ville ikke snakke med meg. Fikk bare beskjed om å betale innen fristen. Deretter ringte jeg til selskapet jeg hadde avtalen med. De sjekket litt rundt og kom fram til at de ikke kunne hjelpe meg. Da jeg spurte om de mente at jeg skulle betale x kr for deres feil svarte de ja og at det eneste de kunne gjøre var å endre adressen min så jeg i fremtiden ville få fakturaene hjem til meg (som om jeg noen gang i fremtiden vil ha noe med de å gjøre).

 

Det er ikke snakk om så alt for mye penger, men litt er det.

 

Håper noen kan hjelpe. Først med å finne ut om jeg faktisk har en sak, og i så fall; hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i et selskap som jobber etter de samme betingelsene (3 mnd oppsigelsestid etc), så jeg skal trå litt varsomt - men jeg ville uansett forhørt meg med f.eks Forbrukerrådet. Selskap 1 har antageligvis ikke gjort noe galt, men hvis fakturering er satt ut til Selskap 2 og de har benyttet seg av folkeregisteret for adressen (opprinnelig) vil jeg si at Selskap 1 kanskje er uskyldig.

 

Dersom det er grunn til å tro at du visste at det ville komme fakturaer men har unnlatt å etterlyse disse når du ikke fikk de har du kanskje en svakere sak - og samtidig skal vel post omadresseres en viss tid etter flytting.

 

Hos oss vil vi ihvertfall så godt det lar seg gjøre endre adressen vi finner ut fra folkeregisteret dersom vi får post i retur - men igjen så er vi også avhengig av at Selskap 2 som er de som fysisk sender ut fakturaene.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Adresseendring er meldt hver gang jeg har flyttet. Både til Folkeregisteret og til aktuelt selskap. De har jo til og med sendt fakturaene til riktig adresse i en periode, men plutselig endret til en gammel adresse jeg ikke en gang hadde da jeg inngikk avtalen.

 

Det er selskap 1 jeg har hatt avtale med og de har også stått for faktureringen. Selskap 2 er et inkassoselskap som har tatt over kravet fra selskap 1.

 

Grunnen til at jeg ikke etterlyste fakturaene var at jeg hadde sagt opp avtalen, og hadde ikke fått med meg at det var 3 måneder oppsigelse.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Snodig at de plutselig begynte å sende til en annen adresse... Jeg vil tro at du definitivt har en "sterk" sak, men hør med Selskap 1 en gang til. Forhåpentligvis treffer du på en samarbeidsvillig kundekonsulent. Eventuelt kan du be om at de sjekker opp historikken. Da vil de jo se at det du sier er fakta. Erfaringsmessig er det ihvertfall lettere å samarbeide da enn hvis du brøler "Forbrukerrådet" med en gang :)

Lenke til kommentar

Nei, TV.

Flere bedrifter, spesielt innen TV, internett og telefon opererer med flere adresser på sine kunder. De kan f.eks. ha én installasjonsadresse, én fakturaadresse, og én til juridisk eier. Har de det så kan det ofte oppstå ting som du beskriver, ved at ikke alle adressene blir endret når du oppgir adresseendring. Om det er det som har skjedd her også så er det bedriften som er ansvarlig for feilen.

 

Samtidig så er det ditt ansvar at du mottar faktura, og hvis det går så lang tid at kravet blir oversendt inkasso så har det gått flere uker over normal tid uten at du har mottatt faktura. Da er det i utgangspunktet kundens ansvar å etterlyse faktura.

 

Men det blir naturligvis bare spekulasjoner. :-)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at jeg kanskje skulle ha etterlyst fakturaene, men samtidig så opplyste de ikke om oppsigelsestiden da jeg avsluttet avtalen. Jeg trodde derfor at mitt kundeforhold med de var over, og dette ble jo bare bekreftet ved at jeg ikke mottok noe mer fra de.

 

Om det er sånn du sier at de gjerne har flere adresser på meg så kan jeg skjønne at det lett blir rot, men samtidig så har jeg aldri oppgitt den adressen de sendte fakturaene til, ikke bodde jeg på den adressen da jeg inngikk avtalen heller. For meg er det egentlig et mysterium hvor de har fått den adressen fra. Jeg har riktig nok bodd der, men det var jo lenge før jeg hadde noe som helst med dette selskapet å gjøre.

Lenke til kommentar

Uten å kjenne saken spesielt godt, så vil jeg råde deg til følgende:

 

1. Betal inn til inkassoselskapet den delen av kravet du ikke er uenig i (altså hovedstolen / oppsigelsestiden).

 

2. Send de et brev (sånn gameldags som går pr post), hvor du forklarer situasjonen, og at du har betalt den delen du er enig i. Avslutt brevet med "på denne bakgrunnen anser jeg kravet som omtvistet, det vil derfor være brudd på god inkassoskikk å fortsette indrivelsen her. Fortsatt pågang vil bli klagd inn for inkassoklagenemnda. Dersom dere ønsker å opprettholde restkravet ber jeg dere sende saken over til XXXX forliksråd". Bytt ut XXXX med den kommunen du er folkeregistrert i.

Lenke til kommentar

Du må skrive både til "selskap 1" og inkassoselskapet om at du bestrider inkassokravet og hvorfor. Dermed stopper inkassoselskapet videre håndtering av inkassosaken og "selskap 1" får sjangse til å rydde opp. Hovedstolen må selvsagt betales.

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er som PerB å gi inkassoselskapet muntlig beskjed om at du bestrider kravet og hvorfor. Dette bør du også følge opp med en skriftlig beskjed slik at dette er dokumentert. Så lenge kravet bestrides så kan de ikke fortsette inndrivelsen.

 

Du kan med fordel forsøke å avtale med inkassoselskap å betale hovedstolen siden denne ikke bestrides. Det er __veldig__ viktig å poengtere ovenfor både inkassoselskap og selskap 1 at du ikke bestrider hovedstolen da dette tilsynelatende ofte blir misforstått dithen at du ikke ønsker å betale noe som helst.

 

Jeg har selv havnet i samme situasjon hvor Moobi sendte regninger til en adresse som ikke hadde vært i bruk på 7 år, på tross av korrekt oppført adresse på ordrebekreftelse og at de hadde sendt varen til korrekt adresse. Inkassokravet dumpet ned til korrekt adresse da de benyttet folkeregisteret. Både Moobi og Inkassoselskapet var vriene å ha med å gjøre, men så snart det ble poengtert ovenfor enhver tvil at jeg ikke bestridet hovedstolen, men inkassosalæret og renter, gikk alt i orden på få timer.

 

Om inkassoselskapet gjør seg vanskelig på tross av at du bestrider kravet har du også inkassoklagenemda som en instans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...