Woltox Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg skal da lage noen plantegninger i AutoCad 12 (Mechanic) Er det noen her som vet om noen fine nybegynner manualer/videoer (gratis?) Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Vi snakker 2012 ikke R12 vel. ACAD er litt omfattende og forutsetter litt teknisk forståelse. De fleste har teknisk tegning som fag eller annen yrkesmessig bakgrunn før de strter på ACAD. Endret 20. oktober 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg tenkte å lære meg det, da det stedet jeg er utplassert haddy lyst på en lærling som kunnne det =) Så hvorfor ikke gjøre et forsøk Er da AutoCad Mechanics 2012 Lenke til kommentar
Myst Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Du bør nok delta på et kurs eller to for en grunleggende forståelse. Det kan se enkelt ut ved første øyekast, men er langt mer komplisert om man vil bruke alle funksjonalitetene. Et kjapt søk på youtube ga en del resultater, du kan begynne med dem. Er forskjellige versjoner, men om du bruker AutoCAD Classic interface, får du det generelle grensesnittet. Utseendet kan variere litt fra type til type (ikke versjon, men programtype), men ikke mye. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg tenkte å lære meg det, da det stedet jeg er utplassert haddy lyst på en lærling som kunnne det =) Så hvorfor ikke gjøre et forsøk Er da AutoCad Mechanics 2012 ACAD er et bredt program som man trenger kunskap om konstruksjon, geometri, teminologi etc . for å forstå og kunne bruke. Skal du tegne "mecanical" så er teknisk bakgrunn et must vil jeg si. Du må vite hvordan og hvorfor et tannhjul er slik det er for å kunne tegne og bruke det i en tegning. Ellers må en med disse "ingeniørkunskapene" stå over skulderen din å fortelle deg hvordan ting er. Eks. : Er jo ikke vanskelig å tegne en sirkel i ACAD, men hvis du skal tegne en 90 gr. bue av et firkantprofil 50x50 med en radie på 505mm i center, hvordan blir den da? Når du tegner så skal du også tegne ting i standarer og oppgi mål etc. i henhold til ISO hvordan er det? Mye å tenke på som må bli rett. ACAD er mer et eget yrke en en sidejobb. Det værste jeg vet er å få en dwg i fra en noob som klatter streker på ACAD. Mer jobb å rette en å begynne på scratch og blir fila redigert på igjen av samme noob så er det på'n igjen. Selv har jeg brukt ACAD i ca 13 år. R11 var første versjon jeg var borti. Kommer ny hvert år. 2013 kommer snart. Bruker ACAD så å si hver dag , men føler fortsatt ikke at jeg kan den mer en 50%. Har både Mecanical og Electrical så mye å lære og mye man ikke trenger å bruke. Du bør være obs på menysystemet, toolbarene og alle mulighetene der for instillinger av alle tenkelige og utenkelige ting. Alt har en verdi som kan justeres i ACAD, ja absolutt alt. Toolbarene du bør legge ut og lære deg først er : Modify : Flytte , rotere, kopiere etc. Dimension : Dimensjoneringsverktøy Draw : Tegneverktøy Se også på Object snap og Orto, de er vesentlige. Men en måte å lære på er å bruke hjelpefila . Trykk F1. Der ser du Resorses on the web. Der er det Tutorials o.l. Men vil nok ta noen år før du er fortrolig med ACAD og kan utnytte det slik det er tengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå