AlSharpton Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har nylig kjøpt en bruktbil til 25 000. Jeg regner med å kjøre ca 6 000 km i året i næring, og ca 2 000 km i året privat. (Hvis det er store fordeler ved å kjøre annerledes kan jeg muligens tilpasse meg det.) 1) Kan jeg utgiftsføre 75% av innkjøpsprisen, og hvordan gjør jeg evnt dette? Hvilken post i selvangivelsen går dette inn i? 2) Kan jeg utgiftsføre 75% av bilforsikringen, NAF-medlemskap, bensin, serviceutgifter etc? Hvilken post i selvangivelsen går dette inn i? 3) Jeg har også lest om å bare føre fradrag per kilometer kjørt i næring (3,5 kr/km i 2009). Hvordan passer det inn i bildet? Hvilken post i selvangivelsen går dette inn i? TL;DR: Jeg lurer på hvordan jeg skal regnskapsføre kjøp og drift av bil som brukes ca 75% i næring. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Sjekk disse trådene først, og se om du blir klokere, eller bare mer forvirret: 1) 2) 3) 4) 5) Bil til 25.000 må avskrives over flere år (næringsoppgave, avskrivingsskjema), grensa for direkte utgiftsføring er 15.000,-. Så er det jo et spørsmål om fordeling av denne kjøpesummen privat/næring, som jeg ikke er kompetent til å svare på.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå