Gå til innhold

Å se hvem som belaster linja!


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg evt se hvem av mine brukere i hustanden som belaster bredbåndslinja mest? Det begynner å bli veldig irriterende nå, for det er håpløst å se video på f. eks vimeo eller youtube, bare hakking.

 

Jeg ønsker å finne ut om det er noen av brukerne som belaster linja kraftig og ødelegger for oss andre.

 

Er det mulig å ha kontroll eller oversikt med f.eks et dataprgram eller noe? Har 25mbit-linje hos Canal digital og trådløst nett (d-link).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan jeg evt se hvem av mine brukere i hustanden som belaster bredbåndslinja mest? Det begynner å bli veldig irriterende nå, for det er håpløst å se video på f. eks vimeo eller youtube, bare hakking.

 

Jeg ønsker å finne ut om det er noen av brukerne som belaster linja kraftig og ødelegger for oss andre.

 

Er det mulig å ha kontroll eller oversikt med f.eks et dataprgram eller noe? Har 25mbit-linje hos Canal digital og trådløst nett (d-link).

 

Nei, det er ikke mulig å finne ut via noe program.

 

Problemet er at så lenge det er flere datamaskiner i et nettverk det gjelder - så er ruteren det eneste fellespunktet der all trafikken må gå gjennom. Dermed blir dette det eneste stedet som er mulig å måle noe slikt på.

 

For det så ville du i så fall trenge en ruter med slik funksjonalitet - og det er typisk ikke noe du finner på standard rutere som du får utlevert av ISPer. En DD-WRT, tomato eller open-WRT compatibel ruter kunne gjort jobben, men jeg anntar det er mer arbeid enn du vil legge inn i det.

 

Du kunne målt på alle maskinene via software - og dermed funnet probelmet på den måten - men det krever da ærlig samarbeid fra alle på nettverket i så fall. Netlimiter f.eks. vil kunne vise oversikt over hva en datamaskin sender ut og inn på nettet til en hver tid.

 

Det sagt så kan du jo alltids gjøre det på den mer primitive måten - dvs. å systematisk disconnecte èn og èn av maskinene når du opplever problemet. Noter deg resultatene etter hver maskin disconnectes og kobles på igjen (f.eks. speedtest.net for å få en indikasjon).

 

Hvis ruteren din støtter det kan du låse ute basert på MAC adresser (det er ikke så uvanlig selv på standardrutere). Ellers kan du selvfølgleig nappe ut kabler direkte så lenge du har nok kontroll på hvordan kablene går (nytter ikke med wifi naturligvis).

 

Håper dette hjalp litt ihvertfall.

 

PS: periodisk så er det youtubes egen feil at det hakker. Jeg har en dønn stabil dedikert 20Mbit linje, og noen dager så klarer ikke youtube å holde tritt med HD video. Det er ikke så ofte, men det skjer i ny og ne. Bare nevner det. Jeg anntar ditt problem er støtte om det irriterer deg til en slik grad, og da forklares det neppe av dette alene.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har du en ruter eller et modem som støtter det, så er det faktisk fullt mulig å bla opp oversikt over hvilke IP'er på nettverket ditt som laster ned hva, og hvor mye. Foreslår at du sjekker manualen, eventuelt installerer en ruter som mellomledd ;)

 

Ja, om det finnes slik støtte i ruteren så er dette beste løsning. Desverre så er det i min erfaring rimelig uvanlig å ha en funksjon som tracker trafikk basert på IP (eller MAC) i typiske standard rutere. Det er ofte en funksjon som teller trafikken inn og ut - men da er det som regel for hele ruteren - og ikke definert for hver enheter på nettverket.

 

Det går jo selvfølgleig ann å spørre teknisk support for ISPen. Treffer du på riktig person der så kan det være de kan fortelle deg kommandoen for å gjøre slikt - dersom det eksisterer på ruteren i det hele tatt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...