Gå til innhold

Hjelp til Skoleprosjekt


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går VG1 elektro nå, hvor vi skal ha en ordypningsoppgave frem til jul. Jeg og en i klasses satt og lekte litt med idè'er her istad, og kom frem til at tanken på å lage ett lite hus av tre eller noe annet materiell, som skal se ut som et pepperkakehus med masse små blinkende lysdioder hørtes rett og slett helt genialt ut. Nå er vi såppass ferske innen elektronikke at vi ikke engang vet om det er mulig å gjennomføre dette, er det noen som vet det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skolen din tillater bruken av nødvendige materialer tror jeg dette er en bra idè.

Har selv gått elektro og følte at vi manglet slike prosjekter. Dette mest fordi vi hadde eksursjoner til forskjellige arbeidsplasser hver uke.

 

For min del var mye av elektronikkundervisningen på vårsemestret. Anbefaler dere likevel til å lese på internett hvordan man kopler sammen en slik blinkende løsning.

Lenke til kommentar

du kan prøve deg på en PLS. jeg hadde sånne perioder selv. jeg fant ut at det var best å gå ut i bedrift. vi kunne velge mellom bedrift og et prosjekt på skolen. en gang hadde jeg Elko homelink med deling av lyd og bilde + filer. da ble det homelink med hjemmekino, fm antenne, 2 pc'er, skriver og scanner. men nå suns jeg at jeg heller burde brukt tida til et prosjekt som er unik. virkelig lære noe nyttig. f.eks. lage til et anlegg med forskjellinge giver, brytere der man skifter mellom f.eks. forskjellinge materialer på et avfalls-transportband gjerne med lufttrykk, nødstrøm og vanlig strøm (styring som skifter mellom nødstrømsanlegg og vanlig forbrukerstrøm. eks. at mange lys er på og strømmen går. da kan man skifte over til strøm fra batterianlegg. da trenger du også trafo til dette. men nødstrøm kan også vere en alternativ strømkilde. eks forsynt gjennom en generator eller best på skolen med en annen kurs.) legge opp strøm til en ny maskin, forbruker utstyr på skolen sammen med vaktmesteren, installere el. anlegg i en båt, motoranlegg eller bare anlegg med lys der man må ha et signal fra et annet utstyr for å kunne starte (dette kan vere levelswitch (nivåbryter) som gir beskjed til ei pumpe om å starte når vannivå er for lavt/høyt). de siste anlegget, nevnt her med nivåbryter er faktisk en ganske fin ting å kunne. en tank kan ha forskjellige sensorer å brytere. det kan vere en transmitter som måler og gir en fast (er-) verdi (eks 4-20mA) til et system. en tank med en høy og lav nivåbrytere. høy i toppen av tanken og lav i bunnen. ved lav så må pumpa starte å pumpe inn vann og ved høy stoppe pumpen. ei pumpe er drevet av en vanlig motor. tanken kan vere en drivstoff tank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...