Kvassbert Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg trenger hjelp til noen spørsmål. 1. Hvor mange mann under våpen hadde Sovjetunionen i 1945? 2. Hvor mange mann sto i ØSt Europa i 1945? 3. Har dere kilder til infoen dere forhåpentligvis kommer med her? Takk! Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg mener jeg har lest at det antas at den røde armé hadde rundt 12 millioner mann i 44-45. Det er dog svært vanskelig å frembringe noe nøyaktig svar på grunn av den enorme tilførselen og svinnet av menn. I underkant av 35 millioner sovjetere ble utskrevet til hæren i årene 1939 til 1945. Av disse ble 6-8 millioner drept i kamp, en halv million døde av annet enn strid, 12-15 millioner ble såret mens 4-5 millioner endte opp som missing in action (de fleste av MIAene havnet i tysk fangenskap hvor nesten 60% daua). Fordi det var en kontinurelig tilstrømming med mennesker og et kontinuerlig tap, er estimater veldig grove, men som sagt mener jeg har lest 12 millioner som en peak. Ca det samme som de amerikanske styrker i 45. Hvor mange som befant seg i Øst-Europa i 45 vet jeg ikke, men antagelig et ekstremt høyt tall. 1 Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Tusen takk. HAr du noen kilder til dette? Uansett til stor hjelp! Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det kan også nevnes at den røde arme mellom 1940 og 1945 hadde 800 000 kvinner i tjeneste <3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå