Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regnet man ut kombinatorikk igjen?(uten å sette opp)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går nå i 10.klasse, i 9.klasse lærte jeg om kombinatorikk. Men har tydeligvis glemt det. Vel nå fikk jeg nytte av det :p

Det er elleville dager på sentret, man kan vinne 500kr . LOl, mange prøver seg på en sånn 3 eller fire rads lås. Jeg vil bare vite hvor mange kombinasjons muligheter det er. Lol, prøver ikke å vinne xD , men er spenndende å se hvor mange ganger en må prøver for å få opp låsen. Men jeg mener ikke å sette opp , tegne..osv jeg vil regne ut. Er det mulig for dere å fortelle hvordan man gjør det?

Hadde vært greit om dere også kunne skrive sannsynlighet for å riktig kode da.

greit, det er snakk om

en sånn kodelås:

1 1 1 1

2 2 2 2

3 3 3 3

4 4 4 4

5 5 5 5

6 6 6 6

7 7 7 7

8 8 8 8

9 9 9 9

(Vet ikke om det var akkuratt 4 sånne rader, så ikke nøye på den. Men samme det ;) VIl bare lære igjen åssen man gjorde det.)

Nevner igjen, skriv gjerne hvordan man regner ut "hva sannsynligheten er for å få riktig kode" (Om jeg tenker riktig...) .

Takk,

Noreply

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom rekkefølgen har noe å si - hvilket den har - er antallet kombinasjoner ganske enkelt antallet til hver av de variable ganget sammen.

Altså: En kodelås med 4 rader har fire variable (hver rad), som kan endres uavhengig av hverandre. Hver variabel kan ha 10 ulike verdier (1234567890).

Dermed blir antallet kombinajsoner: 10*10*10*10=10.000.

For å regne ut sannsynlighet, er det vanlig å tenke gunstige delt på mulige.

Gunstige er hvor mange kombinasjoner som gir deg det du vil ha. I dette eksempelet er det 1 gunstig (den riktige koden). Mulige er antallet kombinasjoner systemet har. I dette eksemplet 10.000.

Dermed blir sannsynligheten 1/10.000=0,0001=0,01%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...