NeEeO Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hei, Jeg går nå i 10.klasse, i 9.klasse lærte jeg om kombinatorikk. Men har tydeligvis glemt det. Vel nå fikk jeg nytte av det Det er elleville dager på sentret, man kan vinne 500kr . LOl, mange prøver seg på en sånn 3 eller fire rads lås. Jeg vil bare vite hvor mange kombinasjons muligheter det er. Lol, prøver ikke å vinne xD , men er spenndende å se hvor mange ganger en må prøver for å få opp låsen. Men jeg mener ikke å sette opp , tegne..osv jeg vil regne ut. Er det mulig for dere å fortelle hvordan man gjør det? Hadde vært greit om dere også kunne skrive sannsynlighet for å riktig kode da. greit, det er snakk om en sånn kodelås: 1 1 1 1 2 2 2 2 3 3 3 3 4 4 4 4 5 5 5 5 6 6 6 6 7 7 7 7 8 8 8 8 9 9 9 9 (Vet ikke om det var akkuratt 4 sånne rader, så ikke nøye på den. Men samme det VIl bare lære igjen åssen man gjorde det.) Nevner igjen, skriv gjerne hvordan man regner ut "hva sannsynligheten er for å få riktig kode" (Om jeg tenker riktig...) . Takk, Noreply Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Dersom rekkefølgen har noe å si - hvilket den har - er antallet kombinasjoner ganske enkelt antallet til hver av de variable ganget sammen. Altså: En kodelås med 4 rader har fire variable (hver rad), som kan endres uavhengig av hverandre. Hver variabel kan ha 10 ulike verdier (1234567890). Dermed blir antallet kombinajsoner: 10*10*10*10=10.000. For å regne ut sannsynlighet, er det vanlig å tenke gunstige delt på mulige. Gunstige er hvor mange kombinasjoner som gir deg det du vil ha. I dette eksempelet er det 1 gunstig (den riktige koden). Mulige er antallet kombinasjoner systemet har. I dette eksemplet 10.000. Dermed blir sannsynligheten 1/10.000=0,0001=0,01%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå