Gå til innhold

Trenger hjelp med hjemmenettverk med trådløs router

Anbefalte innlegg

Til dem som har lest min tidligere tråd... Har nå gått til anskaffelse av en trådløs router ettersom jeg ikke fant ut av det trådløse aksesspunktet :(

Heisann. Jeg har problemer med å få nettverket mitt til å fungere.

Jeg bor på hybel i studentby og får IPen min dermed ifra studentbyen sin server.

Jeg kjører Windows 7 (x86)

Det er satt opp slik: Uttak i veggen -> trådløs router -> pc, etc.

den trådløse routeren er av typen "SMC WBR14-G2", med default IP 192.168.2.1, mens jeg får følgende statiske IP fra studentbyen sin server:

IPv4 84.16.208.91

Subnet mask 255.255.254.0

gateway 84.16.208.1

dns suffix voll.no

Framgangsmåten min har vært å først velge IPen min til 192.168.2.2 på pcen slik at jeg får tilgang til routeren, for deretter å bytte IPen på routeren slik at den er i samme område som serverens IP. Deretter velger jeg "obtain IP automatically" i nettverksinnstillinger, men kun for å å et resultat uten IP når jeg kjører "ipconfig".

Hadde ingen problemer med nettverket på min tidligere bopel, men der fikk jeg standard 192.168... IP fra routeren min.

Hvis jeg kobler pcen direkte i veggen så får jeg internet, men har veldig lyst til å få det trådløse til å fungere pga har en skolelaptop som jeg gjerne skulle enkelt fått koblet til ved overføringer av filer og synkronisering med den andre pcen.

Du verden for en innviklet forklaring, men håper noen forstår hva jeg mener.

Er det noen smarte sjeler der ute som kan hjelpe meg?

På forhånd takk :)

Endret av snerketryne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar.

Måtte "resette" routeren så fungerte ivertfall trådnettet gjennom router til å fungere og fikk følgende info fra "ipconfig" (se under)

Nå er altså oppsettet likt bare med "resatt" router.

Altså: Vegguttak -> Router -> PC med internett via kabel, MEN får ikke det trådløse internett til å fungere fortsatt :( (dvs. jeg får koblet til, men med begrenset tilgang, altså ingen internet)

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]

Copyright © 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\xxxxxPC>ipconfig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : voll.no

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::840b:de5a:df27:9470%10

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 84.16.209.195

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 84.16.208.1

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:cc6:3e1d:abef:2e3c

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::cc6:3e1d:abef:2e3c%12

Default Gateway . . . . . . . . . :

Tunnel adapter 6TO4 Adapter:

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2002:5410:d1c3::5410:d1c3

Default Gateway . . . . . . . . . : 2002:c058:6301::c058:6301

Tunnel adapter isatap.voll.no:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

C:\Users\xxxxxPC>

Jeg får heller ikke lenger koble til routeren med routerens standard IP, noe som er forventet. Noen idéer til hvilken IP det kan være?

Jeg bor på Voll Studenby i Trondheim med hjemmeside www.voll.no

Tusen takk for svar. Er dypt takknemlig for all form for respons ettersom jeg er for øyeblikket relativt hjelpesløs.

Endret av snerketryne
Lenke til kommentar

Som forrige post sier, så må du sette kablen inn i WAN porten.

Men anbefaller at du resetter router igjen, sånn at den har en lokal adresse i 192.168.x.x nettet, og lar den motta IP automatisk, da skal router fremdeles kunne nås på 192.168.x.x adressen lokalt, mens adressen utenifra vil være som den du har på pc'n nå.

La også DHCP være aktivert i router, så den gir ut 192.168.x.x adresser til ditt utstyr;)

Og maskinene dine må være satt opp til å automatisk motta IP.

Dette bør fungere

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen hjertelig takk for svar. Er ubeskrivelig takknemlig og har endelig fått dette til å virke :)

Det fungerer utmerket med åpent trådløst nett, men får ikke satt passord beskyttelse på nettverket.

Får bare "wrong passphrase" når jeg prøver å connecte med laptopen.

Det jeg har gjort er følgende:

Security -> wireless -> allowed client type (WEP only) -> latt alt stå på default og skrevet inn Passphrase.

Har sett på mange youtube videoer om samme emne, men får bare "wrong passphrase".

Men nok en gang, tusen hjertelig takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for svar.

Er ikke helt sikker på hva framgangsmåten min skal være i så tilfelle ettersom jeg har prøvd med både WEP, WPA og WPA2 for kun å få det samme resultatet.

Har egentlig aldri drevet med nettverk før ettersom det altid bare har virket på tidligere bopel så kommer nok med en del dumme spørsmål :)

Lenke til kommentar

Med Windows 7 burde det jo bare være å taste inn kryptering i router og deretter i PC.

Merk at du må ha store/små bokstaver likt på begge.

Har du lagt inn kryptering med en SSID (navn på trådløsnettverk), så vil PC huske dette.

Det kan derfor være enklest å endre SSID i router og sette kryptering der, før du kobler opp PC mot trådløsnett.

Fungerer det fremdeles ikke, så kan det være problem med driver til trådløskort på PC.

Lenke til kommentar

Fantastisk! Fikk det til å virke med å bruke WPA/WPA2 og passphrase. Den vil av en eller annen grunn ikke tilkoble seg fra min stasjonære pc via trådløs, men det virker både på laptop og mobil og det er mer enn godt nok for meg ettersom trådnettet på den stasjonære virker :)

Tusen takk for hjelpen igjen folkens. Er ubeskrivelig takknemlig :) Dette var helt suverent!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...