Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan Skolen tvinge en elev til å reise til Auschwitz ?.


Wild Berries

Anbefalte innlegg

Svaret er at ja, skolen kan tvinge en elev til å spise sin egen dritt om de vil, det er bare et spm om makt. Om du får gjennomslag og klarer å kjempe imot skolen vil tiden vise. I praksis er det vanskelig å sloss mot skolen uten at ungen din blir stigmatisert. Det kan fort ende opp med at framtiden til ungen din er ødelagt, kommer ikke inn på den skolen han vil, og får ikke utdannelse som noe annet enn dasstømmer. Vi har et totalitært skolesystem, og sånn er det. Men første skritt burde være å forlange at skolen informerer om hva slags alternativt opplegg de tilbyr elever som ikke skal være med til ausschwitz, og dersom de stiller seg på bakbeina kan jo du spørre dem hvilke paragrafer DE har som støtter tvangsdeportering til et annet land som involverer fritiden.

 

Hva i svarte grønmyre har du røyket? :ohmy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har seg slikt at på foreldremøte så ble det opplyst om at det var lagt inn i skoleplanen og var gått igjennom / godkjent av Skolesjefen.

 

Så derfor blir det litt vanskelig, har dere noen paragrafer å vise til ?.

 

Se her:

http://www.ung.no/oss/utdanning/ungds/61146.html

 

Konklusjonen er vel at skolen kan gi eleven fravær om de ønsker å være vanskelig,

men man kan ikke tvinge noen til å bli med på en tur. Spesielt ikke utenfor landets grenser.

 

Vil da forundre meg om samtlige elever i klassen skal reise (spes. mtp. at kultrelle/religiøse regler ofte er et problem ved slike turer). Det vanligste er at flere klasser reiser sammen og at man slår sammen de resterende elevene og gir disse et opplegg enten på skolen eller hjemme i form av prosjektarbeid.

 

Vil også oppfordre dere til å løse dette på en saklig måte slik at de resterende elevene som faktisk har lyst til å reise ikke får det unødvendig vanskelig.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Svaret er at ja, skolen kan tvinge en elev til å spise sin egen dritt om de vil, det er bare et spm om makt. Om du får gjennomslag og klarer å kjempe imot skolen vil tiden vise. I praksis er det vanskelig å sloss mot skolen uten at ungen din blir stigmatisert. Det kan fort ende opp med at framtiden til ungen din er ødelagt, kommer ikke inn på den skolen han vil, og får ikke utdannelse som noe annet enn dasstømmer. Vi har et totalitært skolesystem, og sånn er det. Men første skritt burde være å forlange at skolen informerer om hva slags alternativt opplegg de tilbyr elever som ikke skal være med til ausschwitz, og dersom de stiller seg på bakbeina kan jo du spørre dem hvilke paragrafer DE har som støtter tvangsdeportering til et annet land som involverer fritiden.

 

Dette er selvsagt tull og tøys. Jeg kunne selvsagt utdypet, men gjør det heller kort: skolen kan ikke tvinge elever til å "spise sin egen dritt", eller for den saks skyld være med på Polentur. Dog vil jeg anbefale alle å dra på denne turen, da den er svært lærerik, og de aller fleste elever opplever den som en positiv sosial opplevelse.

 

-Hilsen en lærer-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vsagt utdypet, men gjør det heller kort: skolen kan ikke tvinge elever til å "spise sin egen dritt", eller for den saks skyld være med på Polentur. Dog vil jeg anbefale alle å dra på denne turen, da den er svært lærerik, og de aller fleste elever opplever den som en positiv sosial opplevelse.

 

-Hilsen en lærer-

Du er lærer, ja? Gratulerer, da.

 

Si meg, hvordan definerer du tvang? Skolen legger press på elever som gjør at de har vanskeligheter for å velge noe annet enn hva skolen vil de skal gjøre. Det er langt mot ordet "tvang" i min gråsone. Du blir stigmatisert om du ikke følger skolens opplegg, og sladra på lærerværelset og blant foreldre bidrar til at du får et stempel det kan være vanskelig å håndtere ved andre lærere. Operasjon dagsverk er i samme gate.

 

Og så må jeg få spørre: Hva hindrer deg i å gi denne eleven som ikke vil være med til polen, dårligere karakterer?

Lenke til kommentar

Du er lærer, ja? Gratulerer, da.

 

Takk for det.

 

Si meg, hvordan definerer du tvang? Skolen legger press på elever som gjør at de har vanskeligheter for å velge noe annet enn hva skolen vil de skal gjøre. Det er langt mot ordet "tvang" i min gråsone. Du blir stigmatisert om du ikke følger skolens opplegg, og sladra på lærerværelset og blant foreldre bidrar til at du får et stempel det kan være vanskelig å håndtere ved andre lærere. Operasjon dagsverk er i samme gate.

 

Skolen har i dag mange ulike tilnærmingsmetoder for å tilpasse skolesituasjonen for at elevene skal trives og lære best mulig. Blant annet har mange elever IOP, noe som innebærer at det er skolen selv som er påkrevd å legge til rette for at eleven får et positivt og tilrettelagt faglig opplegg, om det er dette som kreves. Man blir overhodet ikke stigmatisert om man ikke drar på en skoletur, tror du ikke lærerne har annet å snakke om på lærerværelset enn "at den eleven ikke vil til Polen"?

 

Og så må jeg få spørre: Hva hindrer deg i å gi denne eleven som ikke vil være med til polen, dårligere karakterer?

 

Hva slags fag tenker du at man skal sette eleven ned i på grunnlag av at h*n ikke vil dra til Polen? Det er ganske mye som kan hindre meg i et slikt stunt, blant annet at kravene for dokumentasjon i forhold til karaktersetting er ganske klare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man blir overhodet ikke stigmatisert om man ikke drar på en skoletur, tror du ikke lærerne har annet å snakke om på lærerværelset enn "at den eleven ikke vil til Polen"?

Jo. Lærere snakker om ungene sine. Om barnebarna sine. Om kaffe. Om TV-serier, og om SV og Arbeiderpartiet, samt hvor mye eller hvor lite de betaler i fagforeningskontingent.

 

Og så må jeg få spørre: Hva hindrer deg i å gi denne eleven som ikke vil være med til polen, dårligere karakterer?

Hva slags fag tenker du at man skal sette eleven ned i på grunnlag av at h*n ikke vil dra til Polen?

Alle. Inklusive realfagene.

 

Det er ganske mye som kan hindre meg i et slikt stunt, blant annet at kravene for dokumentasjon i forhold til karaktersetting er ganske klare.

Du velger både type prøve som skal gis, du velger type muntlige prøver, du kan vektlegge innsats i timen, du kan velge å gi alle maksimalt 5ere på skriflige prøver, og så dele ut 6ere etter trynefaktor, det fins ingen grenser. Hvor god advokat, eller hvor mye gjennomslagskraft foreldrene har, avgjør hva du kan og ikke kan. Sannsynligvis kan du med flesteparten av elevene gjøre hva faen du vil. Spesielt i ikke-realfag.

Endret av Nihilist1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Det er i grunnen litt trist om det er slik du oppfatter det norske skolevesenet, men du har selvsagt lov å tro at det er slik det fungerer. Du har rett i at lærerne snakker om alt mellom himmel og jord på lærerværelset, slik sett støtter du opp under punktet mitt om at vi faktisk har annet å snakke om enn elevene. En lærer setter heller ikke ned en elev i et fag om h*n uteblir fra en skoletur, de to tingene har overhodet ikke noe med hverandre å gjøre. Fremdeles litt trist å se at det er slik du tror det fungerer. Forøvrig kan man ikke "gjøre hva faen man vil med en elev", den norske skolen er da ingen Gulag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

snip

 

Det er i grunnen litt trist om det er slik du oppfatter det norske skolevesenet

Enig, det er trist. Hva som videre er trist, er at det faktisk er sånn det fungerer, og at det som for de fleste er ganske så intuitivt, også har en personlig-empirisk side.

 

Du prøver selvfølgelig så godt du kan å sno deg rundt det, ved å legge trykk på å flisespikke rundt mitt valg av retorikk. Poenget mitt er at en lærer har nok friheter rundt bedømming av elever til å avgjøre framtiden deres, og så lenge lærerene er en del av utvelgelsesprosessen, kommer dette systemet alltid til å være subjektivt og selekterende etter trynefaktor.

 

Blir trynefaktoren bedre eller dårligere av å ikke gjøre som læreren sier, mener du?

Lenke til kommentar

snip

 

Det er i grunnen litt trist om det er slik du oppfatter det norske skolevesenet

Enig, det er trist. Hva som videre er trist, er at det faktisk er sånn det fungerer, og at det som for de fleste er ganske så intuitivt, også har en personlig-empirisk side.

 

Du prøver selvfølgelig så godt du kan å sno deg rundt det, ved å legge trykk på å flisespikke rundt mitt valg av retorikk. Poenget mitt er at en lærer har nok friheter rundt bedømming av elever til å avgjøre framtiden deres, og så lenge lærerene er en del av utvelgelsesprosessen, kommer dette systemet alltid til å være subjektivt og selekterende etter trynefaktor.

 

Blir trynefaktoren bedre eller dårligere av å ikke gjøre som læreren sier, mener du?

 

Skal vi ta dette videre på PM heller, siden moderator sier det er off-topic? Med mindre du selv er lærer, vil jeg påstå at jeg har bedre kjennskap til hvordan systemet fungerer enn deg, men du må gjerne tro du har rett om det er det som skal til for at dagen din blir bedre.

 

PS: Moderator må gjerne fjerne noen av postene, siden vi allerede har fått beskjed om at det er OT, og Nihilist1 nå har fått tilbud om å ta samtalen videre annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva mener du med "vil ikke gå i dybden"? Aksepterer han ikke at sønnen din ikke vil delta, men heller ha alternativ undervisning?

 

Rektor er feig, hun vil ikke gå inn på hvilke tema som er aktuelle i denne saken.

 

Hun "gjemmer" seg bak det med at hun kun har vært Rektor kun kort tid.

 

Men neste foreldresamtale, så skal jeg kreve skikkelig svar !.

 

Tusen Takk til dere alle som kommer med innspill.

 

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...