Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan Skolen tvinge en elev til å reise til Auschwitz ?.

Wild Berries

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se hvorfor du skal trenge hjemmel i lov for at din sønn skal kunne nekte å bli med på denne turen. Det er i tilfellet skolen som trenger hjemmel i lov for å tvinge din sønn til å være med.Som regel har skolen et alternativt tilbud å komme med for de som ikke er med på turen. Det bør ikke være noe verre enn å ta dette opp med skolen.

Skolene idag har altfor mye makt !. Vi som foreldre skal skrive under på at vi ikke skal drikke / nyte alkohol når våre barn er tilstede. Vi skal også skrive under på at ungene skal legge seg kl 2130....Det er noe som heter så fint som Foreldreavtale. Nei det er ikke en privat skole. En "helt" normal Offentlig Skole.

Du kan ikke binde deg rettslig til slike ting.

Avtaler om leggetid osv. er ikke rettslige og kan ikke håndheves. De forsøker kanskje å få deg til å tro at de har makt, men det har de ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det andre spørsmålet, om skolen kan tvinge deg med, er svaret "nei". Ingen andre enn politiet har anledning til å bruke fysisk makt for å tvinge noen til å være et sted eller et annet.

Hvilket kun tilsier at Skolen må be om Politihjelp om den ønsker å bruke fysisk tvang i denne saken.

Men ettersom reisemålet ligger utenfor Norges grenser, vil heller ikke Politiet ha noen rett til å bruke tvang (etter grensepassering).

Dog, som så ofte er dette kun tomme trusler fra Statens side for å skremme deg til å adlyde. Anmerkning for fravær er nok det værste som vil skje (om enn ikke det verste som kan skje)

Det er bare tull du poster. Hvis skolen ringer politiet fordi de vil at de skal tvinge eleven med på en klassetur vil de bare bli møtt med krampelatter i andre enden. En total misforståelse av hva hun skriver du kommer med.

Lenke til kommentar

Det er bare tull du poster. Hvis skolen ringer politiet fordi de vil at de skal tvinge eleven med på en klassetur vil de bare bli møtt med krampelatter i andre enden. En total misforståelse av hva hun skriver du kommer med.

Tullet var en ren omskrivning av din post. Jeg har påpekt flere ting som gjør det umulig å bruke vold i dette tilfellet.

Dog, ettersom der ER obligatorisk skolegang i Norge, så kan skolen ta ibruk vold (via Politiet og Barneværnet) for å tvinge barna igjennom den opplæring som Staten anser som "best".

Om dette ikke var mulig ville loven om OBLIGATORISK skolegang kun være en tom trussel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tullet var en ren omskrivning av din post. Jeg har påpekt flere ting som gjør det umulig å bruke vold i dette tilfellet.

Det er et flora av gode kilder på at skolen ikke kan bruke vold med mindre en elev blir utsatt for mobbing, diskriminering vold eller rasisme(udir, kunnskapsdepartementet) men du finner fram noe tøv om barnevernsinstitusjoner som du prøver å få til og passe?

Dog, ettersom der ER obligatorisk skolegang i Norge, så kan skolen ta ibruk vold (via Politiet og Barneværnet) for å tvinge barna igjennom den opplæring som Staten anser som "best".

Om dette ikke var mulig ville loven om OBLIGATORISK skolegang kun være en tom trussel.

Det er ikke skoleplikt i Norge. Vi har en opplæringsplikt, med rett til offentlig skolegang. Det er forskjell på de to tingene. Det er nemlig lov å ta barn ut av skolen i dag, og undervise de hjemme.

§ 2-1. Rett og plikt til grunnskoleopplæring Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.

Dessuten er det ikke skolen som tvinger noe som helst, alt skolen kan gjøre er å sende bekymringmelding til barnevernet men videre behandling blir utenfor deres kontroll, det blir opp til barnevernet hva som gjøres av eventuelle tiltak og opp til kommunen om det skal bli påtale. Straffen for at en forsettlig/uaktsomt ikke får ungen sin på skolen er i form av bøter.

§ 2-1 Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Offentleg påtale blir ikkje reist utan når kommunen set fram krav om slik påtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et flora av gode kilder på at skolen ikke kan bruke vold med mindre en elev blir utsatt for mobbing, diskriminering vold eller rasisme(udir, kunnskapsdepartementet) men du finner fram noe tøv om barnevernsinstitusjoner som du prøver å få til og passe?

Det er ikke skoleplikt i Norge. Vi har en opplæringsplikt, med rett til offentlig skolegang. Det er forskjell på de to tingene. Det er nemlig lov å ta barn ut av skolen i dag, og undervise de hjemme.

§ 2-1. Rett og plikt til grunnskoleopplæring Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.

Dessuten er det ikke skolen som tvinger noe som helst, alt skolen kan gjøre er å sende bekymringmelding til barnevernet men videre behandling blir utenfor deres kontroll, det blir opp til barnevernet hva som gjøres av eventuelle tiltak og opp til kommunen om det skal bli påtale. Straffen for at en forsettlig/uaktsomt ikke får ungen sin på skolen er i form av bøter.

§ 2-1 Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Offentleg påtale blir ikkje reist utan når kommunen set fram krav om slik påtale.

Og hva skjer om du ikke betaler?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei og Takk for alle svar.

Nå har jeg kun fått muntlig beskjed at det som skjer i regi av Polenkomiteen er ulovlig :ohmy:

Har bedt om dette skriftlig, da jeg sendte en mail til skolen for en tid tilbake og enda ikke har fått svar på det.

Vedkommende som driver med Polenkomiteen på denne skolen har fått flere advarsler om dette som vedkommende driver med.

Jeg sa ifra om at jeg for engangs skyld skal støtte skolen sitt opplegg mot dette.

Dere vil bli oppdatert så snart det foreligger en mail ifra skolen.

Takk igjen for alle svar. :thumbup:

W_B

Lenke til kommentar

Om din sønn gjør det samme som min klasse og hele min tidligere skole forøvrig samler dere penger gjennom støtte fra næringslivet, kake- og loddsalg, same tomme brusflasker etc, så faller økonomi argumentet i fall.

Om din sønn ikke ønsker å delta på klasseturen pga det tar en stund å samle inn penger, eller pga han har "bedre tid" å bruke er jo fult lovlig. En skole kan ikke tvinge elever med på klassetur, i vår klasse var det to stk som ikke ville være med mens resten dro med Hvitebusser...

Lenke til kommentar

Jeg lukter Hank von Helvete

????

Hank von Helvete ????

Hva mener du med det ?.

Takk.

W_B

Om din sønn gjør det samme som min klasse og hele min tidligere skole forøvrig samler dere penger gjennom støtte fra næringslivet, kake- og loddsalg, same tomme brusflasker etc, så faller økonomi argumentet i fall.

Om din sønn ikke ønsker å delta på klasseturen pga det tar en stund å samle inn penger, eller pga han har "bedre tid" å bruke er jo fult lovlig. En skole kan ikke tvinge elever med på klassetur, i vår klasse var det to stk som ikke ville være med mens resten dro med Hvitebusser...

Det er ikke det økonomiske som teller i dette, det er helt andre legitime grunner for det.

Han har ikke ønske om å reise å se på dette.

Takk.

Har enda ikke fått svar ifra skolen, og skal legge med mer info da.

W_B

Lenke til kommentar

Hank von Helvete, tidligere vokalist i Turboneger (Hans Erik Dyvik Husby) har i det siste skapt en del blest om seg i media fordi han har vært rundt på skoler og delt ut "scientologipropaganda" (noe satt på spissen). På måten du formulerte deg angående "hemmelige ulovligheter i polenkomiteen", vitset jeg litt med Mr. Helvete. Såpass uskyldig med andre ord :p

Ellers får du ha lykke til videre. Synd på guttungen som går glipp av noe så gøy som Polentur med klassen, men forstår reservasjonene foreldre kan ha :tease:

Lenke til kommentar

Ellers får du ha lykke til videre. Synd på guttungen som går glipp av noe så gøy som Polentur med klassen, men forstår reservasjonene foreldre kan ha :tease:

Tror ikke du helt har lest hva trådstarter skriver, er gutten selv som ikke vil dra. Han bare støtter sønnens avgjørelse.

Gøy er jo et relativt begrep, dro selv ikke på polentur da klassen min dro, har ikke angret på det et sekund. Det som ville ha vært synd er hvis gutten ble tvunget på en tur han ikke ville dra på.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det mye snakk om Nazi Tyskere, og at "du" skal ikke like Tyskland o.s.v.

Liten presisering her, ingen norske, offentlige skoler underviser i at man "ikke skal like Tyskland". Om du derimot snakker om Nazi-Tyskland er det nå så sin sak, men man reiser altså ikke til leirene for å lære elevene opp til å hate tyskere i seg selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke for å preke for døve ører her, men hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å overtale ungen din til å bli med på turen, med mindre han er klassens mobbeoffer. Auscwhitz er jo en brøkdel av denne ukeslange turen, og turen i seg selv husker 99,9% av 10de-klassinger som det gøyeste i hele skolegangen.

Det er sosialt, ferie, spill lek og moro, billig red bull, bo på hotell og handle på citi gro§market - dette er skikkelig stas for de aller fleste unger.

Så om det er akkurat den lille biten med Ausch. som plager dere, ville jeg enten svelget den kamelen, eller bedt om å slippe å bli med inn akkurat her - resten av turen er jo et minne for livet - et positivt sådan :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var på polentur jeg bare for et par måneder siden og det var en fantastisk tur. Som han over meg skriver er du i Auschitz bare en brøkdel av turen. Ville heller prøvd og overtale han til og bli med på turen enn og være hjemme. Men uansett, skolen kan ikke tvinge han til og bli med, han må uansett skrive under på at han er enig med reglene så det er bare til og ikke skrive under så kan han jo ikke være med. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, det er kanskje hardt for noen og hver, men mine barn har opplevd Traume som var / er mye verre og nærmere enn dette prosjektet.

Tusen Takk til dere alle som bidrar :thumbup:

W_B

Skyt meg om jeg tolket dette feil; men om du forteller at dine barn har opplevd noe som var / er mye verre enn Auschwitz?

Da har de bare godt av å reise, og innse at det de opplevde ikke var i NÆRHETEN av det barna i Auschwitz oppplevde - og kanskje komme over det.

Ja, jeg sier dette i blinde, uten å vite hva dere opplevde, men jeg kan nesten ikke se for meg noe som helst i nærheten.

Og beklager om jeg påpeker dette, og "deproposjonerer" (om det er et ord) det dere opplevde, uten å vite noe. Var bare en tanke som traff meg.

MEEEEEN, når jeg gikk på ungdomskolen for over 10 år siden, så måtte vi ha skriflig bekreftelse fra foreldre om tillatelse til å være med på diverse turer, er det ikke slik lengre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret er at ja, skolen kan tvinge en elev til å spise sin egen dritt om de vil, det er bare et spm om makt. Om du får gjennomslag og klarer å kjempe imot skolen vil tiden vise. I praksis er det vanskelig å sloss mot skolen uten at ungen din blir stigmatisert. Det kan fort ende opp med at framtiden til ungen din er ødelagt, kommer ikke inn på den skolen han vil, og får ikke utdannelse som noe annet enn dasstømmer. Vi har et totalitært skolesystem, og sånn er det. Men første skritt burde være å forlange at skolen informerer om hva slags alternativt opplegg de tilbyr elever som ikke skal være med til ausschwitz, og dersom de stiller seg på bakbeina kan jo du spørre dem hvilke paragrafer DE har som støtter tvangsdeportering til et annet land som involverer fritiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...