Wild Berries Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hei. Forhåpentligvis ett enkelt spørsmål.. Kan skolen tvinge en elev til å reise til Dødsleiren Auschwitz ?. Skolen lager turer i Europa, og nå igjen har det falt seg inn at de skal dit til Dødsleiren Auschwitz. Eleven som er elev på ungdomskolen ønsker ikke å dra dit, og jeg som Far støtter hans ønske om å ikke reise dit. Hva kan vi si og gjøre for å unngå denne reisen ?. Hva kan skolen gjøre ?. Takk for svar på forhånd. W_B Lenke til kommentar
M-G Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Tror nok ikke skolen kan tvinge noen til å delta på disse turene så det burde være en enkel sak å fortelle klasseforstander at man ikke ønsker å delta. Hadde selv tilbudet om å delta på slik tur på ungdomsskolen og valgte å ikke reise, da fikk jeg tilrettelagt et prosjekt som jeg jobbet på de dagene de andre var på tur sammen med en kamerat som heller ikke reiste. Så er nok bare å ta det opp med klasseforstander/kontaktlærer eller hva de nå kalles og evt FAU dersom du støter på noen problemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Har du tatt det opp med skolen? Om ikke så kan det være en ide å gjøre det først. Det kan da godt være de er samarbeidsvillige. Videre så tror jeg neppe en skole kan tvinge elever til å reise utenlands på skoleturer. Det må da foreldre kunne ha en viss kontroll over. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Tror nok ikke skolen kan tvinge noen til å delta på disse turene så det burde være en enkel sak å fortelle klasseforstander at man ikke ønsker å delta. Hadde selv tilbudet om å delta på slik tur på ungdomsskolen og valgte å ikke reise, da fikk jeg tilrettelagt et prosjekt som jeg jobbet på de dagene de andre var på tur sammen med en kamerat som heller ikke reiste. Så er nok bare å ta det opp med klasseforstander/kontaktlærer eller hva de nå kalles og evt FAU dersom du støter på noen problemer. Har du tatt det opp med skolen? Om ikke så kan det være en ide å gjøre det først. Det kan da godt være de er samarbeidsvillige.Videre så tror jeg neppe en skole kan tvinge elever til å reise utenlands på skoleturer. Det må da foreldre kunne ha en viss kontroll over. Tusen Takk for svar fra dere begge to Det har seg slikt at på foreldremøte så ble det opplyst om at det var lagt inn i skoleplanen og var gått igjennom / godkjent av Skolesjefen. Så derfor blir det litt vanskelig, har dere noen paragrafer å vise til ?. Takk igjen for svar. W_B Lenke til kommentar
opar Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Det kommer vel litt an på mener jeg å huske fra min tid på u-skola, om det påregnes egenandel kan ikke skolen si noe og det er selv opp til den enkelte om h*n vil reise eller ikke. Om det hele dekkes av skolen kan det vel gjøres obligatorisk, men det er veldig stive regelryttere som skal nekte noen å være hjemme fra en slik reise. Var flere i klassen min som ikke var med på vår tur da de ikke gadd å jobbe dugnad / legge ut for reisen selv. De fikk da som tidligere nevnt i tråden tilrettelagt skoledag hjemme. Ta kontakt med skolen, så løser dere dette i fellesskap. Lenke til kommentar
Populært innlegg Benbjo Skrevet 19. oktober 2011 Populært innlegg Del Skrevet 19. oktober 2011 Kan selvfølgelig ikke tvinge en elev på en slik reise. Det er jo kostbart for familien og alle har ikke nødvendigvis råd til dette. Når det er sagt så var jeg på en slik tur i 10.klasse selv og anbefaler det sterkt. En fantastisk tur, ikke bare for opplevelsene, men også samholdet i klassen. Tror han kommer til å angre senere hvis han ikke blir med. My 2 cents. 14 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 det sier jo seg selv at man ikke kan tvinges på en tur til Auschwitz eller noen andre plasser. hele trinnet mitt dro på tur til en plass oppi nord, og flere fikk tillatelse til og være igjen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Dette kan eg ikkje så mykj om, men i opplæringslova står det blandt anna: § 2-3a. Fritak frå aktivitetar m.m. i opplæringa Skolen skal vise respekt for elevane og foreldra sine religiøse og filosofiske overtydingar og sikre retten til likeverdig opplæring. Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande. Det er ikkje nødvendig å grunngi melding om fritak etter første punktum. Det kan ikkje krevjast fritak frå opplæring om kunnskapsinnhaldet i dei ulike emna i læreplanen. Dersom skolen på eit slikt grunnlag ikkje godtek ei melding om fritak, må skolen behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Skolen skal ved melding om fritak sjå til at fritaket blir gjennomført, og leggje til rette for tilpassa opplæring innanfor læreplanen. Skoleeigaren skal årleg informere elevane og foreldra til elevar under 15 år om reglane for fritak og om innhaldet i opplæringa. Elevar som har fylt 15 år, gir sjølv skriftleg melding som nemnt i første ledd.1 Føyd til med lov 17 juni 2005 nr. 106 (ikr. 17 juni 2005, etter res. 17 juni 2005 nr. 661), endra med lov 27 juni 2008 nr. 70 (ikr. 1 aug 2008, etter res. 27 juni 2008 nr. 724). 1 Sjå no andre ledd. Eg er usikker på om du her kan bruke livssyns argumentet for å nekte slik opplæring. Eg kan også nemne at det er ein forskjell på om turen er ein del av udervisninga eller ikkje. Ikkje at eg veit korleis dette blir i forhold til å nekte deltakelse, men dersom turen er ein del av undervisninga så skal turen etter gratisprinsippet være gjeldande og du som forelder skal derfor ikkje betale for turen. Dersom du må betale er det fordi turen ikkje er rekna som ein del av undervisninga og då kan du nekte deltakelse. 1 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg kan ikke se hvorfor du skal trenge hjemmel i lov for at din sønn skal kunne nekte å bli med på denne turen. Det er i tilfellet skolen som trenger hjemmel i lov for å tvinge din sønn til å være med. Som regel har skolen et alternativt tilbud å komme med for de som ikke er med på turen. Det bør ikke være noe verre enn å ta dette opp med skolen. Lenke til kommentar
Error Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har selv vært i Auschwitz med klassen (vi betalte ikke fem flate øre, vi bare solgte litt telefonkataloger og bakte kaker og så var plutselig pengene der). Det virker kanskje litt hardt å dra til Auschwitz, og skjønner bekymringen som forelder. Men selv om inntrykkene er sterke er det overraskende lærerrikt, og får oss elever til å tenke i litt andre baner enn det som vi pleier å gjøre. I tillegg er det å reise en uke med klassen supermorsomt. Turen til Tyskland/Polen er mitt helt klart beste minne fra ungdomsskolen, så det å faktisk vurdere å reise er noe jeg ville tenkt mer på før jeg bestemte meg for å ikke dra. 7 Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Kan selvfølgelig ikke tvinge en elev på en slik reise. Det er jo kostbart for familien og alle har ikke nødvendigvis råd til dette.Når det er sagt så var jeg på en slik tur i 10.klasse selv og anbefaler det sterkt. En fantastisk tur, ikke bare for opplevelsene, men også samholdet i klassen. Tror han kommer til å angre senere hvis han ikke blir med. My 2 cents. Takk for svaret. Angrer gjør vi vell alle på ting, men jeg prøver å lære ungene opp til fri vilje og frie tanker. Men med positiv grensettning. Forøvrig er det mye snakk om Nazi Tyskere, og at "du" skal ikke like Tyskland o.s.v. Dette kan eg ikkje så mykj om, men i opplæringslova står det blandt anna: § 2-3a. Fritak frå aktivitetar m.m. i opplæringa Skolen skal vise respekt for elevane og foreldra sine religiøse og filosofiske overtydingar og sikre retten til likeverdig opplæring. Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande. Det er ikkje nødvendig å grunngi melding om fritak etter første punktum. Det kan ikkje krevjast fritak frå opplæring om kunnskapsinnhaldet i dei ulike emna i læreplanen. Dersom skolen på eit slikt grunnlag ikkje godtek ei melding om fritak, må skolen behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Skolen skal ved melding om fritak sjå til at fritaket blir gjennomført, og leggje til rette for tilpassa opplæring innanfor læreplanen. Skoleeigaren skal årleg informere elevane og foreldra til elevar under 15 år om reglane for fritak og om innhaldet i opplæringa. Elevar som har fylt 15 år, gir sjølv skriftleg melding som nemnt i første ledd.1 Føyd til med lov 17 juni 2005 nr. 106 (ikr. 17 juni 2005, etter res. 17 juni 2005 nr. 661), endra med lov 27 juni 2008 nr. 70 (ikr. 1 aug 2008, etter res. 27 juni 2008 nr. 724). 1 Sjå no andre ledd.Eg er usikker på om du her kan bruke livssyns argumentet for å nekte slik opplæring.Eg kan også nemne at det er ein forskjell på om turen er ein del av udervisninga eller ikkje. Ikkje at eg veit korleis dette blir i forhold til å nekte deltakelse, men dersom turen er ein del av undervisninga så skal turen etter gratisprinsippet være gjeldande og du som forelder skal derfor ikkje betale for turen.Dersom du må betale er det fordi turen ikkje er rekna som ein del av undervisninga og då kan du nekte deltakelse. Takk for svar, dette virker som om du kan !. Jeg kan ikke se hvorfor du skal trenge hjemmel i lov for at din sønn skal kunne nekte å bli med på denne turen. Det er i tilfellet skolen som trenger hjemmel i lov for å tvinge din sønn til å være med.Som regel har skolen et alternativt tilbud å komme med for de som ikke er med på turen. Det bør ikke være noe verre enn å ta dette opp med skolen. Skolene idag har altfor mye makt !. Vi som foreldre skal skrive under på at vi ikke skal drikke / nyte alkohol når våre barn er tilstede. Vi skal også skrive under på at ungene skal legge seg kl 2130....Det er noe som heter så fint som Foreldreavtale. Nei det er ikke en privat skole. En "helt" normal Offentlig Skole. Jeg har selv vært i Auschwitz med klassen (vi betalte ikke fem flate øre, vi bare solgte litt telefonkataloger og bakte kaker og så var plutselig pengene der). Det virker kanskje litt hardt å dra til Auschwitz, og skjønner bekymringen som forelder.Men selv om inntrykkene er sterke er det overraskende lærerrikt, og får oss elever til å tenke i litt andre baner enn det som vi pleier å gjøre. I tillegg er det å reise en uke med klassen supermorsomt.Turen til Tyskland/Polen er mitt helt klart beste minne fra ungdomsskolen, så det å faktisk vurdere å reise er noe jeg ville tenkt mer på før jeg bestemte meg for å ikke dra. Takk for svar, det er kanskje hardt for noen og hver, men mine barn har opplevd Traume som var / er mye verre og nærmere enn dette prosjektet. Tusen Takk til dere alle som bidrar W_B 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Såvidt meg bekjent er ikke ditt barns utdanning frivillig, men obligatorisk i Norge. Så medmindre du kan bruke kostnadsargumentene eller livsynsargumentet, er det hverken opp til deg eller ditt barn hva han skal lære. Om du prøver å forhindre denne gang er det mulig noen her kan opplyse om nærmere om straff du kan bli idømt. God tur. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Såvidt meg bekjent er ikke ditt barns utdanning frivillig, men obligatorisk i Norge. Så medmindre du kan bruke kostnadsargumentene eller livsynsargumentet, er det hverken opp til deg eller ditt barn hva han skal lære. Om du prøver å forhindre denne gang er det mulig noen her kan opplyse om nærmere om straff du kan bli idømt. Siden det er gutten selv som ikke vil være med på turen så er det verste som kan skje at gutten får fravær for de dagene klasseturen tar plass. "I ungdomsskolen er skoleturer obligatorisk (det vil si ikke frivillig), og alle elever i grunnskolen har opplæringsplikt. Det er ikke sagt noe i loven om fritak av slike årsaker. Du har derfor ingen rett til å bli fritatt for denne delen av opplæringen. Skolen kan gi deg et annet opplegg, men de har altså ingen plikt til det. Svaret på ditt første spørsmål, om turen er obligatorisk, så er svaret: "ja". På det andre spørsmålet, om skolen kan tvinge deg med, er svaret "nei". Ingen andre enn politiet har anledning til å bruke fysisk makt for å tvinge noen til å være et sted eller et annet. Men skolen kan gi deg fravær dersom du ikke blir med." http://www.ung.no/oss/utdanning/ungds/61146.html Var selv ikke med da klassen dro til tyskland/polen, var overhodet ikke noe problem selv om skolen ikke fikk ordnet med et alternativt opplegg. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 På det andre spørsmålet, om skolen kan tvinge deg med, er svaret "nei". Ingen andre enn politiet har anledning til å bruke fysisk makt for å tvinge noen til å være et sted eller et annet. Hvilket kun tilsier at Skolen må be om Politihjelp om den ønsker å bruke fysisk tvang i denne saken. Men ettersom reisemålet ligger utenfor Norges grenser, vil heller ikke Politiet ha noen rett til å bruke tvang (etter grensepassering). Dog, som så ofte er dette kun tomme trusler fra Statens side for å skremme deg til å adlyde. Anmerkning for fravær er nok det værste som vil skje (om enn ikke det verste som kan skje) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Skolene idag har altfor mye makt !. Vi som foreldre skal skrive under på at vi ikke skal drikke / nyte alkohol når våre barn er tilstede. Vi skal også skrive under på at ungene skal legge seg kl 2130....Det er noe som heter så fint som Foreldreavtale. Nei det er ikke en privat skole. En "helt" normal Offentlig Skole. Ingen grunn til å skrive under på noe slikt såvidt jeg kan se. Har de truet med represalier om dere ikke skriver under? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Auschwitzbesøk står ikke i læreplanen så sønnen din går ikke glipp av noe som gir grunnlag for å nekte han eksamen, skolen kan dermed ikke gi noen sanksjoner som har noe å si i det lange løp. Dersom skolen slår seg vrang om å la sønnen din bli hjemme, er det bare å bestille tannlegetime i det klassen drar og møte opp på skolen de resterende timene og kreve alternativ undervisning. Endret 21. oktober 2011 av Dassen 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 På det andre spørsmålet, om skolen kan tvinge deg med, er svaret "nei". Ingen andre enn politiet har anledning til å bruke fysisk makt for å tvinge noen til å være et sted eller et annet. Hvilket kun tilsier at Skolen må be om Politihjelp om den ønsker å bruke fysisk tvang i denne saken. Hva i grønne potetåker er det du lirer av deg her? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hva i grønne potetåker er det du lirer av deg her? Har kun reformulert ditt utsagn slik at det ble klarere. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det er mange argumenter for deg som forelder å lene deg på. Ifra filosofisk oppdragelse, til økonomi, til det faktum at dette ligger i et helt annet land. Ingen barneskole kan tvinge en elev til å reise til en annen by, langt mindre et annet land. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Fra "FORSKRIFT OM RETTIGHETER OG BRUK AV TVANG UNDER OPPHOLD I BARNEVERNINSTITUSJON – PRESISERINGER AV REGELVERKET" Det har vært reist spørsmål om bruk av tvang i forbindelse med skjermingsturer. Det er ikke anledning til å bruke tvang eller trussel om tvang for å få ungdommen med på turer. Her som ellers i behandlingen må oppmuntring, motivasjon, overtalelser og argumentering brukes for å få med ungdommer som vegrer seg for å delta. Barnevernloven og rettighetsforskriften gjelder selvfølgelig fullt ut også når ungdommen frivillig er på såkalt skjermingsopphold eller utløfting. En offentlig skole kan man jo tildels anse som barnevernsinstitusjon, i alle fall er det tvilsomt at de vil være mer voldelig en disse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå