Gå til innhold

noen som vet noe om Flygerleder?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venn som har ganske lyst å studere flygerleder, Hun vet at hun må ha 4,0 snitt.

Det hun lurer på er: kan hun studere flygerleder i Australia? og hva er snittet der?

vi har søkt men fant dessverre ingenting.Er det noen som vet noe om flygerleder er det bare å skrive, ( det eneste vi vet er bare snittet egentlig) Svar er dere snill! :)

MVH: To snille jenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kompis som skal søke på flygeleder nå til våren, fordi han vil raskt ut i arbeid. Du må 4,0 i snitt, ja, men du må også igjennom fleeere engelsktester. Så det kan være en god fordel å være flink språklig. Jeg vet man kan gå på "flygelederskole" i USA, men jeg vet ingenting om man gå i USA. Forhåpentligvis flere som vet litt mer, eller som har erfaringer selv. Lykke til, jenter!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har en venn som har ganske lyst å studere flygerleder, Hun vet at hun må ha 4,0 snitt.

Det hun lurer på er: kan hun studere flygerleder i Australia? og hva er snittet der?

vi har søkt men fant dessverre ingenting.Er det noen som vet noe om flygerleder er det bare å skrive, ( det eneste vi vet er bare snittet egentlig) Svar er dere snill! :)

MVH: To snille jenter.

For å ta flygelederskole i Australia må man ha permanent oppholdstillatelse i landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

I utgangspunktet må du ta utdanningen i USA i regi av Avinor.

Det er mulig å søke seg til Norge som ferdig utdannet og sertifisert flygeleder fra et annet land, men vil ikke anbefale å spekulere i f.eks. å utdanne seg i utlandet. Dette blant annet fordi de fleste ANSPs (dvs. de som flygelederene er ansatte hos) stort sett opererer med bindingstid etter fullendt studie etc. I tillegg kreves det forskjellige arbeidstillatelser, sikkerhetssjekker, politiattester etc. i de forskjellige landene.

Av de som søker kommer ca. bare 5% inn på studiet, og i overkant av 30% av disse faller fra i løpet av studietiden.

Opptaksprøvene er felles for landene i Europa; og stryker du i ett land får du ikke forsøke på nytt i et annet land. Noen land praktiserer at du kan forsøke på opptaksprøvene på nytt etter 2 eller 3 år, men i Norge får du kun ett forsøk.

Uansett lykke til ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...