maria1 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hei, jeg har en venn som har ganske lyst å studere flygerleder, Hun vet at hun må ha 4,0 snitt. Det hun lurer på er: kan hun studere flygerleder i Australia? og hva er snittet der? vi har søkt men fant dessverre ingenting.Er det noen som vet noe om flygerleder er det bare å skrive, ( det eneste vi vet er bare snittet egentlig) Svar er dere snill! MVH: To snille jenter. Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har en kompis som skal søke på flygeleder nå til våren, fordi han vil raskt ut i arbeid. Du må 4,0 i snitt, ja, men du må også igjennom fleeere engelsktester. Så det kan være en god fordel å være flink språklig. Jeg vet man kan gå på "flygelederskole" i USA, men jeg vet ingenting om man må gå i USA. Forhåpentligvis flere som vet litt mer, eller som har erfaringer selv. Lykke til, jenter! Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei, jeg har en venn som har ganske lyst å studere flygerleder, Hun vet at hun må ha 4,0 snitt. Det hun lurer på er: kan hun studere flygerleder i Australia? og hva er snittet der? vi har søkt men fant dessverre ingenting.Er det noen som vet noe om flygerleder er det bare å skrive, ( det eneste vi vet er bare snittet egentlig) Svar er dere snill! MVH: To snille jenter. For å ta flygelederskole i Australia må man ha permanent oppholdstillatelse i landet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 I utgangspunktet må du ta utdanningen i USA i regi av Avinor. Det er mulig å søke seg til Norge som ferdig utdannet og sertifisert flygeleder fra et annet land, men vil ikke anbefale å spekulere i f.eks. å utdanne seg i utlandet. Dette blant annet fordi de fleste ANSPs (dvs. de som flygelederene er ansatte hos) stort sett opererer med bindingstid etter fullendt studie etc. I tillegg kreves det forskjellige arbeidstillatelser, sikkerhetssjekker, politiattester etc. i de forskjellige landene. Av de som søker kommer ca. bare 5% inn på studiet, og i overkant av 30% av disse faller fra i løpet av studietiden. Opptaksprøvene er felles for landene i Europa; og stryker du i ett land får du ikke forsøke på nytt i et annet land. Noen land praktiserer at du kan forsøke på opptaksprøvene på nytt etter 2 eller 3 år, men i Norge får du kun ett forsøk. Uansett lykke til ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå