Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skille dekk og felg uten dekkmaskin

geir__hk

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et hjul hvor dekket ønskes fjernet. Felgen skal jeg selfølgelig ta vare på. Det er snakk om en 14" stålfelg.

Jeg regnet ikke med at dekket skulle være klistret/limt til felgen, så jeg tok kniven fatt og skjærte rundt langs begge sidene på dekket. I teorien skulle jo dekkflatene løsne fra felgen, men det gjorde de jo ikke.

Det som er igjen av dekket sitter nå dønn fast til felgen. Jeg er naturligvis redd for at bruk av kniv+sideavbiter vil resultere i skadet felg.

Har selvfølgelig prøvt med rå makt, dvs å bruke hammer på dekkflaten. Men selv da nekter dekket å løsne.

Noen som har idéer til hvordan jeg kan få løsnet resten av dekket fra felgen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist jeg nå har forstått deg rett så har du kappet på langs på dekksidene og hele veien rundt. Denne biten er da fjernet regner jeg med og du sitter igjen restene av dekksidene.

Siden du har en (flere?) stålfelg så er det egentlig bare å gyve løs med en kraftig avbiter og kutte opp resten av siden innover mot felgen, så du får splittet "ringen" som sitter igjen.Vist denne ringen skulle sitte etter du har delt den er det bare å dra kniven i mellom dekket og felgen hvor den sitter fast. Gjør du dette forsiktig så skader du ikke felgen i det heletatt Litt sår i lakken må du regne med men dette fikser du lett med litt grunning i fra europris/biltema. Lakkskadene er dessuten ikke synlige når du har fått på igjen nytt dekk.

Desperat alternativ:

Brenn opp dekket! Stålfelgen skal tåle dette, og en liten brann gjør det plutselig enklere å rive av dekket. Husk å ha på deg hansker og klær du ikke er redd for!

Du må nok lakke opp igjen felgen etterpå.. :whistle:

Lenke til kommentar

Legg hjulet flatt på bakken, en kraftig planke (eller stålprofil) på skrå fra bakken og opp på dekket, nærmest mulig, men uten at den kommer oppå felgkanten. Kjør opp på planken. Gjenta flere ganger/steder om nødvendig. Snu andre sida av hjulet opp og gjenta prosessen. Traktor med dobbeltvirkende frontlaster & skuffe er også et alternativ for å presse dekket ned og løst.

Edit: begge disse metodene virker best om man ikke har skjært i stykker dekket først...

Det finnes (selvfølgelig) forskjellige varianter spesialverktøy:

Slagspett

Hydraulisk verktøy

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takk for gode forslag.

Når det gjelder å bruke stålprfil så tror jeg dette kan skade felgen ved at stålprofilen faller litt fremover akkurat idet dekket løsner.

Når det gjelder å bruke traktor, så må dekket være spent fast i etellerannet først, eller så vil det bare sprette av gårde. Fikk et tips på jobben i dag at det kunne ha vært mulig å benyttet gravemaskin med plog fremme (typisk beltegraver). Men så er jo omtrent alle andre løsninger billigere enn dette.

I tillegg har jeg hørt at dekk har en stålring i kanten som "låser" dekket til felgen. Vet ikke om dette skulle ha noe å si på fremgangsmåte. I så fall vil vel neppe brenning/oppvarming være løsninga da ringen ikke påvirkes nevneverdig av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...