Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kodein til Buprenorfin

Bever X

Anbefalte innlegg

Hei

Etter 20 år på Paralgin Forte med Kodein foreslår legen at jeg bør over på Temgesik med Buprenorfin.

Er det bare å hoppe rett over, eller får man "Kodeinnoia"?

Har hatt et daglig inntak av PF på 6 piller daglig.

Det er meningen at Temgesik'n skal matche det pluss litt til,

hvor stor bør dagsdosen da være?

Ser på Wikipedia at halveringstiden er på 20-25 timer, vil det si at dagsinntaket tas i en vending?

Pftfs

Bever

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg egentlig ikke kvalifisert til og svare deg.. Men....

Jeg vil tro at buprenorfin er snillere mot leveren pga parlagin forte inneholdet paracetamol. Noe som er greit og ha i bakhode.

Så vil ikke tro at du vil oppleve noe ubehag viss du bytter pga du har vendt deg til kodein. Buprenorfin er det samme virkestoffet heroinavhengige bruker gjennom lar eller hva det heter.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Er ikke avhengighetspotensialet mye større med en såpass sterk opioid-agonist som Buprenorfin (Subutex?) i forhold til et Kodein-preparat?

Så ei 18 år gammel jente på sykehuset for noen dager siden. Hun hadde sterke smerter i skulderen sa hun. Vi spurte om hun hadde tatt noe smertestillende. Jada! hun hadde fått litt av en hvit pille fra en "venn". Det var Subutex. Dette tok hun også for menstruasjonsmerter, og i tillegg litt sånn av og til. Totalt omtrent 5-6 ganger i mnd. Så vi måtte fortelle henne at hun antagelig var blitt avhengig. (var selfølgelig mye mere før vi kom til den konklusjonen!)

Lurer på hva hun tar hvis hun får virkelige smerter....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...