lancer98 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 For to uker siden sluttet eg med brus, snop(Unntaket er helgene), småspising og "overspising" i hverdagen Eg er ikkje den som bruker alt for mykje tid og penger på middag, kanskje i helgene men ikkje på hverdager. Så dei to siste ukene har eg begynt å ha Findus sine dypfryste retter til middag, no snakker eg hovedsaklig om Chicken Curry, Tikka Masala og Pasta Bolognese. Veksler litt på rettene men førstnevnte er desidert best! Men er dette sunt? På langt sikt? Pakkene på 600g, som egentlig er to porsjoner, holder meg plenty mett, akkurat som en middag skal. Driver ikkje med noe styrketrening eller nokke, berre sånn at det er sagt. Viss nokke så går eg litt turer iblant. Her er et eksempel på Findus Chicken Curry; Pr. 100g Energi: 450kJ / 110kcal Protein: 7g Karbohydrater: 13g hvorav sukkerarter: 1,5g Fett: 3g hvorav mettet fett: 1,1g Kostfiber: 1.5g Natrium: 0,2g For å si det enkelt og greit; prøver å bedre kostholdet litt å samtidig gå litt ned i vekt. Takk på forånd for svar! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Uansett hvor sunn eller ikke de rettene er så er det ikke sunt å leve kun på de. Du burde ha mye større variasjon i kostholdet ditt. I tillegg er nok 600g litt mye. Del pakkene i 2 og ta en salat ved siden av. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 ser ikke særlig næringsrikt ut. så du vil nok gå ned i vekt ja. nå vet jeg ikke hva av vitaminer, mineraler og essensiell olje disse pakkene inneholder men spiser du litt fisk og frukt ved siden av så er det ennå bedre. Lenke til kommentar
lancer98 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Uansett hvor sunn eller ikke de rettene er så er det ikke sunt å leve kun på de. Du burde ha mye større variasjon i kostholdet ditt. I tillegg er nok 600g litt mye. Del pakkene i 2 og ta en salat ved siden av. Sa er det ikkje i første innlegget men no er eg 186 høy og veier rundt 112kg så trenger litt mat for å holde meg oppegående. Ellers så forstår eg ka du mener med variasjon men tenker hovedsaklig på gode middager som er rask å tilberede rett etter jobb om dagen. Dager der eg har god tid så lager eg sikkert nokke annet. Lenke til kommentar
lancer98 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 ser ikke særlig næringsrikt ut. så du vil nok gå ned i vekt ja. nå vet jeg ikke hva av vitaminer, mineraler og essensiell olje disse pakkene inneholder men spiser du litt fisk og frukt ved siden av så er det ennå bedre. Spiser en god del frukt, mest banan. Ellers så tar eg Møllers dobbel hver dag mtp oljer o.l. Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg elsker findus sine dypfryste retter! Siden jeg ikke er noe særlig flink å lage mat og i tillegg ikke er så veldig glad i å tilbringe tid på kjøkkenet passer sånne enkle løsninger meg midt i blinken Men er ikke direkte billig da.. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Da har du dekket ditt dagsbehov. Altså, jeg synes de fleste overdriver dette mathysteriet. Så på nyhetene i dag om folk som mottar mathjelp fra WHO. De overlever på soya og maisprotein miks. Når det ikke er annet å spise duger det meste. Husk det. 2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Tomatsaus: Løk Olje Tomater Tomatpuré (ikke så mye) Salt Pepper Basillikum Vann Hakk løken og steik den i oljen. Kutt opp tomater (grovt) og bland dem med løken. Fyll opp med vann så du dekker alt. Bland i tomatpuré og krydder. Kokes i minst 1 time. Gå raskt over med stavmikser. Lag en stor porsjon en gang du har tid og frys ned i små bokser, så har du hjemmelaget tomatsaus når du måtte trenge det. Kan brukes til det meste hvor tomatsaus passer seg. Små endringer i krydder gjør at du får enda flere bruksområder. Reduserer du den litt kan den også brukes som pizzasaus. Spaghetti skal vel koke i rundt 10 minutter, og kjøttdeig steikes ganske raskt. Altså kan du ha hjemmelaget spaghetti bolognese på ca 10 minutter. Lenke til kommentar
lancer98 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg elsker findus sine dypfryste retter! Siden jeg ikke er noe særlig flink å lage mat og i tillegg ikke er så veldig glad i å tilbringe tid på kjøkkenet passer sånne enkle løsninger meg midt i blinken Men er ikke direkte billig da.. Vil no i grunn kalle dei rimelig, ca 40,- for full middag er no ikkje dyrt. Må tenke deg viss du f.eks skal lage deg lasagne; då må du ha ei pakke med "lasagne" (ca 30kr) så ei pakke med kjøttdeig(ca 35kr) så kartong med melk(ca 15kr) og då er du oppi 80 kroner. Kanskje et litt dyrt eksempel men du skjønner ka eg mener =b Lenke til kommentar
lancer98 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Tomatsaus: Løk Olje Tomater Tomatpuré (ikke så mye) Salt Pepper Basillikum Vann Hakk løken og steik den i oljen. Kutt opp tomater (grovt) og bland dem med løken. Fyll opp med vann så du dekker alt. Bland i tomatpuré og krydder. Kokes i minst 1 time. Gå raskt over med stavmikser. Lag en stor porsjon en gang du har tid og frys ned i små bokser, så har du hjemmelaget tomatsaus når du måtte trenge det. Kan brukes til det meste hvor tomatsaus passer seg. Små endringer i krydder gjør at du får enda flere bruksområder. Reduserer du den litt kan den også brukes som pizzasaus. Spaghetti skal vel koke i rundt 10 minutter, og kjøttdeig steikes ganske raskt. Altså kan du ha hjemmelaget spaghetti bolognese på ca 10 minutter. Takk for tipset men no er vi litt over på dette med tid og penger og det går litt i surr for meg med alle de der ingrediensene =b Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg elsker findus sine dypfryste retter! Siden jeg ikke er noe særlig flink å lage mat og i tillegg ikke er så veldig glad i å tilbringe tid på kjøkkenet passer sånne enkle løsninger meg midt i blinken Men er ikke direkte billig da.. Vil no i grunn kalle dei rimelig, ca 40,- for full middag er no ikkje dyrt. Må tenke deg viss du f.eks skal lage deg lasagne; då må du ha ei pakke med "lasagne" (ca 30kr) så ei pakke med kjøttdeig(ca 35kr) så kartong med melk(ca 15kr) og då er du oppi 80 kroner. Kanskje et litt dyrt eksempel men du skjønner ka eg mener =b Sånn sett, så er det jo veldig billig 2 Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hmm vil vel egentlig mene det er billigere å lage maten selv. Den lasagnaen inneholder ikke råvarer som kan tilsvare de du ville brukt hadde du lagd det selv.. Det er stort sett kun pastaplater (av mel og vann, ikke egg og mel som de til 30 kr koster). Simpel tomatsaus og avskjær for å representere kjøtt. Tilogmet ikke kjøttdeigen du kjøper er så dårlig. Melken som er brukt i en slik er langt fra 1l... Men for all del, det er mat og har næring som du trenger.. Problemet er at du må spise så mye av det for å få nok av det du trenger... Disse posene som du beskriver er helt greie som måltider. Men som det er nevnt tidligere, hvor er grønnsakene? Du kan lage en enkel salat vedsiden av, kjør på og kjøp de enkle ferdig greiene fra Dole hvis du vil ha et enkelt/kjedelig alternativ.. Eller lag en svær bolle som varer 3 dager men litt variasjon på salaten.. Ha i litt forskjellige salat typer, litt cherry tomater, kanskje tynne mango skiver, druer, avokado, nøtter... Det du vil, kanskje tilogmed litt ost (parmesan, blåmugg, chevre...) Go crazy! over salaten tar du litt oliven olje sitron og salt, så blander du alt sammen... Ta dette vedsiden av middagen din, du trenger det.. Kan være ett steg i retningen få lyst til å lage mat selv også Det er ikke dumt. Fordelen er at du vet hva du får i deg, og kan putte i ting du har lyst på selv.. Ønsker du og gå ned i vekt er det et enkelt regnestykke som skal gå opp.. Det er til syvende og sist Kcal inn og Kcal brukt som skal gå i -. Dette betyr ikke nødvendigvis kutt ned på karbo mat.. men bevege seg litt mer kanskje.. Ellers må du bare kutte ned på mengden mat du spiser.. Som er en veldig kjedelig måte og skulle slanke seg på.. 2 Lenke til kommentar
lancer98 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Hmm vil vel egentlig mene det er billigere å lage maten selv. Den lasagnaen inneholder ikke råvarer som kan tilsvare de du ville brukt hadde du lagd det selv.. Det er stort sett kun pastaplater (av mel og vann, ikke egg og mel som de til 30 kr koster). Simpel tomatsaus og avskjær for å representere kjøtt. Tilogmet ikke kjøttdeigen du kjøper er så dårlig. Melken som er brukt i en slik er langt fra 1l... Men for all del, det er mat og har næring som du trenger.. Problemet er at du må spise så mye av det for å få nok av det du trenger... Disse posene som du beskriver er helt greie som måltider. Men som det er nevnt tidligere, hvor er grønnsakene? Du kan lage en enkel salat vedsiden av, kjør på og kjøp de enkle ferdig greiene fra Dole hvis du vil ha et enkelt/kjedelig alternativ.. Eller lag en svær bolle som varer 3 dager men litt variasjon på salaten.. Ha i litt forskjellige salat typer, litt cherry tomater, kanskje tynne mango skiver, druer, avokado, nøtter... Det du vil, kanskje tilogmed litt ost (parmesan, blåmugg, chevre...) Go crazy! over salaten tar du litt oliven olje sitron og salt, så blander du alt sammen... Ta dette vedsiden av middagen din, du trenger det.. Kan være ett steg i retningen få lyst til å lage mat selv også Det er ikke dumt. Fordelen er at du vet hva du får i deg, og kan putte i ting du har lyst på selv.. Ønsker du og gå ned i vekt er det et enkelt regnestykke som skal gå opp.. Det er til syvende og sist Kcal inn og Kcal brukt som skal gå i -. Dette betyr ikke nødvendigvis kutt ned på karbo mat.. men bevege seg litt mer kanskje.. Ellers må du bare kutte ned på mengden mat du spiser.. Som er en veldig kjedelig måte og skulle slanke seg på.. Har en ganske aktiv jobb og somsagt går eg turer iblant så eg er ganske sikker på at eg går litt i underskudd på kaloriene om dagen Skal prøve dette med salat og forskjellig på ved siden av middagen. Må si meg helt enig i det at slanking er kjedelig men det må til når men er tydelig over idealvekten sin. Takk for tipsene;) Lenke til kommentar
Salamanderhodet Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) - Endret 13. januar 2015 av Double0Steven 1 Lenke til kommentar
minotaur2011 Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Heisann! Skjønner ikke hva alle de andre driver å sier. Findus Curry Chicken greia du postet funker veldig bra hvis du vil ned i vekt. Pakken er 600g og det er 110kcal per 100g? Da er det vell 660kcal i hele greia? Det er jo ingenting! 186cm høy, 112kg? Du kunne spist en sånn til hvert måltid og fortsatt gått ned i vekt! Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Findus er jo søppel da. Det er mye mer næringsrikt med friske, ferske grønnsaker. Kjøpte forresten Findus Wraps for en stund siden og var jo bare noe skvip. Det luktet mye av det, men smakte nesten ingenting. Endret 31. oktober 2011 av Scorpion88 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg lager middag for alt mellom 7 og 20 kroner som oftest. Og jeg spiser til jeg omtrent sprekker. Så i mine øyne er 40 kroner en dyr middag, og 80kr er en hinsides dyr middag. Alt kommer ann på øyet som ser. Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg lager middag for alt mellom 7 og 20 kroner som oftest. Og jeg spiser til jeg omtrent sprekker. Så i mine øyne er 40 kroner en dyr middag, og 80kr er en hinsides dyr middag. Alt kommer ann på øyet som ser. Hva har du til middag da? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg spiser ofte wiener og lompe. bruk to lomper da det gir ekstra fiber. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Grøt for eksempel. Grøtris koster 13 kr for 6 porsjoner. Så bruker jeg 1L melk og 250gr ris, dette gir meg to middager. (13+10*3)/(6) = 7kr. Kanskje 10 med kanel, sukker og smør. Føler jeg aldri går tom for noen av delene. så utgiftene der er ikke så store. Lapskaus, pytt i panne og ris. 20+15+5 = 40. Gir meg to middager sodd , pytt i panne og ris. Samme greien strimlet kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, vanlig kjøttdeig, i kombinasjon med pytt i panne og ris fungerer og. Samme pris First price spagetthi og first price saus. 10kr for 1kg maccaroni, 9kr for 600gr saus. 19kr kjøttdeig. 2 + 4.5 + 9.5 = 16kr Pannekaker. Gir meg middag i tre dager. Husker ikke helt prisen på alle ingrediensene på stående fot. Relativt billig. ris + fløtesaus + strimlet svinekjøtt. 5 + 15 + 19 = 20*2. Gir meg to middager. kan ta den helt ut og kjøpe ne boks sopp og til 7kr elns. Pølse og maccaroni er en grei "krisemiddag". 7 + 2. Tunfisk, pastasaus, ris. 7 + 4.5 + 5. Litt usikker på prisen på ris. Mener jeg kjøpte 5kg ris for 20kr. Tar evigheter å spise opp, billig og. Brød og suppe fungerer og. Maccaroni , brød og tomatsuppe. etc. Mye billig mat en kan lage seg om en ikke er veldig kresen. Ikke for å kapre tråden. Tror ikke alt jeg spiser er så veldig usunt heller. Drikker tran og. Havregrøt til frokost. ikke for å kapre tråden... Endret 31. oktober 2011 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå