teigas123 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hei Har 20 000 til disposisjon som jeg har tenkt å bruke på å kjøpe inn studio utstyr. Har ingen studio blitzer fra før, og tenker jeg kanskje trenger 3 stk, er vel det som er normalt i starten? Og noen softboxer osv? Har tenkt å bruke blizene mest på innendørs foto, men tenker også kanskje å bruke de litt ute til bilfotografering, trenger ikke batteri pakke, da jeg heller kjører strøm aggeregat i så tilfelle. Trenger også bakgrunner, virker som veldig mangen bruker papir ? Trenger også noe å henge bakgrunnen på, det lille huset jeg har til rådighet til å ta bilder i, er ikke så bredt 3,5 - 3,6 meter i bredden og takhøyden er ca 2.40. Har dere noen anbefalinger som kan passe dette? Finnes det også noe portabelt oppheng en kan ta med seg rundt? Har dere noen anbefalinger her? Og hvor langt kommer jeg med budsjette på rundt 20 000? Endret 19. oktober 2011 av teigas123 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvorfor ikke starte med 1? 2 Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvorfor ikke starte med 1? Du mener da at det er greitt å lære å lysette med et lys før en lyssetter med flere ? Ønsker i alle fall å starte med 2 tror jeg, da det kanskje vil bli enklere å lyssette en bil, en med 1 blitz. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Hvorfor ikke starte med 1? Du mener da at det er greitt å lære å lysette med et lys før en lyssetter med flere ? Ønsker i alle fall å starte med 2 tror jeg, da det kanskje vil bli enklere å lyssette en bil, en med 1 blitz. Noen anbefalinger? Lære seg 1 lys først er veldig smart; du kan godt kjøpe pakke med 2 lys. Men anbefaler på det sterkeste å bli flink med 1 først. Edit: Kjøp et annerkjent merke; elinchrome f.eks. De leverer pakker godt innenfor prisrammen din med alt man trenger. Samt ekstremt kraftige lys trenger man bare ute. Fordelen med å ha et som kan gå veldig langt ned i styrke er at man kan leke seg innendørs med veldig tynn dybdeskarphet. Endret 19. oktober 2011 av TGB Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Du mener da at det er greitt å lære å lysette med et lys før en lyssetter med flere ? Ønsker i alle fall å starte med 2 tror jeg, da det kanskje vil bli enklere å lyssette en bil, en med 1 blitz. Noen anbefalinger? Synes du har fått greie tips av TGB her så langt. Jeg har selv null erfaring, men har sett på mye utstyr og lest mye. Mitt forslag ville vært å kjøpt noe av kvalitet, f.eks. dette gir deg mye for penga. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Takk for tips så langt Skal sjekke litt rundt omkring. Kanskje jeg begynner med 2 da, ser ut som det er det de fleste pakker er satt sammen av. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Elinchrome settene er også lette å utvide senere med flere lamper eller annet utstyr. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Damn! innlegget mitt forsvant i et lite brudd .... Jeg gidder ikke skrive alt igjen, men kjøp dette; Fotopia.no ..., så finner du en plass de har 3,6m brede papirbakgrunner (11m), og så kjøper du en hvit og en grå og kanskje en svart. De koster ca 800kr/stk. (pga smalt rom, bare sager du dem til riktig bredde.) og vips, så har du det du trenger. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor en skal trenge noe dyrt elinchrom opplegg. Jeg har hatt et slikt kit i over 4 år og brukt det flittig uten problemer. Det er kraftig, lader kjapt og er stabilt og fint. Null stress. Bruk heller penga på ekstra softboxer og annet morroutstyr/rekvisita. Endret 20. oktober 2011 av kiskogl Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Elinchrome settene er også lette å utvide senere med flere lamper eller annet utstyr. Alt er lett å utvide. Det er bare å kjøpe flere blitser.... Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Alt er lett å utvide. Det er bare å kjøpe flere blitser.... Enig i det, men hvis du sjekket Elinchrome settet jeg linket til får du ganske mye for penga. Jeg synes ikke kitet du linket til gir noe mer. Elinchrome settet har 2 stk 400Ws lamper kontra 3x150 som du linker til og kommer med Skyport. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) tips til blitser: http://speedlights.net/2011/08/28/yongnuo-yn-565-ex-flash-review/ Er ikke akkurat studioblits, men fungerer som slave på canon. Er også en god del billigere enn tilsvarende canon(580EX). Har ingen erfaring med studio, men er sikkert mulig og montere i sofbox. Endret 21. oktober 2011 av to88he Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Alt er lett å utvide. Det er bare å kjøpe flere blitser.... Enig i det, men hvis du sjekket Elinchrome settet jeg linket til får du ganske mye for penga. Jeg synes ikke kitet du linket til gir noe mer. Elinchrome settet har 2 stk 400Ws lamper kontra 3x150 som du linker til og kommer med Skyport. For all del; det er litt mer raffinert med Elinchrome. En kan selvfølgelig kombinere også; Jeg liker mange lys, ikke nødvendigvis pga jeg er flink å lyssette en modell med x-antall lys, men f.eks når jeg skal ha en helt hvit bakgrunn, eller belyse bak modellen på en grå bakgrunn, kan det være helt greit å ha et par kjipe blitser med låvedører/honeycoom/snoot etc. (1 stk låvedør ++ følger med i kit'et jeg linket til) ...., men som sagt; jeg har BARE kjipe blitser, og savner ikke noe på de. Hadde jeg vært erfaren Elinchrome bruker, hadde det kanskje vært anderledes? ... uansett, så er jeg superhappy med å ha masse studioutstyr for en billig penge, og vil anbefale dette til alle. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Hvis du svir av alt på ett par lamper så høres det ut som en dårlig ide. Har vurdert studiolamper men pga både plass og bruk så sverger jeg fortsatt til batteriblitser. Greit å ta med i regnestykket også at det kan være en del småting som er greit å ha tilgjenglig som hver for seg koster litt penger, men som blir summer over tid. Eks stol/krakk, reflektorer/diffusere, bakgrunner, klyper, rekvisitter (har kjøpt hansker, smykker, makeup, solbriller, paraplyer/Victoriansk stil, og annet ræl på ebay som har hatt veldig stor nytte av. Ofte så blir det fotografering hvor det "mangler" den ene lille tingen... edit: glemte gaffa Endret 21. oktober 2011 av fo2re Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Jeg handler det meste av mitt studioutstyr her: KAFFEBRUS Hva skal du fotograferi i studio? Portrett, helfigur, produkter?? Gå for dette Elinchrom Se også her: Skandinavisk importør Lær deg å bruke de 2 lampene + en refleksskjerm, så kan du supplere senere med flere lamper. Suppler med en Octabox En octaboks gir fint lys og er veldig anvendbar. Gir fin refleks i øyet. Denne softboksen har like jevn lysfordeling som en original - se tester på YouTube På YT finnes det en mengde med tips på lyssetting, uten at jeg sier at de er de eneste riktige. FINN DIN EGEN STIL med lydsettingen. Det er nevnt 3 bakgrunner: Hvit - grå - sort - her har du et fint utgangspunkt. Bor du i Oslo-området, finnes det mange små studioer du kan besøke og få noen tips hos. Eller kontakt meg, se mitt studio og se hva jeg bruker. studio Endret 21. oktober 2011 av JKKLstudio Lenke til kommentar
egilh Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 ...., men som sagt; jeg har BARE kjipe blitser, og savner ikke noe på de. Hadde jeg vært erfaren Elinchrome bruker, hadde det kanskje vært anderledes? ... uansett, så er jeg superhappy med å ha masse studioutstyr for en billig penge, og vil anbefale dette til alle. Tja, det blir vel spekulasjon? Men jeg er enig med deg, man får til mye med enkelt utstyr. Grunnen til at jeg linket til kit'et her var fordi TS hadde mye penger til disposisjon og det gir generellt mye for pengene, spesielt til å være Elinchrome. Og det langt under grensen TS hadde satt. Personlig foretrekker jeg blits inntill videre og vil trolig fortsette med det. Selv er jeg litt fan av Strobist kitene på mpex.com da du får stort sett absolutt alt du trenger til å starte. Gå for dette Elinchrom Igjen, så vil kitet jeg linket til gi mer for pengene. Samme kitet, men med 2 stk. 400ws lamper til samme prisen. Lenke til kommentar
Christian Helle Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Nå er det vel slik at merker som Elinchrom tåler mer i lengden (høyt antall blitz pr dag), så om man er en veldig aktiv bruker kan man fort spare penger på å gå for et dyrere merke da billigere for vil gå i stykker om det tas hundrevis av bilder hver dag. Men om man tar sporadiske shoots kan et billig sett være vel så bra. Man har også langt større muligheter med 400W enn 150W også da, når det gjelder belysning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå