Gå til innhold

Trenger hjelp til overklokking av Intel 2600K på ASUS Maximus IV Extreme Z

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg akkurat bygd min nye drømme pc:)

- Intel 2600K

- Asus Maximus IV Extreme Z

- Corsair Vengeance 12gb 2000mhz

- MSI GTX 580 Lightning XE SLI

- OCZ Vertex 3 120gb Max Iops

- Corsair H100

- Corsair AX 1200

Alt fungerer kjempe bra untatt når jeg prøver å overklokke. Da blir systemet ustabilt med en gang. Ikke en gang auto-tuningen til 4.2 ghz funker ordentlig. Når jeg prøver extreme auto-tuning, skrur bare systemet seg av etter det har rebootet. Kan dette ha noe med SSD disken eller RAMet å gjøre. Har hørt at RAMet er veldig ustabilt. Målet mitt er å nå 4.8ghz! Trenger hjelp til bios settings. Håper på hjelpende svar:) Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kjøpt et hovedkort til 2700 kr og du trenger hjelp til å overklokke på butikkjøling? Sikker på at du ikke har kastet bort 1200 kr på et hovedkort du ikke trenger?

OK:

Ta ut en av RAMbrikkene dine, så får du kjørt dual channel på minne og dermed bedre ytelse og mindre problemer. Sett deretter Command Rate til 2 i BIOS på RAM-timings, dette senker RAM-ytelse med 0.05% ca og gir deg en massiv stabilitetsøkning.

Videre er det et par triks:

Internal PLL Overvoltage Enabled gir en del ekstra rom.

CPU Voltage på 1.35V eller triks med offset, dette kan kreve litt ekstra tid og krefter.

Memory frequency på 1866 MHz og riktig spenning for RAMen ditt.

EPU Power save (om du har denne): disabled

Load-Line Calibration: High eller Ultra High for øyeblikket.

VRM Frequency: Manual og 350kHz

Phase Control: Extreme

CPU Current: 140%

Jeg hadde ikke gått høyere enn 1.38V på CPU voltage, så sett 1.35V for øyeblikket og overklokk derfra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar:)Mulig det, men når jeg først skulle bruke så mye penger, så syntes jeg det var greit å kjøre på.

Nå ser det ut som jeg kjører stabilt på 4,6 ghz foreløpig. Greier ikke 4.7:(

Er det mer stabilt å kjøre med 4 RAM brikker enn 3?

Har du noen forslag til endring så jeg kan nå 4.8ghz?

post-165155-0-68689100-1319119923_thumb.jpg

post-165155-0-55786600-1319120025_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du bør kjøre med 2 eller 4 RAMbrikker siden hovedkortet kun støtter dual channel. Setter du inn tre brikker så senkes hastigheten på minnet siden det da kjøres som single channel. Det er altså lurt å lese litt om hva man kan bruke slik at man får utnyttet komponentene maximalt. Skal du få nytte av alle tre brikkene du har kjøpt må du kjøpe en til (som er lik de andre) slik at du får totalt fire, og maskinen får da 16GB minne totalt.Nå tviler jeg på at maskinen blir noe raskere av den grunn, hvis du ikke bedriver videoredigering e.l. som liker mye minne.

Ellers så ser det ut for at du har fått til et råskinn av en maskin, så gratulerer.:thumbup:

Med hensyn til overklokking av i7 2600K så er ingen CPUer like og kun et fåtall klarer hastigheter på 4.8 - 5GHz. Jeg har to i7 2600K, hvorav den ene klarer 4.6 (som din) mens den andre klarer 5.05GHz, og det på et billig Asus P8P67 SE hovedkort, kjøling er Corsair A70 (altså på luft). Det viser bare at jeg var ekstremt heldig med akkurat den CPUen, og sikkert også med hovedkortet. Jeg måtte øke Vcore helt til 1.4125 for å få den noenlunde stabil slik at 3DMark06 kunne kjøre. Til vanlig kjører jeg den på 4.6GHz som den første siden jeg bruker den til folding og ønsker å ha den en stund.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...