Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny huseier krever at vi skriver under på ny leiekontrakt


kjøtt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers har han selv skrevet ei lefse av noen husordensregler som "er å betegne som vedlegg til ny husleiekontrakt", hvor han gir oss følgende plikter som skal rullere på de fire leilighetene her:

 

Måke snø på vinteren. Hvis vi ikke gjør dette blir vi fakturert 1000kr + 500kr i administrasjonsgebyr.

Sette søppeldunkene frem til søppelbilen. Hvis vi ikke gjør dette blir vi fakturert 700kr per dunk, pluss 500kr i administrasjonsgebyr..

Vaske felles trappeoppgang. Faktureres 1000kr i gebyr om jobben ikke utføres, og selvsagt et 500 kroners administrasjonsgebyr i tillegg.

Leit å måtte si det, men:

 

Du lot deg skremme vekk. Det er nettopp hva slike typer som dette satser på: Trusler mot folk som ikke tør stå imot/ikke kjenner sine rettigheter.

 

Han har/hadde absolutt ingen rett til å kreve av deg/dere det som står uthevet her. Dette er faktisk hans (utleiers) ansvar!

 

Du skulle latt han få svi for sine friheter. Dette er et klassisk eksempel på en utleier som bryter loven, lager sine egne regler og tråkker på vettskremte leieboere som ikke tør å stå imot.

Lenke til kommentar

Klokka går og i 19:30-tiden ringte han meg, tydelig irritert. Han viser til en ugyldig oppsigelse som vi mottok fra forrige eier og sier at vi skal være ute til 1. Desember siden vi ikke godtar hans nye regime. Jeg påpeker at siden oppsigelsen forrige eier sendte ut var ugyldig kunne han bare glemme det... Han hisser seg opp. "Nå skal du bare passe deg, kjøtt!"

 

Jeg påpeker at vi har loven på vår side og vet godt at vi ikke trenger å godta det han kommer med.

 

"Da skal du få en oppsigelse av meg, i morgen, som er gyldig!" Jeg spør på hvilket grunnlag og han svarer med at han skal bruke den selv...

Du kan anmelde ham for trusler og en ugyldig/usaklig oppsigelse, da han garantert kommer til å leie ut til noen andre umiddelbart. Og som andre har påpekt er den urimelige kontrakten nok et fint bevis i denne saken.

 

Altså, når oppsigelsen er at han selv sier at han og/eller nærmeste familie skal bruke leiligheten bare for å bli kvitt dere, for deretter å leie ut til neste offer, blir oppsigelsen ugyldig.

 

Nå vet jeg selvsagt ikke hvor stor/liten sjanse det er for at politi ville fulgt opp en slik anmeldelse.. Er det noen av juristene her inne som vet?

 

Denne utleieren er en kriminell drittsekk som burde få svi.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Nå vet jeg selvsagt ikke hvor stor/liten sjanse det er for at politi ville fulgt opp en slik anmeldelse.. Er det noen av juristene her inne som vet?

 

Null. De to tingene du nevner som anmeldelsesgrunnlag er ikke straffbare handlinger. Trusselen er straffbar kun med tilleggskvalifikasjoner (at den medførte "alvorlig frykt" og at man truer med noe som kan medføre over 6 måneders fengsel), det å forsøke å inngå en ulovlig leiekontrakt er ikke straffbart.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..., det å forsøke å inngå en ulovlig leiekontrakt er ikke straffbart.

Enig i at det korrekte svaret er "null".

 

Men hvis utleier bevist forsøker å lure leier til å tro at han må inngå en dårligere avtale eller bli kastet ut kan da det være bedrageri?

 

Det kunne falt under bedrageri hvis utleier hadde "rukket" å komme lenger inn i handlingene enn han har i den aktuelle situasjon - men rettsstridsbegrepet i straffeloven er litt vanskeligere å oppfylle enn de tilsvarende begrepene i avtaleloven.

Lenke til kommentar

Null. De to tingene du nevner som anmeldelsesgrunnlag er ikke straffbare handlinger. Trusselen er straffbar kun med tilleggskvalifikasjoner (at den medførte "alvorlig frykt" og at man truer med noe som kan medføre over 6 måneders fengsel), det å forsøke å inngå en ulovlig leiekontrakt er ikke straffbart.

Det var leit da.

 

Men jeg lurer på om han kan gjøre en sak ut av dette innenfor et Husleietvistutvalg (jfr. 12-5) dersom han oppdager at utleier leier ut til noen andre rett etter at han har flyttet ut?

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

Null. De to tingene du nevner som anmeldelsesgrunnlag er ikke straffbare handlinger. Trusselen er straffbar kun med tilleggskvalifikasjoner (at den medførte "alvorlig frykt" og at man truer med noe som kan medføre over 6 måneders fengsel), det å forsøke å inngå en ulovlig leiekontrakt er ikke straffbart.

Det var leit da.

 

Men jeg lurer på om han kan gjøre en sak ut av dette innenfor et Husleietvistutvalg (jfr. 12-5) dersom han oppdager at utleier leier ut til noen andre rett etter at han har flyttet ut?

De færreste plasse for utleie er godkjent også.

 

Så som en siste hilsen kan TS sende de offentlige tjenestefolkene etter han :w00t:

Lenke til kommentar

Hmm. Spennende å følge med her. Tar med meg tipsene deres videre og skal holde et øye med min tidligere leilighet etter jeg har flyttet herfra. :)

 

En siste hilsen hadde absolutt vært noe.

En nest siste hilsen kan være ett brev der du tar opp alle punkter. Det kan gjerne være en mail som du også sender kopi av til forbrukerrådet.

 

Der tar du opp følgende:

 

- Nevner ting ved utleiedelen (hvis du finner noe) som gjør at det (trolig) kanskje er noe som gjør enheten ulovlig å leie ut som du selvsagt sender til kommunen

- Varsel til Datatilsynet om ulovlige montert kamera... ta bile av disse og send til datatilsynet

- At du vil følge med om de kommer til å bruke enheten selv eller ikke og selvsagt vil kreve eventuelle tap dekt

 

Send gjerne både på e-post og vanlig mail. Gjerne med en blomsterbukett for ironiens skyld :cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers har han selv skrevet ei lefse av noen husordensregler som "er å betegne som vedlegg til ny husleiekontrakt", hvor han gir oss følgende plikter som skal rullere på de fire leilighetene her:

 

Måke snø på vinteren. Hvis vi ikke gjør dette blir vi fakturert 1000kr + 500kr i administrasjonsgebyr.

Sette søppeldunkene frem til søppelbilen. Hvis vi ikke gjør dette blir vi fakturert 700kr per dunk, pluss 500kr i administrasjonsgebyr..

Vaske felles trappeoppgang. Faktureres 1000kr i gebyr om jobben ikke utføres, og selvsagt et 500 kroners administrasjonsgebyr i tillegg.

 

Han har/hadde absolutt ingen rett til å kreve av deg/dere det som står uthevet her. Dette er faktisk hans (utleiers) ansvar!

 

Det kan definitivt avtales at leietaker skal gjøre slikt ekstraarbeid, og de reelle kostnadene ved å få noen andre til å gjøre det kan selvfølgelig kreves inn hvis det ikke følges opp. Men dette skal være reelle kostnader, og ikke "straffegebyr".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers har han selv skrevet ei lefse av noen husordensregler som "er å betegne som vedlegg til ny husleiekontrakt", hvor han gir oss følgende plikter som skal rullere på de fire leilighetene her:

 

Måke snø på vinteren. Hvis vi ikke gjør dette blir vi fakturert 1000kr + 500kr i administrasjonsgebyr.

Sette søppeldunkene frem til søppelbilen. Hvis vi ikke gjør dette blir vi fakturert 700kr per dunk, pluss 500kr i administrasjonsgebyr..

Vaske felles trappeoppgang. Faktureres 1000kr i gebyr om jobben ikke utføres, og selvsagt et 500 kroners administrasjonsgebyr i tillegg.

 

Han har/hadde absolutt ingen rett til å kreve av deg/dere det som står uthevet her. Dette er faktisk hans (utleiers) ansvar!

 

Det kan definitivt avtales at leietaker skal gjøre slikt ekstraarbeid, og de reelle kostnadene ved å få noen andre til å gjøre det kan selvfølgelig kreves inn hvis det ikke følges opp. Men dette skal være reelle kostnader, og ikke "straffegebyr".

Men IKKE som tilleggskrav i en ny leiekontrakt. Med ny eier har leieboere skal kontrakten med de gamle eiere videreføres med de samme betingelsene.

 

Ved ny kontraktinngåelse kan man selvsagt lage avtaler med forpliktelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, når leieforholdet er nytt kan man kontraktsfeste hvem som triller fram søppeldunker, måker snø, klipper plen etc. Men, selv ved en ny kontrakt er det ikke ikke lov å kreve gebyr for dette, se husleieloven § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig. Skal utleier kreve betalt for annet enn strøm, brensel, varmtvann, vann og avløp, må han kalkulere det inn i husleia, slik at den dekker eventuelle tilleggstjenester som snømåking og eventuelle andre vaktmestertjenester, internett, kabel-TV, hva som helst.

 

Han har/hadde absolutt ingen rett til å kreve av deg/dere det som står uthevet her. Dette er faktisk hans (utleiers) ansvar!

Snømåking, trille fram søppeldunk, vaske trappeoppgang? Er det utleiers ansvar? Nei. Utleier har ansvar for vedlikehold utvendig og i fellesarealer, men jevnlig renhold, uansett om det dreier seg om å plassere søpla på rett sted til rett tid, snømåking, plenklipping, trappevask etc. er ikke vedlikehold.

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...