Gå til innhold

Spørsmål rundt krummet fokusplan

Anbefalte innlegg

Flatness of field, curvature of field.

Vi leser i objektiv-tester at det er en god og forventet egenskap at et objektiv har flatt fokusplan.

Det vil si at hvis du står f.eks. 1 meter fra en flat murvegg og tar bilde rett mot den med en vanlig vidvinkel, så forventes det at alt som kommer med i bildet er i fokus!

Hvordan kan man forvente det? Når avstanden fra kamera til murveggen er 1 meter i senter, men kanskje 2 meter til de delene av muren som avbildes i sidene/hjørnene!

Det burde jo bety at hvis man fokuserte i senter, ville alle andre deler av muren, som jo er lenger og lenger borte fra kamera, bli mer og mer ute av fokus!

Jeg synes logikken tilsier at alle objektiv naturlig burde ha buet (sfærisk) fokusplan, der alt som har samme avstand fra kamera som det som fokuseres på, også er i fokus og blir skarpt.

Kan noen med peiling dosere litt her? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..Og derfor endrer man optikken så man får så flatt fokusplan som mulig, fordi motiver typisk er flate av natur.

Det er også forskjeller på hvordan krumningen er - noen krummer forover - andre bakover.

Min EF 24-70/2.8L har (som alle andre 24-70L-objektiver) krumt fokusplan som krummer bakover i hjørnene (dette er uvanlig - krumme fokusplan pleier å krumme forover i hjørnene). Dette betyr at hvis jeg fokuserer på uendelig for å få skarp horisont i midten, så er sidene fokusert forbi uendelig, og blir uskarpe. Hvis jeg skal ha alt skarpt, så skal jeg blende litt ned og fremfor alt sørge for å fokusere midten litt foran horisonten - så blir hjørnene fokusert mer riktig. :)

Det er som regel vidvinkel- og normalobjektiver som har denne problematikken - spesielt zoomoptikk og spesielt lyssterk optikk.

Mange objektiver har også forskjellig grad av krumning avhengig av fokusavstand.

Edit: For å løse problemet er objektiver som regel konstruert så de har litt høyere effektiv brennvidde jo høyere innstrålingsvinkel. Mer hos Wikipedia. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Og derfor endrer man optikken så man får så flatt fokusplan som mulig, fordi motiver typisk er flate av natur.

Mange objektiver har også forskjellig grad av krumning avhengig av fokusavstand.

Takk for den oppklaringen på et spørsmål jeg har lurt på en stund![

Tenkte dette var eneste forklaringen, men at det måtte være en rimelig umulig oppgave, da krummingen (radiusen) jo endrer seg trinnløst jo lenger vekk fra kamera man fokuserer!

Nå er jeg bare enda mer imponert over hvor skarp objektivene mine er i sider og hjørner :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...